Het is nu vr sep 21, 2018 8:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

[ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: re: Donor?
Geplaatst: ma dec 01, 2008 7:51 pm 

Zozo, wat een verhalen ineens.

Ik vind het wel een mooie gedachte hoor, donor zijn, en heb veel respect voor mensen die die keus maken.
Maar zelf zou ik zoiets niet zo snel doen, ik ben in een stuk geboren, en wil ook als een stuk weer rustig begraven worden. Van mij hoeven ze me niet uit elkaar te halen. Klinkt een beetje raar, maarja..

Geplaatst: di dec 02, 2008 1:10 am 

Opzich een redelijk naieve gedachte gang als ze denken daar meer donoren mee te krijgen. Degene die nog niet over gehaald zijn hebben daarvoor een rede die dieper ligt dan wat centen.
Maar goed verzekeraars willen altijd reclame maken en stunten om de aandacht te trekken van hun potentiële toekomstige klanten...

zilvertjes

Geplaatst: di dec 02, 2008 7:44 pm 

De groostste gift in het leven is leven.En ja ik ben donor.

Ik zou graag de vraag ook even willen omdraaien .
Zouden jullie een donor orgaan willen als je dat nodig hebt?

liefs Maggie

Geplaatst: di dec 02, 2008 7:53 pm 

Vind dat een moeilijke vraag Maggie om te beantwoorden als je nog gezond bent. Want ik zeg nu resoluut nee. Waarom? Omdat ik vind dat er waarschijnlijk een rede voor is dat je lichaam ziek is. De natuur regelt het zo om er voor te zorgen dat alleen de sterksten overleven, en kennelijk behoor ik dan niet bij die sterksten. Ik wil geen gesleutel aan mn leven en al helemaal niet om die een aantal jaartjes te rekken, want het is lang niet altijd zo dat je leven weer word zoals het was als je een donor orgaan hebt, vaak moet je levenslang medicijnen slikken of na ongeveer 10 jaar weer een nieuw donororgaan ontvangen. Ik zou er vrede mee hebben als het einde in zicht is, net zo goed als ik voor euthenasie kies als ik nog bij vol verstand en gezondheid ben.

Maarja ik kan er opeens heel anders over denken als ik morgen wel te horen zou krijgen dat ik een donor orgaan nodig heb... het is gewoon onmogelijk om daar zo op de voorhand al een antwoord op te geven.

Geplaatst: do dec 04, 2008 3:52 pm 

Ik ben ook donor. Ik twijfel niet. Hoewel ik er van overtuigd ben dat ook mijn lichaam en organen doordrenkt zijn van mijn energie (elders in het topic gezegd) denk ik dat de volgende "drager" niet zal merken dat dit mijn orgaan was. Geldt ook voor mijzelf: ik zou niet merken dat het mijn orgaan is dat in een ander lichaam zit.
Ik snap de denkwijze en mening van tegenstanders heel goed en kan ze zelfs geen ongelijk geven, maar als ik dood ben heb ik niks meer aan mijn aardse lichaam. Ik schenk het dan liever aan iemand die er nog van kan leven.
Dood en leven zijn met elkaar verbonden, maar ook hier zeg ik: mag je geen fouten maken? Is het wel helemaal je eigen schuld als je bijvoorbeeld kanker krijgt?
Ik kan eindeloos doorgaan met dit soort gedachten. Simpelweg omdat ik niet zomaar heb gekozen om donor te zijn. Daar heb ik ook echt serieus over na zitten denken.

Berichttitel: Re: re: Donor?
Geplaatst: di apr 10, 2012 11:29 am 

Het blijft een interessante discussie. Vandaag weer in het nieuws:
nu.nl schreef:
Religie belangrijk bij orgaandonatie
Laatste update: 10 april 2012 11:26 info
DEN HAAG - Religie speelt een grote rol bij het al dan niet af willen staan van organen na de dood. 6 op de 10 Nederlanders zonder religieuze overtuiging zijn bereid organen te doneren na de dood.

Bij moslims is dit slechts 27 procent terwijl bij overige religieuze groeperingen het aantal gemiddeld rond de 50 procent ligt. Gereformeerden staan er bijvoorbeeld iets positiever tegenover dan Nederlands hervormden.
Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Gemiddeld geeft ruim de helft van de volwassen Nederlanders aan hun organen af te willen staan na overlijden. Meer mensen, namelijk bijna twee derde, zou graag een orgaan ontvangen als dit nodig is.
Een op de 20 wil nooit een orgaan van een ander ontvangen, 10 procent zou nooit een orgaan willen afstaan.
Leeftijd speelt nauwelijks een rol bij de bereidheid om een orgaan af te staan. Qua ontvangen zijn de verschillen wel groot. Ongeveer 70 procent van de mensen onder de 45 jaar staat positief tegenover het ontvangen van organen, tegenover iets meer dan 40 procent van de 75-plussers.
Nederland scoort Europees gezien laag als het gaat om aantal donoren, zo bleek vorig jaar uit cijfers van Eurotransplant. Per miljoen inwoners zijn gemiddeld 13 donoren.
Op dit moment staan 3,1 miljoen Nederlanders geregistreerd als donor. Maar desondanks zijn er vorig jaar in Nederland 140 mensen overleden omdat ze niet op tijd een donororgaan kregen. De gemiddelde wachttijd voor een nier is 4,5 jaar. Voor andere organen is dat gemiddeld 1 jaar.

Berichttitel: Re: ->Bericht: Donor?
Geplaatst: di apr 10, 2012 11:41 am 

Wat ik overigens nog mis nu ik dit topic (of wat er nog van over is): Wat is doodgaan? In hoeverre geloof je dat je ziel en je energie ongeschonden over kunnen gaan als er grondig in je lichaam gesneden is? Wanneer is de ziel werkelijk los van het lichaam? In hoeverre kan een ziel getraumatiseerd raken door snijden in een lichaam waaraan de ziel verbonden is?

We zullen het wel nooit weten, maar dit is wel een argument wat ik eens ben tegengekomen en geeft de hele discussie nog een laag, passend bij een heksenforum.

Geplaatst: di apr 10, 2012 4:35 pm 

Jehova's accepteren geen transplantaties, zelfs niet van bloed. Zelfs hun eigen bloed niet als het de operatiekamer heeft verlaten. Tenminste zo heb ik het begrepen.

Jomanda heeft ooit beweerd dat er een heleboel getraumatiseerde zielen in het hiernamaals zijn, omdat ze te snel van hun lichaam waren gescheiden. Lees ze waren gecremeerd.

Geplaatst: di apr 10, 2012 8:43 pm 

Mensen denken nog steeds dat de handel in organen een mythe is. En de reden daarvoor is het feit dat er niet genoeg donoren zijn. Ook, de meeste organen komen uit 3e wereldlanden... (Maar ja, Wie geeft er over hun? Alleen de statistieken, en De Grote Donorshow, omdat "ver van het oog, ver van het hart").

Wat is doodgaan?
Het is het moment dat de auto de Schroothoop in gaat. "c'est fin".
En de stukken van de auto worden tweedehands verkocht. De chauffeur, misschien, gaat "ergens anders".
Of het is een oude jurk dat we in stukken snijden om de ramen schoon te maken. En dan krijgen we een nieuwe jurk.

Wij zijn vreselijk bang. Bang voor pijn. Bang voor het onbekende. Bang voor de dood. Wat als, wat als, wat als!

Als we accepteren Lijden, we laten het los.
Niet zo lang geleden een vriendin van mij vertelde dat ze bang voor de dood is. Ik vroeg waarom en zei ze "wat als ze levend werd begraven". Ik antwoordde dat, in dat geval, ze zou sterven in de kist. En het zou toch niet lang duren.
Wat als, wat als, wat als!

Ik zie donoren als ouders van iemand. Het is als een deel van een nieuw leven.
Wat als ons kind alcoholische of roker zal zijn? Noemen we hem een ​​Abortus?

We weten niet wat er "na" gebeurt. Maar we weten dat we iemand kunnen helpen. En vrede, is wat ons geweten zegt. En het Geweten is de enige partner die we ooit zullen hebben in ons doodskist.

[ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur