Het is nu di okt 16, 2018 4:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Is jouw baan ethisch verantwoord?
Geplaatst: ma nov 07, 2011 11:45 pm 

Vraagje, onder andere vanuit het denkbeeld 'verandering begint bij jezelf' waar ik mee aan de denk ben (het kan namelijk niet anders dan als we als mensen enkel voor ethisch verantwoorde banen zouden kiezen, de wereld zou veranderen) en graag aan jullie voor wil leggen:
Als je momenteel een baan hebt, in hoeverre komt deze dan overeen met je idealen? Als je jouw baan oprecht tegen de, laten we voor 't gemak maar even noemen: 'Pagan-meetlat' legt, haalt'ie het dan? Of zou je dan eigenlijk iets anders moeten zoeken?

Liefs,
Aphro

Berichttitel: Re: Is jouw baan ethisch verantwoord?
Geplaatst: di nov 08, 2011 9:24 am 

Ooh leuke vraag!

Ik werk met meervoudig complex gehandicapten. En mijn baan past echt bij me. Gevoelsmatig wil ik echt niks anders.
Als ik hem op de meetlat leg van waar ik voor sta (of wil staan.. hihi, verandering is goed toch) dan komt het redelijk overeen.
En ik probeer hier en daar mijn idealen ook wel mee te nemen in me werk. Al blijft het lastig omdat ik in een wat groter team werk en nooit alleen. Dus we hebben te maken met heel veel idealen. En iedereen heeft een andere kijk op dingen.
Zo ben ik thuis vrij strikt in dat deel van het afval dat we scheiden. (plastic,papier,glas,grijze bak, groene bak) Op me werk ook, maar verder dan papier en een vuilnisbak komen we niet. De hele instelling niet, wat logisch is. Als je bekijkt hoe het allemaal in elkaar zit. Verandering is daar niet 123 geregeld. (Al wordt de hele instelling vernieuwt in gebouwen en terrein dus wie weet?)
Het deel van zorgen voor je medemens, en vriendelijk zijn voor elkaar kan ik zeker kwijt in me werk. Ik vind soms dat de maatschappij verhard. Mensen lijken meer voor zichzelf te gaan dan voor een ander. Maar een mooi evenwicht waarin je voor jezelf zorgt en voor een ander indien nodig is voor mij een ideaal. En dat kan ik in me huidige baan heel goed kwijt.

Toch komen er ook wel lekkere dilemma's voor op me werk. Ethische ook :S Maar ik denk dat dit snel is waar mensen werken. Zo heb ik in het verleden ergens gewerkt waar ouders van een cliënt andere idealen zagen dan wij als team. Je gaat dat probleem alleen met ze allen aan en er is een hele mooie oplossing uitgekomen. Alleen duurde het even. En je moet er bewust van zijn wat het dilemma is en hoe je ernaar kunt kijken. En niet het probleem 123 willen verhelpen.

Nemo

Geplaatst: di nov 08, 2011 1:40 pm 

Mijn laatste baan, absoluut niet. En daarom ben ik er ook mee gestopt. Ik werd er ook nog eens absoluut ongelukkig van. Ik heb daarna wel zinvol vrijwilligerswerk gedaan.

Geplaatst: di nov 08, 2011 9:07 pm 

Hm....tja....ethisc verantwoord........ja en nee. (Ik heb het nu even over mijn studie, Animatie)
Ja in de zin dat ik er verhalen mee de wereld in kan brengen en dus een boodschap kan verkondigen. (In hoeverre dat dan echt helpt weet ik niet, maar toch denk ik wel dat films zoals Pocohontas, Avatar en diverse documentaires zoals Planet Earth en Live wel meehelpen met een positieve verandering in de maatschappij.)

Ook ben ik van mening dat kunst (van films tot illustraties) zeker een verrijking kunnen zijn voor het leven. Je kunt er emoties mee losmaken; laten voelen wat verdriet is, maar ook bewondering en vreugde tot uiting laten komen.
Dat vind ik persoonlijk een heel mooi iets.

Wat ik ook wel pagan-ethisch verantwoord vind aan mijn vakgebied/studie is dat ik echt heb leren observeren. Leren bewonderen, en tegelijkertijd daarmee een lesje nederigheid krijgen. De natuur is mijn grootste leermeester(es), de grootste animator die ik ken. Het is bijna niet te bevatten wat voor bewegingen, kleuren, vormen (etc. etc. etc.) er gecreëerd zijn.
En met mijn 'creaties' probeer ik die bijzonderheden te vangen. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat ik ik het leven op film probeer te vangen. (Animatie: From Latin animātiō, "the act of bringing to life"; from animō ("to animate" or "give life to") + -ātiō ("the act of"). )

Minder ethisch-verantwoord is mijn studie omdat ik veel gebruik maak van computers en aanverwante zaken. Nu weet ik wel dat heel de wereld dat doet, maar filmmateriaal en de uren die mijn laptop moet draaien (waar ik een batterij nodig voor heb, die weer grondstoffen nodig heeft uit regenwouden...) is gewoon niet helemaal op één lijn met mijn ideaalbeeld. Vrees ook dat dit ook niet zo snel zal veranderen, zit toch te graag achter mijn laptop.
(En gelukkig gebruiken animatoren ook veel vuilnis, wanneer ze een set bouwen. Dus dat is dan wel weer verantwoord :) )

Ander puntje dat ook niet helemaal bij het ideale pagan- beeld past; de filmwereld zit vol met (grote..) ego's. Het is helaas toch voor een groot deel wel een afzeik-cultuur. (Er zijn natuurlijk wel aardige, leuke filmmakers, maar het is toch wel vaak ieder voor zich. Per animator, of per bedrijf.)
En soms leer je er heel veel van, maar het gevoel van nooit goed genoeg zijn overheerst nog wel eens. En dat vind ik ontzettend zonde, want met haat en nijd bereik je meestal niet zo heel veel.
(Gelukkig heb ik op dit moment aardige groepsgenoten hoor, en gaat het er in verhouding erg vriendschappelijk aan toe, maar kritiek en botsende ego's maak ik ook deze dagen toch wel mee.)

De komende jaren zal ik denk ik gewoon in de filmwereld blijven hangen. Er zitten zeer mooie kanten aan en als er maar genoeg filmmakers met iets minder last van hun ego komen, dan wordt het alleen maar leuker en mooier.
Maar stiekem...stiekem zie ik mijzelf nog steeds het liefst dieren helpen. Niet als dierenarts (ik ben niet goed in scheikunde ;)) maar 'gewoon' als verzorger, of misschien - als het er ooit nog van komt een opleiding te volgen - als gedragsdeskundige. Of wellicht wel als vrijwilliger in een asiel of ander soort opvang.
Lijkt me heerlijk, met je voeten in de modder/klei, genieten van het leven om je heen.

Dus nouja, straks eerst maar eens wat geld verdienen en dan maar eens beginnen als vrijwilliger in een asiel.
En als Chris en ik nog een geschikte functie voor ons kunnen verzinnen, dan zien we onszelf ook nog wel eens onze diensten aan SeaSheperd aanbieden.
Of Vrienden van de Olifant, of......you name it.

Geplaatst: di nov 08, 2011 10:40 pm 

Mijn meetlat is eerder Spiritueel-Humanistisch dan Paganistisch: Inhoeverre bevordert dit werk Humaan handelen?
Ik doe administratie voor een Humanistisch georienteerde organisatie in de Maatschappelijke Opvang, de grondslag spreekt me in ieder geval meer aan dan Leger des Heils dat vergelijkbaar werk doet voor daklozen.
Aangezien ik te maken heb met clientendossiers, spreek ik me wel eens uit over dilemma's op het gebied van privacy: Wanneer wel/niet informatie delen met externe hulpinstanties, wanneer/waarom wel/niet etniciteit registreren, etc.

Geplaatst: di nov 08, 2011 11:46 pm 

Nice. :)

De zorg: een geheel paganistisch verantwoorde job lijkt me.
Het samen op een bevredigende manier oplossen van zaken is een belangrijk onderdeel, daarin kun je ook van betekenis zijn. Daarin is het wellicht juist handig om ons eens in een baan te begeven die verder van onze idealen af zouden liggen? We kunnen daar dan wel onze persoonlijke stempel op drukken. Maar dat vraagt wel wat van een mens, een groot incasserings- en tolerantievermogen om te beginnen.

Als je ziek wordt van een baan, dan is het zeker niet je ding en kun je het beste een andere werkkring zoeken. Vrijwilligerswerk is belangrijk en eigenlijk altijd volgens je idealen? Ik combineer zelf mijn functie met vrijwilligerswerk om zo ook een maatschappelijke bijdrage te leveren die me geen geld oplevert.

Genoemde goede boodschappen via film en dergelijke: geheel verantwoord, en belangrijk aspect in de samenleving toch? De intentie is en blijft uitermate belangrijk. Leuk om de achtergronden te lezen. :)

Nou ja, humanistisch paganistisch...need we say more. ;)

Ben aan de twijfel over de mijne: (zorg-)verzekeringsbranche. Heb er zelf ook één, want als ik er ter plekke in zou blijven (tja, solly :P ) dan wil ik niet dat mijn geliefden voor de kosten opdraaien. Dus daar heb ik vrede mee. Maar het dubbele zit em in de verkoopdrang waar we als bedrijf niet aan ontkomen, willen we stand kunnen houden binnen de huidige economische strijd, hoe mooi onze bedrijfsidealen ook mogen zijn.

En toch wil ik het verschil betekenen door de hele beweging te overzien en daarin met een lumineus idee te komen die dichtbij de lovenswaardige bedrijfsvisie staat en ons voortbestaan garandeerd. Iets op persoonlijk vlak oid. Naja, aan de denk dus. ;)

Nog meer leerzame verhalen?

Liefs,
Aphro

Geplaatst: wo nov 09, 2011 8:31 am 

De verzekeringswereld zou absoluut niet bij mijn idealen passen... Echt liefdadigheid is het niet te noemen.

Ik ben van opleiding leerkracht en sociaal werker, dus either way vind ik wel een job die min of meer bij de idealen past die ik heb. Ik heb die opleidingen vanuit die idealen gekozen en voorlopig (lucky me) zijn mijn idealen en mijn geloof in een andere wereld niet zo enorm veranderd.
Mijn huidige job lag redelijk dicht bij die idealen (werken met jongeren rond duurzame thema's), maar de manier waarop zij ermee aan de slag gaan ligt niet dicht bij mijn persoonlijkheid. Dus nu ben ik op zoek naar iets anders. Wat dat wordt, is nog een raadsel, maar ik merk dat ik makkelijk bij jobs solliciteer die dicht bij mijn idealen aanleunen. Je moet echt enthousiast zijn om op gesprek te mogen, dus ja... bij mij is dat enkel als het mij dieper ook bevredigt, zeg maar...

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Geplaatst: wo nov 09, 2011 9:46 am 

Ik ben leerkracht en geef les aan kleuters, dit doe ik nu 8 jaar.
Hiervoor was ik redactrice bij een tijdschrift; ik ben dol op schrijven maar die deadlines en dat gejaag...nee. Dat paste totaal niet bij mijn idealen!

In mijn werk als juf kan ik dat zeer zeker kwijt.
Bovendien vind ik het mooie aan mijn werk (en zeker met zulke jonge kinderen) dat ik voor een redelijk groot deel verantwoordelijk ben voor hun eerste kijk op de wereld: ik introduceer nieuwe begrippen, laat ze erover nadenken en een mening vormen...en dat kunnen kleuters al heel goed!
Ik probeer hun interesse te prikkelen voor alle aspecten van de natuur, de elementen en de seizoenen: dingen die heel dicht bij hun belevingswereld liggen, en ook heel dicht bij mij.

Ik vind het fijn om ze een 'open mind' leren te hebben, iets wat in onze hedendaagse maatschappij en ook bij een aantal ouders niet altijd te vinden is. Respect voor elkaar en een ander accepteren om wat hij is staat bij ons op school hoog in het vaandel.
Kleine kinderen veroordelen niet en taal- en culturele barrieres weerhouden ze er niet van om samen leuk te spelen...Mijn hart is blij als ik dat zie, daarom hou ik van mijn werk en voldoet het aan (bijna) al mijn idealen.

Ik zou alleen nog willen dat tijdens het thema 'Sprookjes' de heks eens als een mooie lange blondine kan worden geintroduceerd :D

liefs Alannah

Geplaatst: wo nov 09, 2011 11:53 am 

Verzekeringen liefdadigheid...grinn...Nee, eens, zo zou ik het ook niet noemen. :mrgreen:
Maar met het principe kan ik goed uit de voeten, want nogmaals: als ik er eens in blijf (en das de enige zekerheid die we hebben), dan vind ik het een fijn idee dat mijn nabestaanden niet voor de kosten opdraaien, daar ik niet in de omstandigheid van een gespekte bankrekening ben, dus daar kan ik goed mee leven. Ehm, beetje dubbel in deze, maar alla. 8-)

En klopt: daar waar je hart ligt, dat neem je mee en straal je uit. En dat kan in vele omgevingen.

Ja, trainen/lesgeven is ook zo'n mooie mogelijkheid om je persoonlijkheids- en basisprincipes door te geven! :)

Eerlijk gezegd zou ik ook niet enkel en alleen maar in een spirituele omgeving kunnen en willen leven. Er is me vaker gevraagd om samen 'iets in die richting' te beginnen, maar ik voel de behoefte om ook zeker met het aardse bezig te zijn, als een soort balans.

Maar spiritueel dat is voor mij persoonlijk ook niet hetzelfde als ideëel, dat houdt meerdere aspecten in.

Liefs,
Aphro

Geplaatst: wo nov 09, 2011 12:07 pm 

Ik werk als Security op een overheids productie tuin en s´middags op een berg waar beschermde dierensoorten worden gebracht wanneer gewond of "gevonden". Dus ben ik vaak bezig met o.a. adelaars, haviken, dassen, rode eekhoorns, uilen, af en toe vossen, etc.

Ik ben dagelijks in beschermd Natuur en met Dieren die gered worden dus ik ben heel blij dat ik iets nuttigs voor beide doe

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur