Het is nu zo dec 16, 2018 8:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Hoe zit het nu met de goden??
Geplaatst: di aug 21, 2012 7:20 am 

True, de regels van Wicca zijn wat meer vastgesteld. (Hoewel je natuurlijk ook de God en de Godin op vele wijze kunt zien. De een zal hen meer ervaren als (natuur)krachten, de ander meer als personen. Zulke verschillen qua 'interpretatie' zijn er immers bij het Christendom ook. :) )

Enkel, als je de Gardnerians en Alexandrians als voorbeeld neemt, dan kun je ook enkel pas spreken over het beoefenen/zijn van Wicca, wanneer je een inwijding achter de rug hebt. :)

(En wat het één God(in) betreft; wanneer je een bepaald soort energie wil aanroepen, is enige specificatie soms wel makkelijker. Wil je een vruchtbaarheidsritueel doen, dan is het makkelijker Freya aan te roepen en je op haar energie te richten (of eigenlijk; dat deel van alle energie om ons heen dat sterk met vruchtbaarheid te maken heeft), dan bijvoorbeeld Sekhmet ;)

Dan gebruik je een soort handvatten. (Zoals symbolen bij Reiki ook eigenlijk handvatten zijn om je ergens makkelijker op te kunnen richten. Je bakent gewoon wat terrein af, gericht op wat je wil bereiken.)

Geplaatst: wo aug 22, 2012 9:46 am 

Candace schreef:
...

supermooi toegelicht ^^

Geplaatst: wo sep 05, 2012 1:47 pm 

Even mijn duit in het zakje:

Alle godinnen zijn één Godin en alle goden zijn één God en samen zijn Godin en God ook één.

Andersom:
Er is een alles doordringende universele kracht (de Ene) en die wordt vaak onkenbaar genoemd, omdat we die niet kunnen bevatten. De Ene is compleet, kan daardoor niet scheppen, behalve door zich te delen in twee elkaar complementerende energieën: de Godin en de God. Godin en God samen zijn vruchtbaar en creëren. Maar ook Godin en God zijn te veel omvattend om te bevatten, dus ontstaan er voor alle aspecten van de Godin en God specifieke godinnen en goden. Zoals Candace al opmerkte: Daar kun je dus effectiever mee werken, doordat je je dan op die specifieke energie richt.

Geplaatst: wo jan 09, 2013 8:34 am 

Er is een forum met vooral amerikaanse mensen erop dit is de meest actieve paganistische forum die ik ooit ben tegengekomen elke minuut van de dag is er wel een discussie of een activiteit om mee te doen maar goed daar gaat het nu even niet om= op dat forum ben ik mensen tegen gekomen met andere visies en daar komen soms zelfs geen goden aan te pas. zo was er een jongen die geloofde in reptillians dat ze op aarde leefde en dat ze dus zogezegt undercover waren bizar maar waar.. en toch practiceerde hij hekserij;
Ik persoonlijk heb totaal goden en godinnen gebanned uit mijn versie. Ik kan geen verband leggen met mijn eigen energie en die in de natuur als iets goddelijks. dus ik denk dat ik dan meer aansluit heb bij moeder natuur alhoewel ik het niet op deze manier bewoord.

Geplaatst: ma jan 14, 2013 6:29 pm 

Voor iedereen is het anders. De een vereerd de God en de Godin ook echt als de God en de Godin, en verder niets. Dan heb je ook nog heksen, net als ik, die eigenlijk gewoon in alle Goden en Godinnen geloven. Ikzelf vind dat een mooi aspect. De ene God is beter in het ene, en de ander in het andere. Ze zijn niet onfeilbaar en daarom vind ik het zo fijn. Als ik geen specifieke voorkeur heb, roep ik ze ook gewoon aan als de God en de Godin. Maar met Imbolc bijvoorbeeld, zal ik Brigid aanroepen, omdat het haar feest is.
Natuurlijk zijn er nog veel meer andere manieren van geloven in de God en de Godin. En op de een of andere manier noem ik ze ook niet de God en de Godin, maar de Vrouwe en de Heer, dat heb ik vanaf het begin af aan al en ik ben er eigenlijk nooit vanaf gekomen.
Zo heeft iedereen zijn eigen manier van geloven, en jij zult vanzelf ook de jouwe vinden.

Geplaatst: wo jan 23, 2013 9:52 am 

Allereerst vind ik het geweldig dat zoveel mensen ervaren zich verbonden te voelen met hekserij, en toch allemaal een andere visie hebben over God en Godin.

Voor mij is er het Goddelijke. Mijn enorme bewondering voor de natuur, de kringloop, kan ik niet anders uitdrukken dan door het Goddelijk te noemen. Daarmee maak ik geen enkele verwijzing naar een God als schepper van de natuur, of de ervaring dat uit de natuur een Godin komt. Het is een prachtige, overtreffende, krachtige energie, en dat noem ik dus Goddelijk.

Die Goddelijke energie, kan wel een stukje uit de abstractie komen, en dan merk ik dat het een mannelijk en vrouwelijk aspect heeft: de God en de Godin. Het is dan nog niet echt geconcretiseerd, het blijft nog steeds een energie die van alles vertegenwoordigd, en waarin alles samenkomt. En daardoor kan ik ook de Godin zien als een aspect in de natuur, een aspect in ieder mens, de maan of een grootheid die ik kan eren.

De volgende stap is dat de God en Godin wel concreet (niet meer abstract) wordy en ik Ze personifiseer. De Godin is dan Isis, Cerridwen, Demeter, Groene Vrouw, of wie dan ook uit welk pentagon dan ook. Door de Godin te zien als een persoon, is Ze soms bereikbaarder, herkenbaarder, beter te eren of te waarderen. En in verschillende fases van mijn leven, in verschillende situaties, in verschillende rituelen, personifiseer ik Haar op een andere manier. Bij de jaarfeestviering Imbolc is Ze Brigid, tijdens mijn zwangerschap was Ze Gaia, etc. Hetzelfde geldt voor mij ook voor de God.

Geplaatst: zo feb 03, 2013 2:24 pm 

Ik ga persoonlijk uit van iets wat sterk overeen komt met Eli's 'de Ene', namelijk het niets.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur