Het is nu wo sep 26, 2018 9:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

[ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Boek: Path of the Christian Witch
Geplaatst: ma feb 18, 2013 10:53 am 

Ik ben gisteren begonnen in het boek Path of the Christian Witch.

Heeft er iemand dit boek gelezen?
Als er interesse moest zijn wil ik gerust een reviewtje plaatsen.

Berichttitel: Re: Boek: Path of the Christian Witch
Geplaatst: ma feb 18, 2013 12:01 pm 

Hallo, Silke
wat leuk zeg dat je hierover bent beginnen te lezen
een preview lijkt me interessant;
Hoe ben je tot het idee gekomen dit boek te lezen
en waar heb je dit boek gevonden?

Geplaatst: ma feb 18, 2013 12:46 pm 

amazon, ik bestel elke week wel wat van amazon. Ik beweerde gisteren nog tegen mijn echtgenoot dat je alles kan vinden op amazon en dat is echt bijna waar ook.

Ik ben zelf erg geintresseerd in een mengeling tussen de twee. Ik ben jaren echt puur wicca geweest, dan ben ik even terug naar mijn katholieke roots gegaan en ondertussen toch al weer enkele jaren terug op mijn paganistische levenswandel. Toen ik voor de coven waar ik toen mijn opleiding volgde een godin moest kiezen waar ik mee wou werken. Ik bleef rond Maria Magdalena hangen, ookal is zij geen echte godin. Ik ben nu ookal 6 jaar intensief onderzoek naar haar aan het doen en de mythes die rond haar hangen. En dan kom je sowieso vroeg of laat in contact met deze stroming.

Geplaatst: ma feb 18, 2013 8:37 pm 

Lijkt me wel een interessant onderwerp. Ik heb er nog nooit echt iets over gelezen, maar het lijkt me een mooie manier om deze twee levenswijzen te verenigen, wat niet altijd zo vanzelfsprekend is. Het laat toch maar mooi zien dat zelfs dingen die op het eerste gezicht niet kunnen samen gaan, uiteindelijk toch bij elkaar gebracht worden. :)
Dus, ja, ik zou wel geïnteresseerd zijn in een review.

Groetjes
Ide

How could someone love butterflies but hate moths? That's like appreciating the sun with no regards to the moon.

Having a low opinion of yourself is not modesty. It's self-destrution. - Bobby Sommer

Geplaatst: ma feb 18, 2013 8:43 pm 

Ik ben benieuwd hoe je het boek vindt Silke, ik worstel zelf met mijn christelijke verleden (wat ik overigens wel erg boeiend vind en niet per sé vervelend) vandaar.

Geplaatst: di feb 19, 2013 9:29 am 

Solvej schreef:
Ik ben benieuwd hoe je het boek vindt Silke, ik worstel zelf met mijn christelijke verleden (wat ik overigens wel erg boeiend vind en niet per sé vervelend) vandaar.

Ik ga zeker een review posten. Ben nu halfweg.

Ik herken zeker wat je zegt Solvej. Ik worstel heel vaak ook nog met dat verleden. En net als de schrijfster in van het boek werk ik redelijk veel met maria magdalena als mijn "beeld" van de godin.

Geplaatst: di feb 19, 2013 10:45 am 

Mooi Silke.

Geplaatst: do feb 21, 2013 9:01 am 

Hierbij de boekbespreking zoals ik ze ook op mijn blog en op goodreads heb geplaatst.

Eerst en vooral moet je dit boek in de juiste setting plaatsen. Zeker voor West-Europese lezers zoals ikzelf is dit doorslaggevend. In Canada en de Verenigde Staten is het Christendom echt nog heel belangrijk. Hele gemeenschappen worden daar effectief rond een kerk gebouwd. Tijdens het lezen had ik echt een paar keer een “menen jullie dit nu echt-gevoel.” Maar dan besefte ik dat ik het allemaal een beetje in perspectief moest bekijken. Sowieso hebben Amerikanen al een beetje de neiging te overdrijven en dat vond ik hier toch wel een beetje naar boven komen. Hier in België lopen de kerken leeg en leeft er enkel nog een kleine minderheid naar de regels van de bijbel.
Het boek had trouwens mijn interesse gewekt omdat ik zelf nog altijd een beetje worstelen met de mix van mijn paganistische pad met mijn katholieke opvoeding. (Op school, thuis waren we daar niet zo echt mee bezig.) Het boek zorgde ervoor dat ik kon reflecteren over mijn eigen pad en de spirituele reis die ik aan het maken ben. De auteur is er zelf in geslaagd om enkele problemen die ik zelf regelmatig tegenkom goed te belichten. Ik was echt geïntegreerd door de manier dat zij een brug heeft kunnen slagen tussen twee religies die op het eerste zicht zo anders lijken.
Waarom kreeg het boek dan toch maar drie sterren van mij? Wel omdat het een persoonlijk verslag zou moeten zijn van een vrouw opzoek naar haar bestemming. En hoewel het dat ook wel was, bleef het altijd redelijk vaag en weinig persoonlijk. Je leert in het boek eigenlijk heel weinig over de auteur zelf. Ze besteed heel wat tijd aan het beschrijven van rituelen en hoe ze paganistische namen wijzigt in christelijke namen. En dat is allemaal heel fijn, maar als ik een beschrijving had gezocht van rituelen dat had ik wel een ander boek gelezen. Over dat onderwerp is er namelijk veel betere literatuur te vinden.

Geplaatst: do feb 21, 2013 9:26 pm 

Wat fijn dat je dat stukje hier ook hebt geplaatst Silke, dank je wel daarvoor.
Op youtube kan je ook veel filmpjes vinden over christendom en paganisme in combinatie.

Geplaatst: vr feb 22, 2013 12:01 pm 

Behalve Maria Magdalena als beeld van de Godin te beschouwen, ben ik erg benieuwd hoe je de twee religies met elkaar mengt.

Zelf heb ik een christelijke achtergrond, kon daar niet in kwijt wat ik in wicca/hekserij nu wel kwijt kan. Voor mij persoonlijk heb ik er dus niets mee. Vanuit mijn interesse in religie, in het christendom, en in wicca, stel ik deze vraag.

[ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur