Het is nu zo dec 16, 2018 9:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: re: Respect en tolerantie
Geplaatst: zo mei 31, 2009 8:49 pm 

Ik zei al, verbaal kan ook. Maar als je niets laat merken, tolereer je het. Want tolereren is verdragen (sorry, maar het is gewoon belangrijk), en niets laten merken is verdragen.

Bless,

Purper

Geplaatst: ma jun 01, 2009 12:06 am 

Mijn hemel zeg, wat begint dit een naar topic te worden! Het begon met tolerantie en respect, en begint uit te monden in een topic, waarbij er een soort van hetze begonnen is tegen een complete religieuze bevolkingsgroep!

Weet je, zo zijn de heksenvervolgingen ook ooit begonnen. Op het moment dat het slecht ging, en er een boeman gezocht moest worden, waren wij degenen die vervolgd werden.
Dit heeft zo'n 16 miljoen (!) mensen het leven gekost.
Hetzelfde verhaal met Hitler. Die gooide het op de joden. Zij waren degenen die ervoor zorgden dat het slecht ging. Want zij hadden wel geld, en waren rijk, zij hadden vast wel manieren, waarom het hen wel goed ging, en de rest niet. De gevolgen daarvan zijn een ieder bekend. En iedereen maar zeggen: Zoiets mag nooit meer gebeuren!
Zoiets mag nooit meer gebeuren? Het is allang aan de gang, alleen zien mensen dat niet.

Hetzelfde zie ik nu gebeuren met Wilders. Zodra er iets gebeurt, ligt het aan de moslims. Want zij zorgen ervoor, dat ons culturele erfgoed verdwijnt (WELK Nederlandse erfgoed in vredesnaam!)
Er wordt gesteld, dat alle moslims hetzelfde zijn, gewelddadig zijn, een idiote religie aanhangen enz enz.
Ik werk met heel veel moslimjongeren, die zeer vredelievend zijn, oog voor elkaar en de medemens hebben, en echt niet dag in dag uit bezig zijn, om iedereen die niet moslim is om zeep te willen helpen.

Wat deze jongeren wel tegenkomen: die idiote vooroordelen tegen hen. Het feit, dat het ze niet lukt om aan werk te komen, ondanks de studie die ze gevolgd hebben. Die, wanneer ze naar de stad heengaan, en een gezellige avond willen hebben, nergens naar binnen komen, omdat er al genoeg van hun volk binnen is. Die wanneer er ergens een winkeldiefstal is gepleegd, opgepakt worden, omdat ze toevallig in die winkel geweest zijn.
Wat ik ook bij deze jongeren zie is het respect wat ze voor mij hebben. Ze weten dat ik me met hekserij bezig houdt. Vinden het interresant, willen weten wat ik doe, hoe het voor mij werkt. Zien vooral overeenkomsten met het beleven van hun religie en hun overtuigingen.
Kom je bij een moslimgezin binnen, zorg dat je niet gegeten hebt, want er wordt een complete maaltijd voor je gemaakt.

Weet je, ik kan en wil niet begrijpen, dat er mensen op dit forum zijn, die zo kortzichtig zijn, naar anderen toe. Die elk opgeblazen bericht in de media aangrijpen, om te kunnen zeggen: Zie je wel, zij zijn het. Zij doen het fout, zij hebben geen respect voor ons.

Het verhaal met de hoofddoek, ook zo wat. Het dragen van een hoofddoek gebeurt uit respect voor je man. Haar wordt nl gezien als de ultieme schoonheid van de vrouw, die je alleen aan je man laat zien. En ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Ik laat mijn borsten ook niet aan iedereen zien, behalve aan mijn man. En nee, ik lig ook niet toppless op het strand.
En ook dat moslimmannen zo de baas zijn over hun gezin, allemaal hun vrouw en kinderen slaan, in naam van hun geloof. Werkelijk kolder! En daarbij: Weet je hoeveel nederlandse gezinnen er zijn, waarbij vrouw en kinderen onderdrukt en mishandeld worden door vader? De blijf van mijn lijf huizen zitten er vol mee!

Ik kan mij voorstellen, dat als je in een land woont, waar men zo intollerant is, dat je elkaar op gaat zoeken. Dat gebeurt zelfs als je wel getollereerd wordt. Kijk maar naar bijvoorbeeld Australie, waar complete nederlandse dorpen gebouwd zijn, en nederlanders elkaar continue opzoeken. Ook de 2de en 3de generatie.
En nederlanders gaan er zo prat op, zo tollerant te zijn, ik zie er heel weinig van op dit moment.

Ik vind het ronduit grof, om te zeggen van mensen die hier al 3 of 4 generaties wonen, te zeggen dat ze naar hun eigen land moeten. DIT IS HUN EIGEN LAND!!!!!
En om te zeggen dat ze zich aan moeten passen: Geef ze dan ook de kans om zich aan te passen.
Ga niet lopen zeuren, dat zij ons culturele erfgoed niet respecteren. Ga dan weer in een molen wonen, ga klompen dragen, en wordt kantklosser. En als je weer eens een broodje shoarma zit te eten, bedenk dan hoe dat broodje shoarma uiteindelijk in Nederland terecht is gekomen.
Ga eens op bezoek bij een willekeurig islamitisch gezin, en kijk eens hoe het eraan toegaat. Je zult verbaasd zijn, over hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat.
En bedenk ook, dat als je jezelf aan het smudgen bent, dat dit een shamanitisch gebruik is. Iets wat uit een andere cultuur naar Nederland is gekomen.

Ja, het klopt inderdaad, dat Nederland een zeer gemilleerd land begint te worden, met vele bevolkingsgroepen, en religies. De wereld is kleiner geworden, het is veel makkelijker om je ergens te vestigen.
Om dan te zeggen dat een religie in Nederland niet kan bestaan, omdat het nooit in Nederland geweest is, vind ik een lachtertje.
Ban dan ook chinees eten, hip hop, engelse televisieseries, spagetti, chanel, internet enz enz uit. Dat is allemaal afkomstig uit het buitenland, en dus geen cultureel erfgoed!

Tot slot wil ik aangeven, dat het echt niet zo is, dat ik zonder vooroordelen ben. Maar dit betekend voor mij niet, dat als het mij niet geod gaat, dat ik daar een ander de schuld van geef.
Degene die namelijk verantwoordelijk is voor mijn leven ben ik zelf!

Geplaatst: ma jun 01, 2009 1:10 am 

Het is jammer, dat je het stom van jezelf vind, ik vind het nl een goed punt wat je benoemd, dat hij zich op 1 groepering richt. Het klopt inderdaad, dat het een hoop losmaakt, maar heeft de instelling van Wilders niet alles met tolerantie en respect te maken?

Geplaatst: ma jun 01, 2009 1:15 am 

Gelukkig ga ik er ook niet wakker van liggen. Er zijn leukere dingen om wakker voor te blijven (herhalingen van Ray Mears bijvoorbeeld)

Van mij krijg je ook veel respect, Lieke. Spijker op zijn kop.

Ons hele vorstenhuis is allochtoon, dus waar zeuren we over?

Bless,

Purper

Geplaatst: ma jun 01, 2009 10:46 am 

Maar dat is ook een beetje het punt vind ik Havik: De hoofddoek is niet alleen vanuit religieus oogpunt, maar juist het respect voor je partner,
En wat de jeugd betreft die de kroeg uitgezet wordt: Die zijn er in ieder geval ingeweest, en hebben dan voor problemen gezorgd.
Het is overigens absoluut niet zo, dat ik niet het probleem met marrokaanse jongeren zie, Hier hebben wij er gelukkig een stuk minder last van, maar hebben we bijvoorbeeld wel met de suryoyo jongeren te maken. Voor mij betekend dit echter niet, dat een hele cultuur dan fout is, of eruit moet. Dan moet die bron aangepakt worden. En ik vind inderdaad dat er te weinig gebeurt, om dat probleem te tackelen. Helaas weet ik dat ook uit eigne ervaring, vanuit mijn eigne werkveld.
En zoals Walter het zo prachtig weet te verwoorden: Het gat om liefde naar allen toe, en dat ik voor de meesten heel moeilijk te realiseren. Vooral in tijden dat het minder goed gaat, of de indruk gewekt wordt dat het minder goed gaat. Maar die liefde is wel de kern van alles~!

Geplaatst: ma jun 01, 2009 12:50 pm 

Ik sluit me aan bij je punt over politiek, Meris, en daarom stel ik voor om niet meer over Wilders te praten, maar over het onderwerp van mijn eerste post, Respect en tolerantie, en dat het totaal verschillende begrippen zijn. Ik raad aan om mijn eerste bericht te lezen, om het weer op de rails te krijgen.

Bless,

Purper

Geplaatst: ma jun 01, 2009 1:43 pm 

Het is ook absoluut niet mijn bedoeling om je uit de discussie weg t ehalen hoor, integendeel~!
Maar vond het wel belangrijk dat een en ander genuanceerd werd, omdat het mij echt te ver ging. Er sprak een hoop haat uit voor mij, wat ik heel erg vervelend vond, en ook niet vond kunnen. Discussies zijn prima, maar dan nog is dit een forum, waarin dat niet toegestaan is. Vandaar dat ik zo heftig reageerde. Het heeft blijkbaar ook wat gedaan: In je eerdere posten heb je het over "de moslims" in je een na laatste post heb je het al over meerdere groeperingen, die zich niet netjes gedragen. Respect!

Back to the topic: Als ik mijn hele leven lang te horen krijg. dat ik niks waard ben, dat ik terug moet naar mijn eigen land. dat ik de baan van een ander inpik, dat ik te lui ben om te werken, dat ik mijn vrouw sla, dat mensen met een bocht om me heen lopen, omdat ze bang zijn, dat ik ze aan zal vallen. Dat mensen met argusogen naar mij kijken, als ik de metro of de tram instap met een zware rugzak om. Dat ik nergens in kom, vanwege mijn uiterlijk, mijn afkomst, weet je, dan zou ik het heel moeilijk vinden om respect op te brengen voor diezelfde mensen.
Waarom mijn best doen, als het toch geen zin heeft? En als al mijn vrienden mij hetzelfde vertellen, en hetzelfde tegenkomen? Die vrienden hebben wel respect voor mij. die tolereren wel wat ik doe. En als die vrienden wat doen, wat eigenlijk niet netjes is en niet kan, druk ik dat gevoel weg, en ga ik met ze meedoen. (dit zie je trouwens ook gebeuren in de getto, waar complete gangoorlogen aan de gang zijn. Als je het die jongens vraagt, willen ze dit helemaal niet, maar kunnen ze voor hun gevoel niet anders, ze worden meegezogen in die spiraal)

Weet je, ik kan me heel goed inleven in het gevoel van een moslim. En van de niet-moslim die als moslim bestempeld wordt.
Het doet mij een beetje denken aan de workshop die wij gehad hebben, van die mensen met bruine en blauwe ogen, weet je nog? En weet je ook nog wat een heftige reactie dat gaf, bij sommigen van ons? Zo voelt een moslim of een op een moslimlijkende mens zich dag in dag uit. Minderwaardig, ondergeschikt, tweederangs.

Ik snap echt de problemen wel die vooral in grote steden heersen. En ik vind ook dat daar wat aan gedaan moet worden. Je lost het niet op, door mensen maar terug te sturen (zoals ik al aangaf: heel veel hier geboren en getogen, waarheen moet je die dan sturen). Daar zal gerichte scholing op gezet moeten worden, en jongerenwerk, heel veel jongerenwerk, die met kleine groepjes aan de slag gaan, om te kijken: Wat heb je in je mars, en hoe gaan we dat eruit krijgen?

Ten slotte wil ik nog even 2 dingen aanhalen:
de hoofddoekjes kwestie: Ik weet van een aantal moslimmeiden, die een hoofddoek dragen, dat datgene wat ik in mijn eerdere post heb beschreven voor hun de reden is. En tuurlijk willen ze er leuk en modern uitzien. Ik draag over mijn borsten ook mooie shirts en mooie printjes, en soms zelfs een uitdagend jurkje. Maar dan nog zijn mijn borsten voor Geoff, en voor niemand anders bestemd.

de taa": Voor een aantal oudallochtonen en dan met name de vrouwen is het onmogelijk om zich het nederlands eigen te maken. Het blijft de moeilijkste taal ter wereld. En dan diegene die geen nederlands willen leren: ik ken er eerlijk gezegd maar weinig, zeker van degenen die in nederland geboren en getogen zijn. En als ze onderling in hun eigen taal praten: Geen moeite mee. In je iegen taal is het makkelijker je uit te drukken, emoties te benoemen, het verhaal sneller te vertellen enz. Het kost ene stuk minder moeite.
en wees nou eerlijk: als jij op vakantie bent, zoek je toch ook vaak de nederlanders op, omdat het in je eigen taal nou eenmaal veel lekkerder bekt? En als je ergens bent waar weinig nederlanders zijn, kan het heerlijk zijn om er eentje tegen te komen, toch?

Ik hoop dus, dat je blijft reageren, juist jouw eerlijkheid kan ik heel erg waarderen, en ik weet dat je die van mij net zo goed waardeert!

liefs en blessings, Lieke

Geplaatst: ma jun 01, 2009 2:20 pm 

Ik heb zelf de aanzet gegeven door Wilders op te noemen, en ik vind het geweldig dat je jouw mening en ervaringen deelt. Daar heb ik niks op tegen.

Ik heb zelf weinig ervaring met allochtone groepen of jongeren specifiek, alleen met een paar klasgenoten, maar dat komt omdat ik in een dorp woon. Ik leef niet dichtbij genoeg om het te weten.

Dus ik waardeer je bijdragen.

Ik vind het gewoon tijd om weer on topic te gaan, voordat we te ver wegraken.

Bless,

Purper

Geplaatst: ma jun 01, 2009 6:55 pm 

De oorzaak ligt best ver in het verleden (voor mij). Ik weet dat de ME bijvoorbeeld nooit echt respect hebben gehad, en het was altijd maar een kwestie van tijd voordat het over zou slaan op de politie zelf.

Een agent staat voor de gevestigde orde. En waar wordt in de meeste muziek tegenaan geschopt? Juist, de gevestigde orde. Dat wordt dus zo geïnterpreteerd.

Bless,

Purper

Geplaatst: ma jun 01, 2009 7:31 pm 

De topic gaat over het verschil tussen respect en tolerantie.

Dat tolerantie ook zonder respect kan.

Wat het gebrek aan respect voor de politie daar mee te maken heeft, weet ik niet, maar goed. Het zal wel komen.

Bless,

Purper

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur