Het is nu do jan 18, 2018 4:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Reinigen van Kristallen en edelstenen
Geplaatst: ma sep 10, 2012 11:39 am 

Ik was een beetje aan het rond stuinen in de heksenketel en ik las dingen over reinigen en opladen/programmeren over de verschillende stenen. Ik merkte dat reinigen en opladen/programmeren een beetje door elkaar gehaald wordt. Hieronder dus een stukje over reinigen en opladen van de stenen.

Waarom moet je je kristallen/stenen reinigen? Dat is heel simpel. Als ze worden gedolven, dan nemen ze al energieën op van anderen, zowel positief als negatief. En tijdens de reis, pikken zo ook allerlei energieën op. Net als in de winkel, omdat iedereen de kristallen/stenen in hun handen neemt om te kijken of het de juiste steen is. Ook moet je rekening houden met het feit dat ze negetieve gedachtes en ziektes opgenomen kunnen hebben en dat ze dat aan jou kunnen doorgeven. Je kan je kristallen/stenen op je eigen manier reinigen. Maar wat je niet moet doen is ze reinigen met schoonmaak middel of met zeep, want dan kan juist het tegenovergestelde gebeuren. Ook hier heb je verschillende manieren van. Maar ik ga er maar een paar behandelen. Omdat het anders te veel van het goede is.

Reinigen kan op verschillende manieren. Via de element dat bij je sterrenbeeld hoort is denk ik het mooiste wat er is ;)

Reinigen met water (vissen, schorpioen, kreeft).

Deze manier is heel goed voor hen die onder een waterteken in de westerse dierenriem zijn geboren. Je kan op drie manieren je kristallen/stenen reinigen met water.

Reinigen met natuur zuiver water.
Je kan met je kristallen/stenen naar een natuurlijk waterbron gaan, zoals de zee, een beek, rivier of waterval. Het moet er dan wel schoon, fris water zijn. Hou ze in het water of hou ze onder het stromende water. Is er geen natuurlijk en zuivere bron in de buurt, dan kan je altijd een fles met bronwater gebruiken. Maar maak nooit je kristalle/stenen droog met een handdoek. Laat je kristal/steen op een natuurlijke manier drogen en als het even kan in de zon, zodat de zon het kristal/steen kan opladen met energie.

Reinigen met zout water.
Je kan je kristallen/stenen ook met zout water reinigen, maar kijk uit met welke kristallen/stenen je dat doet. Want als de Opaal in aanraking komt met zout, dan wordt het vocht uit de Opaal en veranderd in een Chalcedoon. Het beste wat je dan kan doen is het kristal/steen in een kleine glazen schaal leggen en dan die schaal in een wat grote schaal met of zout water of met gewoon zout. Het reinigingsproces vindt zo ook plaats. Laat het schaaltje met het kristal/steen een paar uur in het zout liggen.

Reinigen met heilig water.
Als je heilig water in huis heb, dan kan je je kristallen/stenen ook insmeren met een paar druppels heilig water, om te reinigen en hun trillingen of ritme te versterken. Heilig water kom je overal tegen, dus als je dat zou willen dan kan je zo aan heilig water komen.

Reinigen met aarde (stier, maagd, steenbok).
Deze manier is weer goed voor hen die onder een aarde-teken in de westerse dierenriem zijn geboren.

Stop het kristal/steen voor ongeveer 24 uur in de grond, markeer de plek en kijk uit als je dieren hebt. Heb je geen tuin of is de grond te zuur, dan kan je het ook een een plantenbak met aarde doen. Haal de kristal/steen na 24 uur uit de grond en spoelt het grondig onder stroment water en laat het op een natuurlijke drogen.

Reinigen met vuur (boogschutter, ram, leeuw).
Deze manier is goed voor hen die onder een vuurteken in de westerse dierenriem zijn geboren. Je kan op twee manieren je kristallen/stenen reinigen met vuur.

1. Je kan het kristal/steen omringen met theelichtjes en laat die helemaal opbranden.

2. Of je kan je kristal/stenen door een brande kaars halen. Als je een opaal hebt, dan kan je het beste de eerste manier gebruiken, omdat je anders je opaal aantast.

Reinigen met rook (tweeling, waterman, weegschaal).
Deze manier is goed voor hen die onder een luchtteken in de westerse dierenriem zijn geboren.Dit is ook een goeie manier om je huis en je chakra’s schoon te maken. Hier voor kan je de zogenaamde ‘smudge sticks’ gebruiken. Smudge sticks zijn bundels plantenbundels die strak zijn samengebonden. Je kan het beste salie gebruiken, maar lavendel, ceder en vlotgras worden ook vaak gebruikt. Je kan je kristal /steen op twee manieren reinigen.

1. Je steeks de salie of smudge stick aan en blaas het de vlam uit, het mag namelijk niet branden. Daarna haal je het kristal/steen langzaam door de rook, zodat de alle vlakken door de rook wordt behandeld. Hierdoor krijgt het luchtelement de kans om de negatieve energeie om te zetten of te neutraliseren.

2. je zet de salie of de smudge stick op een schaaltje en steekt het aan (net als bij manier 1). Hou in een hand je kristal/steen gebruik je andere hand of als je liever hebt een veer, om de rook te begeleiden naar het kristal/steen.

Er zijn nog veel manieren om je stenen te reinigen, maar dit vond ik wel even genoeg. Maar als jullie willen kan ik daar altijd nog een stukje over schrijven ;)

En het stukje over het opladen van je stenen komt nog.

Groetjes, Spider

Berichttitel: Re: Reinigen van Kristallen en edelstenen
Geplaatst: ma sep 10, 2012 12:00 pm 

Het is een mooie overzichtelijke bijdrage geworden. :D

Een persoonlijke voorkeur van mij is reinigen in water dat ik opgevangen heb tijdens een donderbui. Dat filter ik en bewaar ik desnoods in de vriezer om daarvoor te kunnen gebruiken. Mijn favoriete tijd om te reinigen is de vooravond van nieuwe maan.

Of je je steen helemaal goed gereinigd hebt, heeft naar mijn idee het meeste te maken met het gevoel dat de steen je naderhand geeft. Soms moet je na het gangbare traject nog net iets extra's doen om het voor jezelf af te ronden.

Geplaatst: ma sep 10, 2012 1:07 pm 

ik persoonlijk reinig altijd 2 keer. Een keer met water en daarna met het element van mijn sterrenbeeld. En dat is toevallig ook water. Ik heb dit onbewust altijd al gedaan en ik wist gewoon dat het goed was voor mij. Vrienden die stenen van me krijgen, zeg ik ook altijd eerst reinigen met water en daarna met de element dat bij je sterrenbeeld hoort. Opladen doe ik altijd 1 nacht en 1 dag. En altijd als het volle maan is. Ik denk dat dat vooral komt omdat de maan bij mijn sterrenbeeld hoort, ben namelijk een echt kreeftje.

Groetjes, Spider

Geplaatst: ma sep 10, 2012 2:06 pm 

Ik heb een vraag, ik zelf zie het veel meer zitten om mijn stenen met zout en hematieten (juist geschreven?) te reinigen. Want ik bewaar mijn heilig water liever voor grotere rituelen, heb maar een klein flesje. Dus alles in een bakje te doen en een nachtje in de donkere maan laten staan?

Geplaatst: ma sep 10, 2012 2:12 pm 

Ik dacht laat ik de andere manieren er ook maar bijzetten, dan hebben we mooi alle manieren van reinigen bij elkaar ;)

Reinigen met een kristalcluster.
Je kan je kristal/steen ook reinigen door hem op een grote kwartskristal of op een bed van amethist te leggen. En laat het kristal/steen dan een paar uurtjes daarop liggen, zodat alle negatieve energieën geneutraliseerd wordt.

Reinigen met bloemen.
De zachtste manier om je kristal/steen te reinigen is door middel van bloemen of bloemblaadjes. Roodroze bloemen of bloemblaadjes zijn heel goed geschikt voor de rozenkwarts., terwijl de lavendelachtige bloemen en blaadjes geschikt zijn voor paarse stenen. Verzamel een paar mooie bloemen of bloemblaadjes en doe ze in een schaal of kom. Begraaf daarna je kristal/steen in de bloemen. Laat de kristal/steen er ongeveer 24 uur in liggen. Haal na ongeveer 24 uur het kristal/steen eruit en legt het in maanlicht (het liefst volle maan) of in de zonnestralen.

Reinigen met rijst.
Een andere manier van reinigen is met rijst. Hiervoor heb je een schaal met ongekookte, organische rijst nodig. Legt leg het kristal/steen er voor 24 uur in. Gooi na die 24 uur, de rijst weg. En je mag er namelijk niet van eten omdat hier de negatieve energieën in zit.

Reinigen met etherische olie.
Nou hoor ik jullie denken, kan dat?? Ja dat kan. Het is misschien niet zo heel bekent, maar het kan. Lavendel, salie, cederhout, citroengras, pijnboom, jeneverbes, rozemarijn, citroen, rozenhout en vetiver zijn etherische oliën met een zuiverende werking. Je kan je kristallen of stenen op drie manieren reinigen met etherische oliën.

Met een doekje waar je één of twee druppels olie op heb gedaan. En dan ga je met de doek voorzichtig over de kristal/steen.

Via een oliebrander. Doe wat je altijd doet met een oliebrander en als er dan stoom van komt haal je het kristal/steen erdoor heen.

Je kan ook een paar druppels olie op je kristal/steen druppelen. De kristallen/stenen hebben de eigenschap om de aroma van de etherische olie te versterken. Als je één druppel op het kristal/steen doet, dan ruikt gelijk de hele kamer en houd ook de aroma langer vast.

Groetjes, Spider

Geplaatst: ma sep 10, 2012 2:17 pm 

Als jij meer het gevoel dat reinigen met zout bij je past moet je dat gewoon doen. Maar hou er wel rekening mee dat sommige stenen niet tegen direct contact met zout kunnen. De Hematiet hebben de eigenschap om te reinigen, hou ook hier rekening mee dat je ze eerst zelf moet reinigen. Omdat er energieën in kunnen zitten die je niet wilt hebben.

En volgens mij kan je zelf ook heilig water maken door een fles met bronwater/kraanwater tijdens volle maan in het maan licht te zetten. Je moet dan wel even aan de godin vragen of ze het water wilt zegenen, tijdens de volle maan. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Groetjes, Spider

Geplaatst: ma sep 10, 2012 3:00 pm 

Oke dan zullen we dat eens proberen. Ik heb nu enkel een klein flesje uit Glastonbury. De reden dat ik ze allebei wil gebruiken is omdat ik mijn steen die gereinigd moet worden al een hele lange tijd niet meer heb gereinigd, en ik heb het gevoel dat die dubbele lading wel nodig gaat zijn.
Alvast enorm bedankt voor de ideeen!

Geplaatst: ma sep 10, 2012 3:23 pm 

Wat een bijzonder idee om met bloemblaadjes te reinigen! :idea: Ik kan me wel herinneren dat ik voor speciale doelen een thee gezet heb van o.a. lavendel om iets te wijden. Met etherische olie durf ik eigenlijk niet zo omdat olie weer een vettig laagje nalaat en dat weer stof aantrekt. Maar ik heb inmiddels al wat inspiratie te pakken... ;)

Geplaatst: ma sep 10, 2012 3:57 pm 

Er zijn veel verschillende manieren voor het ontladen/opladen of reinigen van de stenen

http://www.satorihome.nl/reinigen%20&%2 ... pladen.htm

Misschien heb je nog iets aan deze sites:

http://members.quicknet.nl/bflassing/Boek/Begin.html
http://www.edelstenenenmineralen.nl/ede ... laden.html

Geplaatst: zo mei 04, 2014 7:44 pm 

Thorna, je kan natuurlijk ook je eigen heilige water maken. voor mijn edelstenen heb ik een apart flesje met zelf gemaakt heilig water, zo kan ik dat gebruiken voor alleen mijn edelstenen. vind het zelf erg prettig. :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur