Het is nu zo dec 16, 2018 8:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: ->Bericht: de wet van 3
Geplaatst: wo okt 08, 2008 11:45 pm 

MM iedereen!

Ik zit al een tijdje te dubben over dit onderwerp, maar ik kom er niet goed uit.
Zo lezende op dit forum kom ik erg vaak in topics tegen, dat men met de wet van 3 bezig is. (Dat wat je doet krijg je 3 keer terug) En wat ik daarbij zie, is dat mensen vraagtekens hebben bij het feit, dat mensen die dit "verdienen" ogenschijnelijk niet met de wet van 3 te maken krijgen, en weg lijken te komen met hun daden. Daarbij lees ik ook vaak, dat mensen dit niet eerlijk vinden, omdat zij alles goed doen, en daarvoor niet beloond worden.
En daar wringt de schoen een beetje voor mij...
Ik weet namelijk niet zo goed, wie bepaald wat goed of slecht is. Zijn wij dat?Is dat iets wat in de natuur besloten ligt? Bepaald het universum dat? Is dat iets wat in je hart besloten ligt?
Ik vind het heel moeilijk, om dat te bepalen!
Een voorbeeld uit mijn eigen leven:
Ik ben op een vreselijk manier uit elkaar gegaan met mijn beste vriendin. Zij had vreselijk veel kritiek op mij, vond dat ik alles van haar kopieerde, en besloot 3 maanden voor mijn bruiloft dat zij niet op mijn bruiloft zou komen. Ze zou ook mijn getuige zijn. dit alles heeft ze me samen met twee andere vriendinnen gebracht. Achteraf bleek dat ze al maanden over mij zaten te roddelen, en me er doorheen gehaald hebben. Dit heeft mij vreselijk pijn gedaan, heeft me ook heel lang gekost om daar over heen te komen. Al die tijd heb ik vast gehouden aan de wet van 3: wat je doet krijg je ook weer terug.
Maar weet je: Ik weet zeker, dat zij er van overtuigd is, dat zij gelijk heeft, en dat het volledig terecht is wat zij gedaan heeft. Zij bewandelt zelf ook het heksenpad, je kunt er dus vanuit gaan, dat zij wel na heeft gedacht, over de stappen die zij genomen heeft
Wie bepaald nu de wet van 3? Ik vind dat ik gelijk heb, maar ik weet ook zeker, dat zij het volledig terecht vind wat zij gedaan heeft.

En om het op een wat groter level te brengen: Ik lees hier heel vaak, dat mensen niet snappen, dat iemand als Hitler niet met de wet van 3 te maken heeft gehad. Maar wat nou, als Hitler er in zijn hart van overtuigd was, dat hij het juiste deed?

Dus eigenlijk mijn vraag aan iedereen:
Hoe kijk jij tegen de wet van 3 aan, en waarom kijk je er op die manier tegenaan?

Berichttitel: re: de wet van 3
Geplaatst: do okt 09, 2008 9:50 am 

Ik wist dat je al wat langer met dit thema aan het stoeien was, en ik heb dus netjes afgewacht tot je er en topic over begon.

Goed en slecht
De eerste vraag die rijst is, wat is goed en slecht. Maar al te vaak zijn we geneigd dit te bezien vanuit het eigen standpunt. Je bent immers ten aller tijden overtuigd van je eigen goedheid, en wanneer je handelt vanuit oprechtheid, zal je geen intentie hebben een ander kwaad te doen. En toch kan dit (onbewust) gebeuren. Want wat in jou ogen goed is, kan in de ogen van een ander wel slecht of doortrapt zijn.
Voorbeeld. Ik speel terug wat een ander over een vriendin van mij gezegd heeft. De vriendin krijgt dus te horen wat een andere vriend over haar verteld.
Dit doe ik vanuit een eerlijkheidsgevoel. Ik vind het niet leuk dat dit gezegd wordt, heb de vriend daar al een aantal keer opgewezen, totdat ik het terug speel naar die vriendin.

Bezien vanuit mij. Ik vind het oneerlijk, dat iemand een persoon belachelijk maakt, of op een andere onheuse manier iemand bejegend. Ik onderneem eerst actie door de vriend er op aan te spreken. Wanneer er geen verandering optreed, speel ik het terug naar, zeg maar het lijdend voorwerp.

Bezien vanuit de vriend pleeg ik nu hoogverraad, door dit door te spelen. Hij verteld dit niet in bijzijn van die vriendin. Ze zou daar op normale wijze nooit iets van vernemen, tenzij het door verteld wordt. En dat gebeurd dan, en hij wordt daar op aangesproken.

Twee perspectieven. Wie heeft de juiste? Pleeg ik hoogverraad, of een goede daad?

Ik blijf het idee hebben dat het bij het juiste eind heb, en dat ik juist gehandeld heb, al heeft dit wel een privé oorlog opgeleverd, met alle gevolgen vandien. Ik was de grote roddelaar, wordt verder zwart gemaakt, en vrienden worden vage kennissen, omdat ze, ondanks dat me al lang kennen, de tegenpartij op zijn woord geloven,omdat een gouden tong nu eenmaal een gift voor het leven is...

Wanneer het ooit weer voor zou komen zou ik op de zelfde manier handelen.

Gaan we het naar een groter plan tillen. Zo'n zestig, vijfenzestig jaar geleden stond er in Duitsland een groot redenaar op, met een zeer begiftigde gouden tong. Hij bracht het gevoel van eigenwaarde voor de natie terug, welke hard te lijden had gehad ten gevolge van politieke maatregelen, opgelegd na een oorlog waar veel partijen schuld aan waren, maar, maar weinigen voor boetten.
Ondanks hevige sancties weet deze redenaar de industrie, in een tijd van zware economische crisis, weer vlot te trekken. Mensen hebben werk, ontspanning, en het gaat het land voor de wind.
De redenaar maakt verder gebruik van het sociale standpunt, dat, wanneer men één zondebok heeft, dit de band onderling versterkt. Hier wordt grif gebruik van gemaakt. Eerst wordt de zondebok alleen maar opgesloten in getto's en kampen, later ging men over tot het systematisch vernietigen van de zondebok.

Maar het gaat goed met het land. De industrie draait op volle toeren, jeugd wordt gedisciplineerd in jongerenbewegingen, en men is trots.

Een goede lezer weet dat ik het nu over het vooroorlogse Duitsland heb, en dat de begiftigd redenaar Adolf Hitler is. Grote uitvindingen als de kinderbijslag,de autosnelweg, en bijvoorbeeld polyester, zijn in die tijd gedaan. Dus eigenlijk heeft Hitler voor het toenmalige Duitsland veel betekent, en heeft gedeeltelijk ook de weg geplaveid voor het huidige, modern industriële Duitsland.

Wanneer de wet van drie dus opgaat heeft hij zijn sporen wel verdiend, en zit hij nu op een gouden troon naast God.
Hij heeft echter ook grote misdaden tegen de mensheid begaan. Dat is ook wat de huidige opinie zegt, en het is fout, om goed over oom adolf te spreken. Let wel, het is ook nooit goed te praten wat er gebeurt is, want massavernietiging van mensen is het ergste kwaad van de mensheid.
Streept dat de wet van drie van Adolf dan weer door, zodat hij van zijn gouden troon linea recta de hel in duvelt? Ik weet het niet.

De wet van drie
De wet van drie zou een universele regel zijn, die er voor zorgt, dat alles wat je wegzend, drievoudig terug zou komen. Een beetje als 'The secret', alles wat je wenst komt jou kant op.
Als ik nou maar veel goed doe, komt er veel goedheid terug. Ik heb inmiddels wel bemerkt dat dat niet zo is. De dood is nog steeds onrechtvaardig, en pakt de mensen die goed zijn, en de rotzakken blijven leven. (het is maar een voorbeeld).
Als ik mensen een heleboel slechte dingen toewens, bindingspells, zwarte magie weet ik veel wat,dan krijg ik dat ook weer over mij heen. Ik geloof ook dat niet.
Waar geloof ik dan wel in. Ik geloof in een stukje verantwoordelijkheid nemen, en hebben in bepaalde zaken. Een maatstaf is om uit liefde en respect te handelen, en dit zeer consequent toe te passen.
Je gaat iemand niet beheksen,dat kan je niet maken. Diegene heeft zijn pad te lopen, en zal van zijn fouten moeten leren. Je moet zijn levenspad dus respecteren. En dat hij over lijken gaat, en een spoor achterlaat van een op hol geslagen stoomwals, het zij zo. Wie ben jij om hem te stoppen, als hij toch niet naar je luistert. (ooit wel eens geprobeert een op hol geslagen stoomwals te stoppen???). Je kan het niet opdringen. Wanneer de tijd rijp is zal hij zeggen... oja,dat zei Lieke toen tegen me....
Per direct zal je dus geen respons krijgen,maar naderhand zullen ze nog eens aan je terug denken. (en wanneer het inzicht niet komt, niet)

Dus... heel eerlijk gezegd, deels uit eigen frustratie, deels uit rationaliteit, gaat de wet van drie niet op. Ik zie het meer als een stok achter de deur, een fatsoensregel binnen de toverkunsten of energiewerk.
De natuur heeft wel zijn loop. Wanneer iemand je onrecht aandoet, komt dat, en dat weet ik uit eigen ervsring,een keer terug. En daar kan je soms lang op wachten, maar soms ook kort. Maar of de wet van drie is?

Soms wil ik wel geloven in die wet van drie hoor... dat ik ooit nog eens mag laven in een bad van goedheid, van oprechte vrienden, van veel vrouwelijk schoon... Maar heel eerlijk gezegd, zal dat niet gebeuren,en zal ik me met iets minder tevreden moeten stellen.
En dat leert je dan weer bescheidenheid....

Zo... en dat was wel heel openhartig voor mijn doen....

Greeeeetzzzz, Mr. T.

Geplaatst: zo okt 12, 2008 10:46 pm 

Hoi Lieke!
Ik ben blij dat ik nu wel weet wie wel mijn vrienden zijn. Het doet zeer om vrienden,die ik echt al heel lang ken,zo'n goeie 15 jaar, kwijt te raken.

.....Censuuur.....

Het is een deel rechtvaarigheidsgevoel dat blijft zeuren. Spreek verder geen kwaad over iemand, er worden geen namen genoemd. Het is zo het is... Een leerproces, dat is het sowieso geweest. Maar we bomen er bij een andere gelegenheid nog wel over bij....

Geplaatst: zo okt 12, 2008 11:07 pm 

Ik geloof niet dat je bij de wet van 3 ook echt 3 keer wat terug krijgt. Maar dat het een symbolisch getal is dat je het zo vaak terug krijgt als nodig is. En de wet van 3 geld zeker wel op alles maar het hoeft niet zo te zijn dat als iemand iets negatiefs doet. Dat die persoon gelijk wat negatiefs terug krijgt. Daar kan wat tijd over heen gaan. Maar uit eindelijk oogst toch iedereen wat hij of zij gezaaid heeft.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur