Het is nu do jul 19, 2018 7:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: goedkope ketel/vuurschaal.
Geplaatst: wo feb 19, 2014 8:32 pm 

Maar aan de andere kant, ik heb niet zo'n ruim budget, dus kan ik soms echt niet altijd wereldvriendelijke dingen kopen ^^. En het maakt niet uit wat je doet (tenzij je dood gaat) je schaad iemand en er gaat nonstop iets dood voor je wanneer je iets eet, en dan maakt het ook niet uit of het biologisch is of niet, het is dood.

Berichttitel: .
Geplaatst: wo feb 19, 2014 9:21 pm 

.

Laatst bijgewerkt door Elora Willow op ma maart 09, 2015 1:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Geplaatst: do feb 20, 2014 1:38 am 

Mijn eerste reactie was inderdaad te kort, waardoor het blijkbaar niet duidelijk was dat ik (nogal sarcastisch, als in: "denk vooral niet na over...") op het belang van bewustzijn wilde wijzen. Ik hoop dat ik dat in mijn latere reacties wel duidelijk heb kunnen maken.

En nogmaals: je kunt niet in je eentje de hele wereld redden, maar je kunt wel nadenken over wat je doet en het voor het kleine stukje van de wereld waar je wel iets kunt doen zo goed mogelijk proberen te doen. En in die keuze voor "zo goed mogelijk" zul je altijd begrensd worden door de wat ik nu gemakshalve de dagelijkse werkelijkheid noem (al of niet beschikken over gezondheid, geld, tijd, plaats etc....)

Ineens komt er een stukje van Starhawk (uit Dreaming the Dark, een aanrader voor je leeslijst) bovendrijven:

Citaat:
About ten years ago, my friend Mary and I used to take her small son Bill out to a place in the countryside north of Los Angeles, where we would hike along a stream and walk under live oaks. The same area was popular with local teenagers, who left the stream littered with beer cans and garbage. Mary always brought some large thrash bags with her. When we were leaving, the three of us would fill them with beer cans. Our efforts never seemed to make any appreciable difference, and once I asked Mary why we bothered at all. "I know we can't clean it all up," she said, "but I believe in picking up the garbage that you find in your path."

The beer can principle, as I think of it, has served as an ethical guideline that allows me to keep my sanity in a society filled with exploitation, pollution and destruction.

Ik hoop dat dit duidelijk maakt wat ik bedoel.

Geplaatst: do feb 20, 2014 11:03 pm 

Dat is iets heel anders dan gewoon aankopen Elenna. Dit gaat om vervuiling als in : iets achter in de natuur laten dat het beschadigd en moeilijk afgebroken wordt.

Als je, zoals in dit topic, een goedkope ketel koopt. Laat je geen vuil achter en beschadig je de natuur niet. En het maakt niet uit WAT je doet, je beschadigd altijd alles om je heen, zolang je leeft, indirect en meestal onbewust.

Geplaatst: vr feb 21, 2014 12:21 am 

Mele schreef:
Dat is iets heel anders dan gewoon aankopen Elenna. Dit gaat om vervuiling als in : iets achter in de natuur laten dat het beschadigd en moeilijk afgebroken wordt.

Die vervuiling was de aanleiding voor het ontstaan van "The beer can principle".

"I believe in picking up the garbage that you find in your path" beperkt zich niet tot het opruimen van bierblikjes, maar kun je toepassen op alles wat je op je pad tegen komt. "Garbage" bestaat niet alleen uit tastbare bierblikjes, maar ook uit ontastbaarder dingen als uitbuiting, overconsumptie, machtmisbruik, ....

De geciteerde tekst is het begin van een hoofdstuk dat gaat over ethiek, over integer handelen, over verantwoordelijkheid. Daarom noemt Starhawk "The beer can principle" ook een "ethical guideline".

Geplaatst: vr feb 21, 2014 12:45 pm 
Site Admin

Denk alsjeblieft niet dat het niets uitmaakt wat je doet, wat je koopt, waar je je geld aan uitgeeft. Dat heeft namelijk wel degelijk invloed. ZEKER als je je realiseert dat je niet de enige bent die op een bepaalde manier zijn/haar geld uitgeeft, maar dat iedereen gezamenlijk dat doet. Kijk maar naar biologisch eten (voorbeeldje): dat vind je nu in bijna elke supermarkt, OOK in de Aldi/Lidl/andere winkels die toch met name op kleine budgetten zijn gericht. Zo'n 15 jaar geleden was dat echt niet het geval, dan moest je naar specifieke winkels. Dat heeft te maken met trends, met bewustwording, met marketing (want, laten we wel wezen, zo biologisch zijn veel van die producten helemaal niet)... EN met waar je je geld aan uitgeeft.
Ik ben mezelf momenteel aan het trainen om 'geld' te zien als middel en niet als doel, oftewel: welk product, dienst, bedrijf etc wil ik laten groeien met mijn geld? Welke keuze maak je? Ik kies er dan (bijvoorbeeld) voor om (zoveel als mogelijk, en 't lukt aardig) alleen nog Tony Chocolonely chocola te kopen. Omdat ik 't belangrijk vind dat dat Fair Trade is, zie ook hun website.
Hetzelfde met de Fairphone, bijvoorbeeld. En ik realiseer me dat deze en andere producten niet 100% eerlijk, bio, etc zijn. Ik heb niet de illusie dat dat in 1 keer kan. 't Is allemaal een groeiend iets, dynamisch, veranderend. En een groei waar ik mijn steentje/zwaarverdiende centen aan wil bijdragen.

Ja, alles wat je doet heeft consequenties. De aard van die consequenties, daar heb je invloed op door de keuze die je maakt.

Liefs,

Kyra

Berichttitel: .
Geplaatst: vr feb 21, 2014 1:10 pm 

.

Laatst bijgewerkt door Elora Willow op ma maart 09, 2015 1:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Geplaatst: vr feb 21, 2014 2:58 pm 

Het gaat idd van budgettipje naar een eindeloze discussie van verantwoord kopen.

Iedereen moet het lekker zelf weten. Eigenlijk alle soorten keurmerken, van Kies Bewust tot biologisch tot FairTrade, alles is inmiddels ontmaskerd als oplichting.
Op een aantal bedrijven na, zoals Natuurvlees en Demeter, vertrouw ik niets meer.

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: vr feb 21, 2014 4:36 pm 

Ik ook niet, alhoewel ik wel alleen geld uitgeef aan bedrijven of mensen die ik mag, of die ik wil zien groeien.

Geplaatst: vr feb 21, 2014 4:54 pm 

Ik vind het net raar en gek dat er zo fel gereageerd wordt op het feit dat er uit iets heel simpel een discussie is ontstaan. Daar dient een forum toch voor? Om discussies te voeren en dingen bij te leren?
Anders kan men evengoed elke dag even posten hoe iemand zijn dag geweest is en niemand die er op reageert of gewoon allemaal meeknikken.
Ik denk ook niet dat dat de mentaliteit is die 'de paganisten' hebben, mee knikken en met iedereen eens zijn. En dat het nu net voortkomt uit een tip maakt toch niet uit?
Ik vind het net boeiend om te lezen hoe anderen er over denken en wat hun koopgedrag is bijvoorbeeld, daar kan je enkel maar van bij leren :)

(En af en toe eens minder lange tenen hebben zou ook wel helpen, want eerlijk gezegd vind ik men hier snel op de teentjes getrap in dit topic terwijl men het enkel goed bedoeld. Ik snap het soms ook wel, zo met je neus op bepaalde feiten worden gedrukt is hard maar soms eerst even nadenken en dan reageren denk ik dan maar.)

... Maar dat is dan ook maar mijn mening he ;)

Groetjes Hibou

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur