Het is nu wo okt 17, 2018 6:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Wat voor soort stenen zijn dit?
Geplaatst: wo dec 24, 2014 6:01 am 

1e is waarschijnlijk inderdaad groene calciet. Komt veel voor, dus ook een waarschijnlijke uitkomst. Het is te doorschijnend en licht voor avanturijn. Jade lijkt me ook onwaarschijnlijk, dat zou opaak moeten zijn, en het is een relatief dure steen. Meeste wat wij Jade noemen is eigenlijk nefriet, echte jade is zeer zeldzaam.

2e doet me denken aan mosagaat, maar ik kan dit niet met zekerheid zeggen. Van wat ik op de foto kan zien is het lichtelijk doorschijnend met donker groene adertjes er in, wat zou kloppen met mosagaat. De kleur is ook juist voor avanturijn, maar dat zou minder doorschijnend zijn.

3e: mijn eerste gedachte was heliotroop, maar dan zouden er groene stukken zichtbaar moeten zijn. Rhodoniet is een mogelijkheid, maar de kleur is wat te dicht op rood/bruin daarvoor. Ik zou mijn eigen verzameling er even op na moeten zoeken, dat is nu even geen optie helaas.

Die laatste lijkt op speksteen, voornamelijk vanwege het poeder wat je er naast ziet, en de beschadigingen. Als het zoutsteen zou zijn kan je dat inderdaad heel makkelijk proeven. Speksteen is erg zacht, met een schuurpapiertje te bewerken, dus dat is ook makkelijk te testen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur