Het is nu vr jul 20, 2018 4:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Zeer betaalbare Athame
Geplaatst: do maart 21, 2013 11:20 pm 

JuraiNightroad schreef:
Omdat je met een 'wapen' heel gemakkelijk iemand kunt vermoorden.

Zou het geen beter idee kunnen zijn om geen rituelen te doen met mensen waarvan je vreest dat ze je gaan vermoorden...?

Geplaatst: do maart 21, 2013 11:29 pm 

Mercury schreef:
JuraiNightroad schreef:
Omdat je met een 'wapen' heel gemakkelijk iemand kunt vermoorden.

Zou het geen beter idee kunnen zijn om geen rituelen te doen met mensen waarvan je vreest dat ze je gaan vermoorden...?

Huh? Ik reageerde alleen op waarom ik *denk* dat sommige covens metaal verbieden, dat staat los van mijn mening. Ik ben juist vóór metaal (met name een metalen Athame).

Geplaatst: za maart 23, 2013 11:56 am 

Ide schreef:
Citaat:
Maar een Athame is toch een aan twee kanten geslepen lemmet? Want dat is dit niet omdat het volledig van hout is.

Een athame hoeft niet per se te voldoen aan het 'aan twee kanten geslepen mes'-criterium.

Daar ben ik het niet mee eens. Met athame wordt per definitie een 'aan twee kanten geslepen mes' aangeduid. Dat je ook andere dingen kunt gebruiken om energie mee te richten, betekent nog niet dat je die dingen ook athame kunt noemen. Je noemt een potlood toch ook geen pen, ook al kun je met beide schrijven?

Elenna

Geplaatst: za maart 23, 2013 12:39 pm 

Waar komt de definitie vandaan: aan twee kanten geslepen mes?
Wat ik namelijk vind is de definitie: ceremonieel mes.

Meestal heeft deze een zwart handsvat en aan beide kanten een snijkant (in tegenstelling tot de meeste messen). Een mes is meestal van een metaal, maar ook in het gewone leven zijn er houte messen, je kunt namelijk ook in hout een kant scherp maken en er goed mee snijden.

Dat een athame een ceremonieel mes is, is volgens mij iedereen het wel over eens. Ben benieuwd waar definities en daarmee verplichtingen van een bepaald metaal, vorm en kleur vandaan komen. Wat ik wel weet is dat aan metaal eerder een mannelijke energie wordt toegekend dan aan hout, en gezien athame voor de meesten ook een mannelijke energie heeft, klopt die correspondentie vaak beter.

Geplaatst: za maart 23, 2013 1:47 pm 

Luna Aradia schreef:
Waar komt de definitie vandaan: aan twee kanten geslepen mes?
Wat ik namelijk vind is de definitie: ceremonieel mes.

Dat hangt er van af waar en hoe je zoekt, en vooral ook van wat je wilt vinden ;) . Als ik in Google (wat de meeste mensen toch standaard als zoekmachine gebruiken) het woord athame zoek, komt bij mij de Engelse Wikipedia als eerste - en volgens Google dus meest relevante - resultaat. Open ik dat, dan lees ik:

"An Athame or Athamé (/əˈθɒm/, /ˈæθəmeɪ/ or /əˈθeɪmiː/) is a ceremonial dagger, with a double-edged blade and usually a black handle."

en even verderop:

"An athame can take many forms. It usually has a double-edged blade with a sharp point, and a handle which is often black. (A double-edged blade and black handle are required in almost all covens which practice some variant of British Traditional Wicca, including Gardnerian and Alexandrian.)".

Elenna

Geplaatst: za maart 23, 2013 8:55 pm 

Deze houten is double edged. Dik in het midden, dun aan de zijden. Je kunt hem zelf zwart maken.

Geplaatst: za maart 23, 2013 10:34 pm 

Klopt, alleen een het is dan geen mes omdat het van hout is. Maar in principe voldoet het wel, al ga ik toch een echte athame kopen.

Geplaatst: zo maart 24, 2013 10:28 am 

Ik ook ooit, maar nu nog niet.

Geplaatst: zo maart 24, 2013 9:39 pm 

Wat een discussies hier. Ik vind het nog steeds een geweldige tip en DIY projectje.

Geplaatst: wo maart 27, 2013 11:06 pm 

JuraiNightroad schreef:
Huh? Ik reageerde alleen op waarom ik *denk* dat sommige covens metaal verbieden, dat staat los van mijn mening. Ik ben juist vóór metaal (met name een metalen Athame).

Ik kan me niet vinden in de "geen metaal in de cirkel" rechtvaardiging die sommige covens er blijkbaar op na houden - dat is en blijft natuurlijk hun keuze en het is sowieso niet jouw taak om de keuzes van anderen te rechtvaardigen. Ik bied mijn verontschuldiging aan als ik dat wel zo over liet komen of als ik wat agressief over kwam.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur