Het is nu zo dec 16, 2018 8:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: re: Een ongelukkig wereld...
Geplaatst: za jul 04, 2009 10:27 pm 

Ik zit die hele discussie te volgen en mijn stelling komt ook totaal niet overeen met mercury. Fijn dat jij al je problemen achter hebt kunnen laten, maar niet iedereen is zo fortuinlijk. Er is niet alleen een portie wilskracht voor nodig maar ook een behoorlijk portie omstandigheden, naasten die willen helpen.

In mijn ogen maakte je het probleem van die vrouw jouw probleem. Waarom? Dat snap ik niet. Bovendien kun jij helemaal niet weten of die vrouw al niet druk bezig is om eruit te vluchten. Kan best zijn dat haar ex haar heeft weten te vinden en haar had gemept. Of ze is komen te vallen. Kan ook. Niet iedereen blauwe plek is van mishandeling, je kunt ook heel stom vallen

Die wiskundige berekening laat ik maar even voor wat het is. Snap hem niet en ik begrijp ook eigen de strekking erachter niet helemaal. Kun je dat meten, wilskracht en de daarbij behorende gevolgen?

Geplaatst: za jul 04, 2009 10:41 pm 

Ik sluit me helemaal bij je aan Vleermuis.

En Mercury, fijn dat je mij in mijn waarde wil laten. Maar oordeel niet zo makkelijk over iemands situatie als je er zelf niet in hebt gezeten en niet weet hoe het is. De stelling van jou over het brandende huis en de pak melk is geen vergelijk. En als je over een mishandelde vrouw oordeelt oordeel je ook over mij want ook ik heb met blauwe plekken in de winkel gelopen. Wat als ik jou was tegen gekomen? Was je dan ook boos geweest omdat ik me met blauwe plekken laat zien? Dat vind ik echt schandalig dat je dat zegt. En dan ook nog jezelf een slachtoffer maken omdat die vrouw jou een schuld gevoel geeft. Dat vind ik echt tever gaan.
Ik begrijp jouw hele redenering niet.

Geplaatst: za jul 04, 2009 11:05 pm 

Het is mij heel erg duidelijk dat je mijn redenering niet begrijpt. Ik denk dat dat andersom ook het geval is. Ik snap ook echt niet wat jullie bedoelen te zeggen.

Ik denk dat het onbegrip misschien komt omdat we de zaak (of misschien wel de wereld) vanuit compleet andere hoeken zien.

Maar ik denk ook dat we een kern-waarde delen: wij vinden allebei dat de situatie waarin iemand geslagen word niet acceptabel is. Dan zeg ik toch niet te veel?

Jeanet, het is nergens mijn bedoeling geweest om jou je rot te laten voelen. Als mijn woorden dat onbedoeld wel teweeg hebben gebracht (bij jou of bij anderen) dan bied ik daarvoor mijn excuses aan. Zo heb ik het niet bedoeld.

Geplaatst: za jul 04, 2009 11:28 pm 

Weet je wat het meer is. Je zult er ongetwijfeld iets heel anders mee bedoelen, maar het klinkt zo ontzettend bot hoe je het zegt. En vooral bij mensen die zelf zijn mishandeld kan dat gewoon keihard aankomen. Want die hebben zelf een megastrijd met zichzelf moeten voeren en met hun partner.

Mensen worden niet zomaar mishandeld. Er zit ook een portie laag zelfbeeld bij bv. En als je dat nog niet had, dan wordt dat er wel ingemept. En in het begin denk je misschien: doet hij nooit meer. Maar dan gebeurt het weer en voor je het weet zit je in die neerwaartse spiraal. En er zijn gewoon mensen die compleet murw geslagen worden en die hebben zo'n moed en steun nodig om te kunnen zeggen: ik pik het niet meer. En daar kan jaren overheen gaan.

Geplaatst: zo jul 05, 2009 11:23 am 

Ik heb denk ik ontdekt waar ik de mist in ben gegaan. Ik heb een heel erg ongelukkig voorbeeld genomen, in navolging van anderen die dit noemde en mijn eigen ervaring. Dat heb ik me totaal niet gerealiseerd.

Door het onduidelijk en ongelukkig gekozen voorbeeld is de boodschap helemaal ondergesneeuwd en is er veel onbegrip ontstaan. Dat was natuurlijk niet mijn doel.

Wat ik eigenlijk probeerde om te zeggen is dit:

Ik vind dat een persoon X die zich in situatie Y bevind zich op manier Z zou moeten gedragen, als manier Z de totale hoeveelheid geluk maximaliseert. Dat is eigenlijk waar het op neer komt.

Tevens zeg ik "Omdat persoon X zich schijnbaar (!) in situatie Y bevind en zich schijnbaar (!) niet op manier Z gedraagt stoor ik mij daar aan, want daardoor zijn mensen vermoedelijk (!) minder gelukkig."

Dat is ook alles wat ik zeg. Ik zeg niet "Persoon X is minder waard omdat deze in situatie Y niet gedrag Z vertoont". Dat is iets compleet anders.

Ik stel ook niet dat persoon X zich zeker weten in situatie Y bevind en dat deze dus zeker gedrag Z zou moeten vertonen. Ik denk slechts dat dat zo is, maar dat is niet zeker. Ook over de hypothetische situatie maak ik mij boos. Het is mij duidelijk dat men vind dat ik dat niet zou moeten doen. Even goede vrienden.

Dat het moeilijk is om in situatie Y gedrag Z te vertonen staat daar verder volledig los van.

Laat ik het voorbeeld in een andere vorm gieten, welke hopelijk beter voldoet:

Een persoon die net veel geld gewonnen heeft met de loterij zou daarvan een deel aan liefdadigheid moeten geven.

Dat is mijn mening.

Als iemand dat dan niet doet, dan maak ik me daar boos over. Of je namelijk 5 miljoen hebt of 10 miljoen, je zal er niet echt veel gelukkiger van worden. Maar die 5 miljoen kan voor heel veel andere mensen wel heel veel betekenen: de totale hoeveelheid geluk neemt fors toe als je van je 10 miljoen de helft aan liefdadigheid geeft.

Ik vind dat mensen zich zo moeten gedragen dat iedereen daar zo gelukkig mogelijk van word.

En dat brengt mij meteen terug naar het originele onderwerp waar ik eigenlijk op probeerde te komen, namelijk dat wij door ons gedrag zorgvuldig te kiezen met zijn allen de wereld een betere plek zouden moeten maken.

Geplaatst: zo jul 05, 2009 11:27 am 

Havik > Je hebt daarin gelijk. Als een persoon gelukkiger word door de situatie te handhaven, dan neemt daardoor de hoeveelheid geluk toe en dan is dat het juiste om te doen.

Voor mij is dat niet goed te begrijpen. Ik zou niet gelukkig kunnen zijn in die situatie. Maar als iemand wel meer gelukkig is in die situatie en minder gelukkig zou zijn door er uit weg te gaan dan is dat de juiste keuze, want dan is iedereen het meest gelukkig (ook al is het misschien niet perfect).

Geplaatst: zo jul 05, 2009 1:04 pm 

---Origineel geplaatst door: havik---
Ik heb er moeite mee, met het feit dat aangenomen wordt dat mishandeling altijd zou moeten leiden tot het 'niet meer pikken'. Ik heb al meerdere malen duidelijk proberen te maken, dat het houden van iemand veel verder gaat dan zomaar iets niet meer pikken... Damn het is allemaal zo makkelijk om te beweren dat die vrouw bij haar man weg moet gaan omdat ze geslagen wordt. als een vrouw geslagen wordt, gebeurd dat niet 100% van die tijd, wordt een vrouw geslagen, dan betekend dat niet dat deze man 100% van de tijd een gore klootzak is, Ik praat het niet goed, en probeer geen vergoedelijking van mishandeling te promoten maar het is niet zo simpel allemaal. Een man en een vrouw kunnen zielsveel van elkaar houden, 's avonds lekker tegen elkaar aangekropen op de bank zitten en innig zoenen, terwijl hij de volgende dag misschien wel weer een keer doorslaat. Het is een afweging van de situatie die deze mensen vaak maken, en voor sommige is het houden van belangrijker en vinden ze het het niet waard om op hun grenzen te gaan staan.

knuff
vogel

Maar is dat dan niet het hele punt, Havik: HOuden van is voor sommige vrouwen belangrijker als hun eigen grenzen. Vind ik best een hele nare gedachte.
En natuurlijk is het niet zo, dat 100% van de tijd de man slaat. Maar toch...

Een vriendin van mij was getrouwd met iemand, waar ze zielsveel van hield, echt zielsveel. Ze had veel voor hem over, maar kon hem ook tegelijkertijd behoorlijk treiteren. Het huwelijk is over gegaan, en weet je waarom: Omdat continue de dreiging van slaan boven haar hoofd hing. Ze weet zelf, dat ze een kreng kan zijn. En ze weet ook, dat ze daarmee anderen kan triggeren. Maar ondanks dat, heeft ze op een gegeven moment gekozen, om die dreiging uit de weg te gaan, ondanks de liefde en ondanks de gevolgen die het nu heeft.

Mijn punt: Ik geloof er niet zo in, een huwelijk waarin gemept wordt. Dan heb je nl altijd een basis van ongelijkwaardigheid, waarbij er 1 is, die het onderspit moet delven. Ongeacht of dit de man of de vrouw is. Ik heb nog nooit gezien, dat een huwelijk waarbij de verhoudingen zo ongelijk zijn, dat dit huwelijk het gered heeft, of dat dit een gelukkig huwelijk was.
het is altijd vreselijk moeilijk om een huwelijk op te moeten geven. Ik heb dat bij mijn vriendin ook gezien. Ze zegt nu zelfs af en toe: Bij elkaar blijven had makkelijker geweest. Maar ondanks dat ze het verdomd moeilijk vind, staat ze nog steeds elke dag achter haar keuze om weg te gaan uit een zo ongelijkwaardige situaite.

Geplaatst: zo jul 05, 2009 1:29 pm 

---Origineel geplaatst door: Dandalion---
--edit--
Mercury zou je aub niet dubbel willen posten?

Dat kwam in dit geval omdat ik een post maakte in reactie op Lieke. Havik bleek echter sneller te reageren dan ik, waardoor haar post voor die van mij op het forum kwam te staan ^_^

Mijn tweede post was een reactie op de post van Havik. Schijnbaar begon jij weer met jouw post voor ik mijn tweede post af had, waardoor mijn tweede post er plotseling tussendoor kwam.

Verschillende fora hebben hier verschillende protocollen voor. Ik kan helaas niet vinden wat de gewenste methode hiervoor is binnen dit forum. Moderators, wat is hiervoor het protocol?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur