Het is nu zo okt 21, 2018 7:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: ->Bericht: Donor?
Geplaatst: wo apr 11, 2012 4:44 pm 

Hebinoonanoko schreef:
We weten niet wat er "na" gebeurt. Maar we weten dat we iemand kunnen helpen.

En daarom ben ik donor.

Geplaatst: do apr 28, 2016 11:06 am 

Op zich maakt het niet zo veel uit wat men met mijn lichaam na mijn dood doet. Om die reden was ik vroeger ook bereid orgaan-donor te zijn.

Maar helaas is het niet zo dat je dood bent vooraleer men je organen ontneemt om te transplanteren, want organen van doden zijn dood en blijven dood na de transplantatie. Daarom heeft men een truukje uitgevonden, door verschillende stadia's van de dood te defineren.

Onderdeel daarvan was de hersendood. Mensen lijken niet dood, hun lichaam is nog warm en het hart slaat nog zelfstandig. Registreert men dan geen Hersenaktiviteit meer en ondervindt men ook geen reaktie met tests (zoals met een naald in de neus prikken) daar wordt de persoon als hersendood verklaard.

Maar niet zelden is iemand bij wie geen hersenaktiviteit meer werdt vastgesteld toch weer ontwaakt, somige zelfs kort voor de orgaanontname.

Het is ook niet zo dat men slechst één orgaan ontneemt, maar het hele lichaam wordt uitgeslacht met uitzondering van die organen waar je bezwaar hebt aangegeven.
Voor de orgaanontname wordt de donor een spierverlammingsmiddel gegeven of vastgesnoerd aan de operatietafel, want men heeft ondervonden dat deze tijdens de orgaanontname zich soms bewegen. Ook kan mens soms tijdens de orgaanontname typische lichaamsreacties zien die optreden bij pijn, de hartslag verhoogt zich.

Juristisch gezien is de hersendood nog niet de werkelijke dood. De tijdstip op de stervensoorkonde wordt pas aan het einde van de orgaanontname vastgesteld.
Als ik het beademingsapparaat van een hersendode uitschakel zonder toestemming van de arts of de familie, heb ik dan een misdaad gepleegd. Zo ja, wat voor één, moord?

Atlantis

Geplaatst: za mei 07, 2016 8:59 am 

Hier had ik echt nog nooit van gehoord. Bronvermelding....?

Geplaatst: za mei 07, 2016 9:21 am 

Hersendood = dood. Wanneer je hersenen niet meer werken ben je gewoon dood en dan kan je er ook niet meer uit ontwaken. Heel simpel. Maar helaas in de praktijk ligt het vaak anders. Het is niet zo zwart-wit als op papier en dan moet er inderdaad de keuze gemaakt worden tussen: hoe ver gaan we om dit mensenleven te redden of gaan we meerdere andere levens redden. En dat is niet makkelijk! Zeker niet als je weet dat als iemand ontwaakt uit zoiets, nooit meer dezelfde persoon is. Er is sowieso hersenschade dus een 'normaal' leven ga je niet meer hebben. Kasplantjes wordt het hier wel eens met een lelijk woord genoemd. En dan vraag ik mij persoonlijk altijd af: is dat leven?
Voor mij is leven zelf beslissingen kunnen maken en kunnen functioneren. Dus ik zou nooit willen ontwaken uit zoiets, geef ik liever andere mensen een tweede kans.

Maar dat is een afweging die ieder voor zich moet maken. Dit kan je ook heel gemakkelijk laten registreren bij het gemeentehuis zodat je naasten geen keuze moeten maken wanneer het zo ver is. Je kan kiezen om donor te zijn, en dan ook welke delen je wilt doneren en welke niet, of om geen donor te zijn.

(Even over die lichaamsreacties: dat is normaal, je lichaam is niet dood (anders zouden ze geen transplantatie kunnen doen) en dan heb je natuurlijk nog steeds de lichamelijke reacties zoals pijn. Enkel zijn je hersenen er niet meer of werken niet meer om die te registreren. Dus die pijn voelt men niet meer maar het lichaam geeft de reacties nog wel. Dat die je ook bij mensen of dieren die dood zijn (wanneer het hart echt niet meer klopt), de spieren geven vaak nog onwillekeurige reacties. Dat zie je ook wel eens bij euthanasie.)

Geplaatst: ma mei 09, 2016 4:24 pm 

Hibou schreef:
Hersendood = dood. Wanneer je hersenen niet meer werken ben je gewoon dood en dan kan je er ook niet meer uit ontwaken.

...

(Even over die lichaamsreacties: dat is normaal, je lichaam is niet dood (anders zouden ze geen transplantatie kunnen doen) en dan heb je natuurlijk nog steeds de lichamelijke reacties zoals pijn. Enkel zijn je hersenen er niet meer of werken niet meer om die te registreren. Dus die pijn voelt men niet meer maar het lichaam geeft de reacties nog wel. Dat die je ook bij mensen of dieren die dood zijn (wanneer het hart echt niet meer klopt), de spieren geven vaak nog onwillekeurige reacties. Dat zie je ook wel eens bij euthanasie.)

Hoe weet je of de hersenen dood zijn? Omdat de medische apparatuur met de huidige ontwikkeling geen reacties in de hersenen kan meten?
Dat de toestand van een orgaan - zoals de hersenen - als de maatstaf voor leven aanzien wordt, getuigd van een typisch materialistisch-reductionistisch wereldbeeld.

Atlantis

Geplaatst: ma mei 09, 2016 4:33 pm 

Cecilia schreef:
Hier had ik echt nog nooit van gehoord. Bronvermelding....?

Het is al een tijdje terug dat ik me intensiever met orgaandonaties heb bezig gehouden, en omdat ik in Duitsland leef waren mijn bronnen voornamelijk duitstalig. Ik kan even kijken of ik geschriften daarover - misschien ook in hert nederlands - daarover terug vind.

Atlantis

Geplaatst: di mei 10, 2016 6:48 am 

Met Duits kan ik ook wel uit de voeten. ;)

Geplaatst: di mei 10, 2016 11:54 am 

ik hoop dat ik je met deze links al wat kan verder helpen:

http://www.organspende-aufklaerung.de/organspende_dokumente.html
https://derhonigmannsagt.wordpress.com/2012/08/17/das-wurdelose-brutale-und-lukrative-geschaft-mit-der-organspende/

Atlantis

Geplaatst: vr jun 03, 2016 10:21 am 

(Ik heb de geciteerde links veranderd in 'code', omdat de kleur-en-lettertype-instellingen van de site ze anders onzichtbaar maken: geel op wit :roll: )

Konrad schreef:
ik hoop dat ik je met deze links al wat kan verder helpen:

Code:
http://www.organspende-aufklaerung.de/organspende_dokumente.html

Ik zie hier veel publicaties genoemd worden van ethici en theologen (m.n. christelijke), en organisaties die al in hun naam hebben dat ze tegen medisch ingrijpen rondom het levenseinde zijn. Ik mis publicaties uit gedegen medische/neurologische tijdschriften.

Citaat:
Code:
https://derhonigmannsagt.wordpress.com/2012/08/17/das-wurdelose-brutale-und-lukrative-geschaft-mit-der-organspende/

Datzelfde geldt hiervoor. Verder munt deze site uit in slechte (er wordt gesteld dat iemand onderzoek heeft gedaan, maar er wordt geen wetenschappelijke publicatie genoemd) en eenzijdige vermeldingen. Op het aangehaalde onderzoek van Alan Shewmon is van diverse onderzoekers gefundeerde kritiek gekomen ( http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Shewmon ), maar dat wordt hier niet vermeld.

Ik denk zelf dat de fundamentele discussie moet gaan over de vraag wanneer je ophoudt mens te zijn. Voor mij ligt die grens inderdaad bij hersendood (in hoeverre ben je nog mens als je alleen nog een paar reflexen en een hartprikkel hebt: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hersendood). Ik kan me voorstellen dat die grens voor anderen anders kan liggen.

Medisch gezien is de exacte overgang van dood naar leven overigens inderdaad nog steeds niet exact aan te geven, getuige het volgende, erg intrigerende verhaal (dit gaat over onthoofding, in dit geval van laboratoriumratten, in het kader van onderzoek naar "aanvaardbare" manieren van het doden van dieren):

Afscheidsrede van prof. dr. A.M.L. Coenen schreef:
De vraag dringt zich op of decapitatie een aanvaardbare dodingsmethode is. We herinneren ons allemaal uit onze jeugdjaren dat een kip op een hakblok gelegd werd en de kop er in een keer afgeslagen werd. Als een ‘kip zonder kop’ rende het dier vaak nog
even rond. Onderzoek naar deze methode is mijn laatste experiment geworden en ik
moet toegeven dat ik me eerder niet heb kunnen voorstellen dat dit mijn afscheidsexperiment zou worden. Maar het gaat zoals het gaat, en we hebben deze methode in eerste
instantie bij een rat bestudeerd. Vóór en na decapitatie is het eeg afgeleid en bewegingen en spiertrekkingen zijn nauwkeurig geobserveerd. Het experiment heeft duidelijke resultaten opgeleverd: binnen vijf seconden is het eeg volledig iso-elektrisch en het maakt
meteen een zodanig afwijkende indruk dat het vrijwel zeker is dat er vrijwel direct na
onthoofding geen bewustzijn meer is [...]

Relatief lang na afloop, zo’n vijftig seconden na decapitatie, wordt een enorme eeg-golf zichtbaar.
“De ziel verlaat het lichaam” is het eerste wat biotechnicus Hans Krijnen opmerkt.
Nu weet ik niet of een rat een ziel heeft; ik weet zelfs niet of een mens een ziel heeft en,
erger nog, wat een ziel precies is. Maar de Amerikaanse arts Duncan MacDougall weet
dit in het jaar 1907 al wel. Hij weegt patiënten tijdens het stervensproces en noteert dat
het menselijk lichaam bij het intreden van de dood zo’n 21 gram aan gewicht verliest.
Hij beschouwt dat als het gewicht van de ziel. Zou dat nu een parameter zijn om het
tijdstip van de dood exact vast te stellen? Want nog steeds kan er geen goede grens tussen
leven en dood aangegeven worden. We hebben dan ook kort overwogen om de rat vóór
en na die grote golf te wegen, want wellicht zal die toch ook wel zoiets als een ziel heb-
ben, maar dit stuitte toch op onoverkomelijke praktische problemen. Jammer, want we
zitten nu nog steeds met de grote vraag: wanneer treedt de dood nu precies in? Zelfs in
de medische wereld variëren de richtlijnen met betrekking tot het intreden van de dood
op erg uiteenlopende wijze.

Dat is in de onderwereld wel even anders: een aanraking van Thanatos induceert
de dood en de ziel, of liever gezegd de schim, verlaat het lichaam op het
moment van de dood. Anders dan MacDougall vermoedt, is de schim onstoffelijk, maar
heeft wel de gestalte van de dode en gaat op weg om opgenomen te worden in het doden-
rijk van de Onderwereld. Naar de rivier de Styx, die de grens met het dodenrijk mar
- keert, om daar overgezet te worden door veerman Charon. Het lijkt erop dat die grote
eeg-golf de expressie is van de tocht van de rattenschim naar de onderwereld!
De energie van het brein is weggevloeid en eenmaal de Styx overgestoken, is er geen weg
meer terug!

Bron: http://repository.ubn.ru.nl/handle/2066/73314

Geplaatst: vr jul 01, 2016 8:16 am 

Deense orgaandonoren haken af

De ijskoude handel met organen, of hoe een orgaandonatie afloopt
in dit Artikel bericht een arts, die onvoorzien deelnam, over haar eerste en laatste orgaanontname.
De hele vloer van de operatiezaal stond onder "bloed", dat het personeel er in rubberlaarzen rondliep.
De hele "operatie" was voor haar zeer verstorend en op de vraag aan een kollega of het bij een orgaanontname er altijd zo aan toe gaat, kreeg zij als antwoord: "spreek niet daarover, zegt hierover niets".
Na deze schokkende ervaring besloot ze dat geen orgaandonor meer wou zijn, en daarom ook geen organen ontvangen wil.

Al voor de nodige instemming van de familieleden, werd de patient reeds voorbereid voor de orgaanontname, onder andere door het toedienen van preparaten.

De Familieleden wordt geen tijd gegunt om eerst de emoties enigszins te verwerken, echter direkt tot een beslissing gedwongen of met een orgaandonatie toegstemd wordt.
Onder deze emotionale druk en de overtuigingskunsten van de arts stemmen de familieleden meestal toe.

Ik denk dat het voor de familieleden meestal niet duidelijk ist dat niet enkel het hart of de lever ontnomen wordt, maar dat het hele lichaam uitgeslacht wordt, zodat op het eind nog enkel een onherkenbare massa overblijft.
En ik denk dat de meeste die zich zelf als orgaandonor opgegeven evenmin daarover bewust zijn hoe zo'n orgaanontname in het werk gaat.

Atlantis

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur