Het is nu di nov 13, 2018 5:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Paganus Libertas / vrij paganisme
Geplaatst: do mei 14, 2015 11:15 am 

Merry Meet beste mensen,

Paganus Libertas is een nieuwe, bijna kaderloze stroming binnen het Paganisme. Het enige kader is het goede te doen en het kwade te laten, maar voor de rest geld: er is geen collectieve waarheid enkel individuele vrijheid.

Ik heb deze stroming opgericht omdat ik, samen met anderen met mij, merkte dat ik niet kon leven met de kaders en de dogma´s die wicca, en de hekserij in nederland, lijkt te omvatten. Dit is niet om ook maar iemand te beledigen, het is mijn mening en gevoel.

Ik leg het allemaal uit op http://www.vrijpaganisme.nl

Hoe het ook zij, ik houd bijna elke zaterdagavond (drie keer per maand) een Paganistische avond, waarbij we met elkaar kunnen delen wat we willen delen, vragen wat we willen vragen, en doen wat we willen doen, van meditaties en gebeden tot rituelen. Ik geef les in waar men behoefte aan voelt om les in te krijgen.

Het staat je vrij zo vaak te komen als je wil, vrijblijvend en kosteloos (neem af en toe koekjes en thee mee) , van eens per maand tot elke week, dat maakt niet uit. Het is in Nieuwegein, en we hebben een facebookgroep waar de events elke maand worden aangemaakt voor die maand en je kan aangeven tot de vrijdag van te voren of je komt.

Mijn contactgegevens vind je op de website.

Blessings
Aquilifer / Oriana

Berichttitel: Re: Paganus Libertas / vrij paganisme
Geplaatst: vr mei 15, 2015 6:44 pm 
Site Admin

Is dit niet vergelijkbaar met eclectische hekserij?

Geplaatst: vr mei 15, 2015 9:30 pm 

Aldus de website:
"Het lijkt veel op Eclectische Hekserij. Het enige zijn een aantal punten: naar mijn mening is de eclectische hekserij in Nederland toch vormgegeven en onderworpen aan regels, en ten tweede, ik vind dat je jezelf toch weer teveel beperkt door het Hekserij te noemen. Ik zie het liever breed, met andere woorden, Paganisme in zijn geheel. Ik wil vers beginnen met een schone lei, met een naam en een vormgeving die voor iedereen geschikt is."

Wat daar naar mijn idee op af te dingen valt, is dat de vormgeving niet voor iedereen geschikt kan zijn... veel mensen hechten aan vastigheid, aan dogma's, aan rituelen volgens een stappenplan... of in ieder geval toch aan een rijtje beginselen.

Daarmee wil ik nadrukkelijk niks zeggen over mijn eigen wensen/behoeften met betrekking tot "vormgeving" en ik wil ook geen kritiek leveren op het idee om zo open mogelijk te starten, zo vrij mogelijk te zijn... ik wil alleen maar zeggen dat de laatste zin van bovenstaand citaat me onjuist gekozen lijkt.

Geplaatst: zo mei 17, 2015 9:56 am 

Door een beweging te starten en een soort statement neer te zetten loop je in je eigen valkuil en is het einde van de vrijheid al weer in zicht.
Echte vrijheid heeft geen aanhang nodig.

Geplaatst: zo mei 17, 2015 10:56 am 

Toch begrijp ik wel waar ze naartoe wil hoor, Phaedrus. Althans, dat denk ik. Een eigen zoektocht naar vorm in plaats van vast te houden aan door anderen bedachte vormen. Alleen is "vrijheid" daar niet per se het beste woord voor.

Geplaatst: zo mei 17, 2015 11:11 pm 

Phaedrus schreef:
Echte vrijheid heeft geen aanhang nodig.

In die zin geloof ik ook niet in democratie, en dat dit als iets is dat vrijheid moet bieden.
Ik meen op haar website iets te hebben gelezen van: "wij (Paganus Libertas) zijn geheel democratisch".

Niet menend om hiermee van de discussie af te raken. Het is altijd goed wanneer mensen
samenkomen om gedachtes uit te wisselen op spiritueel gebied en iets te vormen. Paganisme betekend
tegenwoordig anders dan de oorspronkelijke betekenis uit de Bijbel (niet-christen). Net zoals dat
satanisme ook niets met Satanisme te maken heeft. En hekserij niets met hekserij :lol: excuseer mij..

Mensen zoeken eenmaal naar iets dat hen bind. En spirituele mensen die hun wegen (nog) niet hebben
gevonden, of bedoelt juist wel te hebben gevonden en opweg zijn om op dat ene stukje grond hun
tempel te bouwen, die richten zich (ook) op. Communicatie is nodig, terwijl woorden soms hinderen.

Geplaatst: wo mei 20, 2015 10:32 am 

Regels en vormgeving zijn ook vaak noodzaak om te komen tot effeciente communicatie. Zeker als je je op vage gebieden begeeft is het handig als je van tevoren weet wat je gat doen en wat daarvan de bedoeling is. Dat is van oorsprong de idee achter al die vastgelegde rituelen en regeltjes, en het werkt.

Dat je daar in door kan schieten zie ik overal om mij heen. Klakkeloos aanleren en kopieren, zonder na te denken over betekenis en waarom leidt naar mijn mening tot helemaal niets. Dingen werken alleen als je ook weet wat je doet en waarom.

Aan de andere kant zijn er met name in de jaren 80 erg veel experimenten gedaan met volledig vrije magie en rituelen. De Faerie beweging en reclaiming groepen gingen daarin voorop. Maar ook daar werd een (weliswaar) minimum aan afspraken als noodzakelijk gezien.

Dus ja, ik begrijp zeker wat er wordt bedoeld. Ik wilde alleen even wijzen op de valkuilen op de weg :-)

Geplaatst: zo nov 01, 2015 10:27 pm 

Dag allen,

Ik was even afgeleid door privé omstandigheden - blijkt er allemaal gereageerd te zijn zonder dat ik het door had! *bloos*.

Ik zal een voorbeeld geven om te illustreren hoe we het kaderloze hebben ingevuld, namelijk onze afgelopen Samhain ritueel.

Men krijgt de opdracht om, als hij of zij dat wil, iets te bedenken voor het ritueel
Ter plaatse beslissen we of er behoefte is om de elementen uit te nodigen, en Goden en andere aanwezigen.
Daar was de behoefte aan, dus de elementen werden uitgenodigd, wel 7 keer, want ieder doet het voor zichzelf anders, hard op een voor een of in gedachten
De Goden doet ieder voor zich in stilte
De overledenen die we er bij wilden hebben werd of hard op of in stilte p.p. uitgenodigd
Het eerste deel was een meditatie die ik wilde geven
Het tweede deel was een ritueel die iemand anders wilde doen
Enzovoorts
En we sloten netjes af, we hebben samen besloten geen rite van wijn en cake te doen maar wel champagne te ontploppen omdat het nieuwjaar is.

Zo geven we het vorm. Individueel, ruimte voor iedereen. En soms wil iemand iets niet terwijl een ander dat wel wil, en dan vinden we een tussenweg.
Zoals met Beltane hadden we er mensen bij zitten die wel enorm behoefte hadden aan kaders. Die komen niet meer :p ;) want dat konden ze bij ons niet vinden.

Heb ik het enigszins verduidelijkt?

Kaderloos geeft ook hoofdpijn hoor - zo moet de website ook nog uitkristalliseren, hoe je iets zoals dit omschrijft. En het moet zijn weg vinden. Er zat al een heel verschil tussen Beltane en Samhain qua vormeloze individuele "vormgeving", en dat is nog maar een half jaar!

Ik ben het er mee eens dat het niet voor iedereen is weggelegd. Het is een selecte groep die daar wel behoefte aan heeft. Maar dat vind elkaar wel.

Phaedrus, ik wil jou nog bedanken trouwens - tenminste, volgens mij heb ik jou toen ooit ontmoet in een café aan de Nieuwmarkt op zoek naar een coven... jij was mijn inspiratie om kosteloos te werk te gaan.

BB
Oriana

Geplaatst: wo nov 11, 2015 6:11 pm 

Dit is de reden dat er zo enorm veel groepen bestaan; zo veel wegen leiden naar Rome. Niets mis mee als je samen met anderen gelijkgestemden zoiets opricht lijkt mij. Anderen die zoekende zijn en dezelfde ideeën hebben zijn hier natuurlijk goed mee geholpen!

Klinkt in ieder geval goed en open-minded. :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur