Het is nu ma okt 15, 2018 2:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: ->Bericht: ASS- Autisme Spectrum Stoornis
Geplaatst: ma sep 05, 2011 4:52 pm 

Hoi allemaal,

Ik wilde jullie allereerst bedanken voor alle hulp in mijn vorige post. (Constant gespannen)

Ik heb een stuk geschreven over mijn gevoelens en alles waar ik nu over leer en hoe ik dit zie. Dit wil ik morgen op school gaan laten lezen aan mijn studieloopbaan begeleidster.

Ik ben het nog even aan het aftypen, dus hopelijk willen jullie het straks lezen.

Liefs,

Kitten

Berichttitel: re: ASS- Autisme Spectrum Stoornis
Geplaatst: ma sep 05, 2011 5:02 pm 

Oké, ik heb ASS. Diagnose gekregen op 13 juli 2011.
Maar wat nu? Ik heb heel mijn leven al geleefd met dit probleem, alleen nu weet ik pas dat mijn gedrag, gebrek aan inlevingsvermogen en daarbij ook moeite met (het behouden van) sociale contacten.
Nu zegt men dat dit dus door een stoornis komt uit het autisme spectrum. Prima, maar dat betekent dus dat alles wat ik zeg en denk eigenlijk geregeerd wordt door een autistisch iets in mijn hersenen.
Ook wel dat mijn denkwijze niet is zoals een normaal mens dat ziet. Sommige dingen zijn kwetsend voor anderen, terwijl het voor mij heel erg logisch is om bijvoorbeeld iets kwetsends te zeggen.
Ik zie het namelijk niet als zodanig, maar als een waarheid die ik op een bepaald moment moet zeggen. Meestal komt zo’n kwetsende opmerking na iemand anders mij voor mijn gevoel ‘aanvalt’ op mijn ‘zijn’, mijn gedrag. Dan schiet ik in de verdediging. Het is namelijk voor mij geen vaststelling/constatering of iets dergelijks, maar een persoonlijk bombardement.
Daarbij zijn alle nukken en chagrijnige momenten voor mij voorheen altijd normaal geweest. Als ik boos keek, werd er gevraagd: ‘Is er iets?’ Dan antwoordde ik altijd met: ‘Er is niks!’.
Daar kwam dan weer een reactie op dat ik dan maar niet zo boos moest kijken.
Zo zijn er heel veel momenten geweest van strijd, woorden en ruzie, waarbij ik mij dus absoluut niet begrepen voelde.
Nu ben ik er na veel lezen over mijn stoornis achter gekomen dat ik die chagrijnige momenten krijg door overprikkeling. Die extra prikkels kan ik wegnemen, dan is het weer rustig in mijn hoofd. Maar nu is de vraag: Welke prikkel neem ik weg?
Zie het als een Jenga Toren. Prachtige toren, stabiel als wat, maar haal een steentje weg en heel de toren stort in. Of dus niet, dan heb ik de juiste extra prikkel weggenomen.
Nu zeg ik iedere keer als ik een bui voel opkomen, dat ik overprikkeld ben.
Helaas lijkt het alsof mensen niet echt snappen dat ik daadwerkelijk ergens last van heb.
Het moment dat ik overprikkeld ben, zeggen zij dat ik zelf moet proberen die prikkel weg te nemen.
Maar wat als het door een van hen juist komt? Dan zeg ik dat, maar dan moet ik er mee dealen. Want een ander moet zich niet steeds hoeven aan te passen aan mij, maar ikzelf moet leren dealen met de situaties die mij vroeger zo high on the edge maakten.
Dit vind ik erg lastig. Ik begrijp dat ik mijzelf moet leren aanpassen, dat niet iedereen denkt van ‘Ow, zij heeft ASS, dus ik moet oppassen met wat ik zeg/doe’ etc. Ik begrijp ook dat het voor mensen vervelend is dit te horen. Hoe ga je hiermee om en wat zijn de gevolgen nu?
Ik ben niet ineens een ander mens, maar ik ben juist een stuk wijzer geworden door deze diagnose.
Nog geen twee maanden geleden heb ik dit te horen gekregen. Maar alsnog ben ik in strijd met mezelf. Ik weet inmiddels wel dat mijn kamer mijn perfecte ‘ontprikkelplek’ is. Ik weet dat ik graag in hoekjes zit, dat ik graag orde heb op mijn bureau en dat vuile messen niet op het aanrecht horen, maar in de vaatwasser. Zo zijn er heel veel dingen. Tijdens discussies probeer ik uit te leggen hoe ik me voel, dat gaat me lastig af. De laatste weken heb ik steeds sneller een ‘doorbraak’. Ik zie dus sneller in dat ik iets verkeerd interpreteer, iets verkeerd verwoord (kan dus eerst kwetsend geweest zijn) etc. Dan gaat de deur een stukje verder open en zie ik een patroon in mijn doen en laten. Dit kan ik dus weer toepassen in een andere situatie.
Als er veel verschillende dingen tegelijk bezig zijn, raak ik overprikkeld. Bij herrie trek ik me terug en voel ik me niet goed, daarnaast raak ik uit mijn concentratie en ga ik even wat doen dat ik fijn vind.
Ik trek me vaak terug en heb soms mijn eigen ruimte nodig. Dus ik ga soms alleen ergens op een rustig plekje zitten als ik alleen ben. Ondanks dit vind ik het wel prettig als er mensen om me heen zijn waarmee ik het leuk kan hebben of fijn bij voel.
Ook kan ik heel veel energie hebben, maar hoe ik daar mee om moet gaan, ben ik nog niet helemaal achter. Mijn enthousiasme over sommige onderwerpen kan volledig de pan uitrijzen en ik wil dan ook altijd dat iemand daar naar luistert. Maar die mogen er dan géén oordeel over hebben, dan voel ik me beledigd. Ze moeten het vooral heel erg leuk vinden. Ik kan mensen bijna dwingen te kijken of te luisteren naar mijn interesses op de meest ongebruikelijke momenten, ook als ze er geen tijd voor hebben.
Ik kan me ontzettend benadeeld voelen als mensen wel met anderen praten en niet even enthousiast met mij als met die ander. Dan ga ik me afvragen of er wat mis is met mij als persoon, of ik wel aardig genoeg ben, of er misschien wel goed genoeg uitzie.
Ook vind ik het moeilijk goed uit te kunnen leggen hoe ik me ergens bij voel, of wat iets voor invloed heeft op mij als persoon. Daarom schrijf ik graag.
Het moment dat ik een planning heb gemaakt, ben ik een stuk rustiger en meer gestructureerd bezig. Dit bevorderd vooral mijn gedrag in familiesfeer.
Qua communicatie heb ik soms moeite met het juist interpreteren van bepaalde uitspraken.
Ook spring ik vaak van de hak op de tak, eerst heb ik het over het één, dan over het ander.
Daarnaast kan ik het moeilijk vinden om tijdens een gesprek op de juiste golflengte zitten.
Het komt namelijk voor dat ik over hetzelfde onderwerp praat, maar een totaal ander segment daarvan. En dat terwijl ik wel het idee heb dat ik het over hetzelfde heb.
Al met al probeer ik veel te lezen over deze stoornis en wil mezelf hierdoor graag ontwikkelen op het gebied van ASS. Ik zal er niet tegen vechten, maar wel mee leren leven. Dat kost alleen tijd. Ik heb het mijn hele leven, dus ik heb die tijd.
Medicijnen wil ik niet gebruiken, die heb ik niet nodig.
Ik heb namelijk genoeg intellect om van mezelf te kunnen leren, en ga dat ook zeker doen.

Sorry voor de lange tekst, dit komt echt recht uit mijn hart.

Liefs,

Kitten

Berichttitel: re: ASS- Autisme Spectrum Stoornis
Geplaatst: di sep 06, 2011 9:46 am 

Misschien is het wel interessant voor jou om dingen van je af te schrijven en ze met mensen te delen. Ik vind je verhaal hier alvast heel duidelijk en interessant.
Hopelijk kan je studieloopbaanbegeleidster hier ook wat mee, want het is een blik in je hoofd en je hart waar je zeker mee aan de slag kan gaan.

Berichttitel: Re: ->Bericht: ASS- Autisme Spectrum Stoornis
Geplaatst: vr dec 09, 2011 2:12 pm 

ik ben dit jaar
ge confrteert met dignossen :Syndroom van Asperger

ik vang bine kort met tirpie aan

groes ziva

Geplaatst: vr dec 09, 2011 5:37 pm 

Hoi Ziva, hoe ben je er zelf onder? Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om dit te horen te krijgen, aan de andere kant kun je nu inderdaad beter geholpen worden met therapie die bij je past. In ieder geval veel succes!

Geplaatst: zo dec 18, 2011 11:45 pm 
Site Admin

Tjee Ziva, dat is niet niks inderdaad. Heel veel sterkte ermee, en succes ook met de therapie!

Liefs,

Kyra

Geplaatst: di jan 03, 2012 7:24 pm 

Lieve Ziva,

Wens je heel veel sterkte met je therapie lieverd.
En hoop dat je er een beetje mee om kan gaan voor jezelf.
Ken ook mensen met asperger,die kunnen er aardig mee omgaan,en vinden er een weg in.
Het lukt jou ook vast en zeker wel hoor,dat komt echt wel goed hoor!

Liefs en dikke knuffels StellaMaris

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur