Het is nu vr dec 14, 2018 8:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Ochtendroutine
Geplaatst: vr dec 04, 2015 11:40 am 

Zo,n ochtend routine is echt fijn!
Ik ben zelf echt geen ochtend mens en heb dan ook flibk de moeite wakker te worden en mij ergens toe te zetten in de ochtend.

De dagen dat ik avondschool heb en vrij ben duurt het dan ook enorm lang voor ik eindelijk eens mijn bed/kamer uit kom.
Wanneer ik naar stage moet om te werken (drie dagen per week) moet ik wel. Dan heb ik ook echt een vaste routine. Ik sta drie kwartier voor vertrek op, ga mijzelf opfrissen en alles, dan mediteer ik 5 tot 10 minuten, ga ik mijzelf aankleden, tegenwoordig doe ik ook mijn haar aangezien ik mijn pony laat uitgroeien en deze te lang is, dus die vlecht ik in opzij. Daarna is het eten en op de fiets springen. Lezen doe ik overal tussendoor en tijdens het eten.

Zelfs met die routine vind ik het vaak lastig in de ochtenden, dan ben ik zo traag dat ik vijf minuten voor vertrek pas de keuken binnenloop voor onbijt...

Respect hoor als je zo vroeg kunt opstaan om al die dingen rustigaan te doen!

Liefs,

Geplaatst: vr dec 04, 2015 3:19 pm 

Cecilia schreef:
Oké, misschien niet echt een "heksen"-tip, maar toch een tip. ....../

Vind het juist wel een "heksen"-tip! vaste rituelen in het dagelijks leven zorgen ervoor dat je in balans komt/blijft.

Ik lees iets over mediteren en sporten en dat veel mensen daar in de ochtend geen tijd voor hebben....los van het genoemde artikel kun je volgens mij ook andere dingen doen. Ik denk dat de truc is dat je het met aandacht doet ipv op de automatische piloot. Als je geen tijd hebt om te mediteren etc maar je bent wel een kwartier met de afwas bezig (om maar wat te noemen) kun je daar ook een moment voor jezelf van maken. Wees je bewust van het voorwerp in je hand. Is het een bord,een vork, een lepel...Meestal doe je dat soort dingen met een half oor terwijl je bedenkt wat je allemaal nog moet doen. Soms ga je de deur uit en dan denk je: heb ik mn strijkijzer nou wel uitgezet? Dan was je dus duidelijk niet "in het moment".

Ik heb me vroeger wat verdiept in mindfulness en besef daardoor dat om je om te mediteren niet perse in kleermakerszit bij een kaarsje hoeft te zitten :) Het kan ook als je in de trein zit, dan ga je al je zintuigen een voor een rustig af (ja mss is in het bos een betere plek dan in een zweterige bus of trein maar soit) wat hoor je? wat ruik je? wat zie je?....als je de hond uitlaat kun je ademhalingsoefeningen doen. Bv op links in en op rechts uit ademen....

Terug naar ochtend rituelen: ik sta op, knuffel mijn kat (daar wordt ik blij van!) en geniet er van om een gezond ontbijt te maken, heerlijke perculator koffie...als dat moment van de dag door iets wordt verstoord ben ik de rest van de dag echt chagerijnig haha maar niet echt sport of meditatie. ik neem gewoon de tijd om voor mezelf te zorgen...schijfje tomaat of komkommer erbij..

:zenn:

Geplaatst: vr dec 04, 2015 9:05 pm 

Autumn schreef:
Cecilia schreef:
Oké, misschien niet echt een "heksen"-tip, maar toch een tip. ....../

Vind het juist wel een "heksen"-tip! vaste rituelen in het dagelijks leven zorgen ervoor dat je in balans komt/blijft.

Ik lees iets over mediteren en sporten en dat veel mensen daar in de ochtend geen tijd voor hebben....los van het genoemde artikel kun je volgens mij ook andere dingen doen. Ik denk dat de truc is dat je het met aandacht doet ipv op de automatische piloot. Als je geen tijd hebt om te mediteren etc maar je bent wel een kwartier met de afwas bezig (om maar wat te noemen) kun je daar ook een moment voor jezelf van maken. Wees je bewust van het voorwerp in je hand. Is het een bord,een vork, een lepel...Meestal doe je dat soort dingen met een half oor terwijl je bedenkt wat je allemaal nog moet doen. Soms ga je de deur uit en dan denk je: heb ik mn strijkijzer nou wel uitgezet? Dan was je dus duidelijk niet "in het moment".

Ik heb me vroeger wat verdiept in mindfulness en besef daardoor dat om je om te mediteren niet perse in kleermakerszit bij een kaarsje hoeft te zitten :) Het kan ook als je in de trein zit, dan ga je al je zintuigen een voor een rustig af (ja mss is in het bos een betere plek dan in een zweterige bus of trein maar soit) wat hoor je? wat ruik je? wat zie je?....als je de hond uitlaat kun je ademhalingsoefeningen doen. Bv op links in en op rechts uit ademen....

Terug naar ochtend rituelen: ik sta op, knuffel mijn kat (daar wordt ik blij van!) en geniet er van om een gezond ontbijt te maken, heerlijke perculator koffie...als dat moment van de dag door iets wordt verstoord ben ik de rest van de dag echt chagerijnig haha maar niet echt sport of meditatie. ik neem gewoon de tijd om voor mezelf te zorgen...schijfje tomaat of komkommer erbij..

:zenn:

Wat goed dat je dat zegt! Het klopt ook helemaal, je hoeft inderdaad niet per se te gaan neerzitten om te mediteren of even dat bewuste momentje te hebben.
Ik ben iemand die echt helemaal kan wegzinken in mijn gedachten of helemaal aan niets denkt tijdens dagdagelijkse dingen. Toen ik nog elke dag met de bus naar school ging vond ik dat heerlijk, een momentje voor mezelf waar ik niets hoefde te doen en even mijn gedachten kon laten gaan.
Tijdens het wandelen probeer ik dat ook steeds: mijn zintuigen in werk zetten (wat voel ik, wat ruik ik, ...).

Geplaatst: vr dec 04, 2015 9:56 pm 

Juist! eigenlijk heb je de hele dag door kleine momentjes dat je even alleen bent, voor mijn part op de wc. En dan proberen even in t hier en nu te komen ipv maar door rennen naar een volgende afspraak :)

Geplaatst: vr dec 04, 2015 10:27 pm 

Autumn schreef:
Juist! eigenlijk heb je de hele dag door kleine momentjes dat je even alleen bent, voor mijn part op de wc. En dan proberen even in t hier en nu te komen ipv maar door rennen naar een volgende afspraak :)

Dat ken ik! Op school of kantoor vind ik het zo fijn om even een momentje rust te hebben. Als ik in de toilet ruimte mijn handen heb gewassen neem ik altijd een momentje voor een paar bewust diepe ademhalingen!

Geplaatst: ma jan 04, 2016 12:11 pm 

Ik heb juist veel tijd voor mijzelf :oops:

Sinds ik weer leef ben ik mijzelf gaan zoeken en richten op ritme en balans. Omdat ik een bepaalde
tijd in mijn leven mijzelf als dood beschouwd heb. Mijn ritme gaat nu aardig goed, af en toe en terugval
dat ik eventjes in de middag wakker wordt, maar dan trekt dat snel weer bij. Vanochtend had ik voor
10 uur gedoucht en mijn yoga oefening gedaan en een beetje extra been rekken op de nek, voelt goed.
Daarna mijn haren gedaan en yogurt met musli-noten, tv aangezet, ik kan heerlijk rustig zitten als ik
voel dat ik mijn benen op juiste wijze gebruikt hebt, anders haat ik zitten want ik ben graag bezig.

Zo is dus mijn ochtend route:
*Douchen *Yoga *Licht ontbijtje *Naar mijn moeders huis toe gaan en daar wat gezonds eten.
En als mijn moeder niet thuis is, dan haal ik bij de Turk een lahmacun (Turkse pizza met o.a. sla, tomaten,
uien en komkommer, met een beetje knoflooksaus en sambalsaus). gezond en maar 2 euro! :D

Mijn ochtendroutine wil ik verder uitbreiden door deze te verbeteren, om na de bovengenoemde nog een
wandeling of een fietstochtje te maken door het duin en in het duin ergens zitten en tot meditatie
komen. Wel moet ik dan een stuk eerder opstaan. Want ik douch soms bijna een uur :mrgreen:
Eerlijk gezegd houd ik erg veel van de ochtend. Het voelt dan echt alsof de dag nog moet beginnen.
Ik houd ervan om de zon te zien opkomen, vanuit mijn huisraam, dat is echt zo prachtig mooi!
Een magische moment! en wanneer die vuurbal omhoog komt is het alsof je ontwaakt uit een droom.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur