Ik ga enkel en alleen een antwoord geven op de laatste vraag, hoe ik dit zie

Omdat dit mijn vakgebied is.
Leren communiceren met dieren heeft naar mijn mening niets maar dan ook niets te maken met een 'zesde zintuig' of een onderbewuste band of als we dan helemaal de wetenschappelijke toer op gaan heeft het ook niets te maken met bepaalde verbindingen/structuren in de hersenen.
Voor mij leer je dat door een diersoort te bestuderen en hun gedrag te leren kennen in hun natuurlijke omgeving. Neem nou het simpelste voorbeeld, de hond (hier weet men het meeste van). Veel mensen hebben honden met gedragsproblemen terwijl dat het niet eens een gedragsprobleem is, want heel vaak is het voor de hond zelf compleet natuurlijk gedrag maar is het de mens die er een probleem van maakt.
Als je moeite doet om een hond te zien als het wezen 'hond' dan merk je vanzelf dingen op en leer je hun hele subtiele lichaamstaal wel kennen. Dit vraag natuurlijk veel tijd en inspanning.
Zelf ben ik hier al lang met bezig omdat ik natuurlijk al heel mijn leven tussen de dieren, en dan voornamelijk honden, zit. Ook ben ik iemand die dieren probeert niet te vermenselijken en geen menselijke eigenschappen toeschrijf, want dat is iets wat je erg hard in de weg zal staan wil je leren communiceren met honden (of andere dieren).
Ik vind dan ook van mezelf dat ik goed met honden overweg kan en heel snel dingen opmerk. Zo kan ik honderden voorbeelden noemen, als onze hond moet braken dan zie ik dat direct aan de blik van haar ogen terwijl de andere mensen hier thuis het pas opmerken als ze zit te tongelen of te kokhalzen (wat het laatste stadium is). Maar zoals ik al zei ga ik hier geen honderden voorbeelden zetten want dat heeft geen nut.
Leren communiceren met dieren is iets wat je leert door ervaring en je openstellen voor verschillende theorieën en ideeën

Dat is mijn mening/antwoord hierover en is ook een beetje de 'wetenschapper' in me die spreekt, want ik geloof wel degelijk dat je met bepaalde dieren een hele andere band kunt hebben dan met andere dieren.
Groetjes Hibou