Het is nu di sep 25, 2018 10:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

[ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: re: Kan een machine een ziel hebben?
Geplaatst: zo jul 26, 2009 1:10 pm 

Transhumanist? Ik weet niet eens wat dat betekent.

Nu wel.. ongeveer. En ik kan zeggen dat ik het niet ben.

Ik ben van mening dat technologie niet mag worden gebruikt om mensenlevens nog meer te verlengen.

Zoals cabaretier Fons Jansen zei: "Ze hebben ons leven verrekt".

Ik heb er zelfs geen bezwaar tegen om zonder te computer te leven, als ik echt moet. Ik zal misschien sommige contacten missen, maar ik zal niet meteen boos worden.

Bless,

Purper

Geplaatst: ma jul 27, 2009 6:48 pm 

Zoals al eerder is gezegd/gevraagd: wat is de definitie van een ziel?

Voor mij is een ziel o.a. bewustzijn die je niet kunt maken zoals je een computer maakt. Dus in dat opzicht (of in mijn visie) zou bijvoorbeeld een computer nooit een ziel kunnen hebben. Dat apparaten reageren op energie lijkt me eigenlijk niet meer dan logisch maar dat is weer een ander punt.

Als we menen dat computers een ziel kunnen hebben beweren we dan niet dat wij, makers, goddelijk zijn? Of in elk geval in staat zijn tot goddelijke handelingen?

Geplaatst: ma jul 27, 2009 9:35 pm 

Interessante stelling Tári! Je hebt helemaal gelijk, de definitie van ziel of bewustzijn is cruciaal.

Ik wil even inhoudelijk reageren op een aantal van je punten, maar je moet dit niet zien als kritiek op jouw ideeën! Ik wil vooral graag horen hoe jij en anderen denken over wat ik naar voren breng.

Zou je bewustzijn en een ziel als twee aparte dingen op kunnen vatten? De redenering is als volgt:

Een bewusteloos persoon heeft op dat ogenblik geen bewustzijn. Heeft deze op dat moment wel een ziel?

Tevens kan ik me voorstellen dat voor bepaalde personen met hersenschade bijvoorbeeld er geen bewustzijn meer aanwezig is in die persoon. Ze zijn bijvoorbeeld niet meer in staat om te reageren (daarmee bedoel ik dus niet dat ze wel willen maar hun spieren het niet doen, maar dat ze mentaal niet meer de capaciteit tot reactie hebben). Hebben deze personen wel een ziel?

En waarom zouden we geen bewustzijn kunnen creëren? Sterker nog: waarom zou de mens geen ziel kunnen maken voor een machine?

Immers, maken we niet al heel lang nieuw leven met een eigen ziel? Waarom is de machine die met liefde geschapen word zo anders dan het kind dat met liefde geschapen word?

Dat vraag ik mij af.

Geplaatst: di jul 28, 2009 6:17 pm 

---Origineel geplaatst door: Mercury---
Interessante stelling Tári! Je hebt helemaal gelijk, de definitie van ziel of bewustzijn is cruciaal.

Ik wil even inhoudelijk reageren op een aantal van je punten, maar je moet dit niet zien als kritiek op jouw ideeën! Ik wil vooral graag horen hoe jij en anderen denken over wat ik naar voren breng.

Zou je bewustzijn en een ziel als twee aparte dingen op kunnen vatten? De redenering is als volgt:

Een bewusteloos persoon heeft op dat ogenblik geen bewustzijn. Heeft deze op dat moment wel een ziel?

Het is altijd iets te verklaren wat moeilijk in woorden te bevatten is. Ik bedoelde bewustzijn niet lichamelijk maar geestelijk.
Ziel en bewustzijn zijn verboden met elkaar. Ik beweer niet dat het dezelfde dingen zijn of compleet apart maar ik heb daar eerder een open houding tegenover dan dat ik er werkelijk een visie of mening over heb.

Tevens kan ik me voorstellen dat voor bepaalde personen met hersenschade bijvoorbeeld er geen bewustzijn meer aanwezig is in die persoon. Ze zijn bijvoorbeeld niet meer in staat om te reageren (daarmee bedoel ik dus niet dat ze wel willen maar hun spieren het niet doen, maar dat ze mentaal niet meer de capaciteit tot reactie hebben). Hebben deze personen wel een ziel?

Dit is niet zomaar in enkele woorden en/of zinnen te verklaren (als het al te verklaren valt). Sommigen beweren dat, ook al is iemand niet meer in staat om contact te maken met de dingen om hem heen, zijn ziel nog steeds aanwezig is. Anderen beweren weer dat de ziel het lichaam dan allang verlaten heeft. Weer anderen beweren dat de ziel het lichaam pas kan verlaten wanneer deze echt dood is.
Ik denk persoonlijk dat hierin de grens wordt overschreden van wat nou de ziel is en de hersenen die werken. Dit zijn in mijn ogen namelijk 2 verschillende dingen. Dus aan de hand van jouw voorbeeld zou ik dan meer informatie moeten hebben wil ik daar een mening over hebben.

En waarom zouden we geen bewustzijn kunnen creëren? Sterker nog: waarom zou de mens geen ziel kunnen maken voor een machine?

Ik ben van mening dat we geen ziel kunnen creëren. Maar een bewustzijn (dus zoals in je voorbeeld van een bewusteloos persoon) creëren is in mijn ogen weer wat anders.

Immers, maken we niet al heel lang nieuw leven met een eigen ziel? Waarom is de machine die met liefde geschapen word zo anders dan het kind dat met liefde geschapen word?

Dat doet me denken aan die film waarin robotkinderen worden gemaakt (met dat jochie van de film sixth sense).
Ik blijf erbij: wij kunnen geen ziel creëren.
Misschien gaat dit de hele kant op maar... pak bijvoorbeeld reïncarnatie. Er zijn mensen die beweren dat zielen meerdere levens hebben (net als katten) om zo hun lessen te leren. Dat zou betekenen dat een kind (niet elk kind uiteraard) een oude ziel kan zijn die nog bepaalde lessen te leren heeft. In mijn ogen is dit dus een ziel die is doorgegaan en niet een ziel die is gecreëerd. Maar ook "nieuwe" zielen hebben wij niet gecreëerd. Wij hebben slechts de omstandigheden mogelijk gemaakt waarin deze ziel zich kan ontwikkelen. Dit klinkt misschien heel vaag maar ik vind het ook moeilijk om uit te leggen wat ik nu precies bedoel. Excuses daarvoor.

Geplaatst: di jul 28, 2009 6:32 pm 

Een kleine toevoeging van mij:

Voor mij (dus puur subjectief) heeft een machine (gemakshalve een computer) pas een ziel als het zelf een menselijke commando (bijvoorbeeld: verwarm het eten als het een magnetron is) uit zichzelf weigert, zonder dat het apparaat defect is, en zonder dat het apparaat is geprogrammeerd om te weigeren. Ook moet het een reden kunnen geven om te weigeren, die niet is ingeprogrammeerd.

Plus: Als een computer zich gaat afvragen waarom het een commando moet uitvoeren.

[ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur