Het is nu vr sep 21, 2018 4:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

[ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Cunningham's book of shadows
Geplaatst: za aug 04, 2012 4:39 pm 

Is er iemand die dit 'manuscript' (zoals het op Bol.com genoemd wordt) heeft gelezen? Wat vonden jullie ervan en nog belangrijker: hoe denken jullie erover.
Als ik de omschrijving goed begrijp is dit het persoonlijke BOS van Scott Cunningham. Nu kan het best zo zijn dat hij het ermee eens zou zijn, dat het gepubliceerd is, maar ik had het uit respect toch liever niet zo gezien, dat iedereen het gewoon kan kopen. Dingen kopiëren en namaken en zo.

In ieder geval ben ik benieuwd naar jullie gedachten over dit 'manuscript'.

Bol.com: Cunningham's book of shadows

Berichttitel: Re: Cunningham's book of shadows
Geplaatst: zo aug 05, 2012 2:55 pm 

Dit book of shadows is meer een handleiding. Niet echt een persoonlijk BoS. Ik vind het een fijn boek. Gewoon praktisch met hier en daar wat diepgang, niet erg veel overigens. Aanrader voor beginnende heksen.

Maar als het wel echt zijn BoS zou zijn, tegenover wie zou dat respectloos zijn?
Waarom zou iemand niet zijn of haar BoS op internet of in boekvorm mogen plaatsen? hoe zouden anderen dan ooit iets kunnen leren over hekserij? Ik zie liever dat er veel wijze dingen in boekvorm komen, dan dat mensen het zelf maar gaan bedenken. Beter goed gejat dat slecht verzonnen. ;)

En alle info die je hebt zal ooit wel eens in een BoS hebben gestaan. Want er moet iemand zijn, of een groep personen, die toch ooit met hekserij is begonnen. Zij hebben dat eerst per woord door verteld, en later opgeschreven, dit zou je dan ook kunnen zien als een BoS. Dus de info die jij/wij tegenwoordig waar dan ook leest zal zijn worteld vinden in een BoS van iemand. Ik ben blij dat er sommige mensen zijn die hun kennis en wijsheid doorgeven, op die manier kan ik leren.

Geplaatst: zo aug 05, 2012 7:10 pm 

Elena schreef:
Waarom zou iemand niet zijn of haar BoS op internet of in boekvorm mogen plaatsen?

Als diegene daar zelf toe besluit, zie ik geen probleem. Bij Scott Cunningham (overleden in 1993) is het de vraag of het zijn eigen besluit was, of dat van zijn erfgenamen. Als het besloten werd door de erfgenamen vind ik het toch iets anders, en het lijkt erop dat dat laatste het geval is:

Uitgeverij Llewellyn schreef:
Llewellyn is pleased to present a new Scott Cunningham book—a long-lost Book of Shadows. Recently discovered in a battered manila envelope, this previously unpublished manuscript was penned by Scott in the early 1980s. This rare book includes original spells, rituals, and invocations and an herbal grimoire. Featured in the design are Scott’s actual hand-drawn signs, symbols, and runes.

Elenna

Geplaatst: wo sep 26, 2012 11:09 pm 

Er bestaat natuurlijk ook nog leugenliteratuur,

Het zal niet voor het eerst zijn dat een boek zich voor doet als iets anders dan het echt is.
(bekend voorbeeld: Gulliver's Travels, dat zich voor deed als een echt reisverslag.)

Geplaatst: do sep 27, 2012 6:48 am 

Maar wie zegt dat het niet echt is. We kunnen het helaas niet meer vragen aan hem. Maar ik heb dit boek helaas nog niet gelezen. Dus ik kan daar ook niet over oordelen.

mocht het wel echt zijn van hem, dan is het een boek die we allemaal kunnen gebruiken om inspiratie op te doen. En zoals Elena al zegt; beter goed gejat dan slecht verzonnen.

Groetjes, Spider

Geplaatst: vr sep 28, 2012 6:14 pm 

Scott was er een voorstander van dat alles (of veel dan toch) beschikbaar was voor wie het wilde gebruiken.

Geplaatst: vr sep 28, 2012 6:39 pm 

Thjazi schreef:
Het zal niet voor het eerst zijn dat een boek zich voor doet als iets anders dan het echt is.
(bekend voorbeeld: Gulliver's Travels, dat zich voor deed als een echt reisverslag.)

Of van eigen bodem: het Oera Linda Boek

Geplaatst: wo maart 13, 2013 6:14 pm 

Ik heb verschillende boeken van Cunningham gelezen, en er veel van geleerd.

Maar wat ik inderdaad steeds hoor en lees is dat een Bos, wat dit boek eigenlijk niet is, heel persoonlijk is, en vroeger ook werd verbrand als de ¨heks¨ dood was.
Ik zelf heb bijvoorbeeld een protection spell in mijn BOS.
Geen idee hoe ik hier een foto kan oploaden,anders had ik t erbij gedaan .....
Veel dingen zijn natuurlijk mondeling over gebracht, en daar mogen we dankbaar voor zijn.
En als je zoekt op internet vind je ook heel veel, en dan is het aan jezelf om in te schatten of het echt is of zomaar iets.

[ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur