Het is nu zo jan 21, 2018 9:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Heksen of heksencafé in Dordrecht
Geplaatst: di feb 11, 2014 12:32 pm 

Lieve lezer(s)

Ik ben een jonge vrouw van 30 jaar en woon in de omgeving van Dordrecht. Ik werk als solitaire heks maar heb veel behoefte aan contact met andere heksen of mensen die zich bezig houden met magie en spiritualiteit. Een coven is niet echt iets voor mij gezien ik me moeilijk kan conformeren aan regels en graag zo vrij mogelijk ben in het interpreteren van de dingen die ik leer. Voor mij is het leven vol lessen om van te leren en bepaal je van hieruit je eigen route. Wel vind het erg fijn om met anderen te kunnen praten en dicusseren over de dingen des levens :) en hier dus leer uit te trekken.

Weet iemand of er iets in die trant bestaat in deze omgeving of zijn er mensen die het leuk lijkt om zelf iets te starten, laat het weten!

Liefs,

Jolyne

Berichttitel: Re: Heksen of heksencafé in Dordrecht
Geplaatst: wo feb 19, 2014 9:26 am 

Wellicht een beetje naast of buiten de vraag, maar ik lees hier wederom iets waar ik op wil reageren. Steeds vaker wordt een coven geassocieerd met regeltjes volgen en conformeren. Ik wil zeker niet ontkennen dat dat vaak het geval kan zijn, maar naar mijn mening is dat zeker niet de bedoeling.
Voorop moet exact dat staan wat je zegt, namelijk: " het leven (is) vol lessen om van te leren en bepaal je van hieruit je eigen route". En "zo vrij mogelijk ben in het interpreteren van de dingen die ik leer". Iets anders kan ook niet. Je kan hoogstens leren van het voorbeeld van iemand anders, maar klakkeloos volgen en gehoorzamen leidt enkel tot kopieergedrag waar je zelf niet verder mee komt.
Wanneeer je deze uitgangspunten scherp voor ogen houdt bij elk contact (want wat je vreest in groepen kom je net zo goed tegen in de enkeling), dan denk ik dat je een leerzame en gezonde weg zult vinden.
Wat in een groep natuurlijk wel het geval is, is dat je te maken hebt met andere mensen waarmee je moet communicerene. Daarvoor zijn er rituelen met vaste regels, die naar mijn mening vooral tot doel hebben om op efficiente functionele wijze alle neuzen in dezelfde richting te krijgen. Daarnaast en daaromheen zijn er werelden van verschillen en moet je niet te snel conclusies trekken.
Echter, mijn eigen ervaring als leraar is dat mensen vaak verwachten dat je regels en richtlijnen geeft, en volledig de weg kwijt raken als je ze er op wijst dat ze het zelf moeten doen. Het probleem loert dus van twee kanten. Want als je je niet wilt conformeren en je eigen weg wilt bepalen, waarom vraag je dan om anderen om samen mee te reizen. De waarheid ligt ergens in het midden en het loont de moeite hier even bij stil te staan.
Ik ben jaren gelden met een aantal non conformisten en skeptici een tradidionele Wicca coven gestart, en hoe vreemd dit ook mag klinken, dit kan dus echt als je maar eerlijk en open blijft tegenover elkaar.
Ik wens je veel wijsheid en geluk op je pad. B*B

Geplaatst: ma feb 24, 2014 12:00 pm 

Hallo Phaedra,

Wellicht heb ik mijn verhaal verkeerd geformuleerd, het is in ieder geval niet mijn bedoeling alle covens over één kam te scheren maar dit is de indruk die ik (misschien dus voor een hoop covens onterecht) krijg. Ik ben opzoek naar mensen die open staan voor allerlij verschillende spirituele (ook wetenschappelijke) invalshoeken en denk/ dacht dit misschien in een coven minder tegen te komen omdat, zoals je zelf ook zegt de neuzen in een coven meer dezelfde kant op staan (dit is ook niet gek wanneer je een bepaald resultaat wilt behalen met bijvoorbeeld magische rituelen) maar ik ben in eerste instantie dus gewoon opzoek naar mensen waarmee ik mijn verhaal kan delen, van kan leren, discusseren en gezellige momenten mee kan beleven (simpelweg mensen die op dezelfde golflengte/frequentie zitten als ik) Eventueel sta ik er ook voor open om dan wel samen te praktiseren maar dat ligt er gewoon aan hoe contacten verlopen.
Nogmaals wil ik absoluut niemand voor het hoofd stoten maar bij veel geloofsstromingen kom je (wanneer er een hierargische structuur is) dogmatische verschijnselen tegen en daar zit ik niet echt om te springen.

Als mijn beeld volgens jou of anderen onterecht ie hoor ik dat uiteraard graag! Zoals ik al zei wil ik leren :)

Geplaatst: ma feb 24, 2014 12:01 pm 

Sorry het ie phaedrus (kon het op mijn telefoon niet goed lezen)

Geplaatst: ma feb 24, 2014 9:43 pm 

Je hebt mij niet voor het hoofd gestoten hoor, don´t worry :-) Waar het mij om ging en gaat is dat ik steeds weer stuit op een afkeer voor covens vanuit argumenten waarvan ik denk dat die te ongenuanceerd zijn. Je hebt allerlei soorten mensen en er is voor elk wat wils. Een meester voor elke slaaf, en een dwaas voor elke goedgelovige, zoals ze wel eens zeggen. Maar dat moet geen stereotype gaan worden, want dan sluit je veel uit wat wellicht de moeite waard zou kunnen zijn.
Voor samenwerken moet je dezelfde taal spreken, dat behelst in dit geval ook de taal van symbolen en gebruiken. Maar dogmatiek is iets heel anders. Dat zou betekenen dat je voorgeschreven wordt hoe je behoort te denken, en dan haak ik ook af. Geloof kan je niet afdwingen of commanderen, dat moet ieder voor zichzelf doen, alleen. Ook binnen een coven.

Geplaatst: ma maart 17, 2014 2:40 pm 

Excuus voor mijn late reactie! iets met drukte e.d. ;) Ik begrijp wat je bedoeld. Misschien komt het door mijn opvoeding dat ik een beetje angst heb voor mensen met dezelfde geloofsovertuiging die bij elkaar komen. Mijn ouders hebben me altijd zoveel mogelijk geprobeerd vrij te laten wat betreft het maken van beslissingen en het ontwikkelen van mijn eigen normen en waarden of geloofsovertuigingen maar toch voelde ik altijd een anti-spritituele/religieuze ondertoon. Mijn vader gelooft bijvoorbeeld absoluut dat de wetenschap de enige mogelijkheid is voor het verklaren van dingen. Mijn moeder is wel een gevoelsmens maar wordt wat dit betreft een beetje gedomineerd door mijn vader. Nu ben ik zelf een volwassen vrouw maar vind het zelfs nu nog lastig af te komen van de ideeën die ik tijdens mijn jeugd heb opgebouwd.

Zou je mij iets meer kunnen vertellen over jou ervaringen bij een coven?

Geplaatst: ma maart 17, 2014 2:59 pm 

Ha Jolyne, ik ben ook op zoek naar wat jij ongeveer omschrijft... gelijkgezinden om niet in eerste instantie mee de praktijk in te duiken, maar wel om ervaringen, ideeën en kennis met elkaar te delen. Ik ben niet bang voor filosofie, wetenschap, fervente discussies...

Ik ben zelf 21 en woon in Leiden. Misschien leuk om eerst eens privé met elkaar te mailen en te zien of we een beetje op één lijn zitten? En wie weet willen anderen zich aansluiten? Stuur me gerust een privébericht om mailadressen uit te wisselen!

Geplaatst: za mei 14, 2016 10:34 pm 

Hoi allemaal!

Ik stuur wel een heel late reactie, maar ik heb dit forum nog maar kort geleden ontdekt. Ik ben ook heel erg geïnteresseerd in covens of solitaire wiccans c.q. heksen in de buurt van (Groot-)Rotterdam.

Om me even in de interessante discussie te mengen die Phaedrus begon: voorzover ik het begrepen heb, is de kracht van een coven (natuurlijk) de algemene gelijksgezindheid, de mogelijkheid tot het delen van kennis en het samen rituelen te beleven. Zelf lijkt het mij op den duur best zwaar om als heks of wiccan altijd solitair bezig te zijn. De zwakte van een coven is dat het qua opvattingen en overtuigingen een bepaalde richting opgaat. Al naar gelang de houding van de HP en vooral de HPs kan er dan een belemmering zijn in het vrij zijn in inbreng, het delen van kennis, gevoelens en overtuigingen. Ikzelf zou dolgraag met locale covens of solitairen in contact komen.

Dit waren mijn gedachten, terwijl ik over die berichten ging.

BB

Karantes

Geplaatst: vr jun 03, 2016 9:03 am 

Hoi Quantico,

Ben je bekend met Heksencafé Rotterdam? Zie hier: http://wiccanrede.org/heksencafes-moots ... ente-2014/ (ook voor andere heksencafés en uitleg).

Elenna

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur