Het is nu za dec 15, 2018 8:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Altaar en rituelen zonder kaarsen of wierook.
Geplaatst: ma dec 28, 2015 10:40 am 

Merry meet,

Ik hoop dat ik dit berichtje op de juiste plaats zet. Mijn excuses als ik er naast zit.

Mijn woonsituatie is onlangs veranderd. Ik woon in een kamer in een gebouw met een gedeelde keuken en badkamer. Dit lijkt dus veel op een studentenhuis. Echter is het hier niet toegestaan om kaarsen of wierook te gebruiken. Het is ook niet echt mogelijk om deze te verbergen en enkel tijdens rituelen tevoorschijn te halen, en bovendien voel ik me er ook niet prettig bij om de huisregels te breken en daarmee misschien ook het respect en vertrouwen van mijn medebewoners.

Ik ben dus op zoek naar een andere manier om de elementen lucht en vuur uit te beelden in rituelen en om kaarsen met verdere functies (godin en god kaarsen bijv.) te vervangen. Het liefst doe ik dit op een manier die niet teveel aanpassing vraagt van de rituelen zelf. Het zou fijn zijn als ik, wanneer ik weer op mezelf woon, de symbolen enkel weer hoef te vervangen door kaarsen, en dat ik dan niet het hele ritueel hoef om te schrijven.

Hebben jullie tips voor mij?

Alvast bedankt!

Blessed be

Berichttitel: Re: Altaar en rituelen zonder kaarsen of wierook.
Geplaatst: ma dec 28, 2015 5:13 pm 

MM

Tis maar een idee. Het volgende .
De kaarsen vervangen door electrische waxine lampjes .
En de wierook vervangen door een aromadamper ( zijn soms duur , de mijne koste slechts 40 euro )
Daar kun je de olien in verdampen . Misschien dat er nog een goedkoper apparaat in de handel is .
Hoop hier kort mijn idee te hebben gezet .

BB lady wellness

With love lady wellness

Geplaatst: ma dec 28, 2015 8:02 pm 

MM

ps. Valt me nog in dat je voor het element lucht een veer kunt gebruiken .
Misschien vind je zo nog iets .

BB lady wellness

With love lady wellness

Geplaatst: di dec 29, 2015 8:55 am 

Hoi,

Ik weet natuurlijk niet wat voor interesses jij hebt, maar als ik zelf in zo'n situatie zou zijn, zou ik de volgende dingen kunnen gebruiken:

- stenen; zijn natuurlijk ook aarde, maar voor vuur zou zonnesteen of vuursteen geschikt kunnen zijn. Lucht is iets moeilijker... celestiet, of amethist denk ik. Er zijn vast nog wel andere 'luchtstenen'.
- beeldjes; voor vuur en lucht respectievelijk draken en elfen (ik hou van beide, maar dat is iets persoonlijks). 'Vuurdieren' zijn ook katachtigen, slangen en schorpioenen, 'luchtdieren' zijn natuurlijk alle vogels en andere vliegende dieren.

Daarnaast zijn volgens mij de wand en de athame ook verbonden met vuur en lucht. Die zijn verwisselbaar; sommigen zeggen dat de athame bij lucht hoort, en de wand bij vuur, anderen vinden het juist andersom (athame-vuur en wand-lucht).

Ik geloof dat muziek ook bij een bepaald element hoort...? Ik weet even niet of dat lucht is of water. Mocht het lucht blijken te zijn ;) dan zou je ook een fluit neer kunnen leggen. (Of is het vuur? In dat geval is het natuurlijk ook een idee)

Ik vind de ideeën van Lady Welness ook heel goed. Die zijn wat universeler, je hoeft er niet direct iets 'mee te hebben'. Voordeel van een elektrisch waxientje is dat je die ook aan kan steken, dat kan bij mijn opties niet ;). Zelfde geldt voor een lamp (ik zou een lamp die tot de verbeelding spreekt prefereren boven een waxientje).

Groetjes, Cran

Geplaatst: wo dec 30, 2015 10:56 am 

Alle ideeen hierboven genoemd zijn heel erg geweldig! Ik zelf heb ook elektrische kaarsen, maar die zijn gemaakt van echte wax en hebben er een elektrisch lampje in, ze kunnen verschillende soorten kleuren hebben en zien er net echt uit, ze flikkeren zelfs. Die zou je kunnen gebruiken. MEt de kleine afstandbediening kan je ze individueel aan/uit/van kleur laten veranderen of allen tegelijk. Ik weet alleen niet meer hoe ze heten .__. .

Zelf zou ik de rituelen buiten doen, omdat wierook en kaaren een grote rol spelen in mijn craft. Ik zelf zou echt erg veel moeite hebben om zonder ze te werken. MIsschien kan je wel een soort thee maken, ipv wierook, een enorme pan met verschillende kruiden in heet water. (Natuurlijke) parfum kan ook werken. Voor vuur zou je misschien bloemen kunnen gebruiken, zoals tijgerlelies, of zonnebloemen, hetzelfde kan worden gedaan voor lucht. Je kan je adem gebruiken als lucht en vuur (er is zoiets als vuuradem). Wat ik persoonlijk nog het fijnst vind is om op dat moment met de elementals te werken, en die dan ook echt gewoon goed voelen en zien om me heen, maar dit is voor ieder anders. Sommigen mensen merken de elementals aanwezigheid niet eens op.

Geplaatst: do dec 31, 2015 11:07 am 

MM

Ik bedoel daarmee zo,n apparaatje waar je water in doet , en evt. etherische olien.
Daar mee heb je ook met het element water te maken .
En element lucht voor de verdamping .
Ik kan hem dus niet met vuur aansteken .

BB lady wellness .

En een fijne oud op nieuw gewenst .
En gelukkig en gezond 2016 .

With love lady wellness

Geplaatst: do dec 31, 2015 3:52 pm 

Volgens mij begreep Cran dat, er werd gereageerd op de waxinelichtjes lampjes.

Geplaatst: zo jan 03, 2016 10:37 am 

Het is vaak zo dat de situaties waar we in verzeilen ons uitdagen om verder te komen op het pad. Dat kunnen ingrijpende relationele drama's zijn, maar ook kleine problemen zoals plots iemand die niet tegen rook kan bij een ritueel. In beide gevallen moet je improviseren, werken met dat wat je hebt. Voor de Goden telt de intentie, niet de wel dan niet aanwezige en correcte middelen.
Specifiek bij dit probleem: wierook is fijn om mee te werken, maar wat wierookkorrels op een verdamper verspreiden ook geur, maar dan zonder rook. Ik moet er erg aan wennen, maar wellicht zegt dat wat over mij en zit daar een les die ik moet leren.

Geplaatst: zo jan 03, 2016 3:42 pm 

Klopt Mele ;)
Ik gebruikte het verkeerde woord. 'Aansteken' is niet goed, 'aandoen' is beter.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur