Het is nu zo dec 16, 2018 9:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: De windrichtingen en bijbehorende elementen
Geplaatst: ma sep 10, 2012 7:17 pm 

De windrichtingen en bijbehorende elementen.

Merry meet,

Ik dacht dat dit wel bij een beginnerssite hoort.
Ik las dat veel beginners op sites zoeken met engelse teksten en die zijn niet altijd even toegankelijk voor iedereen.
ik heb hier onder de symboliek van de windrichtingen weergegeven en daarbij getracht de verbindingen te maken tussen diverse stromingen.

In de hekserij, natuurreligies, paganisme en godinnenculturen en het sjamanisme spelen de windrichtingen een belangrijke rol.
Dit komt omdat wanneer men zich van windrichting naar windrichting draait een cirkel trekt.
De cirkel staat in de godinnencultuur en hekserij symbool voor oneindigheid.
De cirkel is een oeroud symbool van geborgenheid.
Huizen in primitieve culturen hadden een cirkelvormige vorm. Huizen stonden in een cirkel en de vuurplaats was een cirkel.
De cirkelbouw gaf bescherming
Bij een cirkel heeft niemand een bijzondere plek, niemand staat vooraan, iedereen ziet evenveel en vormt een deel van het geheel.

De windrichtingen verbinden binnen- en de buitenwereld met elkaar. Hierbij staat de adem voor de binnenwereld en de wind voor de buitenwereld.
De adem is van de kleine mens en de wind de adem van de Grote Moeder. ( de Aarde)
Elke windrichting staat voor een passie en emotie.
In elke windrichting behoren diverse dieren, kleuren, energieën, elementen, engelen en Godinnen.
Het gaat erom dat men het wezen van de windrichting begrijpt en (aan)voelt.

Hieronder volgt een beschrijving van de windrichtingen en hun karakter.
Het is slechts een summiere beschrijving.
Meditatie zorgt voor een innerlijke beleving van de elementen en windrichtingen.

Oosten
In het oosten komt de zon op. Daarom staat het oosten voor het nieuwe begin. Het element wat bij het oosten hoort is: lucht.
Omdat het oosten voor begin staat wordt vaak in het oosten gestart met het trekken van een cirkel.
De kleur is geel. De bijbehorende aartsengel is Raphaël. De “wezens” van lucht zijn de sylphen. Zijn wachter is Euros.
Het oosten of lucht beheerst de intelligentie, de veranderlijkheid, de zaken van de geest en het verstand.
Het oosten/lucht staat voor vluchtigheid.
In de Tarot wordt het element lucht voorgesteld door de kaarten met het zwaard.
Het gereedschap van de heks wat bij dit element hoort is de athame.
Het dagdeel wat hierbij past is de ochtend. Het jaargetijde is de lente.
Alles ontwaakt en is fris en nieuw.
In het pentagram is lucht gesitueerd in de linker bovenpunt.
In het sjamanisme is de adelaar het bijbehorende dier. (maar eigenlijk horen alle vogels bij dit element. Welke vogel je verkiest is afhankelijk van de aard van het ritueel)

Zuiden.
In het zuiden brandt de zon op zijn felst. Het element wat hierbij hoort is vuur. De kleur is rood.
De aartsengel is Michaël. De wezens van vuur zijn de salamanders.
Zijn wachter is Notus.
Het zuiden beheerst de passie, liefde seks. Maar ook vrijheid , vreugde en haat. Vuur is uitstekend om je innerlijke vreugde naar buiten te brengen.
In de Tarot wordt het element vuurt gesymboliseerd door de kaarten met de staven (stokken)
Het gereedschap van de heks wat bij dit element hoort is de toverstaf.
Het dagdeel dat hier past is de middag en het jaargetijde is de zomer.
Alles is vol leven en bruisend en vol verlangen.
In het pentagram wordt vuur gesitueerd in de rechter benedenpunt.
In het sjamanisme is het bijbehorende dier de muis of de slang.

Westen
Hier gaat de zon onder. Het element wat hierbij hoort is water. Water vormt zich naar zijn omgeving. Water beheerst de emotie ( tranen), maar ook intuïtie en eenheid.
Water voegt zich. Water geeft samenwerking. Water symboliseert de verbondenheid met alles. Water kan helpen om in jezelf te kijken en de “getijden “van je eigen geest te zien.
Water kan helpen om inspiratie te krijgen of rust.
Denk aan een warm bad of een sauna of spa. Water was ook schoon en wordt gebruikt om te zuiveren.
De kleur is blauw. De aartsengel is Gabriël. De wezens behorend bij water zijn de undines.
Zijn wachter is Zephyros.
In de Tarot wordt het element water gesymboliseerd door de kaarten met een beker of bokaal.
Het gereedschap van de heks wat bij dit element hoort is de kelk.
Het dagdeel wat past is de avond en het jaargetijde de herfst. Het geeft de leeftijd/levensfase van de wijsheid aan. Het leven kent geen geheimen meer, alles valt op zijn plaats.
In het pentagram wordt water gesitueerd in de rechter bovenpunt.
In het sjamanisme is het bijbehorende dier de zalm.

Noorden
Hier is de zon niet zichtbaar. Hier wacht de zon tot er een opening komt naar een nieuwe dag. In de stilte van het niets ontstaat alles. Het element wat hierbij hoort is de aarde.
De bergen, de bossen maar ook de woestijnen en de steppen.
De aarde staat voor vastigheid. Voor materialisme. Voor rijkdom, eten en drinken.
De kleur is groen. De aartsengel is Uriël. De wezens behorend bij de aarde zijn de gnomen.
Zijn wachter is Boreas.
In de Tarot wordt het element aarde gesymboliseerd door de kaarten met een pentakel.
Het gereedschap van de heks wat hierbij hoort is ook de pentakel.
Het dagdeel wat past is de nacht en het jaargetijde de winter.
De dood of stilstand hoort bij dit element
In het pentagram wordt aarde gesitueerd in de linker benedenpunt.
In het sjamanisme is het bijbehorende dier de beer. ( die zijn winterslaap houdt) of de wolf.

Wanneer men een cirkel trekt of opent doet men dit deosil. Dat betekent met de klok mee.
Je begint in het oosten of in het noorden afhankelijk wat je beoogt met de cirkel.
Bij het sluiten van de cirkel begint men in het noorden en dit doet men winderhins.
Dat betekent tegen de klok in.
Er zijn veel “correspondenties” met de elementen.
Waar het omgaat is dat elke correspondentie pas bij het wezen wat de windrichting of het element uitdrukt.

Berichttitel: Re: De windrichtingen en bijbehorende elementen
Geplaatst: di sep 18, 2012 3:18 pm 

Ten eerste mooi overzicht, maar nog wel een paar aanvullingen.

De cirkel staat ook symbool voor het Zelf.

Bij de tarot zijn er 2 ideeën over lucht en vuur. Zwaarden-lucht en staven-vuur is de meest bekende, vanwege Rider Waite Tarot, maar andere tarot-decks wisselen het om: zwaarden-vuur en staven-lucht.

Het Sjamanisme bestaat niet, maar er zijn veel vormen van Sjamanisme van overal over de hele wereld. De indeling van de cirkel naar elementen, kleuren en dieren verschilt dus ook ontzettend tussen de verschillende tradities. Bij de Noord-Amerikaanse tradities zijn de kleuren wel meestal geel, rood, zwart en wit, maar verschilt ook hier tussen de volkeren de plek op de cirkel en het gekoppelde element of dier.

Geplaatst: zo sep 23, 2012 4:04 pm 

Eli: hetzelfde zie je bij de traditionele wiccastromingen. Gardnerians en Alexandrians hebben verschillende opvattingen over waar athame/zwaard en staf aan gekoppeld moeten worden (zuid/vuur of oost/lucht).

Ook de toekenning van kleuren verschilt, het schijnt dat Amerikaanse boeken over hekserij bovenstaande indeling aanhouden, maar dat in Europese boeken vaker noord-geel, oost-blauw, zuid-rood en west-groen wordt gebruikt.

Mijn mening is dat je, zolang je weet waarom je doet wat je doet, de ene versie niet per se beter is dan de andere.

Geplaatst: zo sep 23, 2012 7:12 pm 

Sigrdrifa schreef:
Mijn mening is dat je, zolang je weet waarom je doet wat je doet, de ene versie niet per se beter is dan de andere.

Dat mag je wat mij betreft nog iets verder doortrekken: het is beter te doen wat voor jou werkt, dan te doen wat hoort.

Geplaatst: ma sep 24, 2012 12:23 pm 

merry meet,

Ik ben het helemaal eens met de laatste schrijver.
dat is nl wat mij zo aantrekt in de ervaringsreligies. Doe vooral wat voor jou goed voelt.
Er is geen eenheidsworst.
Een derelijke opsomming van windrichtingen met hun correspondenties is een handvat. Maar ook niet meer dan dat.
En er is niemand die je iets verbiedt of je iets oplegt.
Er gebeurt ook niks als je andere symbolen of kleuren gebruikt.
Er is geen hel of verdoemenis. En de God of Godin straft je ook niet.
Daarom staat ook aan het begin van het stuk: meditaties op de windrichting zal je de weg wijzen.
Door meditatie per element kom je er achter wat voor jou werkt.
En dan ervaar je ook of jij vindt dat de kleur van het noorden bruin is of groen, of dat je de lucht blauw vindt of geel.
Je eigen ware zelf wijst je de weg. En daar gaat het om. Om jouw verbinding met de God(in) of het Universum of de Bron of wat voor naam je ook wilt geven aan de hogere macht.

Bb
gwen

Geplaatst: ma dec 03, 2012 12:09 am 

Ik denk dat er wel een onderscheid gemaakt mag worden tussen dit soort 'vrije ervaringsreligies' en esoterische systemen, want inderdaad het bovenstaand ritueel is redelijk beperkend als je het voor wil leggen aan een gemixte groep mensen van allerlei achtergronden.

Het is misschien meer iets voor aanhangers van bepaalde doctrines, het is daarom natuurlijk niet minder interessant!

Ik heb wel een vraag, in het bovenstaand ritueel wordt voor mij geen duidelijk verband gemaakt tussen cirkel windrichtingen (kruis) daar een cirkel uit oneindig veel richtingen bestaat en ook volgens dit ritueel geen van die richtingen boven de anderen stelt terwijl een kruis van kardinale richtingen (het zit al in het woord) juist vier richtingen laat domineren.

Mijn vraag is dus, waar komt dit ritueel vandaan? En wordt dit 'probleem' nog ergens toegelicht?

Geplaatst: ma dec 03, 2012 9:47 am 

Ik denk dat de cirkel niet in die zin de basis is, er is nooit iemand geweest die dacht ´goh, ik heb een cirkel, maar welke van de oneindige richtingen van de cirkel zal ik benadrukken´. De elementen, datgene waar we mee werken, zijn (naar mijn idee in ieder geval deels om praktische redenen) gekoppeld aan windrichtingen, en daarom staan we bij elke richting stil om dat element uit te nodigen. Dat een cirkel oneindig veel mogelijkheden heeft, heeft daar niets mee te maken. De cirkel is een vat dat je creeert, om energie te ´bevatten´ tijdens je ritueel.

Overigens gebruik ik, buiten de 4 windrichtingen, alleen de 4 punten daartussen nog(dus noordoost, zuidoost, zuidwest en noordwest), om bijvoorbeeld bepaalde jaarfeesten of levensfasen te symboliseren. Er zullen ongetwijfeld meer mogelijkheden zijn en die zullen ongetwijfeld ook gebruikt worden, maar dat is allemaal maatwerk en geen onderdeel van de standaard basis/het uitgangspunt.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur