Het is nu ma okt 15, 2018 1:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: re: Transseksualiteit
Geplaatst: ma dec 13, 2010 7:03 pm 

Dit is niet aanvallend bedoeld, maar ik wil even een misvatting corrigeren. Daarom kan het zijn dat ik erg hard overkom. Nogmaals, ik bedoel dit niet als aanval, maar om een beeld te geven van hoe het een en ander zit.

Er is namelijk absoluut helemaal niets 'makkelijks' aan 'de verandering'.

Het is een proces dat letterlijk jaren duurt en het is enorm slopend. Je moet minimaal een jaar volledig als het andere geslacht leven (zonder dat je lichaam daar al bij past dus!), er zijn uitgebreide psychiatrische onderzoeken waarbij je je naar allerlei doctoren moet verantwoorden.

Daarna zit je tussen meerdere zeer ingrijpende operaties, met hormonen die enorme invloed op je lichaam hebben en pijnlijke toestanden zoals het laten verwijderen van de baard-lijn. Dat is alleen lichamelijk al een extreem slopend proces, dat niet onderdoet voor langdurige chemotherapie.

De hoge dosis hormonen is bovendien absoluut slopend voor je geestelijke gezondheid - alsof je permanent, jarenlang zware pms en huilbuien hebt, zeg maar, en dat is als je leven verder gewoon normaal is en je niet door je familie en vrienden verstoten word, waar goede kans op is.

Daarbij is het een gigantisch gevecht tegen de maatschappij in het algemeen die kei en kei hard discrimineert. Transgenders kunnen amper een baan krijgen en verliezen met hoge regelmaat de baan die ze voorheen hadden. Naast datgene dat wel vergoed word door de verzekering maak je enorme financiële kosten.

In Nederland hebben we verzekeringen die dit betalen waardoor het enigszins meevalt, maar in veel landen is de enige kans die je als transgender hebt de prostitutie in gaan want anders verdien je nooit genoeg geld om dat alles te betalen en je kan toch nergens anders een baan vinden als transgender.

Om het punt te versterken zal ik nog even wat cijfers aanhalen:

* De kans dat een transseksueel door moord om het leven komt is 1 op 12!
* 31% van de transseksuelen pleegt zelfmoord
* 53% van nog levende transseksuelen heeft geprobeerd zelfmoord te plegen

En een linkje met transgender personen die door geweld om het leven zijn gebracht:

Remembering our dead

De transitie ondergaan is ondanks al die moeite, ondanks al die risico's en ondanks alle pijn echter toch de moeite waard voor transgenders.

Ik heb een transgender vriendin die jarenlang aan kettingroken heeft gedaan, pakjes per dag, zeg maar. Van de dokter moest ze stoppen met roken voor ze geopereerd kon worden. Ze is direct op die dag gestopt, zonder ooit terug te kijken, alleen omdat ze dan zou kunnen zijn wie ze is.

Als je enig idee hebt hoe moeilijk het is om te stoppen met roken, laat staan als zware kettingroker, dan begrijp je wat een kracht ze geput moet hebben alleen al uit de hoop om zichzelf te kunnen zijn.

Transgender zijn is geen keuze die mensen maken. Een transgender doet niet iets dat ze 'willen'. Het is bittere medische noodzaak, niet minder dan dat een kankerpatient de bittere noodzaak heeft om chemokuren te ondergaan.

Als je als transgender moeten leven als het geslacht wat je je niet voelt, daar ga je letterlijk helemaal aan kapot. Transgenders doen dus "wat ze willen" ongeveer zoals kankerpatienten een chemokuur "willen" ondergaan.

Geplaatst: ma dec 13, 2010 9:18 pm 

En dan nog alle operaties die je krijgt. Maar goed, als het dat dan uiteindelijk zorgt dat diegene helemaal zichzelf kan zijn, dan is het alles wel waard natuurlijk voor diegene.

Ik vind het trouwens goed hoe Nederland ermee omgaat. Ze zijn er nu mee bezig dat je diploma's opnieuw verstrekt worden. Beter, want om alles tijdens een sollicitatiegesprek te gaan zitten uitleggen is nou ook niet echt prettig.

Geplaatst: ma dec 13, 2010 10:31 pm 

Transsekualiteit heeft niks met sexuelevoorkeur te maken. Maar met of je je man of vrouw voelt.

Op mijn werk was een man. En hij is nu een vrouw. Maar woont samen met een vrouw. Een vriend van mij is nu een vrouw en getrouwd met een man. In de kroeg waar ik kwam was een vrouw (voorheen en man) en zij valt op vrouwen.

Geplaatst: zo dec 19, 2010 12:21 pm 

Fulgrim, kan me echt in je verhaal vinden.

Het is echt niet zo dat je van de een op de andere dag wakker wordt met het idee dat je van geslacht wilt veranderen en dat het een week later al is gebeurd. Het duurt jaren totdat je de beslissing neemt en nog eens jaren totdat het allemaal zover is. Kan me wel voorstellen dat mensen zeggen dat het ze niet begrijpen, want ook al kun je je een beetje inleven, compleet een ander begrijpen lukt nooit, op geen enkel vlak. Maar er voor iemand zijn die een ontzettend moeilijke beslissing staat en waarmee je bevriend bent, dat vind ik wel een must, ook al begrijp je het zelf niet. De persoon zal ook innerlijk gaan veranderen natuurlijk, want het is nogal een verandering. Maar die voelt zich dan eindelijk na jaren compleet. Dat is toch alleen maar mooi?

Geplaatst: zo dec 19, 2010 9:06 pm 

Idd heksenrij is heel basic.
En ik ben blij voor de mensen die als man geboren worden en zich vrouw voelen, uiteindelijk toch vrouw kunnen worden. En andersom natruurlijk ook.

Leven en laten leven en respectvol met elkaar omgaan dat is wat telt.

En Syl en ik doen niet aan, wie is nu het mannetje en wie is nu het vrouwtje. Bij mijn weten zijn we allebij vrouw (daar net tenminste nog wel).
Ik heb ooit deze vraag van een collega gehad. Nou mijn antwoord was gelijk: ligt er aan wie "hem" vanavond voor bind. Collega een rood hoofd en ikke lachen. Maar het blijft een stomme vraag..grrrrr

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur