Het is nu di aug 21, 2018 6:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: yggdrasil en walhalla
Geplaatst: vr jun 29, 2012 12:03 am 

MM

Nou we toch met de Noren bezig zijn (zie Stadhagaldr topic), een vraag hierzo:

In de yggdrasil vind je wel Hell terug, de onderwereld of de wereld van de doden (Hellheim), maar volgens mij is dat niet de plek waar de slechte zielen heen gaan of zo, ik interpreteer het (verbeter me als ik het fout heb) als de plek waar de doden heen gaan.

Maar waar vinden we Walhalla terug? Walhalla is toch een soort hemel of paradijs of Zomerland of zoiets waar helden en dergelijke heen gaan - is dat een deelgebied van Hellheim of iets wat meer richting Asgard gaat of hoe zit dat?

Met andere woorden: hoe zit het met de Asatru hiernamaalsvisie en hoe verhoud zich dat tot de Yggdrasil? :geek:

BB
Aquilifer

Berichttitel: Re: yggdrasil en walhalla
Geplaatst: vr jun 29, 2012 5:55 am 

Niet dat ik er verstand van heb maar ik vond het interessant wat je je afvroeg en ben een beetje gaan zoeken en kwam dit tegen op een kunst en cultuur site

Na de dood volgens de Noorse mythologie
In de Noorse mythologie zijn verschillende plaatsen waar overleden mensen naartoe zouden gaan. De bekendste hiervan zijn Walhalla en Hel, of Helheim. Toch zijn er meer plaatsen waar de doden naartoe zouden gaan. Dit zijn Sessrumnir en het onderwater paleis van Aegir en Ran. Gevallen strijders gaan naar Walhalla of Sessrumnir, afhankelijk van wat de Walkuren beslissen. Drenkelingen gaan naar het onderwater paleis van Aegir en Ran en de overigen gaan naar Helheim.

hier de volledige site met uitgebreider verhaal http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/mythologie/48737-na-de-dood-volgens-de-noorse-mythologie.html

BB
Genoveva

Laatst bijgewerkt door Genoveva op vr jun 29, 2012 6:27 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Geplaatst: vr jun 29, 2012 6:19 am 

yggdrasil is de "wereldboom" het is idd geen plek waar de slechte zielen naar toe gaan, meer een plek waar de doden en geesten naar toe kunnen gaan dus dat heb je goed geïnterpreteerd.

Geplaatst: vr jun 29, 2012 9:30 am 

Weet je, het zal vast aan mij liggen, maar die hele Noorse mythologie heeft in mijn ogen iets duisters, iets naargeestigs ofzo - als ik dan lees over hellheim met een lijkenstrand en een boot gemaakt van nagels van de overleden - http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/mytho ... denen.html - het geeft me de kriebels. Altijd als ik de Noorse volkeren voorstel dan zie ik ze ook in een duister land waar de winter heerst, ik kan me moeilijk voorstellen hoe een volk met zulke naargeestigheid gewoon tussen de lammetjes en de schaapjes en de weides in het licht leven.

Maar goed.

BB

Geplaatst: vr jun 29, 2012 10:20 am 

Hoi Aquilifer,
Hoe het over het algemeen binnen Asatru gezien wordt weet ik niet, daarvoor heb ik me te weinig in die religie verdiept. Maar Walhalla is een zaal in de Asgard, waar de gevallen helden feest vieren tot aan de Ragnarok. Over Walhalla vind je meer in o.a. Grímnismál 8-10, 24 van de Edda (ik heb de vertaling van Marcel Otten).

Voor mij voelt Noordse mythologie ook kil, koud, duister en afstandelijk. Nadruk lijkt te liggen op mannelijkheid, strijd en heldenmoed en dat koude klimaat werkt inderdaad ook niet erg mee. Andere duistere dingen, zoals Hel en Naglfar, vind ik dan juist weer boeiend en zijn wat mij betreft niet duisterder dan verhalen over de dood zoals die ook in andere culturen voorkomen.

Wat ik tekenend vind voor de ´duisterheid´ is het feit dat we het over Asatru hebben, niet over Vanatru. De Asen zijn toch een ander soort goden dan de Wanen. Interessante materie ;)

Edit: ik volg nu even je link en lees dat Hel de gestorvenen in Helheim tot aan het einde der tijden laat lijden. Ik heb nu geen tijd om dieper te spitten, maar dit klinkt mij als onzin in de oren.

Geplaatst: vr jun 29, 2012 11:54 am 

Het is misschien een beetje offtopic, maar Sigrdrifa schreef net over dat het Walhalla een zaal in Argard is. Maar Asgard komt toch ook voor in Thor?

Days turn to years, the clock ticks on...

Geplaatst: vr jun 29, 2012 12:02 pm 

Ik vindt de Noorse mythologie/ kosmogonie erg boeiend, en ik krijg niet de indruk van kil, koud en afstandelijk. Maar goe dat ziet iedereen weer anders:)

Thor is de zoon van Odin, de "oppergod" laten we maar zeggen in de Noorse mythologie. Asgard is de thuisplaats van de Goden

Geplaatst: vr jun 29, 2012 12:08 pm 

Oh ja zo was het. Dank je wel.

Days turn to years, the clock ticks on...

Geplaatst: za jun 30, 2012 1:32 am 

Deze afbeelding,
rechtstreeks van de wiki pagina voor Noordse Kosmogonie vond ik altijd wel interessant:

Afbeelding

Geplaatst: di jul 03, 2012 8:37 pm 

Ik vind de Noorse Mythologie ook erg boeiend. Heb een keer alle goden / godinnen opgezocht en hele samenvattingen gemaakt.
Hierbij wat ik kon terugvinden in mijn aantekeningen:

Yggdrasil is in de Oudscandinavische mythologie de wereldboom (een Es), die het centrum vormt van de kosmos. De kruin van de boom, waar zich de troon van Odin bevindt, reikt tot in de hemel (Asgard) en de 3 wortels resp. tot de wereld van de mensen (Midgard), die van de reuzen en de onderwereld (Hellheim).
Aan de voet van de stam liggen 3 bronnen. Die van de Nornen, de bron van wijsheid van de reus Mimir en de Hvergelmir (de bron van de vele rivieren). Ook ligt hier de hoorn verborgen waarmee de god Heimdal het sein zal geven tot de eindstrijd, die zal leiden tot de Ragnarok (de ineenstorting van de kosmos). Aan de wortels van de boom knaagt de slang Nidhogg, die bekvecht met de adelaar die hoog in de boom woont. Een van de voortekenen van de Ragnarok zal zijn dat Yggdrasil zijn groene bladeren verliest en begint te trillen. De boom zal tenslotte opgaan in het grote vuur bij het einde van de wereld.

Walhalla (Oudscandinavisch: Valhall, de Hal van de Gevallenen).
De woonplaats van de geprivilegieerde gesneuvelden, die door de Walkuren hierheen worden gebracht.
Odin heerst over de hal, die zich in Asgard bevindt.
Hier bereiden de gevallen helden zich voor op het grote conflict met de reuzen en demonen waarbij al wat bestaat zal instorten (Ragnarok) Zij oefenen zich in het vechten en genezen van gelijk weer van de wonden.

Helheim:
Iedereen die sterft van ouderdom of ziekte komt in het dodenrijk dat Helsheim wordt genoemd. Een naargeestig, nevelig schimmenrijk, omgeven door de rivier Gjoll, waaruit niemand ooit terugkeert. Zelfs de goden kunnen niet aan de hel ontsnappen. De toegang tot dit duistere rijk wordt bewaakt door de hond Garm.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur