Het is nu vr aug 17, 2018 11:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Beginners vragen kristallen, mineralen en stenen
Geplaatst: ma nov 16, 2015 10:28 pm 

Hallo, ik ben in maart en oktober van dit jaar naar de internationale mineralenbeurs in Rijswijk geweest en sindsdien ben ik betoverd door de wonderen die ik heb zien liggen. Na 2 beurzen heb ik een behoorlijk aantal stenen* liggen in een vitrinekast, puur voor decoratie:

- 1 stuk Amethyst van 10 cm.
- Kubusje Pyriet
- 2x zwarte tourmaline, 4 cm
- 2 kleine bollen Septarian
- Een 3cm x 3cm bodem piramide
- 2 stukken Honingcalciet

Maar nu begin ik me ook te verdiepen in hun correspondenties en wat ze doen. Maar ook in hoeverre het werkt. Dus daarom een paar vragen:

1) Ik heb al wel gelezen dat de stenen* opgeladen moeten worden met natuurlijk licht, dus overdag. Maar kan het ook kwaad als ze te lang in het licht / zon liggen. Verkleurt Amethyst of Pyriet bijvoorbeeld op lange termijn?

2a) Hoe groter de steen, des te groter het effect?
2b) Hoe meer stenen van 1 soort, des te groter het effect?

3a) Eenmaal opgeladen hoe dichtbij zou ik ze dan moeten hebben om van het effect te profiteren? Vrijwel alle stenen van mij liggen in een vitrinekast en die afstand tussen mij en die kast is meestal al meer dan 5 meter. Hebben ze in die kast nog effect op mij?
3b) Hebben de stenen uberhaupt effect op mij als ze achter glas liggen? Houd het glas wat tegen?

4) Ondanks het antwoord op 3 wil ik ze ook gaan kopen in " donut" vorm, als ketting. Komen daar nog andere dingen om de hoek kijken?

5) Kan de ene steen het effect van de andere steen neutraliseren als ze bijvoorbeeld in elkaars buurt liggen?

*Stenen = kristallen, mineralen, fossielen en versteend hout.

Berichttitel: Re: Beginners vragen kristallen, mineralen en stenen
Geplaatst: ma nov 16, 2015 10:45 pm 

Ik heb een tijd terug mijn kristallenboek verkocht, dat was wel wat voor jou geweest ;) .

Ikzelf gebruik uit ethische overwegingen geen edelstenen, dus ik zou ook je vragen niet allemaal kunnen beantwoorden.
Voor zover ik weet kunnen bepaalde stenen verkleuren in de zon. Reinigen kan doorgaans in water of zout, maar zout water is af te raden (sommige stenen zijn te poreus).
Ik weet niet in hoeverre stenen op afstand werken. Ik ben daar sceptisch in. Het zijn simpelweg chemische verbindingen, dus ik neem aan dat ze op het lijf gedragen moeten worden voor effect. Maar wellicht denken anderen daar anders over.

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: di nov 17, 2015 9:52 am 

Ik gerbuik wel stenen, maar ik koop er geen nieuwe bij, tenzij als sieraden (van een klein winkeltje hier in de buurt waarvan ik de eigenaar ken en de oorsprong van de stenen dus ook weet). Als ik kind verzamelde ik halfedelstenen, en nu heb ik er over de 100... dus tja, wat moet je er dan mee?

Het ligt eraan hoe groot de stenen zijn, des te groter, des te meer afstand kan er zijn om effect te hebben. Als je stenen op de een of andere manier waarneemt, hebben ze wel altijd invloed op je gemoedstoestand.

Net als met alles, des te groter de stenen, des te meer energie ze kunnen vasthouden en vrijlaten, zie het als een broodtrommel. Des te groter de trommel des te meer voedsel past erin en des te meer deze opvalt. De hoeveelheid maakt ook idd uit. Net als met parfum luchtjes.

Opladen kan je ook met maanlicht, zonlicht, de stenen in de aarde voor een tijdje begraven, sommigen stenen met water (en zout, sommigen kunnen hier trouwens niet tegen, dus oppassen) op een pentacel als je met deze werkt. Met je eigen energie, met geluid. Werkelijk alles is mogelijk. Amethyst zou ik idd niet in zonlicht zetten, dan verbleekt deze. Maar ik zie hem sowieso als best een vrouwelijke stenen, dus ik zou een wat minder agressieve methode gebruiken.

Ik weet niet of ze dan nog effect hebben, ik heb de mijne in een kistje, en deze houdt alles vast.

Met sieraden kan ikerbij zeggen, dat sommigen stenen geen lekker gevoel geven, het verschilt nogal per persoon. Ik voel me bijvoorbeeld nooit echt prettig met malachiet op mijn lichaam of tijgeroog keting (armband is dan wel oke), daar kan je alleen een beetje mee experimenteren. Ik zou wel proberen de oorsprong van de stenen te achterhalen, want de aarde wordt echt helemaal kapot gemaakt op zoek naar die dingen.

Geplaatst: di nov 17, 2015 7:48 pm 

Ik gebruik ook graag edelstenen.
Zelf merk ik dat ze op mij een sterk effect hebben en ik hier meer baat bij heb dan welk ander iets dan ook. Zo heb ik bijvoorbeeld altijd naar kantoor een ketting met zwarte tourmalijn onder mijn shirt om te helpen met de stralingen van de computer. Heb ik deze niet om (zoals vandaag vergeten) dan heb ik beduidend meer last van het scherm en heel snel hoofdpijn.
Als je wilt weten hoe het werkt is dit filmpje wellicht interessant:
http://www.huysdenskristallen.nl/over_o ... _impressie
Het bovenste filmpje, onder de naam Volkel gaat ook over die winkel maar daarin legt hij uit hoe het kan dat edelstenen werkingen en effecten op ons hebben.
Dit is tevens ook het winkeltje waar ik edelstenen heb gekocht, hele lieve mensen.

Amethist verliest zijn kleur in zonlicht, zo kun je seleniet niet in het water doen aangezien deze dan oplost.
Per steen kan het verschillen wat het beste werkt, sommige stenen zijn erg poreus, verbleken van warmte of zonlicht of kunnen niet tegen water.
Wat dat betreft kun je het beste per steen de exacte eigenschappen en zwakheden opzoeken om dit zeker te weten.

Om het zekere voor het onzekere te nemen reinig ik mijn stenen door ze als het ware te smudgen met witte salie of door (de kleintjes) in een klankschaaltje te leggen en deze aan te slaan. met poreuze moet je wel opletten met de trillingen.
Opladen doe ik graag met bergkristal of maanlicht.

De vorm van een kristal kan ook lichtelijk uitmaken, zo hebben sommige vormen meen ik extra eigenschappen, zo ook volgens mij een pyramide... Dit zou je even op moeten zoeken.

Zelf vind ik de kristallen gidsen 1, 2 en 3 van Judy Hall fijne naslag werken.
Om te beginnen zou je aan nummer 1 voldoende hebben aangezien hier de meest voorkomende kristallen in behandeld worden.

Hopelijk heb je er iets aan!

Liefs,

Geplaatst: do nov 19, 2015 1:32 pm 

Hoi Emerald, ik las wat interessante informatie over de amethist.
Omdat de amethist een beetje radioactief is, is deze door de samenstelling paars. De zonnestralen doen de radioactiviteit van de amethist afnemen waardoor deze verbleekt. En nou het mooie, je kunt met radium de amethist weer tijdelijk paars doen kleuren (wat je op groenlichtgevend klokkenwijzers kunt vinden). Daarbij als je deze stof verzameld is de straling in hoge dosis giftig, niet doen dus!
Naar mijn gevoel is de amethist ook meer een nachtsteen.

http://www.semoea.nl/edelstenen/amethist.html

Mijn oma droeg soms een edelsteen om haar nek tegen lichte kwalen. Een steen wat aan een hanger
kan moet genoeg zijn, hangt er natuurlijk ook vanaf wat je allemaal wilt gaan doen.

Ik denk dat de stenen meer invloed hebben als je ermee mediteert, deze bij je draagt,
dus niet wanneer deze in de vitrinekast achter het glas liggen.

Geplaatst: do nov 19, 2015 2:41 pm 

Hoi emerald,

Ik gebruik ook veel edelstenen en heb ze ook in een vitrine liggen. Ik denk dat als je ze daar laat liggen, ze niet veel invloed op je uitoefenen, want je kiest er niet bewust voor om ze bij je te dragen. Jouw vitrine is denk ik een soort 'opslagplek', voor een niet-actieve toestand. Als je begrijpt wat ik bedoel...?
Als je wil dat edelstenen voor jou gaan werken, denk ik dat je er eentje bij je moet dragen, of bij je bed leggen of zo.
Of een grotere steen een groter effect geeft, weet ik niet. Het ligt er aan wat je zelf prettig vindt en waar je behoefte aan hebt. Wil je een klein trooststeentje of een flinke bonk rots-in-de-branding? Mijn lievelingssteen is niet heel groot, hij past in mijn hand. Hele kleine steentjes vind ik zelf gewoon niet fijn om mee te werken. (De broodtrommeltheorie is wel aannemelijk ;) )
Ik denk wel dat meer stenen een groter effect hebben, maar ik zou mezelf niet overladen met edelstenen als ik jou was.
Met donuts heb ik geen ervaring, maar het lijkt me niet verstandig om stenen met tegengestelde effecten bij je te dragen. Dichtbij elkaar leggen lijkt me geen probleem, maar ik denk dat je lichaam en geest behoorlijk in de war raken als ze twee verschillende stimulansen krijgen.
Van zwarte toermalijn kan ik me trouwens wél voorstellen dat die de energie van bijv. granaat of robijn 'opslurpt'. Zwarte toermalijn staat ook bekend als energieneutralisator (is dat een woord?).

Veel plezier van je stenen!

Groetjes, Cran

PS Diana Ferona, wat zijn jouw ethische overwegingen dat je geen edelstenen gebruikt?

Geplaatst: vr nov 20, 2015 10:37 pm 

Bedankt allemaal voor de reacties en tips. Over 2 weken ga ik naar Paranormaal alternatief, daar liggen het e.e.a. aan boeken over allerlei onderwerpen waaronder vast ook stenen en mineralen. Waarschijnlijk kom ik daar wel een leuk boek tegen om lekker in te duiken.

Geplaatst: zo nov 22, 2015 7:36 pm 

@ Cran: vanwege de ontginning van de natuur. De natuur heeft er heul lang over gedaan om ze te maken en de vraag is groter dan het aanbod. Daarom wordt steeds meer habitat verwoest. Omdat wij willen mediteren met steentjes....

Ik las eens een dankritueel voor moeder Aarde waarin werd gezegd dat je wat edelsteentjes kon begraven als offerande, als dank. Dan heb ik echt zoiets van: Are you f*cking kidding me?

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: ma nov 23, 2015 1:30 pm 

Daar heb je wel een punt, Diana Ferona... Ik zal daar voortaan wat meer bij stilstaan.

Geplaatst: vr mei 20, 2016 7:33 pm 

Ik vind dit wel een prettige website om informatie te vinden over of een steen wel of niet tegen zonlicht kan etc.

http://www.edelstenenenmineralen.nl

Wat de ethische kwestie betreft: ieder moet daar voor zichzelf bepalen waar hij de grens trekt, denk ik. Hetzelfde geldt voor vlees eten, autorijden, plastic wegwerpspullen kopen... je kunt "geniet, maar drink met mate" misschien ook wel toepassen op ethische keuzes (hier mag je het volledig mee oneens zijn, hoor).

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur