Het is nu zo apr 22, 2018 5:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

[ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Werken met stenen - wat doen jullie?
Geplaatst: vr feb 28, 2014 12:48 pm 

Hallo allemaal,

Ik ben nu een tijdje bezig met het leren werken met stenen... dat wil zeggen: ik heb een aantal stenen (zoals rozenkwarts, heliotroop, amber, amethist, calciet en nog een aantal) en ik ben op een onderzoekende manier aan het ontdekken wat ik met deze stenen kan, bijvoorbeeld door meditatie of door bepaalde stenen samen in een patroon te leggen (een "crystal grid" vormen, ik weet niet of hier een goed Nederlands woord voor is).

Eerst was ik van de stenen die ik heb in verschillende boeken gaan lezen over hun betekenis, oorsprong, welke krachten ze zouden hebben enzovoorts. Maar dit werkte voor mij niet zo goed. Iedere steen heeft zó veel verschillende geassocieerde krachten dat het te veel was om het goed te kunnen bevatten.

Toen ben ik het anders gaan aanpakken: uit het boek De kristallengids van Judy Hall heb ik de volledige index overgetypt. Dit zijn kernwoorden waarmee een steen verbonden zou kunnen zijn. Een paar willekeurige voorbeelden: besluitvorming, communicatie, dromen, geduld, jaloezie, zuivering. Er waren ook woorden over heling (bijv. lichaamsdelen), maar die heb ik eruit gelaten want daarvoor wil ik de stenen niet gebruiken.

Vervolgens heb ik mijn eigen stenen genomen en ben de hele lijst afgegaan. Telkens heb ik alle stenen om beurten in mijn handen gehouden en me afgevraagd: past dit woord bij deze steen? Zo ja, dan schreef ik dat woord op een papier (elke steen heeft zijn eigen papier). Het is nogal een werk, dus ik ben met dit proces nog helemaal niet klaar... maar het voelt wel goed. Zo kan ik duidelijk krijgen wat de stenen voor mij persoonlijk kunnen betekenen.

Soms verklaar ik mezelf voor gek (wat zit er nou helemaal in een stéén?), maar ik denk dat ik gaandeweg wel degelijk een gevoel krijg voor wat bij welke steen past en hoe deze stenen mij verder kunnen helpen...

Na dit lange verhaal aan jullie de vragen:
- Werken jullie met stenen?
- Wat doe je? (Meditatie/healing/crystal grids/iets anders?)
- Gebruiken jullie betekenissen/associaties uit boeken of zoek je zelf uit wat de stenen voor jou betekenen?

Ben benieuwd naar jullie antwoorden!

C'

Berichttitel: Re: Werken met stenen - wat doen jullie?
Geplaatst: vr feb 28, 2014 1:27 pm 

Ik heb veel stenen, want vroeger was ik een actieve miyu stenen verzamelaar (ik was 8 tot mn 10e) . Mijn moeder is ook nog eens een geoloog, dus die vind het super om stenen voor me te kopen. Zelf doe ik het nooit. Omdat ik vind dat de aarde ermee beschadigd wordt, met het zoeken naar die halfedelstenen, vaak genoeg niet maar meestal wel. Met veel stenen moet je oppassen dat ze niet geverfd zijn, als bijvoorbeeld een roze kwarts heel mooi fel roze is ipv bleek, dan is er een grote kans dat die geverfd is.

Ik zoek persoonlijk nergens betekenissen op van halfedelstenen. Ik doe dat intuïtief. Ik heb ze nu, het worden er niet snel veel meer, dus werk ik er wel mee. Ik gebruik trouwens veel liever stenen die ik zelf buiten ergens vind, dan houd ik ze in de hand, en dan voel je een beetje waar je ze voor kan gebruiken.

Geplaatst: zo maart 02, 2014 8:44 pm 

''- Werken jullie met stenen?''
Ik werk veel met stenen, vooral edelstenen(knuffelstenen) en vuursteen wat ik buiten veel vind.

''- Wat doe je? (Meditatie/healing/crystal grids/iets anders?)''
Ik gebruik de meeste stenen voor meditatie, healing en chakra zuivering. Ik gebruik vaak stenen tijdens rituelen om een bepaalde sfeer te creëren. Ook liggen ze vaak op mijn altaar als ik bepaalde energieën nodig heb of ik even met die steen wil werken. Tijdens de Esbats laadt ik ze vaak op, zo krijg ik het gevoel dat ze weer helemaal opgeladen zijn na een nachtje volle maan.

''- Gebruiken jullie betekenissen/associaties uit boeken of zoek je zelf uit wat de stenen voor jou betekenen?'' Ik begon met lezen over wat anderen zeiden over de stenen en heb ook wat steekwoorden voor elke steen opgeschreven. op een gegeven moment heb ik mijn eigen lijstje gemaakt. tenslotte werkt iedere steen weer anders. Zo weet ik voor mezelf wat die steen voor mij betekend (:

Geplaatst: ma maart 03, 2014 11:08 pm 

Mijn eerste edelsteen was een amazoniet.
Deze kreeg ik in Schokland bij een levensechte dinosaurussen museum. Ik was toen nog klein :)
en ging deze toen verzamelen.

Nu wil ik ze graag bestuderen en leren en ik heb ook een edelsteen gebruikt om een verre vriend te
steunen door een gelukszakje te geven.
Een klein doorzichtig wit roze spreukenzakje, een spreuk op papier die je al zingend, zeggend of chantend
(hoe dan ook, vanuit je hart) opschrijft en ik deed een rozequarts erin.
Deze gegeurd met een bijpassende wierook en alles met liefde, positieve energie en wens samengesteld.
Het belangrijkste bij hem was wel mijn vrolijke aanwezigheid om samen leuke dingen te ondernemen.

Ik lees zo wel dingen uit boeken en soms (als je een steen vind) zie je zelf 'op dat moment'
de betekenis die naar je hart staat.

Geplaatst: zo maart 09, 2014 10:37 am 

Leuk om te lezen wat jullie doen!
Had er zelf nooit bij stilgestaan dat het slecht is voor het milieu... maar nu ik erover nadenk wel logisch. Jammer eigenlijk. Voorlopig maar even geen nieuwe stenen aanschaffen dan.

Geplaatst: wo apr 29, 2015 8:53 pm 

Ik draag graag half-edelstenen, voor mij werken ze ook echt. Ik mediteer wel eens met bepaalde stenen en ook steenzingen doe ik wel eens. Werkt ook heel meditatief.
Vroeger had ik de werking van elke steen opgezocht van verschillende bronnen en dan samen gebundeld in een map. Die heb ik nog steeds, maar ondertussen heeft elke steen zijn eigen betekenis en werking gekregen. Momenteel probeer ik geen stenen meer te kopen vanwege het ontginnen van de natuur.
Mijn stenen die ik heb zitten samen in een kistje, af en toe reinig ik ze en dan laad ik ze terug op met hun functie en dan zijn ze weer klaar voor gebruik. Vaak neem ik er ook mee voor in rituelen te gebruiken.

De laatste tijd draag ik er bijna geen niet meer vanwege mijn stage en daar mag ik geen juwelen dragen. Maar nog enkele weken en dan kan ik weer voltijds een steentje bij me dragen.

Groetjes Hibou

Geplaatst: wo apr 29, 2015 10:27 pm 

Grappig dat dit topic juist vandaag weer een nieuwe reactie gekregen heeft. Ik heb deze avond een stuk heliotroop naast mijn laptop gelegd tijdens het schrijven aan mijn scriptie. Of het echt de steen is die helpt of dat het meer de aanblik is die me herinnert aan mijn belofte aan mezelf... ik ben zeer goed aan het werk geweest!

(Tot ik een half uur geleden het mailtje zag binnenkomen waar ik niet zo blij van werd - zie frustratietopic.)

Geplaatst: do apr 30, 2015 1:52 am 

Hibou schreef:
Momenteel probeer ik geen stenen meer te kopen vanwege het ontginnen van de natuur.

Als ik even deels van de draad af mag reageren:
Het heten dan inderdaad "edel" stenen, omdat ze edel zijn. Olie is bijvoorbeeld ook een edele aardstof.
Maar is het werkelijk echt zo ver dat door massaal edelstenen te kopen, dit gevolgen heeft voor de verdwijning daarvan?

Wat ik verder weet over edele stenen, metalen en spul zoals olie, is dat dit na verloop van tijd weer ontstaat, al gaan er vele tot (tig) duizenden jaren erover heen. Maar door onze snelheidsontwikkeling overschrijden we deze, op verhouding met de (tragere) natuurlijke ontwikkeling, mogelijk in een fractie van tijd. En dat is het inderdaad, op = op..

[ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur