Het is nu di jul 17, 2018 6:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Welke drie boeken hebben jou beïnvloed?
Geplaatst: do maart 13, 2014 4:58 pm 

Hee allemaal,

Het leek me leuk om op deze manier elkaar wat leestips te geven en ook om te leren kennen welke dingen voor mensen invloedrijk/belangrijk zijn...

Dus: kies (maximaal) drie boeken die jou sterk hebben beïnvloed op je spirituele pad. Geef de titel en schrijver en eventueel een korte uitleg erbij. Ik hoop dat jullie dit leuk vinden om te doen! Ik geef alvast het goede voorbeeld:

1. Bezems en pentagrammen - Handboek voor de jonge heks van Minerva
Dit was het eerste boekje dat ik las over wicca. Het is echt een basisboekje waarin de standaard dingen worden uitgelegd zoals de jaarfeesten, maanvieringen, gereedschappen/tools, divinatie enzovoorts. Zeker een goed boekje voor de absolute beginner!

2. The Triumph of the Moon - A History of Modern Pagan Witchcraft van Ronald Hutton
Dit is een wetenschappelijk werk over de geschiedenis van neo-paganisme in Engeland, waar het allemaal begonnen is. Geen gemakkelijk Engels, dus misschien niet voor iedereen goed te lezen, en volgens mij helaas nog niet vertaald naar het Nederlands. Maar wel een echte eye-opener en aanrader!

3. Buddhism - The illustrated guide onder redactie van Kevin Trainor
Misschien gek om hier een boek over boeddhisme neer te zetten, maar dit boek was heel leerzaam en heeft voor mij heel goed duidelijk gemaakt welke leerstellingen van de Boeddha voor mij belangrijk zijn. Het is een mooi boek met veel afbeeldingen. Voor iedereen die meer over boeddhisme wil weten, is dit een heel toegankelijk boek. Wel in het Engels.

Ik ben benieuwd naar de titels die jullie uitkiezen!

Berichttitel: Re: Welke drie boeken hebben jou beïnvloed?
Geplaatst: do maart 13, 2014 6:24 pm 

Eigenlijk is dit voor mij de halve bibliotheek zo'n beetje. Nja, de spiritualiteit-sectie dan.

Maar er zijn er twee die ik echt thuis in m'n kast heb staan. De eerste is is een vrij dun boekje dat de cheesy naam 'Wicca, heksen en witte magie. Ontdek de kracht van een natuurreligie draagt. Geschreven door Lucy Summers. Ook dit is een basisboek waarin alle standaard dingen staan uitgelegd.

Het tweede boek is: 'Aura's, lezen en beïnvloeden'. Geschreven door Susan G. Shumsky. Zoals de naam al zegt gaat dit boek voornamelijk over aura's. Energie en trillingen staan in dit boek dus ook centraal.

Geplaatst: do maart 13, 2014 11:15 pm 

Ik kan geen top 3 maken, ze zijn me allen even lief. Ik zet ze op volgorde van lezen:

1. Bezem en Pentagrammen van Minerva.
Mijn eerste boekje als jonge heks van 15. Mijn eerste ritueel haalde ik hieruit en Minerva inspireerde mij om al snel zelf een ritueel te schrijven.

2. De Acht Jaarfeesten van Joke en Ko Lankester.
Een prachtboek over de oorsprong van de heidense jaarfeesten en hoe deze vorm krijgen in de moderne tijd. Heerlijk naslagwerk, boordevol ideeën en recepten. Inmiddels gesigneerd door de schrijvers! Al sinds mijn 16e grijp ik elk jaarfeest weer naar dit boek.

3. The God Delusion van Richard Dawkins.
Mijn absolute held, deze fantastische man. Hij heeft mij laten zien hoe verhelderend het is om gewoon logisch na te denken. Ik deel zijn scepsis over veel dingen en hij leert mij nóg sceptischer te zijn. Anders dan schrijvers, die zijtakken laten liggen, neemt hij ze wél. En wat ben ik daar blij om! Vaak heb ik bij non-fictie zoiets van: ja, maar.... hoe zit dat dan? Zijtak zijtak en nog eens zijtak. Dawkins doet dat ook, heerlijk! Zeker als je dingen 'gelooft' kom je jezelf ontzettend tegen in dit boek. Maar kritisch denken over jezelf en de dingen die je voor waar aanneemt, zijn voor mij essentieel. Ik ben strenger voor mezelf dan vroeger. Mijn geloof in een aantal 'spirituele' zaken is aan het wankelen gebracht en zelfs vernietigd, maar daarmee is het geloof in mijzelf sterker geworden. Ik heb heel veel aan deze man te danken.

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: vr maart 14, 2014 9:43 am 

Moeilijke keuze, maar wel leuk.

1. `Zen, a Way of Motorcycle Maintanance´, maar eigenlijk onafscheidelijk met de opvolger ´Lila´ waarmee het een tweeluik vormt. Een soort van filosofische biografie van Robert Pirsig die pleit voor neo-Sofisme als antwoord op de Westerse cultuur, en zich daarvoor identificeert met de oude Sofist Phaedrus. Ik heb mijn pseudoniem hier vandaan. Filosofie en religie zijn voor mij onafscheidelijk, en Pirsig gaf mij een alternatief voor het Westers dualistisch denken.

2. ' The Witches' Way', van Janet en Stewart Farrar, later gebundeld met 8 Sabbaths als ' The Witch Bible'. Een van mijn eerste kennismakingen met Wicca, en meteen een schot in de roos omdat in dit boek serieus wordt onderzocht waar de teksten uit het BOS (en dan bedoel ik niet het eigen knutselwerkje maar de basistekst van de traditie) vandaan komen. Voor Wicca geschiedenis dus bijna even belangrijk als ' Triumph of the Moon' van Ronald Hutton. Maar omdat ik als derde een puur inspiratieboek wil noemen, frommel ik Hutton hier stiekem even tussen.

3. 'De Steppewolf' van Hermann Hesse. Ooit kreeg ik dit boek omdat iemand zei dat de hoofdpersoon op mij zou lijken. Verontwaardigt las ik dit boek over een eenzame man op zoek naar zich zichzelf in de waanzin van het uitgaansleven in de jaren 30 in Berlijn. Het is diep filosofisch en raakt aan de vraag van hoe je de wereld kunt zien en ervaren in een serie van hallucinaties. Uiteindelijk heb ik er veel inzichten uit gehaald. Hesse was Boeddhist en schreef vanuit die achtergrond.

Geplaatst: zo jun 22, 2014 6:51 am 

Hmmm...
Net als Diana Ferona niet als top 3, maar op volgorde van lezen.

1. Magische Meisjes - Griezelig Goeie Gids voor Hippe Tienerheksen, van Ina Vandewijer/Heksemina. Mijn eerste boek(je) over hekserij, waarmee ik erin geïnteresseerd raakte. Soms nogal kinderachtig (haha, het is 10+), maar verdient wel een plekje in deze top.

2. De Feeëngids van Terese Moorey. Heel fijn boek met een groot aantal bekende en minder bekende leden van het Kleine Volkje, meditaties en rituelen om te doen. Echt heel fijn; de boeken van de serie Esoteriegidsen van Veltman zijn sowieso heel leuke, praktische boekjes - in fijn formaat.

3. Heks van Susan Smit. Toen ik het uit had, wist ik: ik ben een :heks:.

Leuke opdracht!

Geplaatst: zo jun 22, 2014 8:12 am 

Heks van Susan Smit, die vond Pheadrus ook zo fantastisch :P

Geplaatst: zo jun 22, 2014 10:48 pm 

Bedoel je Susan of haar boek? >;-)
Bovendien, jij mag niet meer meedoen, je had er al minstens drie!

Geplaatst: ma jun 23, 2014 10:11 am 

Phaedrus schreef:
Bedoel je Susan of haar boek? >;-)
Bovendien, jij mag niet meer meedoen, je had er al minstens drie!

Ik doelde op Morgana's top 3. Neen, Suus Smit zit niet in mijn top 3 :-).
Maarre.... als je het niet erg vindt: Ik hou mij liever niet bezig met duistere figuren die... hoe zei ze dat ook weer? JE IN DE GATEN ZULLEN HOUDEN.

Hahahaaa!

Geplaatst: ma jun 23, 2014 1:12 pm 

Volgens sommige bronnen is ze ook weer heks af. Ze zweeft nu mee op andere golven.

Geplaatst: ma jun 23, 2014 1:58 pm 

Ik heb werkelijk GEEN idee. Hoor ook niets meer van haar.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur