Het is nu zo dec 16, 2018 9:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ik vraag me af...
Geplaatst: zo dec 23, 2012 11:41 pm 

Ik geloof dat iedereen 2 lichamen bezit; een fysiek en astraal lichaam. Hierbij vermoed ik dat "het zilveren koord" beide lichamen met elkaar verbindt.

Is het mogelijk dat je als geest kan tijdreizen?

Het zou heel veel deja-vu momenten verklaren, dat ik al eens eerder geweest denk te zijn, de wegen te kennen enz. Als ik het tijdreizen uitsluit, zou het betekenen dat gebouwen/straten die nog niet gebouwd waren toen ik geboren werd, niet kan kennen.

Hoe denken jullie hierover?

Berichttitel: Re: Ik vraag me af...
Geplaatst: ma dec 24, 2012 7:57 pm 

Ik kan je adviseren je in de wezensdelen van mens zoals beschreven in de antroposofie te verdiepen, dat is best interessant. Ik zal je een inleiding geven, ik sta hier redelijk achter, maar onderzoek voor jezelf of je er wat aan hebt of niet.

3 lichamen waarin het Ik huist, dat is het vierledig mensbeeld zoals ik hieronder wel even toelicht en je hebt nog het drieledig mensbeeld van lichaam, ziel en geest (en je hebt nog een negenledig maar die is veel ingewikkelder).

4 ledig
-fysiek lichaam, de door elk mens en doktoren waarneembare materie waaruit we bestaan (steen, plant, dier en mens)
-ether lichaam, het levenslichaam genoemd ook, dat je geen steen bent maar een levend wezen, je gezondheid huist hierin (plant, dier en mens)
-astraal lichaam, met dit wezensdeel heb je gevoelens, driften, verlangens, begeerten, lusten (dier en mens)
-Ik, dat is het wezensdeel waarmee je doelen gevolg kunt geven, zinvolle invulling geven aan je leven, het filosoferen, je hogere ontwikkeling (mens).

Het Ik is dus voor de mens, maar in alle lagen zijn tussensoorten, zoals je sommige zeeplanten hebt die ook dierachtig zijn en dergelijke.
Als je slaapt is het etherlichaam in je lichaam (dat blijft samen in bed, zodat je in leven blijft) en je astraal lichaam koppelt zich los met je Ik om te gaan reizen naar de hogere werelden. Ken je het gevoel van vallen in je eigen lichaam? Dat is weer terugkomen in jezelf. In die hogere werelden kijk je terug op je dag en neem je je nieuwe voornemens voor voor je volgende dag. Ergens een nachtje over slapen kan daardoor erg zinvol zijn omdat je in de hogere werelden hier inzichten voor kunt ontvangen. Deze vier wezensdelen zijn tijdens dit leven authentiek en speciaal van jou waardoor je altijd de weg naar jezelf terug vinden kunt.

Door drugsgebruik kan je verschillende loskoppelingen maken, je kunt je Ik losmaken van je Fl, El en Al, dan krijg je het gevoel dat je op jezelf kijkt. Maar ook door sommige drugs kan je net als in je slaap Astraal reizen, dus je Ik met je Astraal lichaam uit je lichaam gaan en andere dimensies doorgaan. Doordat je niet in slaaptoestand bent is je lijntje met je Fysiek en Etherlichaam sterker en niet helemaal los en zo worden herinneringen opgeslagen in je Etherlichaam. Na deze reis kan je die herinneringen opnemen.
Ook door andere methoden kan men astraal reizen, drugs is een makkelijk middel en niet aan te raden vanwege de bijeffecten, vooral synthetische drugs zijn erg slecht voor je wezensdelen.
Bepaalde methoden van meditatie kunnen ook werken.
Als je je wezenloos schrikt kan je ook het gevoel van loskoppeling hebben, de uitdrukking is zeer waar in die zin. Orgasmes kunnen ook een lichte loskoppeling geven, een zeer veilige manier dus, als je tenminste veilig vrijt.

Je Ik of je geest kan dus reizen volgens deze visie, dit met behulp van je Astraal lichaam.
Je Ik is volgens de antroposofie datgene wat jou doet reïncarneren, dat hogere deel waar het om draait in je leven.
Je hebt een Ik dat in jouw lichaam is en je hebt nog een Ik dat in de geestelijke wereld is, beide ikken werken samen. Je herinneringen breng je bij je eigen Ik (of je engel) dat constant in de spirituele wereld verblijft (in de nacht en na je dood). Dus je leven van herinneringen is daar als het ware opgeslagen. De Ikken van de mensen in de spirituele wereld werken met elkaar samen, of de engelen of hoe je ze maar noemen wilt, het kan best zijn dat sommige mensen wat herinneringen meepakken van andere mensen. Het kan ook zijn dat je met je Ik in een vorig leven ergens geweest bent wat je nu nog herinnert.

Het is volgens de antroposofie namelijk zo dat als je op aarde wakker bent je Ik slaapt en als je slaapt dan is je Ik wakker in de spirituele wereld. Maar bij sommige mensen is het Ik wakkerder op aarde dan bij anderen (dus minder slapend), dat zijn de mensen die helderziende waarnemingen hebben, herinneringen hebben aan vorige levens, mensen die heel duidelijk weten welk doel ze op aarde hebben. Die staan meer in verbinding met wat ze in hun slaap daarboven hebben beleefd. Deze mensen staan open, zijn vaak hooggevoelig. De fontenel is fysiek wel dichtgegroeid maar etherisch gezien niet, deze mensen kunnen ook snel futloos worden van drukke massa's mensen en intense situaties doordat ze energie verliezen. Deze mensen waren als kind vaak onrustig, dunne huid (soms met eczeem), snel afgeleid en blauwe adertjes zichtbaar rond de ogen.

Met je Ik neem je tussen dood en leven een doel voor voor je komende aardeleven (iets wat je graag wilt leren), die schemert hier en daar door in je leven, bijvoorbeeld door ontmoetingen met bepaalde mensen (Ik afspraken gemaakt via de spirituele wereld), hooggevoelige mensen die hoeven niet per sé naar motieven te kijken in hun leven om te zien welk doel ze hebben maar weten het soms gewoon. Dat zijn mensen vaak met een diep innerlijk weten.

Ik ben zelf ook iemand met herinneringen die ik onmogelijk in dit leven zou hebben kunnen opgedaan en daarom heb ik heel veel gelezen om er nu achter te komen hoe dat nou mogelijk is en dergelijke.
Een regressietherapiesessie zou ik ooit wel willen maar nu vind ik dat nog te spannend.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en anders... dan weet je gewoon meer van wat de antroposofie nou deels inhoudt (het omvat veel en veel meer maar dit wat betreft het vierledig mensbeeld).

Geplaatst: ma dec 24, 2012 9:14 pm 

Ik geloof niet dat tijdreizen als zodanig mogelijk is op de manier dat de meeste mensen het begrijpen. De natuurwetten lijken dat vooralsnog niet toe te staan.

Waarom bijvoorbeeld alleen naar het verleden en niet naar de toekomst? Waarom herrinert niemand zich ooit straten die nog aangelegd moeten worden, bijvoorbeeld?

Zou er geen aantoonbare statistische relatie moeten zijn tussen het aantal mensen dat zich een straat meent te herrineren en de tijd dat de straat al bestaat?

En zou het niet zo moeten zijn dat je je nooit een straat kan herrineren uit een vorig leven die juist aangelegd is NA je geboorte?

Bepaalde vormen van tijdreizen zijn in theorie overigens mogelijk, zo is Sergei Avdeyev 20 milliseconden de toekomst in gereist in het Mir ruimtestation. Helemaal uitsluiten kan je het dus ook weer niet zomaar.

Leonard, zou je een iets exactere definitie kunnen geven van tijdreizen en hoe je dat voor je ziet? Dan kan ik er nog wat dieper op in gaan, want het is een zeer interessante materie met meer mogelijkheden dan we misschien voor mogelijk houden. Je huidige beschrijving lijkt meer te gaan over herrineren van dingen van vorige levens - maar dat is volgens mij niet wat je bedoeld.

Geplaatst: di dec 25, 2012 2:44 am 

@Solvej wow, wat veel informatie,ik ga het zeker uitzoeken:D
@Mercury ik zal het verhaal iets uitgebreider maken;)

Ik heb het idee dat ik gereïncarneerd ben van een vogel;
het enige wat ik vroeger iedere nacht droomde dat ik kon vliegen.
Ook tekende ik veel auto's met vleugels.

Ik zie in mijn gedachten een plattegrond van een stad. Waar ik ook kom, ik weet overal de weg naar bijvoorbeeld het station of het centrum.
Ik geef toe dat ik dit bericht gepost heb, net nadat ik Cloud Atlas gezien heb.
Puur een inspiratiemoment zonder verder uitgedacht.

Nu ik er nog eens over na denk lijkt het tijdreizen me ook erg onwaarschijnlijk, maar daarbij stel ik niet dat het onmogelijk is, wanneer astraal lichaam en het (dode) fysieke lichaam volledig gescheiden is.

Een andere verklaring voor mijn "helikoptervisie" zou zijn dat ik d.m.v. het astrale lichaam van bovenaf zou kunnen kijken. Ook dit vindt ik erg vreemd omdat ik tijdens bijvoorbeeld meditatie niets kan zien naast de wereld die ik zelf geschapen heb.

Wat drugs betreft drink ik alleen sporadisch alcohol. Wanneer dit enigszins veel wordt, (al bij 2 glazen snel achter elkaar) heb ik altijd het gevoel dat mijn fysieke lichaam een paar meterachter mijn astrale aanhobbelt. Hierdoor is bewegen veel makkelijker en raak ik sneller door mijn energie voor die dag/avond heen dan ik normaal zou doen als ik bijvoorbeeld aan het werk zou zijn.

Kortom, ik sluit tijdreizen niet uit, maar hoe het kan dat ik me zo goed ergens kan navigeren weet ik niet.

Geplaatst: ma jan 07, 2013 7:45 pm 

Dankjewel voor jouw inzichten Leonard. Jouw ideeen zijn mij een stuk duidelijker nu!

Geplaatst: di jan 08, 2013 12:16 pm 

wat een intressant beeld ik van de antrosofie ik ben het met sommige dingen wel eens alleen niet met alles :p

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur