Het is nu do aug 16, 2018 1:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Aan wie vertel je het?
Geplaatst: di mei 20, 2014 10:16 am 

Ik loop er niet te koop mee, maar ik draag graag mijn pentagrammen op een vest en op een ring. Dat is niet omdat ik graag aan de buitenwereld laat zien wat of wie ik ben (daarbij zijn (met alle respect, Wickie!!!! ;) ) IJmuidenaren gemiddeld niet zo heel erg slim, dus iedere ster is een 'jodenster' of 'satansster'.

Ik voel mij hier goed bij en in, dus waarom zou ik het niet doen? Ja, oke. Ik ga er geen dingen bij zetten of zeggen als "KIJK MIJ F-ING WICCA ZIJN DAN!!! KIJK NOU!!!! Kijk je al?" Ik loop er niet echt mee te koop, maar ik loop er wel mee. Ik preek en bekeer niet (hoewel ik mezelf van de week even moest verdedigen tegen 2 Mormonen die hun geloof kwamen aanbieden. Ze waren en verbaasd over mijn geloof, en over dat ik ze met ontzettend veel respect voor hun eigen visie heb toegesproken), als ik ergens wel een gruwelijke hekel aan heb, dan is het wel het opdringen van geloof of idee of eigenlijk alles. Als het opgedrongen wordt, dan hoef ik het zelf bij voorbaat al niet meer. Daarbij is dit dorp al een hoop meer van me gewend (geschminkt gezicht, heb me lange tijd alternatief/gothic gekleed, etc.), dus zo erg zullen ze niet opkijken xD Maar het is voor mij een stille manier om mijn geloof uit te dragen zonder dat ik er anderen mee lastig val. Christenen die graag een kruisje aan de nek dragen vallen mij er ook niet mee lastig, tenzij ze natuurlijk het Woord Gods komen prediken. Dan valt het weer onder het kopje 'opdringen'.

Maar weer even ontopic: Aan wie vertel ik het? Allereerst: mijn altaartje staat gewoon in mijn woonkamer. Voor de meeste mensen is dat omdat ik bezig ben met 'spirituele dingen', voor mijn RIBW begeleiders en echt close vrienden ben ik wat opener. Maar ook pas als het me gevraagd wordt, ik begin er zelf niet gauw over.

Geplaatst: di mei 20, 2014 2:19 pm 

Ik heb niemand verteld waar ik mee bezig ben, me moeder gaat me er toch niet in steunen en zeggen dat het onzin is, en ik kan daar niet tegen. Ik ga eerst nog maar eens kijken wat ik zelf ben of wil.

Geplaatst: di mei 20, 2014 3:09 pm 

Het zelf begrijpen is erg belangrijk, maar als je nog met je ouders woont, is iets in hun huis doen dat ze verbieden geen goed idee.

Geplaatst: di mei 20, 2014 3:24 pm 

Ja, maar ik woon niet meer thuis, dus daar heb ik lekker geen last van en daarnaast vind ik dat ook al moet men zijn ouders respecteren, het moet ook wederzijds zijn. Van alles verbieden heeft geen nut en is respectloos.

Geplaatst: di mei 20, 2014 3:30 pm 

Klopt, ik ben het helemaal met je eens. Maar je hoeft (zelfs niet met je naasten) alles te delen, en al helemaal niet als je niet dezelfde ruimte deelt of zoiets dergelijks. Heb het vaak geprobeerd met mn moeder maar ze heeft niet veel interesse, omdat alle vrouwen aan mijn moeders kant interesse op mijn leeftijd hadden in hekserij. En aan mijn vaders kant is niemand echt streng gelovig, en zijn de meeste stiekem nog pagan vanbinnen...

Geplaatst: di mei 20, 2014 4:32 pm 

Dat is wel erg fijn dan haha! Mijn moeder kijkt alleen nooit verder dan haar neus lang is, ik heb geen goede band met haar. Ik ben het gewend en vind het ook fijn om het zelf te doen, hoeven ze niks vanaf te weten, want mijn famiie is een roddelfabriek, en ik hoef het niet aan de grote klokken toren te hangen. Wat trouwens wel grappig is, de zus van de vriend van mijn moeder is een Wiccan. En daar accepteert ze het dan van en is ze er vol lof over, en toen ik zei dat ik erover aan het lezen was, ging het direct van. "Ach ben je weer met die onzin bezig.. blablabla" Heb der direct afgekapt.

Geplaatst: wo okt 08, 2014 5:49 pm 

Ik weet het en mijn beste vriendin weet het ik heb het nog niet zolang gelede met open armen aanvaard dus heb ik jet enkel tege men beste gezegd mijn verloofde weet het nog niet en men famillie ook nog niet men verloofde heeft wel al gemerkt dat er wat verandert is

zware tijd,
hoop,
licht,
op de loop,
liefde op het eerste zicht.
de waarheid blijft verborgen,
verborgen door de staat,
waarom leven de armen in ieder land op straat,
verdriet,
een traan,
een leven dat weer moet gaan.

Geplaatst: do okt 09, 2014 9:21 am 

Wow, New, dat verbaast me... waarom weet je verloofde het niet? Als ik zo vrij mag zijn daarnaar te vragen...

Geplaatst: do okt 09, 2014 9:45 am 

Dat mag je zeker vragen
De rede dat hij het nog niet weet is omdat ik het zelf nog maar een weekje of twee weet en ben nij aan het voorbereiden voor het hem te vertelle ben best wel zenuwachtig en ik weet ook niet hoe men ouders en zijn ouders zouden reageren.
Als ik eraan denk het te vertelle komen er altijd verschillende beelden opschieten maar heb mijn verloofde al een tip gegeven gistere en is niet echt geschrokken ofzo dus ik denk dat als ik het subtiel tege hem zal gaan zeggen. Zo even terloops tijdens het koken ofzo

zware tijd,
hoop,
licht,
op de loop,
liefde op het eerste zicht.
de waarheid blijft verborgen,
verborgen door de staat,
waarom leven de armen in ieder land op straat,
verdriet,
een traan,
een leven dat weer moet gaan.

Geplaatst: do okt 09, 2014 12:00 pm 

Het is allemaal een kwestie van hoe je het formuleert, denk ik, als ik je ongevraagd advies mag geven.. wat ik nu dus ga doen ;)

Je zegt dat je zelf pas net dit pad hebt ontdekt. Dat wil dan ook zeggen dat je heel veel dingen waarschijnlijk nog niet weet, of in elk geval dat je er nog niet alles over weet... en dat je neem ik aan ook nog niet gekozen hebt onder welke noemer je wilt vallen (wicca? heks? heiden? Gardner? Alexander? Iets anders?) dus als je erover vertelt aan familie of vrienden, leg er dan de nadruk op dat je met een spirituele zoektocht begonnen bent. Doe nadrukkelijk afstand van vooroordelen als zij die naar voren brengen (duivels en "toveren") en zeg dat alles nog open staat.. dat je nog nergens aan vast zit, dat je vooral nog veel moet leren voor je weet of dit écht je pad is. Maar voeg er wel aan toe dat het zeer waarschijnlijk zo is, dat je het van binnen zo voelt etc... (want je wilt wel serieus genomen worden en je wilt niet dat ze denken "dit is weer zo'n vlaag, het waait wel weer over")

En ja... waarschijnlijk kom je mensen tegen tegenover wie je je flink zult moeten verdedigen. Probeer daar klaar voor te zijn door voor jezelf op een rijtje te zetten waar je in gelooft, waar je voor staat etc. zodat je dit op een versimpelde manier kunt uitleggen aan mensen.

Het is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van de religieuze achtergrond van je ouders en je verloofde hoe ze hierop zullen reageren. Dus in hoeverre je terecht zenuwachtig bent kan ik natuurlijk niet goed inschatten.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur