Het is nu do aug 16, 2018 1:12 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: ->Bericht: individualisme
Geplaatst: vr okt 28, 2011 9:45 am 

Als ik zo in mijn buurt kijk, lijkt het wel of mensen steeds individualistischer worden: steeds meer mensen die je aan de kant douwen, omdat ze er langs willen. Mensen die gewoon weigeren om aan de kant te gaan, nadat je een paar keer vriendelijk hebt gevraagd of je er langs mag. En steeds meer automobilisten die gewoon doorrijden bij een zebrapad.
Ik lees niet vaak kranten, maar wat ik er in lees, zijn dingen als: mensen die uit hun wijk worden weggetreiterd en agressie tegen wegwerkers, tijdens wegwerkzaamheden. Nogal schokkend allemaal.
Wat vinden jullie? Zijn mensen inderdaad individualistischer geworden? Of is het iets anders?

Berichttitel: Re: ->Bericht: individualisme
Geplaatst: di nov 01, 2011 3:19 pm 

Ik denk dat je er niet zover naast zit hoor. Individualisme is in mijn ogen ietwat doorgeschoten. Of de voorbeelden die je noemt voor het individualisme dit ook aangeven weet ik niet.

Mensen zijn zeker wat agressiever geworden, al zullen de meesten dit betitelen als assertiviteit. Ik merk het vooral aan de leeftijdsgenootjes van mijn zusje (rond ze 15/16 jaar) jongeren zijn tot op zekere hoogte een afspiegeling van wat er in de maatschappij gebeurd. Ze zijn sneller boos (al kan dat ook puberbtijd zijn) maar bereigen elkaar ook echt. Seks moet jong, jonger, jongst en religie is über lame. Het me, myself and I viert hoogtij.
Zelf merk ik dat ik wat huiverig ben voor een gemeenschap, of bij een groep horen. Dit overigens omdat ik soms het idee heb dat dit mijn persoon naar de achtergrond dreigt te drukken, al is dat in de praktijk niet zo. In de Coven waar ik in zit merk ik dat het juist heel prettig is om bij een groep te horen.

Individualisme, prima, maar wel met een gezonde portie gemeenschapszin erbij :)

Geplaatst: di nov 01, 2011 3:39 pm 

Oh, dat idee heb ik al jaren langer, ik had gehoopt dat zich nu eindelijk eens een kentering zou voor doen. Maar niemand durft te beginnen blijkbaar.

Geplaatst: di nov 01, 2011 8:03 pm 

famillinar schreef:
Ik merk het vooral aan de leeftijdsgenootjes van mijn zusje (rond ze 15/16 jaar) jongeren zijn tot op zekere hoogte een afspiegeling van wat er in de maatschappij gebeurd. Ze zijn sneller boos (al kan dat ook puberbtijd zijn) maar bereigen elkaar ook echt.

Dat ligt niet aan de pubertijd hoor: De mensen bij mij in de buurt zijn ook sneller opgefokt en agressief en de meeste zijn zo tussen de 30 en 40.

Geplaatst: di nov 01, 2011 10:58 pm 

Ik heb juist het idee dat het individualisme alweer aan zijn terugweg is begonnen. Of dat nou helemaal positief te noemen is, is een tweede. Maar volgens mij zijn we vanuit een sterk verzuilde maatschappij (denk aan de erg duidelijk afgebakende politieke partijen/tv-zenders enz in het verleden) onder andere door de media, door een verbredend wereldbeeld aan ons burgers aan een onomkeerbare verandering begonnen. Inclusief een noemenswaardig verminderd ontzag voor de geldende machten. En door Internet weten mensen elkaar juist veel beter weten te vinden. Zie ons! :)
Niet voor niks is China zo bang voor social media zoals twitter en dergelijke. We kunnen als wereldburgers elkaar nu heel snel vinden en groeperen.

Hoorde vandaag een interessant onderhoud op de radio over de huidige zogenaamde Z-generatie: een generatie die onder andere transparantie voorstaat, doordat alles getoetst en gemeldt wordt via huidige media. Niets blijft meer onder het tapijt.
Daarbij tevens een 'screen'-generatie genoemd, vrijwel alles verloopt via het (tv-computer-foon-)scherm. Lijkt me ook niet altijd positief. ;)

Liefs,
Aphro

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur