Het is nu zo jul 22, 2018 7:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Ik heb ruimte voor een derde coven regio Utrecht
Geplaatst: do feb 19, 2015 11:19 pm 

Ik vind dat je groot gelijk hebt. Tegenwoordig is iedereen wicca, lijkt wel. Mensen weten niet meer wat de betekenissen van woorden zijn.

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: vr feb 20, 2015 4:51 am 

Ouwe koeien uit de sloot halen.

Geplaatst: vr feb 20, 2015 11:10 pm 

Om er telkens weer vee te water raakt :-)

Geplaatst: za feb 21, 2015 12:07 am 

Hey allemaal,

Tenzij Wikipedia er ernstig naast zit, is coven niet van oorsprong een wicca woord maar door de wicca geadopteerd. In de late middeleeuwen betekende het een samenkomst van mensen. Waarom hebben wicca´s het alleenrecht op het woord coven?

Kijk, ik ben helemaal eens met het geld verhaal, ik ben er ook ernstig tegen. Ik geloof, als ik inderdaad de juiste persoon voor me heb, dat ik het van jou geleerd heb Pheadrus. In die zin, ik werd er nooit rijk van maar ik hield wel eens wat over nadat ik het avondmaal, de boekjes, etc etc had betaald. In de tijd dat ik nog covens draaide (meervoud), ben ik overgeschakeld naar potluck.

Maar we dwalen af. Ik vind het eerlijk gezegd ergerlijk dat wicca's zo op hun rechten en woorden en machten zijn. So what als anderen het anders willen doen? Is niet het hele concept van Paganisme, alle varianten, dat we claimen meer vrijheid en individualiteit te hebben dan de monotheïstische godsdiensten in deze wereld? De reden waarom ik ooit wicca werd was omdat ik dacht de ultieme vrijheid van spiritualiteit gevonden te hebben. De teleurstelling was dan ook de reden dat ik vervolgens heks werd.

Maar inmiddels ben ik die hele Wicca-is-allmighty zo totaal beu, maar ook dat de hekserij van Nederland ernstig op Wicca lijkt, althans de georganiseerde variant, dat ik denk aan een nieuwe stroming binnen Paganisme op te richten.

Luister, in deze posting zet ik mijn mening uiteen, zonder iemand te willen kwetsen, maar dit is gewoon hoe ik het zie.

BB
Aquilifer

Geplaatst: za feb 21, 2015 12:14 am 

En dan nog iets:

LesgroepJE, studiegroepJE ???

Wie ben jij om zo denigrerend te doen?

Geplaatst: za feb 21, 2015 3:40 am 

Aquilifer schreef:
Hey allemaal, .......
De reden waarom ik ooit wicca werd was omdat ik dacht de ultieme vrijheid van spiritualiteit gevonden te hebben. .......
BB
Aquilifer

Wat zie of bedoel jij als de ultieme vrijheid van spiritualiteit?

Geplaatst: za feb 21, 2015 2:13 pm 

Amarantha schreef:
Wil je samen ervaren, leren en groeien op het pad van wicca/hekserij?

Aquilifer schreef:
Waarom hebben wicca´s het alleenrecht op het woord coven?

Ik vind persoonlijk niet dat wicca's het alleenrecht hebben op dat woord. Wel hebben ze dat woord van een specifieke betekenis voorzien. Als je het dus zelf hebt over "het pad van wicca" en vervolgens het woord "coven" gebruikt voor iets anders dan wat binnen de wicca een coven is, dan gaan er betekenissen door elkaar lopen.

Met andere woorden: Amarantha mag voor mijn part 50 heksencovens leiden, zolang ze maar niet pretendeert iets met "wicca" te maken te hebben (hoewel ze anderzijds de grondlegger van de wicca wel degelijk erkentelijk mag zijn).

Geplaatst: ma feb 23, 2015 9:08 pm 

>>"Tenzij Wikipedia er ernstig naast zit, is coven niet van oorsprong een wicca woord maar door de wicca geadopteerd. In de late middeleeuwen betekende het een samenkomst van mensen. Waarom hebben wicca´s het alleenrecht op het woord coven?"

We hebben het niet over alleenrecht, enkel over duidelijkheid. De Wicca heeft dat woord gebruikt om er een specifieke samenkomst van specifieke mensen mee aan te duiden. Als anderen dan hetzelfde woord voor iets anders gaan gebruiken dan kan dat uiteraard, en dat gebeurt dan ook. Maar het wordt er allemaal niet duidelijker op, en dat is de reden dat ik dan voor de zoveelste maal weer reageer.

>>"Ik vind het eerlijk gezegd ergerlijk dat wicca's zo op hun rechten en woorden en machten zijn. So what als anderen het anders willen doen?"

Doe het dan ook anders, en hul je niet in de terminologie van anderen. Er is geen recht en geen macht, alleen maar het streven naar buiten toe enige duidelijkheid te scheppen wie wie is.

>>"Is niet het hele concept van Paganisme, alle varianten, dat we claimen meer vrijheid en individualiteit te hebben dan de monotheïstische godsdiensten in deze wereld?"

Nee, dat is nooit het concept geweest. Zij die dat dachten gaan en gingen inderdaad in de fout. Persoonlijke groei en vrijheid kunnen een streven of gevolg zijn, maar zelfs dat wordt nooit gegarandeerd. De waarheid is dat je alles zelf zult moeten doen en verwezenlijken. Als je niet vrij bent, zul je het nooit worden. Individualisme en vrijheid zit in je zelf, of niet, en dan zal je het ook nooit ergens vinden.

>>"Maar inmiddels ben ik die hele Wicca-is-allmighty zo totaal beu, maar ook dat de hekserij van Nederland ernstig op Wicca lijkt, althans de georganiseerde variant, dat ik denk aan een nieuwe stroming binnen Paganisme op te richten."

Wicca is niet allmighty, die macht ontstaat juist door vooraf gestelde aannames en veronderstellingen. Veel komt voort uit het veel te hoge verwachtingspatroon wat men heeft. Er bestaat een enorme frustratie omdat dingen niet zijn zoals men ze had verwacht. Maar wat heb je aan verwachtingen als je vrij wilt zijn? Moet je dan niet beginnen hier eerst los van te komen voor je verder kunt?

Een eigen stroming is altijd een goed idee. Maar maak het dan ook eigen en geen zoveelste variatie op een al te bekend thema.

B*B

Geplaatst: do feb 26, 2015 10:55 am 

Phaedrus schreef:
De titel van dit item maakt mij wat nieuwsgierig. Een derde coven?
Een coven is binnen de Wicca een groep die samenwerkt onder de leiding van een HP, HPS, liefst beiden, en meestal heb je daar je handen vol aan. Elke coven heeft is autonoom en heeft haar eigen leiding, zeker ook wanneer men is afgesplitst van de moeder coven, want die leiding is immers de voorwaarde om tot de afsplitsing te kunnen komen. Hoe kan er dan sprake zijn van een derde coven wanneer men slechts leiding kan geven aan een, namelijk de eigen coven?
Ik snap ook niet hoe het kan dat je een derde coven kan creëren. De HP en HPS kunnen toch maar bij een esbat of sabbat aanwezig zijn?

Geplaatst: za feb 28, 2015 3:03 pm 

Hey iedereen;

hier ben ik weer kon me even niet meer aanmelden door bepaalde "Goden Zaakjes";

nu ik wil me eigenlijk verbeteren over wat ik eerder hier geschreven heb:

wat ik toen eigenlijk meende te zeggen,
als ze tijd en ruimte heeft voor een 3de Coven dan kan het toch zijn dat ze 1 van haar leerlingen(volgers) heeft aangeduid als HP/HPS? of op zen minst iemand die ze in kwestie kent en vertrouwd.

De mensheid bestaat uit een groep mensen die uit meerdere groepjes bestaan die in hun groepjes nog meer groepjes vormen.
het universum alleen kan een antwoord geven aan de individuelen die zich verdiepen in hetgeen zij geloven.

Pandora

zware tijd,
hoop,
licht,
op de loop,
liefde op het eerste zicht.
de waarheid blijft verborgen,
verborgen door de staat,
waarom leven de armen in ieder land op straat,
verdriet,
een traan,
een leven dat weer moet gaan.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur