Het is nu wo nov 14, 2018 11:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Altaardilemma
Geplaatst: wo okt 21, 2015 9:37 am 

Hoi iedereen,

Ik heb een vraag over de cirkel.

Onder mijn bed - ik heb een hoogslaper - heb ik een kastje met daarop mijn altaar en daarin mijn opslag (van wierook en oliën en zo). Hier zit ik vaak, om te chillen of na te denken of te mediteren of kaarten te leggen. Ik vind het echt een fijne plek.
Probleem is dat het bed tegen de muur staat, en dat ik dus onmogelijk een cirkel kan maken waar het altaar (helemaal) in staat.
In de rest van mijn kamer is wel ruimte voor een cirkel; hiervoor heb ik een los, verplaatsbaar altaar. Gewoon een doos met een doek erover, die ik verder aankleed bij het uitvoeren van een ritueel (kaarsen, BoS, etc., alleen wat ik nodig heb). Deze kan ik ook op het noorden zetten. Maar dit altaar heeft voor mij niet het fijne, gezellige gevoel van mijn altaar onder het bed.
Het altaar onder het bed staat op het oosten. Nu maakt dat mij niet zo uit, maar ik ben benieuwd hoe jullie er over denken?
Wat ook bijdraagt aan de geborgenheid is het gordijntje dat de ruimte onder het bed van de rest van de kamer afsluit. Als ik bijv. mijn bed zou draaien, zou ik gordijntjes aan drie kanten nodig hebben. Dat is een beetje too much vind ik, en een gedraaid bed is ook zo'n bakbeest in de kamer.

Mijn vraag aan jullie is dus: zou ik ook rituelen kunnen uitvoeren bij mijn onderbedse altaar, als dit niet in een cirkel gebeurt (maar in een rechthoek)? Of raden jullie mij aan toch het verplaatsbaar altaar te gebruiken in de cirkel?

Groetjes,
Cran

Berichttitel: Re: Altaardilemma
Geplaatst: wo okt 21, 2015 3:46 pm 

Ik ben niet heel ervaren in het maken van cirkels e.d., ik doe dit meestal gewoon op gevoel. Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik hiervoor niet de regels ken/belangrijk vind.

Zelf zou ik de gevoelswaarde belangrijker vinden dan de cirkel. Als jij je op die plek onder je bed al prettiger voelt, denk ik dat je daar ook sneller in een 'rituele staat' kan komen om het maar zo te noemen.

Ik weet niet hoe jij normaal een cirkel trekt, maar ik doe dit zelf niet altijd fysiek (door daadwerkelijk een cirkel van zout te maken o.i.d.). Soms draai ik met mijn armen om mij heen, waarbij ik mijn handen gebruik als alternatief voor een athame, staf, of ander object om een cirkel mee te trekken. Hierbij blijft de cirkel vrij klein. Daarnaast heb ik ook weleens gedaan dat ik de cirkel vanuit mijzelf maak, meer als een bubbel van energie om mij heen. Deze kan je zo groot maken als je zelf wil, misschien kan jij dit ook onder je bed doen.

Ik hoop dat je wat aan dit onsamenhangende verhaal hebt ;).

if you don't mind, I'll keep on going"

Geplaatst: wo okt 21, 2015 3:55 pm 

Een cirkel kent geen materiële obstakels in mijn mening. Dus ik zou de cirkel anders gewoon verder laten lopen door je muur heen. of iets kleiner maken, het altaar een klein beetje van de muur afschuiven ofzoiets dergelijks. Wat voor jou het fijnst is. Ook kan je een cirkel maken (niet echt een cirkel maar wel n heilige tussenwereldse plaats) op dezelfde manier als gewoonlijk maar dan verspreid over de hele ruimte, dan kan je wat vrijer bewegen. Misschien werkt dit voor jou, ik vind kleine cirkels een stuk fijner, maar sommigen mensen vinden grotere ruimtes prettiger om in te werken.

Ceremoniele magiers/heksen/whatever hebben hun altaar vaak in het oosten staan, anderen hebben in het noorden. Ik heb hem in het noordoosten, omdat dat gewoon beter uitkomt. Wat voor jouw werkt, werkt.

Geplaatst: wo okt 21, 2015 4:29 pm 

Zelf trek ik niet vaak cirkels, maar als ik het doe verplaats ik mijn altaar wel iets verder van de muur af en dan loop ik eromheen. Ik heb ook weleens in een groep de cirkel gedefinieerd met steentjes. Het altaar stond daar tegen de muur, eerste steentje begon rechts van het altaar een beetje schuin zeg maar, laatste hetzelfde maar dan links.

Geplaatst: wo okt 21, 2015 8:09 pm 

Dank jullie wel! Ik kan hier zeker wat mee.

Geplaatst: wo okt 21, 2015 9:23 pm 

MM
Je kunt gewoon zout rond je strooien .
En zo een cirkel trekken .
Zo zit jezelf wel veilig in de cirkel .
En kun je die trekken zo klein of groot als je wilt .
Je kunt het op verschillende manieren doen .
Belangrijk is dat jij je er goed en veilig in voelt .

BB lady wellness

With love lady wellness

Geplaatst: zo okt 25, 2015 3:50 pm 

Het maakt niet uit of de cirkel ovaal is, driehoekig of een beetje vierkant. Trek de cirkel gewoon zo goed en zo slecht als het kan, het is slechts de omheiningruimte van de werelden om jou heen en waarin je jou spirituele gebruiken voor in de cirkel wilt doen. Het altaar staat daar waar het kan staan en sowieso daar waar deze jou niet in de weg staat ;)
Zoals Luna ook schrijft, dat als de ene altaar jou meer in een rituele staat brengt en jij je daarbij op dat gebied prettiger voelt, voel je dan niet ongerust om deze te gebruiken. En onder je bed een cirkel maken kan ook erg knus zijn :-D (als grapje menend).
Persoonlijk trek ik thuis een cirkel door middel van kaarsen om mij heen te plaatsen. Dit moet wel veilig gebeuren uit de buurt van een bed, gordijnen en dergelijke. Dan inderdaad met steentjes of takken, maar vooral je eigen visualisatie is belangrijk.
Mijn altaar staat op het noordnoordoosten gericht, omdat mijn muur zo gericht is. Als ik buiten een altaar maak of de windrichtingen aangeef voor rituele/ spirituele werk, dan doe ik dat op mijn gevoel en op de natuur afgestemd. Als het oost dan nogal zuid is en het zuid dan nogal west, het maakt niet uit, wat jij gelooft is best. :-D Ik bedoel het ook serieus, want als je niet je geloofskracht weet te vinden, waar dan?

Geplaatst: zo okt 25, 2015 8:17 pm 

Oké, bedankt iedereen :)
Ik ga het meteen uitproberen bij mijn volgende ritueel
Groetjes!

Geplaatst: zo okt 25, 2015 9:46 pm 

Luna Ostara schreef:

Zelf zou ik de gevoelswaarde belangrijker vinden dan de cirkel. Als jij je op die plek onder je bed al prettiger voelt, denk ik dat je daar ook sneller in een 'rituele staat' kan komen om het maar zo te noemen.

Ik ben hier volledig eens mee, ik vind ook zelf de gevoelswaarde belangrijker dan de regeltjes. Bij mij die ik superveel op gevoel en bekijk ik eerder de regeltjes als richtlijnen. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke interpretatie.

Ik zelf heb geen permanent altaar. Ik berg al mijn spullen terug op. Dus wanneer ik mijn altaar opstel kies ik op aanvoelen aan waar ik mijn altaar opstel. En ook hoe ik het opstel. Het kan dus van keer tot keer verschillen. Zelf trek ik geen materiele cirkel maar eerder een denkbeeldige ofwel een visuele cirkel. Deze laatste is dan het gebruikelijke stuk perkament met mijn cirkel op.

Ik las dat je altaar onder je hoogslaper goed aanvoelt, maar ik wil je toch even op een gevaar wijzen.
Wees voorzichtig bij het gebruik van kaarsen. Ik ken jouw slaapkamer niet, maar het kan altijd gebeuren dat er ineens een stukje van je bed afbreekt en bijvoorbeeld op je altaar valt en zo een brand onder je bed veroorzaakt terwijl je er net boven slaapt.

De kans is misschien wel zeer klein maar ik heb ook een hoogslaper gehad (van hout) en er was eens een lat van de lattenbodem afgebroken (van ouderdom).

Geplaatst: di okt 27, 2015 5:42 pm 

Goed dat je het zegt, Hyperion Moonstone. Ik let er altijd goed op en ik ga nooit weg bij kaarsen, maar het is inderdaad wel risky. Er is wel eens iets in een kaars gevallen, maar gelukkig kon ik dat er op tijd uit halen.
Tja wat betreft die gevoelswaarde hebben jullie gelijk. Eigenlijk wist ik dat ergens ook al ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur