Het is nu za jul 21, 2018 8:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: re: Verheven voelen ten opzichte van je medemens
Geplaatst: do jul 05, 2007 9:03 pm 

Tja ik heb er niet zo'n vervelend gevoel bij eerlijk gezegd.
Maar oke ik begrijp je denk ik.

Zilvertjes

Geplaatst: do jul 05, 2007 10:14 pm 

Heel mooie bijdrage!

Geplaatst: vr jul 06, 2007 10:59 am 

Kom dit onderwerp al op meer plaatsen tegen
Wie bepaald dat een ander beter is als een ander
Loop hier best vaak tegenaan en ook binnen de hekserij
en nee ik noem geen namen,vind het alleen erg jammer dat het zo gaat
Er wordt behoorlijk neerbuigend gedaan op werk gebied en zelfs gewoon thuis bij mensen die de een beter vinden als de ander en een soort hierarchie ontstaat.
Vind het walgelijk
En dan heb ik het nog niet eens over het gevoel wat dit bij een ander kan veroorzaken.
Het kan letterlijk trauma's geven,zoals bij pubers e.d.
Wanneer ik dit merk bij mensen houd ik me niet stil en ga een flinke discussie dan ook niet uit de weg

moonie

Geplaatst: vr jul 06, 2007 11:44 am 

----molaris schreef:---
Twee werelddelen ver van elkaar vandaan, twee wijzen:
Lao tse
Alle wateren stromen naar de zee. Omdat deze lager is dan zij. Nederigheid heeft haar macht.

Oglala sioux
We moeten als water worden, dat lager is dan al het andere en toch sterker dan een rots

Echt mooi!

Geplaatst: vr jul 06, 2007 12:32 pm 

Een aantal mensen in mijn familie, waar ik enorm van hou, zijn toch wat makkelijker met aannames, en schrikken wel eens van de psychologische houding die ik geef aan dingen die zij af en toe helemaal te gek vinden en super onverklaarbaar paranormaal. Ik geloof ook zeker dat er veel is wat we niet kunnen verklaren op rationeel niveau, maar veel kunnen we ook wel verklaren of in ieder geval kan het nuttig zijn om op die manier er eens naar te kijken. Naast alle andere manieren om er naar te kijken.
Die Verstehung vanuit verschillende hoeken leidt er bij mij altijd toe dat ik niet weet wat ik uiteindelijk nou precies moet vinden van iets! Dus ik doe zo mijn best om dingen te begrijpen en me erin in te voelen, maar een definitief eenduidig antwoord is volgens mij alleen in de wiskunde te geven!
Ik kan alleen maar proberen om zo veel mogelijk verschillende visies erop te begrijpen... en geen enkele visie vooraf af te doen als waardeloos en onzinnig. Want wie weet wat ik over het hoofd zie waardoor die visie toch wel een kern blijkt te bezitten.

Daarom is het zo leuk inderdaad, dat we niet allemaal hetzelfde zijn Molaris! Je kan eindeloos doorgaan met interpreteren en sommige onderwerpen worden hoe langer hoe interessanter door al die visies die mensen kunnen aandragen!

Geplaatst: vr jul 06, 2007 1:36 pm 

Maar ook daar zit een grens aan denk ik. Je wordt er ook niet beter van als je je dag in dag uit op je kop laat zitten door mensen die je willen kwetsen, onder het mom van 'acceptatie is groei'.
Er is zo een balans in het midden. Wat denk jij?

Geplaatst: vr jul 06, 2007 2:55 pm 

--- Sanspareille wrote ---
Moet je ECHT ECHT alles weer op jezelf betrekken??? HAD het hier niet eens over jou, en al helemaal niet over jou alleen. Moet ik echt op gaan sommen over wie ik het allemaal wél had en welke postings precies? Nee, ik had het over IN HET ALGEMEEN. Waar ik KRIBBIG van wordt. Niet eens alleen op dit of andere fora...

Maar OMG, hoe egogericht kun je zijn? Sorry, als iemand nu onderstreept wat een egotripper je bent, bij jij het nu zelf.
Ik heb het niet alleen niet over jou, ik heb het niet tegen jou,ik heb het sowieso in niets meer tegen jou. Hou nog toch es op zeg!!!!!

Weet je wat jij es zou moeten doen? Voor je iets post tellen hoe vaak het woord 'ik' in je postings staat. Tjonge, daar zou je nog van schrikken.

Hallo Sp,
Je klinkt behoorlijk geirriteerd dat ik dit stelde. Terwijl je gisteren en eergisteren toch die bewoordingen die ik van je quote, letterlijk over mij zei. Je bedoelde het gewoon op mij, daar was je duidelijk in. Dat je het hier weer hebt over mijn egogerichtheid, bevestigt dat. Bovendien, ik was deze week de enige aan wie je je precies op die wijze hebt geïrriteerd.

Maar voor ik ga natellen hoevaak ik het woordje 'ik' gebruik, kom ik op een paar bezwaren:
- Het woordje 'ik' is één van de meestgebruikte woorden in de Nederlandse taal. "De meest voorkomende woorden in het Nederlands zijn: de, van, een, en, het, in, is, te, niet, op, dat, die, voor, hij, ik, zijn, was, aan en ook." En hier is de bron *klik*
- Het is onlogisch om door middel van het natellen van het woordje 'ik' iemands ego-gerichtheid in een tekstbericht aan te tonen, aangezien 'ego-gerichtheid' een moeilijk definiëerbare term is, en je er dus geen onderzoek naar kan doen en er geen conclusies op kan baseren, al zou je er duizenden berichten van mij mee analyseren. Zeker niet door het woordje 'ik' daarvoor te gebruiken. Ik zou zo net zo goed over jou kunnen concluderen dat jij niet goed kan autorijden, omdat ik jou vaak het woordje 'het' zie gebruiken.
- Iedereen gebruikt heel erg vaak het woordje 'ik', omdat het op dit forum juist over persoonlijke ervaringen en meningen gaat. Dus een veelvuldig gebruik van dat woord is onvermijdelijk voor iedereen hier, aangezien de persoonlijke identiteit van mensen onlosmaakbaar verbonden is met de motivatie om op dit forum berichten te posten.
- Het onderwerp van het gesprek is jouw irritatie op MIJN gedrag. Allicht dat ik dan het woordje 'ik' vaak moet gebruiken, als het over mij persoonlijk gaat, ik ben dan namelijk het onderwerp waarover gesproken wordt en die zichzelf graag wil uitleggen.
- Er is niet meer dan een truuk voor nodig om het woordje 'ik' te vermijden, dat is slechts een kwestie van schrijf-gymnastiek. Zo heeft Georges Perec eens een boek geschreven (in het Frans) waarbij hij geen enkele keer de letter 'e' heeft gebruikt. "La Disparition". Ik kies er echter voor om gewoon maar simpel te typen zonder dit meest basale woordje voor het vertellen van mijn eigen ervaringen, mening en interpretaties op dit discussie-forum proberen te vermijden. Dat zou het veel te moeilijk maken om begrijpelijke berichten te maken.
- Jij hebt 8 keer het woordje 'ik' gebruikt in deze laatste post, en een paar keer gewoon de grammaticale weergave van de eerste persoon enkelvoud hebt weggelaten. Dat geeft aan dat zelfs jij, iemand die 'ego-gerichtheid' verwerpelijk vindt, er niet onderuit kan om zelfs in een kort bericht regelmatig dat woordje te gebruiken.

Maar bovenal, ik vroeg je gewoon vriendelijk om dingen me direct te zeggen. Dat doe je nu ook, maar het vriendelijke zit er bij jou nog niet helemaal in. Een mateloze irritatie spreekt uit het geheel.
Ik heb je toch nergens beledigd, of onheus dingen over je beweerd. Dan zou ik begrijpen dat je kwaad kan worden. Daarom blijf ik ook netjes en correct in dit en ieder ander onderwerp. Ik bedoel namelijk niks kwaads met niemand. Ik hoop dat we normaal kunnen praten over dingen die ons dwarszitten. En als iets onoplosbaar blijkt te zijn na bespreking (wat eigenlijk nooit voorkomt omdat je wederzijds begrip kweekt), hoeven we ons daar niet aan te ergeren.

Waarom reduceer je dit:

Maar, één ding over mijn manier van posten die enkel vanuit mijn eigen ervaring voort zou komen; is dat niet een beetje een vanzelfsprekend geheel? Kan ik vanuit het oogpunt van iemand anders zeggen wat ik denk of wat die andere denkt? Ik kan niet voor iemand zeggen wat die over een kwestie denkt, ik kan niet anders dan altijd uitgaan van mijn interpretatie van zaken.
En nog; ik kom met veel onderbouwde argumentaties vanuit meerdere gezichtspunten, voor zover ik conclusies kan trekken over de betekenis van die gezichtspunten. Ik kan gewoon niet zeker weten of mijn interpretatie van een stuk tekst of iemands mening wel de enige juiste is.
Ik ben daar ook voorzichtig in en ik wil het graag horen als iemand, jij of een ander, denkt dat ik er naast zit.

Tot "Blablablablabla"?

Ik leg hier precies uit waarom ik vanuit mijn eigen ervaringen en over mijn eigen mening en interpretaties spreek, iets wat jou enorm irriteert blijkbaar. Jij maakt daar blablabla van. Ik doe mijn best om je gerust te stellen en je irritatie weg te nemen, maar je schijnt het niet te willen horen.

Ik sta open voor positieve opbouwende kritiek, en ik hoop dat je me die wil geven als er werkelijk iets is waar je het over wil hebben. Tot nu toe zijn er nog geen werkelijke argumenten aangedragen. Maar ik wil dit niet tot vervelens toe herhalen, mijn gemoedelijkheid heb ik meerdere keren uitgebreid toegelicht, als je hierna nog geirriteerd bent en mij dingen kwalijk neemt, ligt dat echt niet aan mij. Ik bied je alle wegen om het op te lossen, het ligt in jouw handen of je kwaad wil blijven of niet.

Ik kan niet anders dan nog eens herhalen:
"Ik begrijp niet waarom je altijd weer tot die conclusies komt, terwijl ik meerdere malen het tegenovergestelde bewijs en aantoon dat die suggesties niet kloppen.
Ik begrijp dat je mij niet zo mag, maar alsjeblieft, als er geen onderbouwde positieve opbouwende kritiek is, kan je die dingen niet stellen. Lijkt mij simpel, daarom zeg ik ook niets over jou zonder er goede argumenten bij te geven."

Edwin

Geplaatst: vr jul 06, 2007 3:47 pm 

Nee, óók over Vos, gaat niet alléén over Vos. Ik gaf er zelfs nog voorbeelden bij ook die niks met Vos te maken hebben.
In de eerste plaats (want het was een antwoord op een vraag van Zilverspar over mijn irritaties) had ik in mijn hoofd (en volgens mij Zilverspar ook) mijn irritaties over een discussie met háár over depressies. Lees maar na, aldaar. Lees ook maar wat ik onlangs schreef aan Mercury over puur vanuit jezelf denken.
Maar die reageren niet zo gestoord op dat commentaar. Die nemen er van op wat ze terecht vinden en leggen de rest met recht naast zich neer of terug bij mij. Prima. Even goede vrienden.

Ik geef precies aan wat mijn voornaamste ergernissen in discussies in het algemeen zijn. Dat Vos aan al die kenmerken van wat mij ergert voldoet is een gegeven, en al langer zo. Maar nogmaals, nee, mijn antwoord aan Zilverspar was hem incluis maar dus niet OP HEM GERICHT.

Mag ik soms niks meer schrijven voor het geval het (mede) op Vos kan slaan? Wat is dit voor absurds?

Wij hebben allebei de aanbeveling gekregen ons verre van elkaar te houden, maar Vos houdt gewoon niet op. Wat wil je nou, is mijn vraag. Je weet dat ik je niet moet (en vice versa) en waarom, of hij dat nou terecht vindt of niet, en zou het daar inmiddels graag bij laten. maar hij gaat maar door en door en door en door.

Ik ben het ook zat om hierin constant de zwarte piet toegespeeld te krijgen. Dan weer dat ik me verheven zou gedragen, dan weer dat dit, dat, enz. enz. Dus ik ga er even een paar dagen tussenuit hier, ik heb er zo geen zin in.

Vos, je hebt je zin hoor, met je gedram en je gezuig, nou tevreden?

Geplaatst: vr jul 06, 2007 4:03 pm 

Hi sans, ik leef met je mee...ik vind dit een beetje onvolwassen. Met de stelling wie gedraagt zich verheven en te goed??? Hebben we niet betere dingen te doen in ons leven??

Geplaatst: vr jul 06, 2007 4:17 pm 

Nu even als persoonlijke noot.

Hoe kijkt men aan tegen mensen die claimen "uitverkorenen" te zijn voor velerlei "geheime" zaken die alleen echt "oude zielen" weten. En hoe zit dit in verband met het beter en verhevener vallen over mundane mensen?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur