Het is nu do aug 16, 2018 1:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Is jouw baan ethisch verantwoord?
Geplaatst: do mei 16, 2013 10:02 pm 

Ik ben sologitarist, en dan eigenlijk enkel gefocust op (hard)rockmuziek en een beetje metal.. al vind ik soms wat akoestisch gepingel ook wel mooi :) Hopelijk bereik ik wat met mijn band, en als het niet anders kan ga ik heb proberen met een andere band erbij... net zolang tot ik er mijn brood mee kan verdienen. Verder geef ik gitaarles en dergelijke..

Muziek is mijn leven, ik wil mensen een stukje van het diepste van mijn ziel laten zien via mijn gitaarspel, mezelf compleet blootleggen aan de wereld.. Dus ja.. ik heb het juiste gekozen :) Daarnaast nog een paar boeken en dichtbundels uitbrengen lijkt me ook erg gaaf.. maar dat komt op hetzelfde neer als wat ik net zei :)

Geplaatst: za aug 31, 2013 8:55 pm 

Momenteel studeer ik nog, dus van een baan kan ik niet spreken. Toch weet ik zeker dat mijn baan later iets te maken zal hebben met mijn studie.
Ik denk wel dat mijn studie op zich al ethisch verantwoord is, ik studeer voor dierenartsassistente. We helpen dus dieren en ook mensen verder. Op dat vlak denk ik dus wel dat het een ideale job is. Persoonlijk werk ik graag met dieren, later wil ik dan liefst ook met wilde dieren gaan werken zodat ik echt iets kan doen voor de natuur. En dat is ook iets waar ik genoeg voldoening uit zou halen.
Maar natuurlijk, zoals je dat altijd hebt bij geneeskunde, is de vraag hoe ver je in dingen kan gaan. Ik denk dat bepaalde kanten van de job niet ethisch verantwoord zijn. Zeker niet bij onze huisdieren, wat is een waardig leven voor het dier en waar trek je de grens? En tegenwoordig speelt zeker ook mee dat we onze dieren helemaal vermenselijken.
Nog een andere kant is het hele steriele gedoe, bij operaties is het natuurlijk heel belangrijk maar bij bepaalde handelingen en klinieken stel ik mezelf toch wel vragen. Moet het echt allemaal ZO hygiënisch zijn? Want elk jaar zorgt ook deze sector voor tonnen afval.

Indien ik mijn droom job zou kunnen beoefenen dan zal ik vast en zeker daar voldoening uithalen en zal ik vast en zeker ook mijn steentje bijdragen aan de natuur en maatschappij.
Maar deze vraag zal ik pas echt kunnen beantwoorden indien ik ook echt werk.

Wel doe ik elke zomer vakantiewerk om ook een centje bij te verdienen. Dan werk ik in de schoonmaak. Het is heel hard werken en vaak ook vies werk. Toch vind ik het niet erg, je ontmoet ontzettend veel leuke mensen en het is fijn dat er tegenwoordig nog zoveel waardering is voor ‘kuisvrouwen’. Of het ethisch verantwoord is, daar kan ik me niet echt over uitspreken. Sommige dingen moeten nu eenmaal proper gemaakt worden en daarmee help je je medemens en de maatschappij verder mee. Al werken we wel de hele tijd met chemicaliën en gebruiken we liters water.

Groetjes Hibou

Geplaatst: zo okt 20, 2013 11:39 am 

Ik werk in de catering, waar ze afval scheiden, maar zodra de vuilnisbakken geleegd worden gaat het allemaal in 1 container. Iets wat ik hartstikke dom vind, waarom scheiden we het dan? En word er schoongemaakt met agressieve middelen. Verder is er een keuken die niet meer met verder producten werken, laat staan dat er met passie word gewerkt. Tuurlijk, ik help mensen (zorg dat ze eten krijgen), en dat doe ik met alle liefde, ondanks het feit dat mijn baan niet mijn favoriete baan is. Je moet blijven lachen, en ook al halen ze alleen maar eten, ik laat ze graag met een glimlach vertrekken (ook al lukt dat niet altijd). Maar haal ik er voldoening uit? Nee.

Dus op de meetlat zou ik zeggen dat mijn baan vrij laag scoort.

Laatst bijgewerkt door Ailurous op ma okt 21, 2013 5:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Geplaatst: ma okt 21, 2013 5:09 pm 

Wat bedoel je precies Ailurous? Wat kan jouw huidige baan niks schelen?

Ik hoop een combinatie van twee banen te kunnen uitoefenen. Aan de ene kant psychische zorg en aan de andere kant teken/schilderlessen geven. Die eerste past wel bij hoe ik zou willen leven met paganisme. Ik denk dat het belangrijk is dat je psyche ook gezond is en daar hoop ik aan bij te dragen. Maar als ik teken/schilderlessen zou geven dan werk ik wel met materialen die niet helemaal super goed zijn voor het milieu, dus dat is ethisch wat minder verantwoord... :(

Geplaatst: ma okt 21, 2013 5:23 pm 

Fuaránna schreef:
Wat bedoel je precies Ailurous? Wat kan jouw huidige baan niks schelen?

Ik hoop een combinatie van twee banen te kunnen uitoefenen. Aan de ene kant psychische zorg en aan de andere kant teken/schilderlessen geven. Die eerste past wel bij hoe ik zou willen leven met paganisme. Ik denk dat het belangrijk is dat je psyche ook gezond is en daar hoop ik aan bij te dragen. Maar als ik teken/schilderlessen zou geven dan werk ik wel met materialen die niet helemaal super goed zijn voor het milieu, dus dat is ethisch wat minder verantwoord... :(

Oops! Ik begreep het verkeerd! My bad. :o
Ik heb het verandert!

Geplaatst: ma okt 21, 2013 9:16 pm 
Site Admin

Fuaránna schreef:
[..]Maar als ik teken/schilderlessen zou geven dan werk ik wel met materialen die niet helemaal super goed zijn voor het milieu, dus dat is ethisch wat minder verantwoord... :(

Dat vraag ik me nou wel eens vaker af he, als je je eigen verf zou gaan mengen, is dat met natuurlijke materialen te doen? Je moet natuurlijk bepaalde elementen hebben om een verf te creeeren (ik ben er niet heel erg in thuis maar... drager, pigment, bindende stof? Nog meer?), en op zich is schilderkunst iets wat al heel lang bestaat, ook lang voordat ze allerlei gezellige chemische verven uitvonden. Misschien houdt dat wel in dat je eerst de loterij moet winnen om je verf te kunnen betalen/cq de tijd die je 'kwijt' bent aan het mengen ervan. Maar toch vind ik het wel interessant of het uberhaupt mogelijk is, en zo ja hoe haalbaar is het?

Liefs,

Kyra

Geplaatst: ma okt 21, 2013 9:34 pm 

Of je echte verf kunt maken van natuurlijke materialen weet ik niet. Wij hadden in de spuiterij wel beits dat dan beter voor het milieu was. Nou, niet beter voor het menselijk milieu blijkbaar. Als iemand door de spuiterij heenliep, kreeg ie al barstende koppijn.

Maar als je rode eieren wilt met Ostara kook je ze natuurlijk gewoon met een bietje. Is weer een stuk beter. Voor andere kleuren bestaan natuurlijk weer andere groenten die je meekookt.

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: ma okt 21, 2013 9:47 pm 
Site Admin

Ja, er zijn verschillende pigmenten, o.a. plantaardig maar bijvoorbeeld ook van mineralen/stenen/aarde. En er zijn ook verschillende materialen die bindende eigenschappen hebben zoals ei(geel?) wat in de Middeleeuwen (?) gebruikt werd (jeetje Kunstgeschiedenis is lang geleden zeg, wat een stof in m'n hoofd :P) en volgens mij ook beits-achtig zoals looizuur in verschillende planten. Dus 't lijkt me dat daar wel iets van te heksen is.

Liefs,

Kyra

Geplaatst: ma okt 21, 2013 10:46 pm 

Er zijn toch allemaal van die duurzame/groene organisaties overal? Zeepvrije zeep, broodvrij brood, melkvrije melk.... Misschien ook verfvrije verf? hihi

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: wo okt 23, 2013 4:06 pm 

Ik ben vorig jaar gestopt met mijn opleiding Media, Informatie en Communicatie, omdat ik het te oppervlakkig vond en het idee had dat ik er niemand mee zou helpen. Met die opleiding kan je bijvoorbeeld bij tv, radio of tijdschriften gaan werken.
Nu ben ik net 2 maanden bezig met de pabo, en dat vind ik geweldig. Je speelt een grote rol in de eerste jaren van de kinderen. Nu speelt dat als beginnende stagiaire natuurlijk nog niet zo, maar dat komt nog wel :)

if you don't mind, I'll keep on going"

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur