Het is nu zo dec 16, 2018 9:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: re: Gedachtenkronkel
Geplaatst: zo aug 10, 2008 10:20 pm 

Eerder het tegenovergestelde, vind ik zelf.

Geplaatst: ma aug 11, 2008 11:08 am 

@Mol: Toch vind ik dat principe een zeer moeilijk principe.

Geplaatst: do aug 14, 2008 6:35 pm 

@Mol: Ik ben het totaal met je eens, maar 1 woord ut de beide betogen begreep ik niet. Het kan misschien iets met de Kabbalistiek te maken hebben, maar dat weet ik niet zeker. Maar, wat is een pantheon?

Als je dit voor me zou willen uitleggen begrijp ik helemaal wat je bedoelt, en kan ik het ook helemaal met je eens zijn. x) Ik ben misschien een van de weinige gelovigen die niet in een Goddelijk scheppingsverhaal gelooft, daar ben ik te rationeel voor. Hoe jij de oerknal beschrijft, dat geeft mij ook zeker een gevoel van: natuurlijk. Alsof ik het al wist, maar dat ik het nu pas in woorden zie, snap je? [/vreemd]

Maar MessiasPronk, waarom vind je het tegenovergestelde? Kun je het me (ons) uitleggen?

Geplaatst: do aug 14, 2008 6:43 pm 

---Origineel geplaatst door: walter---
Och het is allemaal kwestie van interpretatie.
Ik zag een koptische bisschop in Egypte zeggen -in de weg naar Mekka- dat de Allah van de christenen niet de Allah van de islam is want dat de Allah van de christenen bestaat uit de vader de zoon en de heilige geest en die van de islam dus niet.

En dat is precies wat ik bedoelde met de ideeen die de mensen kregen, aan het begin van de religies. Laatst wasik in gesprek met een streng christelijke (volgens mij was ze Pinkster), en toen ik haar vroeg hoe zij tegenover andere religies stond, moest ik dus wel het een en ander uitleggen over de essentie van Wicca. Toen ik haar had uitgelegd dat Wicca een Godin vereerde, en even later mijn alle-Goden-zijn-1-theorie, begon ze meteen te protesteren.
Ze vroeg me: 'Dus, jij vind het makkelijker te geloven in een Godin, dan in de God die je geschapen heeft, die van je houdt? De Goden kunnen niet 1 zijn, want jij zegt dat iedereen op aarde een kind van die Godin is, terwijl in de Bijbel staat dat God maar 1 zoon heeft, Jezus.'
Ik ben toen maar opgehouden met de discussie, want ik zag wel in dat zij te zeer overtuigd was van haar religie, om andere religies objectiever te bekijken.

Geplaatst: do aug 14, 2008 7:00 pm 

Een god is in mijn mening niet gelijk aan het Niets. Maar juist aan het Alles.

Geplaatst: do aug 14, 2008 7:10 pm 

O zo. x) Ja, het woord moet je niet al te letterlijk nemen, ik heb dat woord genomen omdat in ALLE scheppingsverhalen (ook in de oerknal-versie) er eerst wordt gesproken van 'er was niets' ('In den beginne was er niets' en dergelijke.)

Dus wat dat betreft heb je helemaal gelijk! Maar ik link het Niets ook met het heelal, waar naar mijn mening de Goden moeten 'leven', wat ze moeten 'zijn'. Ik bedoel, wat is hetgene waarin de sterren en planeten en dergelijke rondzweven? (En zeg nou niet 'De Melkweg!') Dat is toch technisch gezien niets. En alles, ALLES, bestaat atomisch gezien ook uit minstens 95% niets. (Als je een beetje opgelet hebt bij scheikunde weet je wat ik bedoel)

Dus theoretisch gezien zijn Goden zowel gelijk aan het Alles, als aan het Niets.

Geplaatst: do aug 14, 2008 11:04 pm 

Ligt eraan. Goden hebben op elk moment elk gevoel/emotie, elke historie/toekomst en dat met een eeuwig bestaan. Vandaar dat het imo niet mogelijk is er een te worden.

Geplaatst: wo sep 10, 2008 8:40 pm 

-aangepast postbericht (zie boven)-

Geplaatst: wo sep 10, 2008 9:35 pm 

Mijn meest recente opvatting erover:
Ik denk dat Magie leeft.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur