Het is nu za okt 20, 2018 3:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Introductie in de Europese mythen en Sagen
Geplaatst: ma sep 03, 2012 1:37 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 01, 2012 8:32 pm
Berichten: 9
Introductie in de Europese mythen en Sagen


De Edda (grootmoeder) bestaat uit twee boeken. De poëtische-Edda en de proza-Edda. Deze twee boeken die onafhankelijk van elkaar zijn opgeschreven bevestigen elkaar. De proza-Edda is de jongere variant.

Afbeelding

De gedichten van de poëtische-Edda hebben hun huidige vorm aangenomen rond het jaar 700 van de gangbare jaartelling tot en met het jaar 1200. De poëtische-Edda was tot de 17e eeuw verborgen door de komst van het verwoestende christendom. De mythen en sagen zijn lange tijd mondeling doorgegeven voordat zij opgeschreven werden. De poëtische-Edda wordt over het algemeen beschouwd als de meest betrouwbare en authentieke bron voor de mythologie en voor de dagelijkse religieuze praktijken, van het Europese volk.

De proza-Edda is rond het jaar 1220 geschreven door de goed opgeleide IJslander met de naam Snorri Sturluson (ongeveer 220 jaar nadat IJsland het christendom als officiële godsdienst had verkregen). Snorri heeft de culturele waarden van de Oude Religie proberen terug te geven aan zijn volk. Hij heeft de poëzie met zulke diepe lagen geschreven zodat alleen degene die gedreven waren over het lot van de goden de tekst werkelijk konden begrijpen. De kerk nam een dominante rol in, de gehele oorspronkelijke Europese cultuur was taboe en wie zijn voorouderlijke erfgoed opgaf met het christendom, werd met geweld en foltering ten dode gebracht. Hierdoor heeft Snorri bepaalde mythen moeten weglaten, omdat deze niet getolereerd werden onder het Christelijke juk. Zo is de Havamal, waarin Wodan een inwijding begaat en de Voluspa, de profetie van de heks, niet terug te vinden in de proza-Edda. Opvallend is dat Snorri wel vaak verwijst naar de Voluspa, die hij dus niet in de proza-Edda heeft opgenomen.

Afbeelding

De sagen (opgenomen in de Edda en bijvoorbeeld ook in de Heimskringla) is de derde grote literaire bron die kennis bevat over de religie en de tradities van de Europese volkeren. De Noorse sagen werden geschreven in IJsland, tussen (grofweg) het jaar 1200 en 1450. Zo heb je- de "familie sagen" – die betrekking hebben op de afwikkeling van IJsland en de daden van de kolonisten in de eerste twee honderd jaar; de 'koningen' sagen "- die de daden van historische koningen van Noorwegen, Zweden, en Denemarken bevatten; en de 'oude sagen "- die vertellen de daden van de grote helden uit het verre verleden



De beste manier om de Europese mythen en sagen van het Europese erfgoed te bestuderen is door langzaam en voortdurend te werken aan een dagelijkse basis. Dit is goed om twee redenen. De eerste reden is omdat de Europese volkeren, de boeren en herders van de Europese stammen een regelmatig leven hadden, en in harmonie met de natuur leefde. Zo volgde ze het ritme van de seizoenen. Kijk naar uw ziel en kijk naar de natuur. Kijk naar de alledaagse veranderingen in de natuur en volg het ritme op van de natuur. Ten tweede moet u een goede basis in uw ziel hebben. U moet uw geest op orde stellen, en uw bewustzijn vergroten. Probeer met regelmaat met de Goden bezig te zijn, zodat u elke dag bij kunt leren. De Gylfaginning uit de Proza-Edda is een goede introductie in de mythologie. Als u geen goede basis heeft in uw ziel, zal dit alleen maar slecht kunnen uitpakken. Probeer uw groei niet te forceren. Als u de basis bezit zal u hierdoor persoonlijke ervaringen ondergaan. Wanneer u door alle verhalen heen bent gegaan (met eigen interpretatie), zal u de Goden en Godinnen van u voorouders werkelijk begrijpen. Pas dan zult u echt klaar zijn om een band te ontwikkelen met uw voorouderlijke leer. In de Europese wegen was het meestal gepast om in één god vertrouwen te tonen, terwijl men verder ging met het vereren van de rest van de goden. Dit persoonlijke vertrouwen is meer betekenisvol dan de attributen die bij goden of godinnen horen. In de Heidreks sagen offert een held bijvoorbeeld aan Wodan om de hongersnood te beëindigen, terwijl Freyr (let op! Dit is geen Freya, maar haar tweelingbroer) en Thor eerder gezien werden als vruchtbaarheid goden. De meest geliefde god in de oude tijd was Thor, de almachtige beschermer van Midgard (midden aarde). Thor als de almachtige god wordt nog steeds veel onder het volk vereerd die het zogenoemde Asatru (betekent letterlijk trouw aan de Asen, dit is één van de vele namen die gegeven wordt aan de Germaanse religie) aanhangen. De vrouwelijke godin Freya was ook erg geliefd, zij was de godin van de inwijding. Het stadia dat je zou kunnen doorlopen nadat je de basis kennis verworven hebt.

Bijna al de goden hebben aspecten van al de functies. Daardoor werden de verschillende Goden in alle lagen van de maatschappij vereerd. Zo was een boer niet gebonden aan Freyr.

Afbeelding

ASEN EN WANEN
ASEN EN WANEN De Asen (Oudnoors: Æsir) zijn de volgelingen van Wodan. Zij staan tegenover de Wanen. Deze beide goden families zijn ontstaan nadat Wodan, Vili en Ve de wereld hadden geschapen. Wodan was nog niet tevreden, maar zijn broers wel, die wilden gaan rondtrekken in hun schepping. Zo zijn de twee godengeslachten ontstaan. Later zouden er ruzies tussen beide families ontstaan, onder andere omdat de Asen een muur wilden bouwen om Asgard te beschermen. De Wanen wilden dit niet omdat dit hun vrije doorgang zou belemmeren (de Wanen trokken namelijk rond, zij bleven niet op één plaats). Volgens de Voluspa was dit niet de enige reden voor het ontstaan van de oorlog tussen de Asen en de Wanen. De verbranding van de eerste heks Gulweig (zie strofe 15 Voluspa) was misschien wel een vele belangrijkere aanleiding. Zo ontstond er een oorlog tussen de Asen en de Wanen. Later zouden beide families zich verzoenen en Kvasir in het leven roepen om hen te helpen de vrede te bewaren door tussen beide families als 'ombudsman' te fungeren. Bovendien zouden de beide families 'gijzelaars' uitwisselen. Enkele van de Asen zouden bij de Wanen gaan wonen en omgekeerd. Zo zouden Njord met zijn dochter Freya en zijn zoon Freyr naar Asgard verhuizen en is onder andere Hoenir met de Wanen gaan rondtrekken.


Omhoog
   
 
 Berichttitel: Re: Introductie in de Europese mythen en Sagen
Geplaatst: do sep 27, 2012 8:23 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 30, 2011 8:56 pm
Berichten: 171
De titel mag wel iets beter toch? ;) Of is dit maar een deel van de tekst 'introductie in Europese mythen en sagen'?

Vond het verder wel machtig interessant.


Omhoog
   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group              Based on a design by QuakeZone
phpBB.nl Vertaling