Het is nu za okt 20, 2018 4:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: yggdrasil en walhalla
Geplaatst: vr aug 31, 2012 10:03 pm 

De Noorse mythologie is voor mij een grote inspiratiebron. Typisch is dat de eerder besproken "kilheid en duisternis" bij mij niet zo overkomt, tenminste niet als iets dat akelig is. Maar het vereist zeker studie en verdieping om de beeldspraken te leren interpreteren.

Hel is geen strafoord zoals wij dat vanuit de kerken geleerd hebben gekregen. Het begrip Hel is door de vroege kerk gekoppeld aan Gehenna, een vuilverbrandingsplaats even buiten Jeruzalem als vergelijking van het eeuwige vuur. Hel in de Noorse mythologie is een plaats van koude, stilte en rust.

Geplaatst: ma sep 03, 2012 9:31 pm 

Inmiddels is de kilheid en duisternis ook geheel en al weg! Het is prachtig!

Geplaatst: ma sep 24, 2012 11:29 pm 

Wie van noordelijke mythologie houdt, "moet" het Finse epic "Kalevala" lezen!
Magic speelt een overheersende rol in het verhaal en alle helden hebben magische krachten van een soort.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kalevala

En dan heb je Amorphis, ook een Finse (metal) band, die voornamelijk Kalevala thema's afspelen.
http://www.youtube.com/watch?v=YUmdTw2V ... re=related
It just puts you in the mood!

Ik denk dat Scandinavië de meest betrokken en magische landen zijn. Inderdaad niks van kilheid en duisternis als je van binnen kijkt Aquilifer ;)

Geplaatst: di sep 25, 2012 1:07 pm 

Aquilifer schreef:
Weet je, het zal vast aan mij liggen, maar die hele Noorse mythologie heeft in mijn ogen iets duisters

BB

Je mag van dat Noorse, het best Noordse maken.

Geplaatst: vr okt 05, 2012 9:10 pm 

Ik ben wel van de Noordse mythen. Odin, de Alvader maakt boeiende dingen mee in de Edda. De verhalen zijn niet zomaar "verhaaltjes" maar diepe geestelijke boodschappen.
Voor wie daar meer van wil weten raad ik het boek "Van Wodan tot Widar" aan van Alice Woutersen- van Weerden.

Kort een kleine uitleg, de Yggdrasil, de Es, de Wereldboom staat voor de mens op zich. Deze boom bestaat uit 9 werelden. In hogere regionen leven de Goden, in de lagere de reuzen en de dwergen. In het middengebied heb je Midgard, dat is de mensenwereld. Ik zie dat als boven de geest, in het midden, het menselijke gevoelsmatige de ziel en de dwergen en reuzen zijn je lichamelijke driften.
Al deze 9 in evenwicht brengen met elkaar is een flink karwei maar daar krijg je wel een stevigere boom van, de verhalen kunnen daartoe inspireren.

Geplaatst: za okt 06, 2012 10:06 am 

Solvej, dat boek klinkt interessant, ik ben het vaker tegen gekomen. Ik lees op internet de kritiek dat het (zeker aan het einde) wel erg duidelijke christelijke invloeden heeft. Heb jij dat ook zo ervaren?

Geplaatst: za okt 06, 2012 3:06 pm 

Goede vraag, ehm, ik denk dat als je echt een gruwelijke hekel hebt aan Christus je het wel een lastig boek vindt, maar ik vind het meer dat wat er rondom Christus zich heeft afgespeeld, dat motief, dat kom je in vele stromingen tegen, zo ook in de Edda. Er wordt daar wel een link gelegd inderdaad.
Denk bijvoorbeeld aan Baldur die doodgaat en weer "opstaat".
Ik denk zelf namelijk ook dat het motief van het hele Christusgebeuren niet alleen voor christenen is, maar dat het een algemeen geldend principe is. De natuur sterft ook af in de herfst en staat weer op in de lente. Je denkt dat er in de winter niets gebeurd maar de voorbereidingen voor de opstanding van de natuur zijn alweer in volle gang.
Er worden vergelijkingen gemaakt met de Bijbel en de Edda.
Mijn mening is dat de Edda veel beter bij mijn West-Europese volksziel past dan de Bijbel.
Dus het ligt een beetje aan je instelling of je er je aan gaat irriteren. De achtergrond van het boek in antroposofisch en dat heeft in West-Europa wel een christelijke tint.

Geplaatst: wo okt 10, 2012 7:31 pm 

@ Haagje: bedoel je omdat Stadhagaldr, Seidr, Asatru, en de Yggdrasil Scandinavisch zijn?
Ik zit altijd met Noorwegen in mijn hoofd... maar... het zou best wel eens inderdaad algemeen in het Noorden kunnen wezen...

@ Solvej en Sigrdrifa.. dat klinkt interessant!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur