Het is nu di aug 21, 2018 6:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Spiritualiteit en huisgenoten
Geplaatst: vr aug 07, 2015 8:46 am 

Hoort misschien niet écht onder het kopje "familie", want mijn huisgenoten zijn geen familieleden. Maar ik vond dit topic hier toch het beste passen...

Al een tijdje merk ik dat ik het gevoel heb dat ik door mijn huisgenoten (twee vrouwen die allebei bijna/net zijn afgestudeerd) niet kan leven zoals ik wil. En dat merk ik vooral als het gaat om:
- rustig mediteren
- rituelen doen (doe ik bijna nooit, deels omdat ik er niet vaak behoefte aan heb maar ook wel omdat ik nooit weet of ik gestoord zal worden, niet dat mijn huisgenoten mijn kamer binnenkomen maar ze kunnen me wel roepen etc.)
- stenen buiten leggen in de volle maan (dat doe ik maar niet, puur en alleen omdat ze me dan heel raar vinden, wat geen reden zou moeten zijn maar dat is het toch)
- de tuin gebruiken voor meditatie en dergelijke (doe ik ook maar niet terwijl ik dat wel graag zou willen)
- milieubewust leven (seizoensvoedsel kopen, afval scheiden, slim gebruikmaken van wat je overhoudt aan eten in plaats van het weg te gooien enz.)

Laatst was er op het forum ook een onderwerp over wierook waar huisgenoten last van hebben. Ik gebruik geurolie en gelukkig krijg ik meestal te horen "goh wat ruikt het lekker in jouw kamer", maar het is wel ook een voorbeeld van waar huisgenoten in de weg kunnen zitten waardoor je niet volledig kan doen en laten wat je zelf wilt.

Herkennen jullie dit? En om wat voor dingen gaat het dan? Hoe gaan jullie ermee om?

Berichttitel: Re: Spiritualiteit en huisgenoten
Geplaatst: vr aug 07, 2015 9:40 am 

Hoewel mijn vader en zus heel goed weten met wat ik bezig ben en er ook alle respect voor hebben voel ik mij ook niet vrij om te doen wat ik wil. Op mijn kamer zelf wel, dat is bij ons thuis echt strikt verboden voor iemand anders om zo maar binnen te komen dus daar doe ik ook alles wat ik wil. Mijn vader en zus zijn niet moeilijk qua muziek of wierook.
Maar buiten in de tuin is dat een ander verhaal. Als wij met de groep een cirkel houden is dat geen probleem, meestal is mijn zus er dan nog niet eens (of doet ze mee maar tegenwoordig niet meer) en mijn vader houdt zich afzijdig binnen. De buurman heb ik ook nog niet horen klagen (en dat zou ook niet mogen, want jeetje die man kan soms lawaai maken!).
Maar de momenten dat ik even buiten alleen wil gaan mediteren of ritueel wil uitvoeren zijn zeldzaam, ik voel mij dan niet op mijn gemak want iedereen kan zomaar even langskomen. Ook vind ik het niet fijn dat de buurman mij overdag ook zomaar kan bezig zien. Dus dat doe ik ook niet, wil ik buiten iets doen, dan ga ik steevast het bos in. Best gek want ook daar komen mensen langs maar nog nooit heeft iemand mij gestoord. En ik weet ook plaatsen waar niemand komt.

Maar op andere gebieden is het ook niet altijd makkelijk, ik woon nog thuis dus ik moet nog de wetten hier volgen. Lastig qua eten, ik zou liever meer biologisch eten maar mijn vader kiest dat natuurlijk zelf wat hij aankoopt. Ik kan het enkel maar aangeven. Waar ik me wel echt aan kan storen is dat mijn vader gemakkelijk eten weggooit (omdat het toch nog naar de kippen gaat ipv vuilbak) en dat vind ik echt verschrikkelijk. Meestal zit ik het huis rond te speuren naar restjes die ik dan in de middag opwarm en op eet omdat het anders weg gaat. Bij mijn moeder heb je dat niet, daar wordt eigenlijk niets weggegooid.
Al heb ik niet te klagen op gebied van milieu, wij wonen in een erg groene gemeente op dat gebied en afval bijvoorbeeld wordt sowieso erg goed gesorteerd. Ik ben er wel een beetje mee opgegroeid.

Zo een beetje mijn kant, in jou geval, kan je er niet eens over praten met je huisgenoten? Bijvoorbeeld van: ik wil even mediteren in de tuin en zou graag het komende halfuur niet gestoord worden? Of gaat zo iets niet?

Groetjes Hibou

Geplaatst: vr aug 07, 2015 10:51 am 

Ik heb het ook, in iets mindere mate.
Mijn ouders zijn gelukkig heel erg oké en open minded, en ik kan me een soort van opsluiten in mijn kamer zodat ik niet gestoord word. Toch voel ik me niet vrij en ben ik op de achtergrond altijd wel bang dat ze me gaan roepen als ik middenin een ritueel zit of zo. En veel geluid maken durf ik ook niet; zingen kan nog wel - zachtjes - maar trommelen of dansen en stampen is echt te luid. Ik weet niet, ik vind het gewoon niet prettig als ze dat horen.

Laatst gingen we in Kroatië met volle maan in de zee zwemmen (DAT WAS GEWELDIG) en toen heb ik me even afgezonderd om een klein ritueeltje te doen. Stom genoeg had ik gezegd dat ik ging plassen, dus riep mijn vader me toen ik lang weg bleef. Ik heb maar teruggeroepen dat ik even niet gestoord wilde worden en dat was het. Toen was het wel oké, maar ik vond het toch vervelend om er zo de nadruk op te leggen.

In de tuin ben ik bang voor de buren (hahaha, nou ja, bang ;) ) dus durf ik inderdaad ook weinig te doen. Wel een plant beschermen tegen slakken bijvoorbeeld, maar ik zou echt nooit buiten een ritueel gaan doen.

Wat betreft het milieubewust leven, dat doen mijn ouders gelukkig al van zichzelf. Mijn broertje en ik zijn vegetarisch opgevoed (maar ik ben de enige die geen vis eet), we scheiden afval, eten deels biologisch (hoewel het meer zou kunnen) en eten vaak restjes. Dus daar ben ik heel gezegend mee.

Wat jou betreft, ik vind het een goed idee van Hibou om het te noemen als je even met rust gelaten wil worden, al kan ik me voorstellen dat dat heel moeilijk is, dat heb ik nl zelf ook heel erg.
Dan: ik weet natuurlijk niet hoe jouw kamer eruitziet, maar kan je misschien de stenen in het open raam leggen 's nachts? Als daar maanlicht op schijnt althans.
Misschien is er ergens een bos in de buurt dat niet heel druk is, dat je daar kunt mediteren en/of rituelen doen? Dat moet dan waarschijnlijk voor zonsondergang, maar misschien is het iets. Je zou inderdaad naar plekjes kunnen gaan zoeken die niet voor de hand liggen voor wandelaars. Dat geeft geen zekerheid helaas, maar misschien weet je er wel een uitgekiende plek voor. Ik ken jouw omgeving natuurlijk niet.
En ook wat het bewuster leven betreft, kun je het er met je huisgenoten over hebben. Ik zou persoonlijk niet alles in één keer eisen, want dan kunnen ze zoiets hebben van: 'huh, wat doet die nou vreemd ineens'. Maar als je het rustig uitlegt, kun je wel stapjes maken denk ik.
Als afval scheiden door jouw gemeente wordt aangeboden (ik weet niet hoe dat in elkaar zit in NL) dan zou ik dat zeker introduceren. Veel meer moeite is het niet. En volgens mij zijn overal in de buurt wel glas- en plasticbakken, dus in ieder geval die drempel lijkt me niet heel hoog voor je huisgenoten. (Maar ik ken hen natuurlijk niet.)
Veel succes ermee in ieder geval!

Geplaatst: vr aug 07, 2015 11:29 am 

Herkenbare verhalen van jullie allebei...

Cran, zo'n opvoeding heb ik ook gehad. Wat dat betreft jammer dat ik niet meer bij mijn ouders woon... gelukkig eten mijn huisgenoten wel vegetarisch met me mee en eten ze ook zelf maar af en toe vlees. Glas wegbrengen doen we wel, afval scheiden is in NL per gemeente anders en er is hier niet zo veel mogelijk in mijn gemeente, dus als je dan iets wilt doen kost het wel meer moeite. Er zijn bijvoorbeeld in de hele stad maar 15 plekken waar je plastic kunt inleveren. En helaas niet bij ons in de straat.

Tja, het probleem met meditatie en zo is vooral dat ik nooit weet of mijn huisgenoten thuis zullen komen of niet. Dus dan ben ik alleen, denk ik: ha, even de ruimte voor mezelf... en dan komt mijn huisgenoot met haar vriend binnen en haar vriend praat nogal hard en zingt irritante liedjes... nou ja hoe dan ook... :p

Maar inderdaad, ik zou het wel meer kunnen aangeven als ze wel al thuis zijn zo van "wil even niet gestoord worden".

Geplaatst: zo aug 09, 2015 10:47 am 

MM

Ik heb mijn altaar gewoon in de woonkamer staan .
En mijn boekenrek ook. Er vraagt nooit iemand wat dat is .
Mij maakt het ook niks uit , ik ben wie ik ben .
Mijn man en zoon zijn nergens in gelovig. En laten mij gewoon mijn ding doen .
Al houd ik al jaren geen groot ritueel meer .Red mij nou op mijn manier .
Ik steek bijna iedere dag waxine lichtjes aan en wierook, behalve s zomers iets minder als het lang licht is en benauwd . Ja , in de tuin gaat eigenlijk niet , is erg krap hier .Soms sta ik er wel maar dan denk ik niet aan de buren .Ook dan een klein ritueel voor me bijv. te gronden in de aarden .
Ik ben dus eigenlijk nog wel te vrede hoe mijn situatie is hier .

BB lady wellness

With love lady wellness

Geplaatst: vr aug 14, 2015 12:18 am 

Ik denk dat het er ook vanaf hangt met wie of wat je samenwoont. Als je samen woont met je partner
dan neem ik aan dat jullie zijn ingelijft naar elkaars behoeftes. Als ik nog bij mijn ouders zou wonen dan zou ik ook geen speciale rituelen kunnen doen. Daar voel ik mij ook ongemakkelijk bij. Wat ik dan wel zou kunnen zijn sommige open gebeden die vanzelfsprekend zijn. Maar de rest is echt prive! Toch zou ik wel eerder kunnen mediteren op een drukke station dan bij mijn ouders, daar de aandacht niet op mij persoonlijk is gericht en ik gewoon een passant ben in het onbekende. Rituele vieringen doe ik uiteraard liever met mensen die Wicca en hekserij gericht zijn.

Zelf zou ik al helemaal niet een huis kunnen delen met vrienden, kennissen en/ of vreemdelingen. Ik kan er dus ook geen voorstel van maken, behalve dat dit in mijn geval verkeerd afloopt. Verder zou ik denken om de fiets te pakken en ergens in het duin, het bos of op het strand spirituele dingen te doen. Als je een tarp hebt, dan kun je in de regen ook dergelijke dingen buiten doen, en juist vooral is het tikkende regen op je tarp erg mediteren en een heerlijk geluid als je eronder zit. Eenmaal thuis bij je huisgenoten kom je dan als een verlichte vrouw binnen ;)

Geplaatst: vr aug 14, 2015 12:37 am 

Ik ben wel eens bij studenten geweest wezen logeren. Zeer leuk en gezellig! Verder is het zo dat iedereen zijn eigen stekje (kamer) heeft in het huis. Voor mij was het net alsof elke huisgenoot een echte kameraad was. Toch mis je een enorme privacy! Je kunt niet zomaar al naakt door 'je' huis heen rennen en gekke dingen doen en ik zag ook dat iedereen op zijn/ haar kamer zat, uiteraard, want daar was hun prive dingetje. Zo en dan deden wij wel gezellige bordspelletjes samen. Dat was echt onwijze lol! Samen wonen is samen leven. Ik zou dan gewoon schijt hebben als ik jou was en dat gewoon gaan proberen. Je ziet vanzelf wel de reacties, niet?

Tja, en als je daar echt niet voldoende jezelf kunt zijn, dan zou ik maar de koffers inpakken als ik jou was (positief bedoeld).

Geplaatst: vr aug 14, 2015 7:29 am 

Ja, Wickie.... het ziet er wel naar uit dat ik hier niet langer dan een half jaar nog blijf. Mijn vriend en ik willen graag samenwonen. =D Echter, momenteel ontbreken de financiële middelen, of in elk geval zouden we dan tijdelijk genoegen moeten nemen met een iniminihuis terwijl we een paar maanden later wél allebei een inkomen hebben, tja, dan wachten we liever even en doen we het "in een keer goed".

Wat de natuur intrekken betreft... mij is altijd op het hart gedrukt dat het gevaarlijk is om zomaar ergens alleen rond te lopen. Vooral als meisje/vrouw. Je weet nooit wie je tegenkomt, zelfs in een park waar heus nog weleens mensen voorbijlopen, zijn er dan incidenten van aanranding enzovoorts bekend. Misschien is het wat overdreven om daar echt bang voor te zijn, maar met dit in mijn achterhoofd kan ik niet rustig ergens in m'n eentje mediteren... als je met drie of vier mensen zou zijn is het anders, maar ja, je bent nou eenmaal niet altijd met drie of vier mensen en je wilt ook weleens iets alleen doen...

Ach ja, momenteel sta ik (voor mijn doen) vroeg op en doe dan meditatie enz. voor de anderen wakker zijn, dat is wel prettig. =)

Geplaatst: vr aug 14, 2015 7:56 am 

Cecilia schreef:

Wat de natuur intrekken betreft... mij is altijd op het hart gedrukt dat het gevaarlijk is om zomaar ergens alleen rond te lopen. Vooral als meisje/vrouw. Je weet nooit wie je tegenkomt, zelfs in een park waar heus nog weleens mensen voorbijlopen, zijn er dan incidenten van aanranding enzovoorts bekend. Misschien is het wat overdreven om daar echt bang voor te zijn, maar met dit in mijn achterhoofd kan ik niet rustig ergens in m'n eentje mediteren... als je met drie of vier mensen zou zijn is het anders, maar ja, je bent nou eenmaal niet altijd met drie of vier mensen en je wilt ook weleens iets alleen doen...

Dit benadrukt nogmaals wat er mis is met onze maatschappij ... dat vrouwen bang moeten zijn om alleen ergens iets te gaan doen, of om alleen over straat te lopen. Verschrikkelijk vind ik dat.

Maargoed, daar gaat het hier niet over :) Toch vind ik het jammer dat je dit niet doet. Ik kan gerust in mijn eentje het bos intrekken en lekker gaan mediteren. Het zal vast en zeker wel helpen dat ik al heel mijn leven in die bossen heb rondgezworven en dat ik alle plaatsen ken waar dat nooit iemand komt. Soms heb ik dat ook wel eens in mijn achterhoofd hoor, stel dat er nu iemand komt ... dan ben ik alleen en kan ik roepen dat ik wil maar komt er niemand niet. Maar die gedachte zet ik snel van mij af, het is niet omdat er mensen zijn die zulke dingen doen dat ik mij dan moet gaan opsluiten in huis. Nee, dat is gewoon fout. Ik heb het recht om daar rond te lopen, als vrouw en in mijn eentje en er is niemand anders die het recht heeft om aan mij te komen zonder mijn toestemming.
Ik snap natuurlijk dat het anders is in stedelijke gebieden met parken, dan effectief in hectaren grote bossen.

Groetjes Hibou

Geplaatst: vr aug 14, 2015 11:43 am 

Dat is inderdaad wel het verschil... Ik heb niet echt de mogelijkheid om ergens dichtbij een bos in te gaan. Gek genoeg zou een bos wel veiliger voelen dan een park zoals je zegt.

Tja, ik heb gewoon te vaak verhalen gehoord uit mijn omgeving waar ik opgroeide. Ik mocht van mijn ouders als het donker was ook niet echt alleen over straat. In de winter waren ze al bang als ik bij wijze van spreke om 21:00 zelf van dansles naar huis fietste. En dan woonden we nog niet eens in een "probleemwijk" of wat dan ook. Nou ja, hoe dan ook, stukje opvoeding, overbezorgde ouders... het blijft hangen. Misschien is het net zo irreëel als mensen die voor spinnen bang zijn, maar ja.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur