Het is nu za dec 15, 2018 2:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: re: Transseksualiteit
Geplaatst: di aug 04, 2009 8:44 pm 

Ik heb zeer gemengde ervaringen hier mee. Ik denk dat men binnen het Paganisme in principe open staat voor mensen met een andere seksuele geaardheid.

Gender identiteit ligt een stuk moeilijker. Ik denk dat men redelijk goed om kan gaan met een directe transseksueel die een volledige operatie wil ondergaan en zich echt deel voelt van het andere geslacht.

Dit past binnen de tweedeling tussen het mannelijke en vrouwelijke die vaak gezien word binnen het Paganisme.

Maar in mijn ervaring is men binnen het Paganisme nog niet klaar om het volledige spectrum van Gender Identiteit te omarmen. Hoe goedwillend men ook is, het strijkt nog te veel tegen de haren in. Dat is niet uit kwaadwilligheid, maar uit onbegrip. Het blijkt dat Paganisten zich er regelmatig slecht in kunnen inleven.

Daarbij drijft het in tegen de tweedeling tussen het mannelijke en het vrouwelijke. Vaak is het al een moeilijke stap geweest om van het Christelijke mannelijke idee van God af te stappen naar het vrouwelijke. Een breed spectrum aan gender identiteiten erkennen is dan misschien te veel gevraagd als die stap al moeilijk was.

Ik denk nogmaals niet dat men binnen het paganisme negatief tegenover transseksualiteit staat. Maar ik denk ook dat men nog niet klaar is (zelfs al denkt men dat van zichzelf wel) voor de volledigheid aan diversiteit die hierin mogelijk is.

Dat is slechts mijn persoonlijke ervaring, en ik wil er bij vermelden: er zijn ook uitzonderingen, zeker ook op dit forum.

Geplaatst: di aug 04, 2009 8:54 pm 

Hoi Mercury,
Ik heb dus geen idee hoe verschillende paganisten hierover denken en dat zal wellicht net zo varieren als de maatschappij dat doet.
Je hebt het over de tweedeling van mannelijk en vrouwelijk, persoonlijk geef ik de voorkeur aan een balans van deze twee in mij.
Na het schrijven van deze topic kwam er een overweging bij mij naarboven. Als ik uitga van reincarnatie, waarbij het soms gebeurt dat iemand het vorige leven niet volledig los heeft gelaten kun je dus de vraag stellen is dit persoon in het vorige leven van het andere geslacht geweest en voelt vandaar uit het verlangen?
Ik bedoel hiermee niet te oordelen over de problematiek van de persoon maar zie het als mogelijke oorzaak van het probleem.
Als dit werkelijk de oorzaak zou zijn dan is de persoon meer geholpen met een andere behandeling dan die van geslacht.

Geplaatst: di aug 04, 2009 9:43 pm 

Ik ben het helemaal met Dandalion eens. Ik heb nergens geen moeite mee, alleen met pedofielen.

BB,
Jeladege

Geplaatst: di aug 04, 2009 10:34 pm 

---Origineel geplaatst door: Jurre---
Hoi Mercury,
Ik heb dus geen idee hoe verschillende paganisten hierover denken en dat zal wellicht net zo varieren als de maatschappij dat doet.
Je hebt het over de tweedeling van mannelijk en vrouwelijk, persoonlijk geef ik de voorkeur aan een balans van deze twee in mij.
Na het schrijven van deze topic kwam er een overweging bij mij naarboven. Als ik uitga van reincarnatie, waarbij het soms gebeurt dat iemand het vorige leven niet volledig los heeft gelaten kun je dus de vraag stellen is dit persoon in het vorige leven van het andere geslacht geweest en voelt vandaar uit het verlangen?
Ik bedoel hiermee niet te oordelen over de problematiek van de persoon maar zie het als mogelijke oorzaak van het probleem.
Als dit werkelijk de oorzaak zou zijn dan is de persoon meer geholpen met een andere behandeling dan die van geslacht.

Het grappige is dat je hier in al uitgaat van een tweeslachtig systeem en problemen die daaruit voort zouden komen. Er is een mannelijk en een vrouwelijk uiterste en daar moet een balans tussen worden gezocht.

Je legt een gender-identiteit buiten deze normen zelf al neer als een problematiek. Als een persoon met een probleem die geholpen en behandeld moet worden. Is dat zo?

Voor sommige transseksuelen, die inderdaad van geslacht willen veranderen is dat ook een heel belangrijk punt wat ze met je eens zijn. Als het namelijk een probleem is, dan kan daar een oplossing voor gezocht en uitgevoerd worden met als resultaat de verandering van het ene naar het andere (binaire) geslacht.

Maar geslacht als concept hierin omvat meer dan alleen mannen en vrouwen die wel of niet van geslacht willen veranderen. Het omvat ook travestie, gender-ambiguiteit en androgynie.

En het omvat seksualiteit in al haar vormen (homo, hetro, bi, pedo, necro, fetish, sado, maso, etc etc etc) of juist het ontbreken daarvan.

Dit is niet in een enkele balans of spectrum te omvatten, laat staan in een traditionele rolverdeling van man en vrouw als tegengestelde uiterste.

Het geslacht en de seksualiteit die daar automatisch bij komt is dermate complex dat het niet zomaar kan worden omvat in makkelijk te begrijpen termen. Het is een chaotische brei waar zelfs niet iedereen van zichzelf weet hoe het zit! Laat dus staan dat we in universele zin conclusies zouden kunnen trekken.

Zo denk ik er in ieder geval over.

Geplaatst: di aug 04, 2009 11:08 pm 

In traditionele sjamanistsiche culturen komt het regelmatig voor dat een sjamaan helemaal leeft als iemand van het andere geslacht, kleding, taken in het huishouden en de gemeenschap en ook trouwen. Man leeft als vrouw, of een vrouw leeft als man, maakt niet uit. Bij sommige Native American stammen is er ook plaats voor het 3e geslacht, dat zijn de mensen waarover het hier in dit topic gaat, degenen van wie het niet helemaal duidelijk is van welk geslacht ze nu werkelijk zijn.

In traditioneel sjamanisme kan het als een verrijking van de mogelijkheden van een sjamaan worden gezien als hij/zij de kracht van beide geslachten in zich heeft.

Ik denk dat het sowieso een heel lastig onderwerp is voor mensen om te begrijpen. Als transsexuelen zelf al worstelen met met wat ze nu eigenlijk zijn/willen zijn/kunnen zijn en alle gevoelens die daarbij komen, dan kan je ook niet van 'buitenstaanders' verwachten dat zij er wel alles van begrijpen.
En ik denk dat je onder paganisten, die over het algemeen toch vrijdenkender dan gemiddeld zijn en niet zo in dogma's hokjes geloven, meer acceptatie zal vinden dan gemiddeld.

Ik heb ontzettende bewondering voor de mensen die de enorm grote beslissing durven te nemen om van geslacht te veranderen. Ik heb er een aantal gekend en het valt niet mee wat daar allemaal bij komt kijken.

Geplaatst: wo aug 05, 2009 7:01 pm 

"Je legt een gender-identiteit buiten deze normen zelf al neer als een problematiek. Als een persoon met een probleem die geholpen en behandeld moet worden. Is dat zo? (Mercury)

Nee, ik zie het niet zozeer als een probleem. Ik ging uit van een persoon die er uiteindelijk voor kiest om een geslchtsverandering te ondergaan. Het lijkt mij dat als je een dergelijke drastische ingreep in je leven en het leven van je omgeving laat plaatsvinden er een zeer dringende wens is, het lijkt mij bijzonder ingrijpend. Het kan zijn dat degene die deze keuze maakt dit zo niet ziet of ervaart. Het hoeft derhalve geen probleem te zijn.

Ik ben mij bewust dat het verder strekt dan het alleen man of vrouw zijn in de uiterlijke verschijningsvorm.
In het verleden heb ik met deze vraag geworsteld toen ik bemerkte dat ik als jongen verliefd was op een jongen. In mijn omgeving was geen ander voorbeeld dus kwam bij mij de vraag, zit ik in een verkeerd lichaam. Hierbij wil ik meteen aangeven dat ik niet het idee heb hetzelfde proces te hebben doorlopen als iemand die wel een geslachtsverandering verkiest.
Veel later is er een periode geweest waarin ik regelmatig als travestiet uitging. Dit was puur in het uitgaan en lijkt uiteraard niet op een day to day live als travestiet/transseksueel. Maar ik heb hierin wel een beetje kunnen proeven hoe het is om in vrouwen kleren uit te gaan, aandacht van mannen en lesbieënes te krijgen en toch ook een stukje vrouw zijn te voelen.

Mijn topic komt ook niet voort uit een oordeel van slecht of goed. Ik werd geprikkeld om deze topic te starten door het ontbreken van dit onderwerp in de topic van Aphrodite.
Transeksualiteit gaat nu eenmaal een stuk verder dan de andere onderwerpen waarbij geen operatie aan te pas komt die zo ingrijpend is.
Verder probeer ik in het dagelijks leven zo min mogelijk in man/vrouw te denken maar meer in die persoon.

Geplaatst: wo aug 05, 2009 7:04 pm 

---Origineel geplaatst door: Sigrdrifa---
Ik ben het eens met Zia. Met nog even een toevoeging aan de topicstarter: voor zover ik weet ervaren transgenders de term 'ombouwen' als beledigend (en geef ze maar eens ongelijk!).

Hoi Sigrdrifa,
Ik was mij niet zo bewust dat ik de term ombouwen had gebruikt, ik zal er op letten.

Geplaatst: do aug 06, 2009 4:33 pm 

Ik denk dat het feit dat sommige mensen nog steeds veel moeite hebben binnen het paganisme met transseksualiteit niets te maken heeft met het paganisme, maar meer met het feit dat er toch nog wel ergens een taboe op ligt...

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur