Het is nu do nov 15, 2018 3:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Filmpje over de leugen die we leven.
Geplaatst: wo aug 05, 2015 7:20 pm 

Het heeft verder niet heel veel met spiritualiteit te maken maar ik wilde dit filmpje wel erg graag delen.
https://www.facebook.com/euroreferendumnederland/videos/882668808453870/

and crown her kerchiefs with mickle rare perfume."
-William Shenstone The School Mistress 1742

Berichttitel: Re: Filmpje over de leugen die we leven.
Geplaatst: wo aug 05, 2015 7:46 pm 

Ik ken hem ... mooie, duidelijke boodschap :) Ik vind dat dit filmpje juist alles met "spiritualiteit" te maken heeft, het ligt eraan welke interpretatie je eraan wilt/kunt geven. Het woord spiritualiteit is eigenlijk te beperkt door wat veel mensen daaronder verstaan ... hokjes denken ;)

Geplaatst: wo aug 05, 2015 8:19 pm 

Knap filmpje! En zoals Emilio zegt, ik vind dat het ook best wel iets te maken heeft met spiritualiteit.

Groetjes Hibou

Geplaatst: wo aug 05, 2015 9:38 pm 

MM
Ik vond het een intrigerende boodschap.
Bijna overweldigend . Zeker voor mijn gevoel iets met spirituele ideen .
Het geeft een grote boodschap met zich mee .
Iets om over na te denken .

BB lady wellness

With love lady wellness

Geplaatst: wo aug 05, 2015 10:48 pm 

Bedankt voor het delen! Heeft me weer wat denkstof gegeven. Dit kan nog eens een leuke discussie worden. Na het kijken van het filmpje: Hoe denk jij het leven te veranderen? Wat benje van plan om anders te doen?

Geplaatst: do aug 06, 2015 9:30 am 

Spiritualiteit is een wijd begrip en ik denk dat het voor ieder iets anders is maar het past hier wel mooi bij. Om op Mele's vragen in te gaan, ik vond ergens een lijstje met wat je kan doen om bewuster te worden:
- Minder vlees gaat eten, of vegetarisch wordt.
- Met liefde kijkt naar de mensen en dieren om je heen, omdat ze familie zijn.
- Enkel nog natuurlijke lokaal geproduceerde producten eet.
- Jouw eigen boodschappentas mee neemt, i.p.v een plastic tas koopt.
- Duurzame energie afneemt.
- Niet meer discrimineert
- Gaat leven als een minimalist. En alle spullen die je niet gebruikt weg geeft.
- Contact maakt met de mensen die je tegen komt gedurende de dag.
- Geld geeft aan goede doelen
- Een programmeerbare thermostaat koopt
- Reclame folders weigert.
- Tijdens het shoppen NEE zegt tegen een plastic tas.
- Fairtrade producten koopt
- Je afval recycled.
- Je kleding aan een droogrek droogt i.p.v een droger.
- Naar alternatieve geneeswijzen kijkt om niet de klacht te onderdrukken, maar om de onderzaak van je probleem te vinden.
- Investeert in elektrisch autorijden.
- Zuinig doet met water.
- De trein in plaats van het vliegtuig pakt.
- Producten koopt die je kan hervullen, i.p.v een hele nieuwe verpakking.
- De fiets pakt in plaats van de auto.
- Auto delen uitprobeert.
- Een theepot zet, in plaats van elke keer de waterkoker aanzet
- Je apparaten niet op stand-by laat staan.
- Stemt op groene politieke partijen.

Sommige dingen hiervan doe ik al andere wil ik zeker gaan doen. Om dat ik thuis woon heb ik niet veel invloed op elektriciteit en waar het eten vandaan komt maar ik wil wel kijken of ik iets kan doen.

and crown her kerchiefs with mickle rare perfume."
-William Shenstone The School Mistress 1742

Geplaatst: do aug 06, 2015 7:35 pm 

Hoewel het niet echt een nieuwe boodschap is, vind ik het wel een erg goed filmpje. Laatst weer gelezen over opwarming van de aarde... bewustwording is stap 1 en daarna hopen dat mensen hun leven veranderen zodat iedereen een steentje kan bijdragen... en voor mij zijn leefwijzen en spiritualiteit nauw verbonden, dus heeft het zeker met elkaar te maken.

Mooi lijstje, Lanvendula.

Geplaatst: vr aug 07, 2015 10:36 am 

Ik ben helaas niet zo positief. De hele video, en in het bijzonder de combinatie van beelden en muziek, is emotionele manipulatie van de eerste orde en het zit bomvol met domme kulder:

Every year thousands of species go extinct and time is running out before we're next

In 1990 waren er 5.2 miljard mensen. In 2000 waren er 6 miljard mensen. Er zijn nu in 2015 zo'n 7.3 miljard mensen. Weet de narrator wat het woord "uitsterven" betekend?

"If you live in America, there's a 40 percent chance you get cancer. Heart disease will kill one out of three Americans. We take prescription drugs to deal with these problems, but medical care is the third leading cause of death."

Dat is omdat we alle fucking andere doodsoorzaken zoals Cholera, Pokken, Tuberculose, Griep, Diarhee, Tetanus, Syphilis, Lepra, Mazelen, Malaria en infectieziektes in America bijna weggevaagd hebben, of dat we in ieder geval zodanig in staat zijn het te behandelen dat er bijna niemand aan dood gaat.

De narrator impliceerd dat de wereld beter zou zijn zonder vaccinaties en medische zorg, maar heeft duidelijk nog nooit rondgelopen in een gebied waar dit soort medische zorg niet beschikbaar is.

"We're told everything can be solved by throwing money at scientists"

En dat lijkt vooralsnog waar te zijn: wetenschap heeft de mens laten vliegen, op de maan laten lopen, heeft de pokken volledig uitgeroeid, heeft een vaccin tegen Ebola ontwikkeld, heeft de opwarming van de aarde opgemerkt, het zonnepaneel uitgevonden een van de potentiele oplossingen, en de fucking video die je staat te narraten niet alleen mogelijk gemaakt, maar bovendien toegankelijk door het internet via je computer en je mobiele telefoon. Wat de fuck is exact je probleem met de wetenschap?

"We fill ourselves with toxic chemicals, the bodies of animals infested with drugs and diseases"

Bullshit, het voedsel in de westerse wereld is veilig tot op een niveau dat het achterlijk is. Dit soort slappe, ongefundeerde beschuldigingen op basis van een gebrek aan begrip zijn wat tot angsten voor "di-waterstof-mono-oxide" leiden.

"We point to our technology and say we're the smartest. But do our computers, cars and factories really illustrate how intelligent we are?"

Yes. Yes they do.

"We live in a world on the verge of collapse"

Uhm... nee, dat doen we niet? Waar lul je over?

"Violence will never be the answer"

Bullshit. Geweld is zelfs heel regelmatig het antwoord, daarom gebruiken we het: omdat het werkt en effectief is om onze doelen te bereiken.

Als jij ziet dat je 3 jaar oude kind keihard in zijn anus word genaaid door een pedofiel, ga je me dan werkelijk vertellen dat het juiste antwoord is om die pedofiel streng toe te spreken dat dat slecht is voor het kind? En als ie dan toch door gaat, ga je dan een protestlied zingen? En als ie daarna je kind mee naar huis neemt voor later gebruik, ga je hem dan een boze brief schrijven? Geweld was toch nooit het antwoord?

De video is een ononderbouwde samenzweringstheorie - "De elite houden ons onder de duim!" - gemengt met een boodschap die iedereen al lang begrijpt - "Wees lief voor elkaar en verpest het milieu niet" - en gepresenteerd met een oproep van "deel deze video en klik op like!". Het is "vanuit je luie stoel"-activisme, presenteerd geen enkele practische oplossing en ontbeert enige originele gedachte.

Als dit een middelbare school project is verdient het zeker een goed cijfer, maar dat is zo ongeveer het beste dat ik er van kan zeggen.

Excuus voor de negativiteit, ik moest het even kwijt T_T

Geplaatst: vr aug 07, 2015 10:45 am 

Ja Mercury, een paar van de dingen die je noemt daar had ik ook al m'n vraagtekens bij, vooral met betrekking tot het 'slecht' zijn van wetenschap en doodsoorzaak van Amerikanen enz.

Het is meer in het licht van bewustwording m.b.t. milieukwesties dat ik dacht, ja, dat verwoorden ze wel goed.

In die zin ben ik het ook niet eens met jouw kritiek op de eerste uitspraak: ja, de mens is in aantal sterk gegroeid, maar dat betekent eigenlijk juist dat we door overbevolking een gevaar voor onszelf geworden zijn. Daarnaast wordt de mens niet bedreigd met uitroeiing op dezelfde manier als nu bepaalde diersoorten. Ik vatte het op als: straks overstroomt de boel door temperatuurstijgingen en dan is in één klap een groot deel van de populatie er niet meer.

Maar verder, wel heel terecht jouw commentaar denk ik.

Geplaatst: vr aug 07, 2015 10:55 am 

Cecilia schreef:
Het is meer in het licht van bewustwording m.b.t. milieukwesties dat ik dacht, ja, dat verwoorden ze wel goed.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het helemaal eens met de boodschap dat we beter voor het milieu en de planeet moeten zorgen ^_^

Cecilia schreef:
In die zin ben ik het ook niet eens met jouw kritiek op de eerste uitspraak: ja, de mens is in aantal sterk gegroeid, maar dat betekent eigenlijk juist dat we door overbevolking een gevaar voor onszelf geworden zijn. Daarnaast wordt de mens niet bedreigd met uitroeiing op dezelfde manier als nu bepaalde diersoorten. Ik vatte het op als: straks overstroomt de boel door temperatuurstijgingen en dan is in één klap een groot deel van de populatie er niet meer.

Ik ben het helemaal met je eens dat we meer zouden moeten doen om de bevolkingsgroei in te perken (zeker in Azie en Afrika is dat echt dramatisch). En meer om het milieu te helpen.

Ik denk echter dat ook een groot sterven onder mensen niet tot gevolg zal hebben dat onze soort uitsterft. Stel bijvoorbeeld dat 85% van de bevolking sterft als gevolg van voedseltekort na een globale catastrofe: dan zitten we nog steeds op een miljard mensen - evenveel als in 1800.

Ik zie wel gevaren voor de mensheid, en een kans op grote sterftes... maar uitsterven is gewoon niet een realistisch scenario op basis van wat we nu weten.

Daarbij, we hebben al eens eerder een enorme sterfte gehad: de zwarte dood roeide in Europe grote delen van de bevolking uit, en westerse ziektes deden in America hetzelfde met locale bevolking. Maar de mensheid is daar toen ook niet van uitgestorven - en toen waren we met veel minder.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur