Het is nu do aug 16, 2018 1:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Is jouw baan ethisch verantwoord?
Geplaatst: do jun 21, 2012 7:47 pm 

Aquilifer schreef:
Zo vaak me over de kop gewerkt om zo goed mogelijk goed te doen in de wereld, baantjes zoals bloed en stront schrobben in de thuiszorg, tot begeleiding van dementerende bejaarden.

Misschien bedoel je het niet zo, maar dit klinkt wat denigrerend. Ik werk in de ouderenzorg en ik vind het heerlijk werk! (en het is zoveel meer dan stront schrobben ;) ).

Geplaatst: vr jun 22, 2012 6:12 am 

Sigrdrifa schreef:
Aquilifer schreef:
Zo vaak me over de kop gewerkt om zo goed mogelijk goed te doen in de wereld, baantjes zoals bloed en stront schrobben in de thuiszorg, tot begeleiding van dementerende bejaarden.

Misschien bedoel je het niet zo, maar dit klinkt wat denigrerend. Ik werk in de ouderenzorg en ik vind het heerlijk werk! (en het is zoveel meer dan stront schrobben ;) ).

helemaal mee eens, het is waarschijnlijk niet zo bedoeld maar ook ik moest even slikken toen ik dat las. Ik werk al 24 jaar in de ouderenzorg en alhoewel ik nu niet meer "aan het bed" werk heb ik het altijd met veel liefde gedaan, en als ik straks de boel niet meer droog kan houden hoop ik dat iemand mijn uhm.. "stront schrobt".

wat me dan weer op het topic brengt, is mijn baan ethisch verantwoord.... Ik werk op een dagverzorging psychiatrie voor ouderen en ik zou zeggen ja, ethisch verantwoord.
Maar, zonder gelijk op een zeepkist te gaan staan , denk ik dat het onmogelijk is voor iedereen om een ethisch verantwoorde baan te hebben. ik heb een gezin te onderhouden en als ik morgen mijn baan verlies pak ik zo een nieuwe ook al is die niet direct ethisch verantwoord. ( met absolute uitzonderingen uiteraard, maar toch)

Geplaatst: vr jun 22, 2012 7:19 pm 

O, sorry jongens, ik bedoelde het helemaal niet denigrerend. Ben alleen soms wat harder en zo dan ik bedoel. Ik zie het dan als de waarheid zonder oordeel er aan: in de thuiszorg schrobte ik uitwerpselen en bloed. Punt. O, en ik bedoelde daarmee niet de ouderenzorg - de thuiszorg bedoelde ik. De ouderenzorg is zeker meer dan dat, maar als alfahulp in de thuiszorg kom je niet veel meer verder dan dat.

En daarmee wilde ik het punt maken dat ik echt wel hard mijn best heb gedaan ondanks dat ik arbeidsongeschikt ben. Het is dus juist het tegenovergestelde: het is hartstikke zwaar emotioneel en lichamelijk.

Geplaatst: za jun 23, 2012 6:46 am 

Aquilifer schreef:
O, sorry jongens, ik bedoelde het helemaal niet denigrerend. Ben alleen soms wat harder en zo dan ik bedoel. Ik zie het dan als de waarheid zonder oordeel er aan: in de thuiszorg schrobte ik uitwerpselen en bloed. Punt. O, en ik bedoelde daarmee niet de ouderenzorg - de thuiszorg bedoelde ik. De ouderenzorg is zeker meer dan dat, maar als alfahulp in de thuiszorg kom je niet veel meer verder dan dat.

En daarmee wilde ik het punt maken dat ik echt wel hard mijn best heb gedaan ondanks dat ik arbeidsongeschikt ben. Het is dus juist het tegenovergestelde: het is hartstikke zwaar emotioneel en lichamelijk.

Ik had ook niet echt verwacht dat je het zo bedoelde hoor, maar wel fijn dat je even uitlegt hoe je het bedoelde. Ik kan me voorstellen hoe frustrerend het moet zijn als je arbeidsongeschikt bent: wel willen maar niet kunnen, maar zoals ik las in het winkeltjes topic ben je zeker van plan om niet op te geven, dus succes daarmee!

Geplaatst: za jun 23, 2012 12:35 pm 

Hier pik ik ook even op in :D

Ik werk ook in de bejaardenzorg en ja natuurlijk is "uitwerpselen schrobben" zoals je het verwoord geen leuk onderwerp van de job.
Ik hou van mijn werk en krijg veel dankbaarheid terug van de mensen!

Natuurlijk moet je niet blijven bij "het feaces enzo opruimen"
Ikzelf heb net mijn eerste inttake examen erop zitten voor verpleging en was geslaagd. mijn 2de heb ik sinds gisteren achter de rug,dus nu wacht ik af of ik voor dit deel ook geslaagd ben en kan beginnen aan mijn studies.

Als ik men voorgevoel moet volgen, hoop ik erdoor te zijn. (meestal kloppen mijn gevoelens maar ik wil nooit te hard van stapel lopen)

Elphaba1232

[~NAHMEN ATUM ATUM ELEKA NAHMEN
ELEKA NAHMEN NAHMEN ATUM ATUM ELEKA NAHMEN
ELEKA NAHMEN NAHMEN ATUM ATUM ELEKA... ELEKA~]

Geplaatst: zo jun 24, 2012 7:46 am 

Ik werk met mensen met een verstandelijke beperking. Je zorgt voor de mensen(sommige help je met eten en douchen etc) sommige help je alleen door begeleiding te geven. Ik zie wel vaak mensen die al jaren dit werk doen en "vast komen te zitten" in een patroon waardoor ik soms denk, wat doe je hier? Of zo ga je toch niet met mensen om? Maar ja

Geplaatst: zo jun 24, 2012 10:20 am 

Dit is me ook al opgevallen xcilpse
Dan denk is soms in mezelf wat doe je nu toch?je bent met mensen bezig,geen voorwerpen!
Ik werk nu nog maar 3 jaar in de zorgsector dus weet niet hoe ik er ga tegenover staan over x aantal jaren natuurlijk maar ik hoop niet dat ik ooit zo ga doen tegen de patienten...

Laatst bijgewerkt door elphaba1232 op zo jun 24, 2012 11:15 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Geplaatst: zo jun 24, 2012 11:07 am 

elphaba1232 schreef:
Dan denk is soms in mezelf wat doe je nu toch?je bent met mensen bezig,geen voorwerpen!
Ik werk nu nog maar 3 jaar in de zorgsector dus weet niet hoe ik er ga tegenover staan over x aantal jaren natuurlijk maar ik hoop niet dat ik ooit zo ga doen tegen de patienten...

Gelukkig zijn de mensen die nog "vers" of nieuw zijn degene die met een open en frisse blik in het vak staan, dus blijf dat houden en laat je niet meeslepen met de "oude rotten" :p

Ik heb mezelf voorgenomen als ik ooit zo ga doen, als ik zo omga met mensen dan zoek ik wat anders :heks: :zenn:

Geplaatst: zo jun 24, 2012 11:16 am 

xclipse schreef:
elphaba1232 schreef:

Gelukkig zijn de mensen die nog "vers" of nieuw zijn degene die met een open en frisse blik in het vak staan, dus blijf dat houden en laat je niet meeslepen met de "oude rotten" :p

Ik heb mezelf voorgenomen als ik ooit zo ga doen, als ik zo omga met mensen dan zoek ik wat anders :heks: :zenn:

That's the spirit :D

Geplaatst: za jul 14, 2012 4:51 pm 

Iets meer dan een half jaar geleden was ik lekker ethisch verantwoord: jongerenwerk rond duurzame ontwikkeling. Nu ben ik uitzendconsulente bij een interimbureau. Ethisch verantwoord? Helemaal niet, interims houden de economie nog een beetje draaiende, maar wie er voor werkt, heeft het niet altijd helemaal goed. Het gebrek en zekerheid enzo. Toch geloof ik dat ik wel iets goeds doe met mijn job. Mijn vorige job deed ik absoluut niet graag. En de manier waarop ik uiteindelijk de bons kreeg, heeft enkel maar voor mezelf bevestigt: duurzaam is niet altijd mensvriendelijk. Ik kreeg niet zoveel respect omdat ik het niet graag deed nl. en daarom werd ik o.a. ontslagen.

Nu doe ik mijn werk wel graag, of het grootste deel toch. Het is niet mijn droomjob, want je vangt alle klachten en alle opmerkingen. Vaak krijg ik van mensen aan de telefoon een hele uitwas omdat interims profiteren. Ja, ik verkoop nu eenmaal mensen aan bedrijven (zo is het eigenlijk, kort door de bocht). Voor mij is het echter werk en een mogelijkse opstap in een richting die ik liever wil uitgaan. Uiteindelijk is 'werk' een thema dat mij wel ligt en ik geloof ook dat ik ooit wel eens weer in het socialere deel van deze sector val. Maar nu dus even niet.

Zoals hierboven ook al gezegd: je mag nog zo ethisch willen zijn, uiteindelijk wil je het liefst eten op je bord elke avond ;)

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur