Het is nu wo jun 20, 2018 4:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: De roep van de zee
Geplaatst: zo nov 17, 2013 9:18 pm 

Als kind was ik absoluut verliefd op zeemeerminnen en alles wat met hen te maken had. Ik was een grote fan van 'De Kleine Zeemeermin', al kon ik niet echt begrijpen waarom ze haar leven in de zee zou opgeven voor een koppel benen en een prins. Als je het mij vroeg, klonk een leven in de zee wel fijn. En dus maakte ik er een spelletje van, deed ik alsof ik zelf een meermin was. Als ik een bad nam, kruiste ik vaak mijn benen en dan deed ik alsof het een vissenstaart was.

Toen het tijd was om te leren zwemmen, vond ik het eerlijk gezegd niet zo fijn. Hoewel ik heel blij was met het feit dat ik de hele tijd het water in mocht, was ik niet zo opgezet met het idee dat we ten allen tijde ons hoofd boven water moesten houden. Ik kon al redelijk goed onder water zwemmen, en deed dat veel liever. Dat was dus wat ik meestal ook deed als ik dacht dat de leraar niet keek. Die zag het natuurlijk elke keer, en vaak kreeg ik dan op mijn kop. Maar als ik erop terug kijk was de tijd die ik in het water kon spenderen de problemen die ik me (gewillig) op mijn hals haalde wel waard.

Ook vandaag de dag ben ik nog steeds gefascineerd door meerminnen en dergelijke, en natuurlijk ook door de zee. Ik hou ervan om over meerminnen, selkies, naiaden en dergelijke te lezen. Ook wanneer ik schrijf, bestaat er een grote kans dat ik een of andere soort naiade uitvind en deze soort tot een heel belangrijk deel van het verhaal maak. Wanneer ik ga zwemmen is dat nog steeds vooral compleet ondergedompeld, en het liefst van al stuw ik me voort door het water door met mijn benen te slaan.
Schelpen verzamelen is nog zo'n bezigheid van mij. Elke keer dat ik op het strand ben, of het nu het strand van ons klein Belgenlandje is, of dat van welk ander, meestal groter land dan ook, verzamel ik er een heleboel. Die schelpen komen meestal terecht in dozen op zolder, waar ik af en toe eens tussen ga snuisteren om een nieuw voorraadje op mijn altaar te leggen. Ondertussen heb ik meer schelpen dan mijn altaar en de dozen aankunnen, om eerlijk te zijn...

Al vanaf het begin dat ik mijn pad van paganisme bewandel, is de roep van de zee heel sterk geweest voor mij. Een groot deel van de rituelen die ik doe, halen hun energie tot op een bepaald punt uit de golven. De zee is iets prachtigs, zowel destructief als zacht, en haar energie kan, naar mijn ervaring, voor een heleboel verschillende dingen gebruikt worden, bijvoorbeeld om liefde aan te trekken, om zelfvertrouwen op te bouwen, voor reiniging, bescherming, uitbannen van negativiteit,...

Hoewel ik mijn pad niet een is dat zijn basis in de zee vindt, is zij toch een prominent deel van wat ik doe, en dus vond ik het waard om een stukje stekst te schrijven over waarom ik haar energie graag gebruik in mijn rituelen.

How could someone love butterflies but hate moths? That's like appreciating the sun with no regards to the moon.

Having a low opinion of yourself is not modesty. It's self-destrution. - Bobby Sommer

Berichttitel: Re: De roep van de zee
Geplaatst: ma nov 18, 2013 5:36 pm 

Mooi beschreven Ide. Ik herken veel in je verhaal. Ik ben ook van jongs af aan verliefd op de zee en het strand. Ik ben ook gek op zeemeerminnen, deze wezens teken ik ook meer dan andere fantasy figuren. Ik heb altijd dicht bij de zee gewoond, en was bijna elke week op het strand te vinden. Ook toen ik het afgelopen jaar moeilijk had, heb ik een hele middag op het strand gezeten om na te denken. Nu ik niet meer dichtbij de zee woon, merk ik dat ik de zee ook mis, haar geur, de sterke wind door mijn haar, zand wat OVERAL komt.. en natuurlijk de schelpen. Meestal bewaar ik een voorraad aan schelpen voor een jaar, en als ik er dan niks meer mee doe, breng ik ze weer terug naar de zee zodat ik niet meer mee neem dan goed is.

Wat doen jullie op het strand/bij de zee aan hekserij/magie/paganistische activiteiten (lekker breed Mystic :P )?
Ik merk dat ik veel stilte wandelingen doe, ook al loop ik samen met anderen. Daarnaast schrijf ik mijn zorgen op het strand of teken ik symbolen die hier mee te maken hebben, zodat deze schoongespoeld kunnen worden door de zee. Ik heb ook een keer een labyrint getekend en gelopen, en deze achtergelaten voor andere mensen (met een korte uitleg erbij, geschreven in het zand ;).

Mooi topic Ide, bedankt voor het openen :)

Berichttitel: Re: De roep van de zee
Geplaatst: za nov 23, 2013 2:03 pm 

Ja ik was dus ook dol op de zee (een van de redenen waarom ik het hawaiiaanse pantheon nu onderzoek) en ik deed alsof ik een zeemermin was en dat soort dingen. Maar toen ik 7 was, op de dag van mijn diploma gleed ik uit, en sindsdien kan ik niet meer duiken :(.

Ik voel me nu heel erg aangetrokken tot de bossen, aangezien ik me daar verder kan ontwikkelen en in het water nu een soort handicap heb. Ik raad het boek zeemeerminnen magie aan. Het is een klein blauw boekje, heeeel veel mythes over zeegodinnen. En heeeel veel meditaties en een paar kleine ritueeltjes denk ik. Het is niet iets voor mij maar misschien vinden jullie het wel heel leuk :).

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur