Het is nu zo dec 16, 2018 8:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: ->Bericht: Toeval....en Toevallig????
Geplaatst: di dec 11, 2007 6:20 am 

Mijn nieuwgierigheid werd gewekt toen ik een andere topic las over Tarot. Bestaat toeval en toevallig???? Ik ben benieuwd hoe andere hier over denken??? En misschien gemotiveerd met voorbeelden.....

Uit de topic over tarot kreeg ik een verhaaltje in mijn hoofd...Omdat ik, wat men toevalligheden noemt, zie als aanwijzingen (ik heb ook een andere topic geschreven over Tarot kaart gevonden).Het woord aanwijzingen vertegenwoordigd lang niet wat het voor mij inhoud, maar komt wel het dichtste bij. Dit was het antwoord wat ik gaf op de topic: tarot geen toekomst voorspellingen

Eigenlijk zeg je het zelfde als Phooka hoor.....Toeval= vertaald naar "Vrije Wil".....Dus alles mogelijk (gelegenheden)....Dus staat niets vast........Toeval heeft bij mij een andere betekenis. Toeval laat je toe als je geen "keuze" maakt........."Je ziet wel hoe het loopt".....Meer die instelling......

Maar ik houd persoonlijk niet van het woord toeval.....Wat idd niets te maken heeft met Tarot kaarten. Dingen gebeuren om je een aanwijzing te geven en dat is denk ik niet zomaar....Dus gebruik ik het woord toeval(lig) ook (bijna) nooit........

Ik zie het zo: Je zit in een goed bebost Bos.....Je leert verkennen en vervolgens kom je uiteindelijk op een pad die je zelf gecreëerd hebt, omdat JIJ daar loopt en er ontstaat een route.....Steeds dezelfde routes word saai, dus er ontstaan nog meer paden (vrije wil)....Sommige kruizen elkaar en andere lopen parallel, weer andere liggen hemelsbreed uit elkaar....Alles wat mogelijk is (gelegenheden). De paden die elkaar kruizen geven soms met borden aanwijzingen aan waar ze naar toe leiden..."Hey das toevallig, hoe kan dat nou die heb ik daar niet geplaatst??!" Maar je loopt maar door, omdat je de weg zelf wel denkt te weten. Het zijn immers jouw paden. Niks toevallig.....Aanwijzingen!!! Focus on the donut, not on the Hole.....Dan ineens stop je en pieker je waar je naar toe loopt...Je ziet de borden niet meer. Vind je het gek!? Die zijn verdwenen, omdat je ze niet "echt" zag!! Het was gewoon toeval, toch! Piekerend ga je terug naar je oer-instinkt en komt tot de conclusie(bewust wording) dat je je eigen waarheid op dat moment hebt ontwikkeld. Jij was degene die de borden dus toch creëerde.....Zo ging je de borden weer langzaam de mogelijkheden=echt zien. En zo kom je beetje bij beetje steeds verder.......Tot in het oneindige ........Je Pad houd nooit op, die is daar nou eenmaal.....Hoe je die bewandeld is de keuze aan jou............

Dit visie-verhaaltje.....(net ff bedacht) geldt voor alle stromingen/paden denk ik......Kijk naar de uitspraken van gelovigen: "Ik zag het licht"...of "Jezus is tot mij gekomen".....Dat was voor hun toch ook niet toevallig? Het was een aanwijzing om een bepaald pad te volgen.....

(Je snap natuurlijk wel dat ik enig sinds meningen wil uitlokken.....hihihih)

Liefs

Berichttitel: re: Toeval....en Toevallig????
Geplaatst: di dec 11, 2007 10:09 am 

Insprirerend verhaal en zet tot denken, al ga je wel een beetje veel uit van je eigen aktie

Toeval is voor mij spontaniteit, niet mijn beperkte spontaniteit maar de onvoorspelbaarheid van de natuur, het universum. Die spontaniteit kan je verrassen, toeval?

Toeval makes life fun :-)

Geplaatst: di dec 11, 2007 11:19 am 

Ik geloof niet in toeval. Je schept alles zelf, maar van de meeste dingen ben je niet bewust. Alles wat er op je pad verschijnt trek jezelf aan..How horrible and onethical it may seem. Toeval is het dan niet. Je kan wel zeggen dat het "toevallig" een "aanwijzing" van je onderbewustzijn is. Dat wat je bewust doet is vaak gelimiteerd qua doctrinaties/denkkaders die je in de loop der jaren op doet...het minder bewuste deel is dat een heel stuk minder.

Zodra je bewust bent dat jezelf alles zelf aantrekt en schept...tja...het heeft zijn nadelen. Zelfs een simpele gedachte leid bij mij vaak al tot de manifestatie van dat idee.

Zo zat ik te denken een eigen occult winkeltje te beginnen. Maar beginnend in een garage. Dag later werd mij een garage te koop aangeboden. Had me idee niet eens uitgewerkt noch wist 100% zeker of ik het wel echt wilde doen.

Of zat ik te denken om een thuisgym op te zetten. Kreeg toen aanbiedingen via internet fora en werk dat mensen van hun spullen afwilden. Vaak hoefde ik niks te betalen en alleen op te komen halen. Maar ik wist niet eens of ik wel echt thuis wilde gaan trainen en of ik uberhaupt ruimte had voor de spullen. Omdat ik het niet wist had ik ook nergens een oproep geplaatst. En een gym van scratch kost toch al gauw een 1000euro om te beginnen, maar als je het merendeel gratis kan krijgen...

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen in de loop der jaren. En vaak laat ik die manifestatie van mijn idee dan voorbij gaan. simpelweg omdat ik niet eens 100% zeker weet of ik het wel echt wil. Het irritante is dat je steeds voorzichtiger moet worden met wat je "wenst" en steeds minder vrije ideeen kan hebben.

Geplaatst: di dec 11, 2007 3:05 pm 

Ik herken mijzelf wel in het verhaal van Ashavan,

Ik heb het afgelopen halfjaar ook geleerd dat als je iets zo graag wil, er voorzorg voor kan hebben, of op zijn minst rekening hoort te houden dat dingen anders gaan dan je zelf zou willen. Daarom bestaat toeval niet voor ‘mij’ omdat besluiten niet vast staan. Het is wat je wil, maar gaat het ook zoals je wil? Soms wel, soms niet. En waarom dan wel, of niet? Daar heb je het. Dingen gaan zoals ze gaan, je kan er niks aan doen, en het leuke is, je doet het allemaal zelf. Dan heb je tijd en ruimte, ( waar de film what the bleep do we know over gaat) kwantum mechanica. Wat wij ook willen, tijd gaat er niet sneller op. Toeval bestaat niet, omdat alles mogelijk is. Alles is een groot mechanisme, ik mis mij trein omdat iemand net een stap achteruit doet waar ik vervolgens over heen val, kon die persoon mij zien? nee, kon hij het zo voorkomen? Nee. Kon hij het voorkomen als hij mij wel gezien had? Misschien. Het is letterlijk toeval omdat ik echt val:P maar het is geen toeval als een klok twaalf uur slaat want zijn mechanisme blijft werken en de cijfers en wijzers blijven op de zelfde plek rond draaien in zijn patroon noch dat je hem een uur vooruit of achter uit zet, langzamer of sneller gaat hij niet ( behalve als het batterijtje leeg is).

Geplaatst: di dec 11, 2007 3:10 pm 

En daarom Walter omdat andere ook scheppen is het een mechanisme.
*Toevoeging: en hetgeen wat wij zelf doen is het maken van keuzes.

grXX

Geplaatst: di dec 11, 2007 4:53 pm 

@Walter
Ik geloof niet dat je het goed gelezen hebt, of ik verwoordt het verkeerd ( zal het wel zijn)

Maar ik heb nergens gezet dat ik toeval als een mechanisme zie, dat maakt u er van.

Je zegt zelf, iedereen is een schepper, dat betekend dat ieder zijn invloeden heeft en op andere kan uitoefenen op basis van het maken van keuzes, net zoals ik duidelijk een voorbeeld gaf over een man die een stap achteruit deed waardoor ik viel en mijn trein mist.

Ik heb ook duidelijk gezegd dat toeval voor mij niet bestaat. Ik leg hier uit waarom ik dat vind. Omdat alles een patroon heeft, en zijn mechanisme, een patroon dat zich kan herhalen, zoals een wiel draait zoals hij draait, dus het gebeurt als het gebeurt, en dat kan ik geen toeval noemen maar een lotsbestemming omdat het ‘rond’ is en niet afwijkt. Dus waarom moet iets dan toeval heten? Omdat wij het raar vinden dat iets zo gebeurt? Nee, het hoort zo te gaan.

*Toevoeging: Magie, Magica, het meganisme van de vier elementen. geen Meganisme? is het toeval dat er water, lucht, aarde en vuur is?

grXX

Geplaatst: di dec 11, 2007 5:40 pm 

Simpelweg spreken we over hetzelfde. En zoals ik vaker in het verleden heb gezegd: "kijk naar de definitie van woorden ipv de oppervlakkigheid van de gebruikte woorden".

Iedereen hier lijkt een andere definitie voor Toeval te gebruiken. Maar iedereen kijkt hetzelfde naar het leven en zijn gebeurtenissen welk overeenkomen met die definitie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur