Het is nu zo dec 16, 2018 8:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoe zit het nu met de goden??
Geplaatst: ma aug 06, 2012 4:11 pm 

Ik snap het goden gedeelte nog niet echt, je hebt(nou voor de meeste dan) een god en godin. Maar daarnaast zie ik op YouTube en lees ik op internet dat mensen een Griekse/Romeinse of Egyptische god/godin eren. Ik snap niet waarom je er een van die bij doet..(?) waarom eer je ze dan niet gelijk allemaal?
Hopelijk weet iemand het wel en kan het uitleg, alvast bedankt!
:d
X

Berichttitel: Re: Hoe zit het nu met de goden??
Geplaatst: ma aug 06, 2012 4:28 pm 

Ik weet nie hoe het precies zit, maar ik dacht dat iemand op dit forum gepost had dat mensen een god/ godin eren waarvan ze voelen dat die specifieke god/ godin bij een specifieke ritueel etc. past. En volgens mij als ik het goe heb is er geen regel qua heksenrij(wicca is hier weer anders in) maar je mag wie/ wat eren en zoveel als je wilt

Geplaatst: ma aug 06, 2012 5:32 pm 

Oke, bedankt ik kan er nergens anders info over vinden .

Geplaatst: ma aug 06, 2012 6:52 pm 

Even heel snel in een notendenop:

Binnen de Wicca stroming (onder andere) wordt vaak gesproken over een God en Godin. Deze kun je vereren, maar het is geen verplichting. Zo zijn er wicca's, heksen, druiden 'vuilnisbakkkenpaganisten' (zoals 'vuilnisbakkenras-katjes en hondjes ;) ) en noem het maar op die in een God en Godin geloven en graag aandacht besteden aan hen in rituelen, en er zijn er ook die dat niet doen. Of er een andere naam of definitie aan geven.

Er is namelijk geen vaste definitie wat betreft de God en de Godin. (Of alleen de/een God, of alleen de/een Godin.) De een gelooft in wezens/zielen/letterlijk Goden met een hoger bewustszijns niveau, de andere gelooft meer in archetypes, weer een ander heeft het liever over Moeder Natuur, en Yin en Yang doen het ook bij veel mensen goed....
Of wat dacht je van een combi? Dat kan ook gewoon. Er zijn zelfs Christelijke Heksen te vinden die bijvoorbeeld de Maagd Maria als Godin vereren.

Dat waren even snel wat voorbeelden, en dan heb ik nog talloze mogelijkheden niet beschreven hoor, want de mogelijkheden zijn eindeloos. Zoveel mensen er zijn, zoveel vormen van wat simpelweg 'De God en de Godin' genoemd wordt zijn er....dat zijn er dus een hoop ;).

Eigenlijk komt het er, even heeeel kort door de bocht, vaak op neer dat wanneer er gesproken wordt over de God en de Godin, de Balans en de Kringloop in de natuur en het leven bedoeld wordt. (Vaak, ook weer niet altijd, pin me er niet op vast.) En dan hebben we het in de hekserij en wicca vaak over mannelijke en vrouwelijke energie/krachten/elementen/etc. die elkaar in balans houden.

Omdat iedereen zijn eigen visie hier op heeft, zijn er ook talloze manieren om aan die visie vorm te geven. De een zal zich prettig voelen bij het aanroepen van Egyptische Goden en Godinnen, de ander bij Germaanse, en weer een ander roept ze aan door de elementen uit te nodigen. En weer anderen nodigen niks/niemand uit. Of...nouja...vul maar in dus.

Ga voor jezelf gerust eens op reis en ontdek waar jij je prettig bij voelt. Voel je jezelf thuis bij de Griekste Goden? Of voel je je prettiger bij 'naamloze' natuurkachten? Of gewoon een lekkere mix?

Geplaatst: ma aug 06, 2012 7:02 pm 

Wow, bedankt Candace voor je lange uitleg!

Geplaatst: vr aug 10, 2012 12:42 pm 

Ik eer enkel de god, goddin en Elphaba (vroeger twijfelde ik tussen Elphaba en lillith maar uiteindelijk toch maar naar Elphaba gegaan)

en daarmee bedoel ik niet Elphaba uit de musical of The wizard o Oz,hoewel dit personage zeer goed aanleunt aan de "originele" heks.

Ik hou haar in ere met mijn persoonlijke rituelen (de rituelen die ik wekelijks doe en niet op jaarfeesten zoals beltane)
:zenn:

[~NAHMEN ATUM ATUM ELEKA NAHMEN
ELEKA NAHMEN NAHMEN ATUM ATUM ELEKA NAHMEN
ELEKA NAHMEN NAHMEN ATUM ATUM ELEKA NAHMEN
ELEKA NAHMEN NAHMEN ATUM ATUM ELEKA... ELEKA~]

Geplaatst: vr aug 10, 2012 3:54 pm 

Ik vereer de God en Godin tijdens de Sabats en dan probeer ik de god in het zonnetje te zetten. Dat komt omdat ik naast de Sabats ook de Esbats vier en daarbij vooral de Maan als Godin vereer en niet direct als een Godin van de een of andere mythologie.

Geplaatst: di aug 14, 2012 1:31 pm 

Candace verwoordt het zo mooi, er zijn zoveel mogelijkheden om de God en de Godin te vereren als dat er mensen zijn.

Ik zelf hou nog wel van de theorie van Ghandi, "Elke god of hij nu God, Allah, YHWH, of nog anders heet, is eigenlijk maar een naam die mensen eraan geven, maar het is allemaal dezelfde energie."

Dit houdt in dat het vereren van de griekse of andere goden in een ritueel het aanspreken van de Energie gemakkelijker maakt en vaak ook specifieerd. Zo staat de Godin voor al het vrouwelijke om ons heen, Maar Artemis staat voor de maangodin, de jacht en de maagdelijke zelfstandige vrouw, terwijl Hera dan staat voor de moeder en al het huiselijke. Dit zijn beide heel concrete facetten van de Godin.

Door zelf na te denken en te filosoferen maar vooral te voelen moet je erachter komen wat jou het beste ligt om aan te roepen.

Geplaatst: wo aug 15, 2012 7:44 pm 

Tijdens rituelen/jaarfeesten roep ik altijd de God en de Godin aan, zonder gebruik te maken van namen uit de mythologie. Soms, als ik echt een specifiek doel heb en ik er behoefte aan heb, gebruik ik wel eens namen van de Egyptische goden en godinnen. Daar heb ik gewoon iets mee, past bij me.

Dus, zoals de anderen ook al zeggen... Doe wat je bij jezelf vindt passen en wat goed voelt.

"Wat als je nou een keuze hebt gemaakt waar je niet blij mee bent?" - "Dan moet je proberen die keus te herstellen." - "Maar wat als je het niet meer kunt herstellen?" - "Dan zul je er mee moeten leren leven."

Geplaatst: di aug 21, 2012 1:59 am 

Candace verwoordt het zeker heel mooi maar ik wil nog even wijzen op het verschil tussen hekserij en wicca dat al vaker gemaakt is.

Als je de alexandrianen en gardnerianen als de 'echte' wicca ziet dan is het geloof ik zo dat zij wel bepaalde definities hebben waaraan de God en Godin voldoen. Ook zullen die twee voor hen het belangrijkst zijn in rituelen enzo, maar eenieder bepaald natuurlijk voor zichzelf wie of wat hij/zij aanroept.

Ik snap trouwens ook niet waarom sommige mensen specifiek één god of godin aanroepen in hun rituelen, maarja, ik snap ook niet waarom sommigen kaas met mosterd eten.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur