Het is nu ma jun 18, 2018 12:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: asatru
Geplaatst: za dec 14, 2013 3:17 pm 

Aloha jongens,

Ik had een vraag, ik heb er een beetje online over gelezen maar ik wilde weten wat jullie ervan weten en wat voor ervaringen jullie er mee hebben.

Nou, ik heb een soort theorie voor mezelf ontwikkeld, een beetje ingewikkeld, maar het komt erop neer dat ik de religies wil leren kennen van mijn omgeving omdat ik denk dat je ermee onbewust met de grond door verbonden bent.

En hier in Nederland was de voorchristelijke religie, een ehmm... eentje met Germaanse Goden, die sterk overheen kwamen met de Noorse goden, aangezien de vikingen naar Nederland kwamen en jah..

Dus ik wilde weten of iemand hier zich met asatru bezig houdt, of er enige ervaringen mee heeft, en wat het voor jullie inhoud. Ik vraag dit simpelweg uit nieuwsgierigheid en een paar andere ingewikkelde redenen.

Dus... wat is asatru in jullie ogen? Wat zijn de basis principes?

A hui hou, -Mele

Berichttitel: Re: asatru
Geplaatst: za dec 14, 2013 3:46 pm 

Ik ben op dit moment bezig met het verkennen van de Noordse (en ik zeg Noords ipv Noors omdat er meer is in die regio dan Noorwegen alleen) tradities, en asatrú is een van de dingen die mijn aandacht op dit moment heel erg trekken. Ik ken er nog niet zo veel van, aangezien ik er pas sinds kort mee bezig ben, maar het is een heel interessante stroming. Niet dat ik ze ooit volledig zal volgen, want ik heb niet de discipline om me volledig aan een enkele stroming te wijden. Ik ben daar te chaotisch voor, en ik hou ervan om nog steeds alle kanten op te kunnen.

Asatrú is bij mijn weten een reconstructionistische stroming, wat wil zeggen dat de asatruar streven naar een historisch zo accuraat mogelijke manier van vereren van de Noordse goden, en in dit geval vooral de Aesir.
Asatrú betekent 'trouw aan de Aesir'. De Aesir zijn de goden van Asgard, je weet wel, Odin, Thor, Frigga, Idunn en dergelijke.

Hier is een site van een vereniging van Asatruar in de Lage Landen: http://www.traditie.be/traditie.htm, zij hebben een pagina met meer uitleg over Asatru.
Ik heb ook nog een klein informatieboekje, geschreven door Haselas, de uitbater van een paganistisch winkeltje in Antwerpen (heel vriendelijke man, trouwens), als je wil kan ik daar enkele stukjes uit citeren? Of ik kan het misschien naar je versturen?

How could someone love butterflies but hate moths? That's like appreciating the sun with no regards to the moon.

Having a low opinion of yourself is not modesty. It's self-destrution. - Bobby Sommer

Geplaatst: zo dec 15, 2013 2:08 pm 

Dankje Ide voor je reactie :), ja graag, die citaten zou ik graag hier of via de mail willen ontvangen :D. Ik zelf zit ook een beetje te researchen en dan maar hopen dat ik er wijzer van word :).

Geplaatst: zo dec 15, 2013 10:54 pm 

Ooit had ik heel veel problemen met Asatru, vanwege de problemen die met name in dit soort kringen zijn met rechts extremistische personen. Met name in Belgie ligt dit erg gevoelig omdat er onder deze vlag vaak minder frisse figuren rondlopen. Echter, ik heb inderdaad altijd al heel veel waarde gehecht aan lokale goden en energien, en er ook altijd contact mee gezocht. Het kon dus niet missen dat een reis naar Denemarken een paar jaar geleden leidde tot een paar heftige conforntaties met enkele Noorse entiteiten. Sindsdien ben ik me er in gaan verdiepen. Maar niet via Asatru of werkgroep Traditie, maar zelf door reizen, ervaren en lezen, vooral veel Duitse en Scandinavische bronnen. Ik kan het moeilijk hier even uiteen zetten, maar er begint zich voor mij iets uit te kristalliseren. Thor en vrienden zitten niet in Amsterdam, dat decor is hen vreemd. Maar buiten in het noodweer op de dijk zijn ze toch wel erg dichtbij en komen ook als je ze roept. Dit is wel hun land, de Hollanders en Friezen waren hetzelfde volk als de Vikingen, en het stroomt dus door mijn bloed. Die combinatie van voorouders en land maken dat ik mij er niet aan kan onttrekken, maar het is iets tussen mij persoonlijk en de Goden. En voor zover ik weet werkte dat vroeger bij de Vikingen en Friezen net zo. Er was geen georganiseerde religie en mensen vulden naar ervaring hun religieus beleven in. Dat staat wel even ver af van de Wicca praktijk zoals ik die bedrijf. Maar het een sluit het ander niet uit en uiteindelijk moet je het toch zelf doen. Waarbij ik hoop dat dit iets beantwoord van je vraag.

Geplaatst: ma dec 16, 2013 1:24 pm 

Mijn vriend en ik hebben allebei interesse in de Noordse Mythologie. Ik werk zelf vooral met Loki :)
Ik kan er wel wat meer over vertellen maar doe dit het liefste even prive :)

Geplaatst: di dec 17, 2013 4:11 pm 

dankjulliewel voor jullie reacties :) jeej :). Ja het lijkt me erg fijn als je me een soort miniuitleg van jou kant toestuurt Niamh :)

Geplaatst: di dec 17, 2013 6:07 pm 

Mele, ik zal morgen wat stukjes uit dat boekje naar je sturen, heb toch een hele dag de tijd dan, kan ik net zo goed iets nuttigs doen ;)

How could someone love butterflies but hate moths? That's like appreciating the sun with no regards to the moon.

Having a low opinion of yourself is not modesty. It's self-destrution. - Bobby Sommer

Geplaatst: di dec 17, 2013 7:04 pm 

Jeej :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur