Het is nu zo dec 16, 2018 9:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Even de weg kwijt (over 'teveel' weten)
Geplaatst: do aug 23, 2012 8:52 am 

Ik weet niet zo heel goed in welk subforum ik dit kwijt moet... Ik denk dat het voornamelijk met persoonlijke ontwikkeling te maken heeft, maar in zekere zin is dit ook een beginnersvraag.

Klein beetje historie:
Ik wil niet al te veel vertellen, ik voel mij nog niet helemaal op mijn plek. Toch is het wel handig als ik iets vertel.
Van kleins af aan heb ik mijzelf aangeleerd vooral geen emoties te voelen. De reden hiertoe was mij tot een tijdje terug onbekend.
Vijf jaar geleden werd bij mij een erfelijke oogafwijking vastgesteld waardoor ik drie jaar terug heb moeten besluiten te stoppen met les geven. Ik kwam in een reïntegratietraject waarbij ik een week intern ben geweest bij een slechtziendeninstituut om allerhande tests te maken. Die tests waren bijzonder confronterend. Ik heb ik die week mijzelf herontdekt.
Naarmate de tijd vorderde ben ik meer en meer mijzelf gaan leren kennen. Om een mooie parallel te trekken: hoe meer ik mijzelf onthulde voor mijzelf, hoe meer ik ook mijn ware ik aan de buitenwereld liet zien. Ik viel af van 155 kilo naar 85 kilo nu. Bij 1.90m is dat best een aardig gewicht.
Ik heb leren herkennen wat ik nodig heb, wat ik niet nodig heb, wat mijn sterke punten zijn.
Een van mijn sterke punten is mijn inlevingsvermogen. Of ten minste dat dacht ik.

Mijn vraag:
Stukje bij beetje merk ik dat wat ik mijn inlevingsvermogen noemde waarschijnlijk meer is dan dat. Ik voel wat een ander voelt. Eerst was dat alleen maar bij mijn kinderen, later ook bij de kinderen waarmee ik werk. Op mijn werk heb ik altijd wel het onderscheid kunnen maken tussen de gevoelens van een leerling en die van mij. Bij mijn eigen kinderen daarentegen is dat verschil lang zo duidelijk niet. Hun gevoelens voelen heel erg als de mijne, waardoor hun ongeduld, frustratie of verdriet vaak voelt als het mijne. Je begrijpt dat dat ontzettend kan botsen.
Nu mijn relatie ook een hele woelige tijd door maakt merk ik dat ik hetzelfde heb bij mijn partner. En ik kan je vertellen dat dat echt niet fijn is. Ik heb het hem van de week verteld, maar dat maakt niet dat ik (of hij) weten wat wij hier mee aan moeten. Sterker nog, gezien onze verstandhouding momenteel ben ik zelfs bang dat hij deze kennis misschien wel in zijn voordeel kan gaan gebruiken. Ik zie het hem niet bewust doen, maar onbewust misschien wel.

Begrijp mij goed, ik wil hier niet van af. Ik heb al zo veel kinderen geholpen doordat ik net iets beter kan 'luisteren' dan anderen en daardoor mijn begeleiding echt maatwerk kan maken. Ik snap ook dat ik niet zomaar even een knopje om kan zetten.
Wat ik wel graag zou willen is iemand die mij hierin kan begeleiden en kan ondersteunen, ik vind dit best eng zo. Er zijn meer kwaadwillenden in de wereld en, kijkend naar mijn verleden, ben ik op deze manier heel makkelijk voor iemand anders z'n karretje te spannen. Hoe vind ik zo iemand? En hoe kan ik mijzelf op korte termijn beschermen

Edit: titel aangepast omdat er nu nog een draadje in dit sub staat met dezelfde titel.

Laatst bijgewerkt door Mara op do aug 23, 2012 7:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichttitel: Re: Even de weg kwijt
Geplaatst: do aug 23, 2012 3:35 pm 

Hey Mara :)

Ik begrijp heel goed dat je er niet vanaf wilt, maar dat je er mee om wilt leren gaan
Je bent waarschijnlijk hsp
Je kunt leren om mensen te helpen, maar dan hun energie die jij oppikt bij hen te laten of terug te geven en jou eigen energie die je aan hen geeft door de aandacht die je in hen steekt weer terug te nemen
Dat heet de "energyswitch"

Ik ben zelf HSP en erg gevoelig daarvoor.
Je kunt je aarden en afsluiten daar zijn verschillende manieren voor.

Zelf pas ik de EnergY Switch toe.
Die bestaat uit 4 stappen:
1 Je stevig verbonden voelen met de aarde waarop je leeft
2 Bewustwording van je eigen energieveld en je lichaam.
3 Het laten stromen van beschikbare energie.
4 Het jezelf begrenzen en het zuiveren van je aura.

Het uitgangspunt is dat we een lichaam en een aura hebben, waarmee we de wereld ervaren, een brein dat al deze ervaringen ordent en een energiesysteem dat ons fysieke lichaam en onze aura voorziet van energie (prana). Ook gaat de Energy Switch ervan uit dat alles wat er is, niet los kan worden gezien van elkaar. Alles is verbonden met elkaar. Dus ook de mensen zijn met elkaar verbonden. We communiceren met elkaar door taal, aanraking en gebaren, maar ook door onze aura s met elkaar te laten vervloeien en met onze aandacht en energie bij de ander te zijn. We zijn bovendien allemaal uniek en toch dezelfde. Alles komt voort uit dat ene: Energie !

Ik zelf en mijn kinderen komen in de praktijk bij Sylvia van Zoeren (hypnotherapeut,trainer).
Zij heeft hier een boek over geschreven dat Doe de Energy Switch heet. Volgens mij ook te bestellen bij Bol.com.
Je leert er ook je eigen energie terug te nemen bij andere en iemand anders zijn energie weer terug te geven.
Je kunt haar ook Googelen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Enigma
En anders zijn er nog andere mogelijkheden :D

Geplaatst: do aug 23, 2012 3:36 pm 

Gekopieerd, geplakt :P :)

Geplaatst: do aug 23, 2012 5:19 pm 

Ik heb het nu drie keer gelezen en ik snap er eigenlijk nog geen jota van. :oops:
Kun je dit in iets meer jip-en-janneketaal uitleggen?

Berichttitel: Re: Even de weg kwijt (over 'teveel' weten)
Geplaatst: vr aug 24, 2012 10:12 am 

Hoi Mara,

Een stukje uitleg over HSP of hooggevoeligheid:
Wikipedia schreef:
Aron concludeert dat uit meerdere onderzoeken blijkt dat mensen met een gevoeliger zenuwstelsel zowel intern als extern sterker geprikkeld worden dan gemiddeld. In interne zin zijn HSP's gevoeliger voor emoties, pijn, genot en andere lichamelijke en geestelijke ervaringen. In externe zin zijn HSP's niet alleen gevoeliger voor geluiden en geuren en voor visuele en tactiele stimulatie, maar blijken zij ook meer indrukken op te nemen, waardoor zij zich eerder en meer bewust zijn van details en het aantal mogelijke scenario's die een omgeving in zich bergt.

HSP's zijn daardoor meer alert op mogelijke gevaren en zijn eerder geneigd tot het overdenken en inschatten van situaties wat volgens Aron door collega's vaak ten onrechte als verlegenheid en geremdheid wordt beschouwd. Ook zijn HSP's geneigd tot minder sociale omgang en assertiviteit, volgens Aron wederom niet omdat ze verlegen of weinig sociaal zijn, maar als gevolg van noodzakelijke aanpassing aan hun aangeboren eigenschap die hen noopt voorzichtiger met zichzelf en hun omgeving om te gaan.

Tevens zijn HSP's vanwege hun aangeboren opmerkingsvermogen meer geneigd tot empathie en blijken zij in met name een rustige omgeving in staat te zijn informatie beter dan gemiddeld in zich op te nemen en tot in alle details en nuances uit te werken.

Bron

Een aantal van de dingen die jij aanstipt herken ik uit de nieuwsbrieven die ik van Praktijk Hagetessa krijg. Ik ken Gerry niet als therapeute, maar heb haar wel op andere manieren ontmoet. Daarom durf ik haar wel aan te bevelen. Kijk in ieder geval eerst eens op de site (bijvoorbeeld hier,hier en hier), en snuffel eens door de nieuwsbrieven. Misschien heb je er wat aan.

Op het forum is dit onderwerp misschien interessant om door te lezen.

Elenna

Geplaatst: vr aug 24, 2012 12:21 pm 

Elenna schreef:

Op het forum is dit onderwerp misschien interessant om door te lezen.

Elenna

:) ja goeie, daar zat ik dus net aan te denken :)

Geplaatst: do aug 30, 2012 6:11 pm 

Ik heb het allemaal gelezen, ook de link. Ik kreeg ook een pb met een vraag om over na te denken.
Het snijdt allemaal hout, uit al die adviezen zou ik iets moeten kiezen wat het beste voelt en daar mee aan de slag gaan. Maar ik blijf maar in kringetjes ronddraaien.

Ik weet inmiddels dat er iets is dat mijn jongste mij vertellen wil, maar dat lukt haar niet. Logisch, ze is net twee. En ook al heeft ze dan een enorme woordenschat en weet ze al heel veel duidelijk te maken, dit lukt haar nog niet. Ik wil voor haar dus echt beschikbaar blijven, totdat duidelijk is hoe ik haar kan helpen.
Ik zou dus eigenlijk vooral moeten leren filteren. Maar hoe? Ik heb eerlijk waar alles gelezen en ik probeer het toe te passen, maar ik krijg het niet voor elkaar. En naast dat het leven op zich al energie vreet momenteel, kost dit mij ook heel veel.

Jaren terug kreeg ik van een jobcoach de tip om voordat ik een klaslokaal in liep eerst even mijn ogen dicht te doen en mijn gevoel veilig in een "ballon" te stoppen en die vooral goed aan mijn broekriem vast te maken. Zo kon ik in elk geval niet meer mijn 'ik' met die van een ander verwarren en kon ik mijn leerlingen beter helpen. Een gouden tip, maar ook dat kan ik niet meer. En ik vraag mij ook af of ik dat moet willen. Ik kruip dan nog liever zelf in die ballon, want ik wil mij nooit meer van mijn emoties laten vervreemden.
Ik weet het even ook niet meer...

Geplaatst: wo sep 05, 2012 1:32 pm 

Het klinkt wel alsof je HSP hebt, maar dat zou dan niet nieuw zijn (wordt je mee geboren, zover ik weet). Maar het kan ook zijn dat je bezig bent te groeien naar een eenheidsbewustzijn en dan vervagen of verdwijnen grenzen tussen jou en de rest van de wereld. Als dat het geval is zou je juist niet moeten proberen je af te schermen, maar om het vollediger te maken, zodat je niet alleen de emoties, maar ook de drijfveren gaat herkennen. Ze kunnen je dan ook niet meer jouw energie afpakken, want het is dan niet meer jouw energie, maar de energie van het universum.

Geplaatst: wo sep 05, 2012 8:27 pm 

Link naar topic: Hoog sensitieve personen en kinderen :)

viewtopic.php?f=7&t=7690

Geplaatst: wo sep 12, 2012 1:30 pm 

Eli schreef:
Het klinkt wel alsof je HSP hebt, maar dat zou dan niet nieuw zijn (wordt je mee geboren, zover ik weet). Maar het kan ook zijn dat je bezig bent te groeien naar een eenheidsbewustzijn en dan vervagen of verdwijnen grenzen tussen jou en de rest van de wereld. Als dat het geval is zou je juist niet moeten proberen je af te schermen, maar om het vollediger te maken, zodat je niet alleen de emoties, maar ook de drijfveren gaat herkennen. Ze kunnen je dan ook niet meer jouw energie afpakken, want het is dan niet meer jouw energie, maar de energie van het universum.

Nieuw is het niet.
Wat wel nieuw is, is dat ik als persoon nogal een ontwikkeling door maak. Waarschijnlijk uit zelfbescherming heb ik eigenlijk nooit naar gevoelens of emoties geluisterd. Ik mocht ze thuis niet uiten en kreeg het idee dat zuks niet belangrijk was.
Inmiddels weet ik beter en stukje bij beetje krijg ik mijn gevoelsleven terug. En zo ook de gevoelens van de rest van de wereld.
Wat je schrijft over een eenheidsbewustzijn, klinkt heel intrigerend, maar ik zal daar eerst meer over moeten lezen. Ik krijg hier zo geen beeld bij. Het klinkt wel heel mooi, maar of ik voor zoiets uitverkoren zou zijn?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur