Het is nu zo dec 16, 2018 9:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Even de weg kwijt (over 'teveel' weten)
Geplaatst: za sep 15, 2012 2:09 pm 

Ik heb ondertussen meer gelezen over het eenheidsbewustzijn, maar daar zitten toch een aantal dingen in die mij behoorlijk tegen de borst stuiten hoor!

Citaat:
Op het eerste niveau worstelen we vooral met de opruiming van onze fixaties, het scheppen van een zinnig wereldbeeld en het ruim baan geven aan onze essentie, waarmee we de grenzen van de fixatie op onze Persoonlijkheid bereiken. Ons eenheidsbewustzijn blijft echter beperkt doordat het berust op het idee van gescheidenheid van ik en de ander of de wereld en op het idee van gescheidenheid van lichaam en geest daar wij onze onderlinge verbinding als energiewezens nog niet kunnen waarnemen en evenmin dat wij als observator met onze aandacht ons lichaam energetisch aansturen± we zitten stevig in de greep van de fixatie van onze aandacht op de Persoonlijkheid!
Op het tweede niveau transformeren we de fixatie van de aandacht op onze Persoonlijkheid, maken we kennis met Aandacht en de regulator ervan, de Observator, en zijn we in staat onszelf, elkaar en de wereld als energie waar te nemen of te voelen. Daarmee zijn we in staat ons bewustzijn van eenheid aanzienlijk uit te breiden. Desalniettemin interpreteren we onze ervaringen nog steeds in termen van ik en de ander of ik en de wereld.

Op een gegeven moment heeft de Observator zich dérmate van fixaties van de aandacht bevrijd en kunnen wij ons bewustzijn zózeer verstillen, dat het mogelijk wordt om bijzonder zuiver aan te voelen en te zien wat de Goddelijke Wil is en ons daarop, vanuit onze Vrije Wil, af te stemmen.
De Goddelijke Wil kan dan geheel vrijelijk door ons heen gaan stromen en zich volledig via onze unieke essentie openbaren. Het Goddelijke buiten ons en het Goddelijke binnen ons verenigen zich. Zoals Jezus zei: "De Vader en Ik zijn één".

Elke scheiding tussen ons, de ander en de wereld verdwijnt, hetgeen resulteert in steeds meer zijnservaringen, vaak als mystiek beschouwd, waarmee het Goddelijke zich via onze individuele eigenheid openbaart, zich verbijzondert, en ons laat ervaren dat er geen scheiding bestaat tussen ons en de wereld of wat voor scheiding dan ook.
De eenheid die wij in de zijnservaring ervaren, laat ons tevens onze rol in het geheel van het universum zien; dát brengt ons tot het besef dat het universum niet willekeurig is, maar dat alles er een weloverwogen plaats in heeft.
Ook wíj hebben er een plaats in en hebben directe kennis daarvan. Het uit directe kennis resulterend eenheidsbewustzijn, roept een overweldigend gevoel van beschermende, koesterende en bemoedigende geborgenheid op, het gevoel van fundamentele, onvoorwaardelijke liefde.

Dit is het eenheidsbewustzijn alsmede de liefde zoals we die tegenkomen in verschillende takken van het Boeddhisme, in het gnosticisme, in de christelijke mystiek en in het soefisme. Wanneer wij dít eenheidsbewustzijn ervaren in de vorm van een zijnservaring en erin en ernaar weten te handelen, dan hebben wij onze Goddelijkheid weer in bezit genomen! Zijnservaringen zijn net zo talrijk en uiteenlopend als het universum groot is, maar in elke zijnservaring is de eenheid van alles niet alleen herkenbaar maar ook direct doorleefbaar; dát maakt de ervaring tot een zíjnservaring.

Ik zou mijzelf never nooit niet met een Jezus oid durven vergelijken. En al die keren 'Goddelijk' tussendoor, ik zou het niet in mijn hoofd halen zoiets over mijzelf te denken en zou ook de nodige vraagtekens zetten bij iemand die wel zo over zichzelf denkt.
Citaat:
Er zijn vele soorten eenheidsbewustzijnservaringen, waar we echter een soort lijn in kunnen ontdekken, de lijn van het Enneagram. Almaas brengt in zijn boek (Negen facetten van Eenheid) negen facetten van liefde in kaart, negen vormen van eenheidsbewustzijnservaringen, die onderling samenhangend en elkaar doordringend één geheel vormen en niet van elkaar gescheiden, maar wél onderscheiden kunnen worden. Vanwege de onscheidbare eenheid van al deze facetten spreekt Almaas van "Negen facetten van Eenheid", maar wij spreken liever van "Negen facetten van Liefde en eenheid", want alle facetten worden door ons mensen in wezen tevens ervaren als facetten van liefde. Het niet meer waar kunnen nemen van deze negen facetten van liefde en eenheid leidt ertoe dat zich ter compensatie negen verschillende fixaties, negen verschillende persoonlijkheden ontwikkelen, zoals weergegeven in het enneagram. In het boek "De spirituele dimensie van het Enneagram" van Sandra Maitri worden de negen facetten wat begrijpelijker uitgelegd, doordat ze meteen en bijzonder uitgebreid en gedetailleerd in hun interactie met de ontwikkeling van de persoonlijkheid getoond worden. Beide boeken zijn aanbevelenswaardig.

Almaas laat de negen facetten van liefde en eenheid (Heilige Ideeën noemt hij ze) in drie groepen van drie facetten uiteenvallen.

De eerste groep van Heilige Ideeën beschrijft wat liefde in essentie is, hoe wij het Goddelijke, de werkelijkheid als geheel, waarnemen. Het is de werkelijkheid zoals die los en onafhankelijk van de mensheid bestaat. De groep omvat de ideeën van Heilige Waarheid, Heilige Liefde en Heilige Volmaaktheid.
Wanneer je jezelf ervaart als één van deze drie Heilige Ideeën, dan ervaar je jezelf als God of als Goddelijk.
De tweede groep van Heilige Ideeën laat zien hoe de werkelijkheid, de liefde, het Goddelijke zich in de mens openbaart. In de mens manifesteert zich de liefde als omschreven in de Ideeën van Heilige Alwetendheid, Heilige Wijsheid en Heilige Kracht.
De derde groep van Heilige Ideeën beschrijft de werkelijkheid vanuit de interactie van het Goddelijke en de mens. Het zijn de Ideeën van Heilige Wil, Heilige Oorsprong en Heilige Harmonie. Je kunt nog zo van wijsheid, alwetendheid of van de geest (Heilige Kracht) vervuld zijn, maar wat dóe je ermee: wat is de zin van jóuw leven, hoe sta jij in jóuw leven, hoe pak je jouw leven aan en waar vul je het mee in?

De negen facetten van liefde zullen door een gelovige als negen verschillende onthullingen van het wezen van God ervaren worden; een niet-gelovige herkent er de gewaarwording van onze essentie in of van het Goddelijke in ons in. Wij spreken, gemakshalve, steeds van het Goddelijke.
Voor ons mensen ligt het wezenlijke van de negen facetten van liefde, van God, van het goddelijke of van eenheidsbewustzijn in het gegeven dat de liefde alom tegenwoordig is, dat wij er tot in alle vezels onlosmakelijk deel van uit maken en dat dit deel ervan uitmaken zich bij ons manifesteert als een weet hebben van geborgenheid, waarin wij ons kunnen koesteren en van waaruit wij ons veilig kunnen manifesteren.
Wanneer wij voldoende weet hebben van de borgende aard van het universum, van God, van het Goddelijke, dan worden wij tot in onze botten doortrokken van een gevoel van basisvertrouwen in de werkelijkheid.

Ook wezenlijk is, dat voor het kunnen waarnemen van de negen facetten van het Goddelijke, voor het komen tot eenheidsbewustzijn ofwel objectief bewustzijn, het nodig is dat wij ons ontdoen van onze fixaties en ons vanuit de daaruit vrijkomende energie nieuwe vormen van waarnemen en handelen herontdekken.

Nog meer van dat.
Ik zou mijzelf gaan ervaren alszijnde God of Goddelijk. Het is eerder andersom. Hoe meer ik van de wereld ga begrijpen, hoe nederiger en nietiger ik mijzelf voel.
Dat stuk over 'onze fixaties', dat gaat volledig langs mij heen. Geen idee waar dat over gaat.

Geplaatst: za sep 15, 2012 2:20 pm 

Dit stuk is heel wat leesbaarder en spreekt mij veel meer aan: http://kd.nl/2011/06/16/het-eenheidsbew ... omt-eraan/

Geplaatst: di sep 18, 2012 4:21 pm 

Ik krijg ook wel een beetje kromme tenen bij de quotes, vooral het tweede stukje. Zoals het hebben over eenheidsbewustzijn en dan iets gaan opdelen in 9 delen :?
Het andere artikel heb ik nog niet gelezen.

Mara schreef:
Ik zou mijzelf never nooit niet met een Jezus oid durven vergelijken. En al die keren 'Goddelijk' tussendoor, ik zou het niet in mijn hoofd halen zoiets over mijzelf te denken en zou ook de nodige vraagtekens zetten bij iemand die wel zo over zichzelf denkt.

In een opzicht durf ik mezelf heel goed met Jezus te vergelijken: we zijn beiden mensen ;)
Iedereen is één met het goddelijke, het universum, of hoe je het ook noemen wilt. Daar hoef je wat mij betreft geen vraagtekens bij te zetten, maar als iemand zich erop gaat beroepen, dan is het inderdaad verstandig om daar twijfels bij te hebben. Dan wordt het een ego-kwestie.
Ik heb trouwens ook moeite met als er alleen gesproken wordt over één zijn met het goddelijke, want het eenheidsbewustzijn betekent voor mij eenheid ervaren met alles, dus ook al je medemensen, mededieren, etc.
En ja, ik denk dus wel over jou als goddelijk, ook al durf je dat zelf niet. :)

Mara schreef:
Ik zou mijzelf gaan ervaren alszijnde God of Goddelijk. Het is eerder andersom. Hoe meer ik van de wereld ga begrijpen, hoe nederiger en nietiger ik mijzelf voel.

Nederigheid is goed, zolang het in de betekenis is van dienstbaarheid en niet in de betekenis van minder zijn dan een ander. Dienstbaarheid is het onttronen van het ego en het ego is wat in de weg staat. Het ego is het enige van onze geest dat scheiding ervaart, voor ons onderbewustzijn (het grootste deel van onze geest) en de diepere/hogere lagen van ons "zijn", zoals onze ziel, is er geen scheiding. Daarom wordt nederigheid in de oosterse religies gepredikt om verlichting te kunnen bereiken en in de joodse/christelijke/islamitische religies om tot het paradijs toegelaten te kunnen worden.

Nietig ben je zeker niet, dat is niemand. Ieder mens raakt de levens van andere mensen en beïnvloed die, en hoe meer je vanuit je eigen kracht leeft hoe sterker en positiever dat raken is.
Om een beroemd citaat aan te halen:

Marianne Williamson - Return to love schreef:
Our deepest fear is not that we are inadequate. Our deepest fear is that we are powerful beyond measure.
It is our light, not our darkness, that most frightens us. We ask ourselves, who am I to be brilliant, gorgeous, talented, fabulous?
Actually, who are you not to be? You are a child of God. Your playing small doesn't serve the world. There's nothing enlightened about shrinking so that other people won't feel insecure around you. We are all meant to shine, as children do.
We were born to make manifest the glory of God that is within us. It's not just in some of us; it's in everyone.
And as we let our own light shine, we unconsciously give other people permission to do the same. As we're liberated from our own fear, our presence automatically liberates others.

vertaling:
Citaat:
Onze diepste angst is niet dat we ontoereikend zijn.
Onze diepste angst is dat we oneindig machtig zijn.
Het is ons licht, niet onze duisternis
waar we het allerbangst voor zijn.
We vragen ons af:
Wie ben ik dat ik briljant, buitengewoon aantrekkelijk, getalenteerd en geweldig zou zijn?
Maar waarom eigenlijk niet?
Je bent toch een kind van God?
Je moet je niet kleiner voordoen dan je bent
opdat de mensen om je heen zich vooral niet onzeker zouden gaan voelen.
We zijn geboren om de luister van God uit te dragen die in ons woont.
Niet slechts in enkelen van ons, maar in ons allemaal.
Als wij ons licht laten schijnen, geven we anderen onbewust toestemming om dat ook te doen.
Als wij bevrijd zijn van onze eigen angst, bevrijdt onze aanwezigheid automatisch anderen.

Geplaatst: di sep 18, 2012 4:29 pm 

Oh ja, even een update.
In mijn reactie klinkt het misschien alsof ik dit al helemaal zo beleef en het makkelijk zou zijn, maar niets is minder waar. Ik zit midden in een proces waarbij mijn ego en het eenheidsbewustzijn continue botsen. Ik ben al wel voorbij het punt dat het eenheidsbewustzijn voor mij alleen nog maar een concept of idee is en ervaar het steeds vaker vanuit mezelf.
Dat is af en toe ook heel verwarrend, als ik bijvoorbeeld net op iemand heb lopen mopperen en vervolgens de eenheid voel en de goddelijkheid van die persoon. ;-)

Geplaatst: wo sep 19, 2012 6:29 pm 

Makkelijk is het zeker niet.
Bizar dat mijn streven om meer te leven vanuit een positieve instelling, minder te (ver)oordelen, meer te observeren van wat is, om vervolgens anderen te helpen, dat dat dus blijkbaar een naam heeft. Ik doe dat alleen maar omdat ik er vrolijk van word en het mij ontspannen maakt. Het voelt goed.
Juist daarom stootte die ene pagina mij zo tegen de borst, ik voel mij niet beter dan anderen, voel mij niet superieur of boven anderen verheven. Ik ben gewoon ik, en ik weiger om daar een waardeoordeel aan te hangen. Dat hebben anderen al genoeg voor mij gedaan en dat heeft mij weinig goeds gebracht.

Geplaatst: wo sep 26, 2012 2:12 pm 

Mara schreef:
Ik doe dat alleen maar omdat ik er vrolijk van word en het mij ontspannen maakt.

Je zegt het heel raak: als ik er tegenin ga levert me dat spanning op, als ik erin mee ga kan ik ontspannen leven.

Geplaatst: wo sep 26, 2012 6:13 pm 

Eli schreef:
Mara schreef:
Ik doe dat alleen maar omdat ik er vrolijk van word en het mij ontspannen maakt.

Je zegt het heel raak: als ik er tegenin ga levert me dat spanning op, als ik erin mee ga kan ik ontspannen leven.

Ja, dat inderdaad ja.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur