Het is nu ma sep 24, 2018 2:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

[ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoe zie je magie?
Geplaatst: do jan 24, 2013 2:39 pm 

vraag is in de titel.

Berichttitel: .
Geplaatst: do jan 24, 2013 2:54 pm 

.

Laatst bijgewerkt door Elora Willow op ma maart 09, 2015 10:02 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichttitel: Re: Hoe zie je magie?
Geplaatst: do jan 24, 2013 4:53 pm 

Wiccagirl schreef:
ik zie magie als de natuur,
als alles wat er mee te maken heeft, het eren er van etc,
ook zie ik magie als een manier om situaties maar vooral je eigen gevoel ten positieve te veranderen/beïnvloeden.
vooral vind ik magie niet "bovennatuurlijk" het is natuur en niks staat boven de natuur. zonder de natuur zouden we nergens zijn en natuur is overal deel van.
hihi zo zie ik het zo'n beetje

Zo zie ik het inderdaad ook.

Geplaatst: do jan 24, 2013 8:34 pm 

Ik zie alles als magie, alhoewel veel te verklaren is.
Het leven is magisch en een illusie.
We creeren onze eigen realiteit ;) .

Met andere woorden:

Voor mij is magie een manier om dingen die jij wilt te laten gebeuren (door middel van meditatie, visualisatie, affirmatie enz), door je fantasie, verbeeldingskracht en je eigen wil te gebruiken :) .

Geplaatst: do jan 24, 2013 8:50 pm 

Oei, hoe gaan we dit antwoord beknopt houden :)

Voor mij, kort gezegd, is magie het werken met, creeren, vormgeven en sturen van energie.

Geplaatst: di apr 26, 2016 1:08 pm 

Het woord magie komt oorspronkelijke uit het persisch.
In het oude Perzie was de Magier (Magus) de "Wijze", te vergelijken met Druide bei de Kelten, Armaan bij de Germanen, Philosoof bij de Grieken enz.

De woordstam is "magh" en daar persisch een indo-germaanse taal is kunnnen we dit goed terug vinden in:
Nederands macht
Duits Macht
Engels Might

Het gaat dus om het Begrip "in staat zijn tot".

Een magier (druide, armaan, filosoof) is in feite iemand die kennis heeft van geest als oorsprong van materie.
Door kennis over verschillende bewustzijndimensies kan dus een magier doelgericht op de materie inwerken, oftewel op de verschillende bewustzijnsdimensies.

Atlantis

Geplaatst: za apr 30, 2016 2:58 am 

Vaak hebben woorden niet meer dezelfde betekenis als voorheen en krijgen ze nieuwe vormen van betekenis. Ik zie magie meer als spiritueel dan als materieel, al wordt er wel met beiden gewerkt. Verder is er in mijn opzichte geen vergelijkende voorbeeld in hoe ik magie kan zien. Wel zijn er hulpmiddelen in mijn optiek die uiteraard materieel en dus zichtbaar zijn om te gebruiken voor het bedrijven van magie.

(ik kom er later wel op terug, even slaapje doen nu)

Geplaatst: do mei 05, 2016 2:31 am 

Voor mij is er sprake van magie wanneer de wil is ingezet om iets met succes teweeg te brengen zonder dat er andere duidelijke aanwijsbare redenen voor dat succes zijn.

Ik geloof daarnaast ook dat geen definitie vast staat, dat vastheid en onvergankelijkheid illusies zijn, dat we door onze geest de wereld om ons heen creëren (in ons evenbeeld).

Ik heb het gevoel dat mijn beeld van magie dus grotendeels met dat van Enigma overeen komt.
En dat het ook goed samen gaat met zoals Konrad stelt: Een magiër is iemand die kennis heeft van geest als oorsprong van materie.
Dat lijkt mij namelijk analoog aan dat de wil de oorsprong kan zijn van verandering in materie.

Zoals de gevleugelde woorden van W. Kloos gaan:
"Ik ben een god in 't diepst van mijn gedachten"

Geplaatst: do mei 12, 2016 12:23 pm 

Thjazi schreef:
Voor mij is er sprake van magie wanneer de wil is ingezet om iets met succes teweeg te brengen zonder dat er andere duidelijke aanwijsbare redenen voor dat succes zijn.

In princiepe betekent deze stelling, dat men niet weet hoe magie werkt en dus niet weet wat de uitwerking van een bepaalde magische handeling zal zijn.
Met andere woorden, iemand die met magie werkt, weet niet wat ie doet !!!?

Elke handeling is magie, of je het nu bewust of onbewust doet.

Atlantis

Geplaatst: zo mei 15, 2016 1:13 am 

Konrad schreef:
In princiepe betekent deze stelling, dat men niet weet hoe magie werkt en dus niet weet wat de uitwerking van een bepaalde magische handeling zal zijn.
Met andere woorden, iemand die met magie werkt, weet niet wat ie doet !!!?

Elke handeling is magie, of je het nu bewust of onbewust doet.

Tja,
hoewel deze stelling inderdaad betekent dat men niet weet hoe magie precies werkt, daar zaken waarvan men dit wel weet al snel worden opgeëist door één of andere tak van wetenschap, en men dus niet weet wat de uitwerking van een bepaalde magische handeling zal zijn,
betekent dit niet dat iemand die met magie werkt niet weet wat hij doet.

Zoveel zaken buiten de magische handeling zijn van belang en een goede magiër zal beter van die zaken op de hoogte zijn en zo een hogere 'success rate' kunnen behalen. Om dan vervolgens de success rate toe te schrijven aan de magische handeling zelf, dat is als zeggen dat iedereen magie kan doen, dat is als zeggen dat een kaarsje aansteken kanker geneest, of water waar Jomanda haar handen op heeft gelegd bijvoorbeeld. Dat is kortom, de vloek van esoterie, mensen die ingewijd claimen te zijn maar alleen op de oppervlakkigste manier met magie bezig zijn.

Ga maar na waarom kruidenleer en astronomie tot magie behoorden, dit waren de praktische skills waarmee resultaten werden behaald en waarmee respect werd gekweekt bij een gemeenschap. Het was kennis over de manier waarop de fysieke, niet de mystieke, wereld werkt die grote beoefenaars van magie zo succesvol maakten en die kennis werd aan het mystieke toegeschreven maar lang niet altijd door de beoefenaars zelf.

De stelling elke handeling is magie spreekt dan ook enerzijds tot me, holistisch ingesteld als ik ben, anderzijds vind ik het net te ver gaan. Als alles magie is kunnen we dit forum wel sluiten, dan ga ik nu even zitten poepen, heb ik m'n magie voor de dag weer gehad.

Misschien kun je voorbeelden geven van onbewuste magie om het me wat duidelijker te maken, en hoe dat voorbeeld verschilt van de handeling 'poepen', zo mogelijk de minst mystieke handeling ooit, tenzij je Freud moet geloven.

[ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur