Het is nu ma jul 23, 2018 9:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Pentagram/Pentakel
Geplaatst: wo maart 27, 2013 3:49 pm 

Ik ben vandaag informatie op aan het zoeken over het pentakel en het pentagram. Ik wist niet dat er zoveel verschillende informatie over was. Ik vroeg me af waar een pentagram/pentakel voor jullie voor staat?

Ik vind dit onder andere wel een mooie uitleg: het staat voor de beheersing van de vier elementen (aarde, water, lucht, vuur) door het 5e element 'geest'.

Ook vroeg ik me af welke benamingen er allemaal zijn voor het 5e element.

Berichttitel: Re: Pentagram/Pentakel
Geplaatst: wo maart 27, 2013 4:15 pm 

Zelf heb ik geen pentagram of pentakel, ik wil er wel een maar vind er geen die bij me past. Voor mij staat het voor de 5 elementen maar ook voor het levensweb dat gesponnen is door de godin en alles met elkaar verbindt. Daarnaast is het een mooi focuspunt om op je altaar te leggen.

Het 5e element noem ik over het algemeen spirit of levensvonk.

Geplaatst: wo maart 27, 2013 4:57 pm 

Ik heb een pentagram om mn nek hangen, ik heb het omhangen als bescherming tegen negatieve invloeden. Er hangt ook een maansteen en bergkristal bij, die versterken dit idee. Het is dus voor mij nu een amulet. Ook omdat het 'alles' is, de 4 elementen als wel de grote geest, ether.

Je uitleg die jij mooi vond vind ik discutabel 'de beheersing van de 4 elementen door de geest. De geest beheerst niks, het werkt samen net zoals alle elementen onderling. Zonder het een kan het ander niet overleven. Dus er is in mijn ogen geen sprake van beheersing. Alleen de 4 elementen zijn voor iedereen tastbaar en zichtbaar, de grote geest alleen voor mensen die het willen en kunnen zien (ook dat kan iedereen zijn, maar niet iedereen staat er voor open)

Geplaatst: wo maart 27, 2013 5:00 pm 

Met beheersen bedoelde ik dat je de elementen beheerst, dat je ermee kunt werken. Weet niet of je er dan nog hetzelfde overdenkt, maar dacht licht het even toe.

Geplaatst: wo maart 27, 2013 5:05 pm 

Je zei, of nouja ik lees, dat de geest de 4 elementen beheerst. Maar dat bedoelde je dus anders? :D

Geplaatst: wo maart 27, 2013 5:49 pm 

Bij die uitleg waar ik die gelezen heb, stond ook nog dat net als "geest'' een heks ook de elementen kan leren beheersen (ermee kan werken). Dat was ook de reden dat deze uitleg mij zo aansprak. Ik had het beter meteen zo neer kunnen zetten haha.

Geplaatst: wo maart 27, 2013 6:27 pm 

Het woord is gewoon verkeerd gekozen, maar aan de andere kant zijn er wel mensen die denken dat zij de elementen kunnen beheersen. Dus ik zou het niet zomaar gebruiken.

Mijn pentagram is zoals de gulden snede met een mannetje ervoor. Heel de mens. Ik heb het toen gevoelsmatig gekozen, maar ik kom er steeds meer achter waarom dit pentagram juist het mijne moest worden. Ik noem het vijfde element spirit.

Geplaatst: wo maart 27, 2013 10:11 pm 

Ik vind 'beheersen' inderdaad maar een vreemde beschrijving, want naar mijn mening zijn de elementen niet te beheersen, maar kan je ze enkel beïnvloeden.
Ik heb geen pentagram dat ik bij me draag, omdat ik me er niet verbonden genoeg mee voel om het als symbool te dragen. Vroeger had ik er wel een, maar dat ben ik verschillende keren kwijt geraakt, en na de derde keer heb ik het opgegeven om ernaar te zoeken en gewoon aanvaard dat het waarschijnlijk niet voor mij bestemd was. In plaats daarvan draag ik nu een mjölnir, die gelukkig niet van me wegloopt ;)
Ik refereer vaak naar geest als de ziel of de levenskracht.

How could someone love butterflies but hate moths? That's like appreciating the sun with no regards to the moon.

Having a low opinion of yourself is not modesty. It's self-destrution. - Bobby Sommer

Geplaatst: wo apr 03, 2013 12:41 pm 

Ik denk dat de elementen ons meer beheersen en beïnvloeden dan wij dat doen... Uiteindelijk zijn zij deel van het Universum en dat doet zoals het Universum behaagt ;) Wel kunnen we ze natuurlijk gebruiken om het Universum een beetje gunstig te stemmen.

Zelf draag ik geen pentagram. Het heeft me nooit aangesproken en nog steeds spreekt het mij niet echt aan. Ook de betekenis zegt me weinig. Ik vind vele andere symbolen sprekender.

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Geplaatst: wo mei 22, 2013 9:00 pm 

Het pentakel staat voor het element aarde. Het is een platte schijf met doorgaans een pentagram erop getekend of geschilderd of erin gesneden. (En vaak ook andere symbolen, maar die kunnen per persoon of per traditie verschillen).
Het pentagram is de vijfpuntige ster, soms met een cirkel eromheen. Het pentagram wordt ook veel gebruikt als sieraad. Voor het vijfde element (ether, geest, dat boven alles staat en alles samenbindt) gebruik ik een heel ander voorwerp.
En die beheersing, die geldt als het goed is voor alle 'wapens', alle instrumenten die de heks gebruikt. Ook de athame, staf en kelk bijvoorbeeld. Je moet weten hoe je ermee om moet gaan, en waarvoor ze gebruikt worden.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur