Het is nu wo jun 20, 2018 8:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Pentagram/Pentakel
Geplaatst: vr jun 21, 2013 9:50 am 

Een pentakel is een ronde schijf met daarop meestal een pentagram, of vijfpuntige ster (het object zelf is immers al rond, en als het de rand raakt heb je een pentagram). Het staat niet alleen voor het element aarde, maar vormt op het altaar ook de plek waarop je kunt aarden, en/ of de focus voor de op het altaar aanwezige energie. Op het pentakel worden zaken gewijd, zoals water en zout, of cakes & wine. Belangrijk is dat het pentakel een van de vier symbolische objecten op het altaar is die samen de vier elementen weergeven. Bij ons blijft het pentakel altijd op het altaar liggen, maar er zijn stromingen waarbij het als symbool voor aarde bij aanroepingen wordt opgehouden om het element aarde te versterken.
Bij ons is het van belang dat het pentakel voor de eigenaar zo aards mogelijk is. Dwz iemand die eraan begint kiest zelf materiaal (daar begint alles mee), vorm en symbolen. Het pentagram is min of meer gewoonte, maar als je perse iets anders wilt en je kan dit onderbouwen, why not. Je moet er immers zelf mee kunnen werken. Ik heb pentakels voorbij zien komen van hout, ceramiek, graniet en gehard leer. Het proces van vervaardiging is meestal een proces van araden en contact maken met je eigen basis.

Geplaatst: ma jul 08, 2013 8:30 am 

Ik draag een omgekeerd pentagram, om mij eraan te herinneren dat de materie en dit leven het belangrijkst zijn.. om me met beide voeten zo vaak mogelijk stevig op de grond te houden (zweefmomentjes laat ik wel toe zo nu en dan, maar niet elke dag en dan ook zeker niet de héle dag, als ze eens voorkomen :P). Verder is het voor mij ook een symbool voor de superieure kracht van de menselijke geest, het algehele bewustzijn. Met onze wil kunnen wij alles verwezenlijken, en in mijn ogen is er geen enkele kracht die ertegenop kan, ook niet de elementen ;) Beheersing vind ik dus wel een prima woord, om eerlijk te zijn. Just my opinion :D

Geplaatst: do aug 01, 2013 9:56 am 

ik zie de ster als het menselijk lichaam, de top is het hoofd en dan twee armen en twee benen, het staat in mijn ogen ook voor de god en de 5elementen. De cirkel zie ik als de verbinding en de bescherming van het lichaam en de godin, die als moeder haar kind beschermt. Ik geloof ook dat het symbool beschermt, door de cirkel die alkes verbindt. Ik draag zelf geen pentagram want als ik er een zal dragen wil ik een zilveren armbandje met een klejn zilveren bedeltje, het bedeltje is dan de pentagram

De pentakel is meestal een (houten) schijf en wordt vaak als middelpunt op het altaar gebruikt. Het helpt om voorwerpen tijdens rituelen op te laden en wordt gebruikt als een plek om te aarden.

Wat ik zei klinkt als een feit, maar zo bedoel ik het niet. Ieder intepreteert het anders en geeft er een andere betekenis aan.

A hui hou, ~Mele

Geplaatst: do aug 01, 2013 10:03 am 

Ik kocht ooit een polystone pentakel als wanddecoratie. Ik gebruik hem nu als ik energie wil richten. Ik kwam erachter dat er een soort krachtveld leek te zijn in het midden, vortex is het woord dat bij me opkwam. Ik gebruik hem in die zin dus als 'poort' of 'brug', tegelijk als focuspunt.

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: zo aug 04, 2013 11:47 am 

Ik heb zelf een pentakel gemaakt (tis goedkoper, het voelt als iets echt van mij, het heeft een stukje van mijn eigen energie) van druiventakken, want die groeien hier in mijn opa's moestuin. Ik wilde het helemaal van alleen de takken maken, maar ik wilde niet een al te grote maken, en hij viel dus steeds uit elkaar, dus begon ik met een ster, van 5 kleine takjes, de uiteindes bond ik vast met pastelkleurige elastiekjes (niet die voor je haren) met een kleur voor elk element. Ik heb beige/wittig gebruikt voor de geest en ziel, blauw voor water, rood voor vuur, groen voor aarde en geel voor lucht. De ster stond uiteindelijk scheef, dus heb ik zwarte elastiekjes gebruikt om het op zn plaats te krijgen, het werd best mooi vind ik :D, ik heb het nog niet ingewijd maar dat ga ik thuis doen, ik wil de mensen hier in het dorp geen hartaanval bezorgen. De druiven takjes waren nog best groen, en ik hoop dus ook dat ze van die touwtjes gaan maken die alles bij elkaar zullen houden en misschien zal ik ooit al die elastiekjes weg kunnen halen, wie weet :D, maar thuis aangekomen wil ik het wel drogen, zodat het niet gaat rotten..

A hui hou, -Mele

Geplaatst: wo aug 21, 2013 4:10 pm 

Volgens mij worden er twee dingen door elkaar gehaald. Pentagram is de vijfpuntige ster (met wat voor betekenis dan ook, want ook moslims en christenen gebruiken hem. pas dus op als je iemand ziet met een pentagram, want je kunt je behoorljik vergissen :-)
Pentakel is de al genoemde platte schijf, met daarop meestal een pentagram afgebeeld.

Geplaatst: wo aug 21, 2013 4:15 pm 

Puur woordtechnisch zijn pentagram en pentakel volgens mij respectievelijk ster zonder en ster met cirkel.

Maar sowieso, wat P ook al zegt, is het de benaming van de platte schijf.

Ik denk niet dat een moslim dan wel christen snel een pentagram om zal hangen, hihi.

Geplaatst: wo aug 21, 2013 7:16 pm 

Ik moest mijn geliefde pentakel (ja ik noem het een pentakel omdat het best plat is) weggooien... niet leuk

Geplaatst: wo aug 21, 2013 8:51 pm 

Heel jammer, Mele. Echt....

Geplaatst: wo aug 21, 2013 10:11 pm 

ja maar twas uit respect voor mn moeder omdat ze zich er niet prettig bij voelde, en er was geen tijd voor uitleg wat een pentagram uberhaupt betekende, ben van plan om eens een keer uit te leggen wat het inhoud, mar ik wacht totdat zein een goede bui is :-)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur