Het is nu wo okt 24, 2018 4:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wicked - met een echte heks, inlcuis bezem en puntmuts!
Geplaatst: ma okt 31, 2011 11:20 pm 

Wicked, de musical dus :)

Ik ben normaal niet zo van het reclame maken voor musicals, maar deze wilde ik toch even onder de aandacht brengen. (Zoverre dit de reclamefoldertjes die waarschijnlijk al tig keer op ook jullie deurmat gevallen zijn niet gelukt is.)

Waarom?

Nou eh, het gaat over een heks. (Ja echt waar...). Een groene heks, met een puntmuts en een vliegende bezem.
En ze woont in het land van Oz. En ze kan zingen...............ze kan zíngen (!!!!)...............je slaat werkelijk stijl achterover.
Ik dacht dat ik wel aardig wat goede (musical) zangeressen kende, maar hier moest ik toch echt even mijn kin van de grond afrapen.
En wat een heerlijk hekserig, tof personage is het toch. Eentje die nog tovert door spreuken te prevelen en sierlijk met haar handen te bewegen. En natuurlijk heeft ze lang, donker haar. En een prachtige heksenjurk, die nog mooi afkleed ook. En spelen kon ze ook. Maar vooral dus die stem...... (Willemijn Verkaik)
Ik stuiter hier nog helemaal na...! :mrgreen:

En dat decor...steampunk (maar ook weer niet helemaal) en hekserig tegelijkertijd, en goed lichtwerk.
En Chantal Janzen die een rol heeft die echt goed bij haar past.
Ja, echt heerlijk!

Dus mocht je het geld er voor over hebben ('t is niet echt bepaald goedkoop, ik weet het...)... ik vind het echt een aanradertje!
(En dat zeg ik terwijl ik de mannelijke hoofdrolspeler - Jim Bakkum (Idols...) - rampzalig slecht vond. Dus kun je nagaan hoe goed de rest was ;) )

Zondag gaat 'ie in première overigens. :)
(Ik ben bij de try-out geweest)

Berichttitel: Re: Wicked - met een echte heks, inlcuis bezem en puntmuts!
Geplaatst: di nov 01, 2011 9:04 am 

Joaaaaaah! Ik wil ook heel graag gaan! Die vrouw met de hekspuntmuts zingt ZO goed. En Chantal janzen is natuurlijk een ster opzich, in tarzan was ze ook super goed.
En tsja Jim; gevalletje jammer maar helaas.. Dat heb ik altijd gevonden. Al zullen de 16-jarige meisjes het wel erg leuk vinden waardoor zij misschien eens wat sneller naar een musical zullen gaan dan naar een housefeestje :)

Ik ga er Zeker heen Candace, ik zal laten weten hoe het was :D

Geplaatst: do nov 03, 2011 6:47 pm 

Ik heb inderdaad gehoord dat het een mooie musical moet zijn. Ik ben zelf nog nooit naar een musical geweest. Ik wil wel graag een keer gaan maar het is zo prijzig!

Geplaatst: vr nov 04, 2011 9:06 am 

Ik vind het in NL altijd zo flut dat een hoop aardige musicals uit het buitenland omgebouwd worden qua liedjes. Dan ken je een liedje en maken ze hier er zoiets anders van. Dat ik eigenlijk nooit heen ga. De voorstukjes maken al dat ik afhaak.

Geplaatst: vr nov 04, 2011 9:53 am 

Heeft vooral met rechten te maken. Ze hebben zelfs bij Beauty and the Beast de liedtekst* van de Nederlandse filmversie moeten verbouwen. Puur omdat ze anders vele euro's (veel te veel) aan Disney kwijt waren geweest. (* voor de musicals gebruiken ze vaak de teksten van de NL-talige films )
Dus in plaats van "Belle en het Beest" werd het " Meisje en het beest". Enigszins suf misschien, maar de musical scheen verder ook echt fantastisch te zijn. (Ik heb deze zelf niet gezien.)

We Will Rock You kon al meer vasthouden aan de oorspronkelijke teksten, maar dat kwam omdat het een project was waar Queen aan mee deed. Dat vond ik wel prettig, hoewel ik de NL vertalingen tussendoor ook niet storend vond. (Steengoede cast)

Zelf heb ik er over het algemeen dus weinig problemen mee. Ik ben naar best veel musicals geweest en tot nu toe vond ik de meeste vertalingen wel goed gedaan. En wat voor mij vaak ook meetelt, is de kwaliteit van de zang. En die is in NL in de meeste gevallen echt ontzettend hoog. (Ja op die Jim Bakkum na dan..).
Een goed gezongen NL vertaling kan beter zijn dan de originele versie, gezongen op Broadway.

VB: Hoewel ik de Engelstalige liedjes van The Lion King qua teksten mooier vind (Dat is de enige reden dat ik ook voor de film naar de Engelse versie wilde, terwijl ik de stemmencast verder van de NL versie minstens even goed vind), vond ik - van wat ik gezien heb van is de Engelse en Amerikaanse musicalversie, en zo kon vergelijken met de NL - de Nederlandse cast toch beter. Ook de uitvoering van de decors e.d. vond ik in de NL versie ijzersterk uitgevoerd. (Dat wisselde een beetje per land)

En eh, Wicked: Ok, het is even wennen als je vaak naar Glee hebt gekeken en zo vertrouwd bent geraakt met (het naar mijn mening ietwat nasaal gezongen) GRAAAAVIITYYY....maar als je dan Willemijn hoort zingen, dan klinkt ook de NL versie toch ook echt fantastisch. En ze zijn qua teksten wel vrij dicht bij het origineel gebleven.
(Zusje heeft hier ook de Engelse muziek van Wicked liggen, en ik vind het toch minder...ondanks dat Gravity wel lekkerder bekt dan zwaartekracht.)

Maar goed, als het je stoort moet je er inderdaad niet heengaan. Niks ergers dan je zitten ergeren terwijl je met je billen op een stoel van om en de nabij 80 euro zit... ;)

En tja, prijzig is het altijd wel helaas. Ik zou stiekem best nog een keer willen, maar ja, kost wel wat.
Ik had nu het geluk om naar de try-out te mogen, gratis en voor niets.
En in dit geval hadden we de originele cast, hoe groot is de kans dat dat weer gebeurt?
(OK ok, Jim hoeft van mij dus niet. En de understudy's van Elphaba zijn ook erg goed hoor, maar toch..)

Maar goed, als je het geld er voor (over) hebt, en je wil een leuke/mooie musical zien; ik raad hem aan. :)

Geplaatst: wo nov 09, 2011 11:17 am 

Ik wil heel graag naar deze musical. maar ja, het geld.... :(
overigens zou ik m ook het liefst in het engels zien, defying gravity klinkt zo lekker uit de mond van idina menzel. Maar willemijn verkaik is n hele goeie zangeres.
dus, dat wordt wachten op de spaaractie van albert heijn voor mij

Geplaatst: vr feb 24, 2012 12:04 pm 

Wij zijn er vlak na kerst geweest, kerstcadeautje. Zeer de moeite en het geld waard, prachtige musical, zeer goed en duidelijk gezongen!!

Geplaatst: za jun 23, 2012 12:16 pm 

heb deze musical al 8x gezien en blijft men favoriet en ook reden om wiccan te worden! :D

[~NAHMEN ATUM ATUM ELEKA NAHMEN
ELEKA NAHMEN NAHMEN ATUM ATUM ELEKA NAHMEN
ELEKA NAHMEN NAHMEN ATUM ATUM ELEKA NAHMEN
ELEKA NAHMEN NAHMEN ATUM ATUM ELEKA... ELEKA~]

Geplaatst: wo jan 09, 2013 8:25 am 

Ik dacht goh ik ga eens even wat leuke reviews lezen van een musical niet dat ik zo sta te springen om er heen te gaan hoor eigenlijk helemaal niet. Lees ik onderaan dus van elphaba1232 het volgende berichtje: Heb deze musical al 8x gezien en blijft men favoriet en ook reden om wiccan te worden. Ik kan het verband van een sprookjesheks in een musical nou niet echt vergelijken met wicca hoor. Ik denk dat je hier een grote fout maakt.

Geplaatst: wo jan 09, 2013 11:46 am 

Marantha schreef:
Ik dacht goh ik ga eens even wat leuke reviews lezen van een musical niet dat ik zo sta te springen om er heen te gaan hoor eigenlijk helemaal niet. Lees ik onderaan dus van elphaba1232 het volgende berichtje: Heb deze musical al 8x gezien en blijft men favoriet en ook reden om wiccan te worden. Ik kan het verband van een sprookjesheks in een musical nou niet echt vergelijken met wicca hoor. Ik denk dat je hier een grote fout maakt.

Wat voor haar een reden kan zijn, hoeft jou reden nog niet te zijn.
Ik ben me met hekserij bezig gaan houden vanwege een boek waarin een heks voor kwam. Mijn persoonlijke reden. Ongetwijfeld dat je dat dan ook een grote fout vind? Jammer dat je dat zo zegt.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur